Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، برای افزایش مشارکت در حفظ پرندگان مهاجر، با حمایت کنوانسیون حفاظت از گونه‌های مهاجر وحشی (CMS) و همچنین تفاهمنامه حفاظت از کریدور مهاجرتی اوراسیا- آفریقا (AEWA)، یک روز جهانی برای پرندگان مهاجر در تقویم ثبت شد.

شهرام احمدی مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری در روز جهانی پرندگان مهاجر از حضور بیش از ۱۲۲ هزار پرنده در سال ۹۹ در تالاب‌های استان خبر داد و گفت: امسال ۱۵ گونه پرنده که در سال‌های اخیر برای اولین بار در تالاب‌های استان لانه‌گزینی و زادآوری کرده بودند نیز حضور دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر بخوانید

اقدامات حفاظتی در فصل زادآوری حیات وحش تشدید می‌شود

او افزود: حساسیت حفاظت محیط زیست، جوامع محلی، مدیران دستگاه‌های دولتی و همگرایی بین این بخش‌ها، موجب به ثمر نشستن اقدامات احیا و حفاظت و درنتیجه بهبود وضعیت تالاب‌ها در این استان شده است.

احمدی اضافه کرد: از ابتدای امسال تاکنون شاهد حضور مجدد دو گونه درحال انقراض پرنده شامل غاز پیشانی سفید کوچک و اسکوای قطبی در تالاب گندمان بوده ایم.

او ادامه داد: پارسال در سرشماری پرندگان، شاهد حضور بیش از ۷۴ گونه پرنده با تعداد بیش از ۱۲۲ هزار قطعه در تالاب‌های استان بودیم.

احمدی با بیان اینکه، هر ساله با سرد شدن هوا در نیمکره شمالی زمین، پرندگان مهاجر به سمت عرض‌های جنوبی مهاجرت می‌کنند گفت: استان چهارمحال و بختیاری از اواخر مهرماه پذیرای پرندگان مهاجر در تالاب‌های استان است.

او افزود: هم اکنون کاکائی‌ها، لک‌لک‌ها، حواصیل‌ها، اِگرت‌ها و اردک‌های وحشی در حال فرود آمدن در تالاب‌های استان هستند و از اواسط آبان ماه شاهد اوج حضور پرندگان مهاجر در این استان خواهیم بود و پرندگان مهاجر تا قبل از یخ‌زدگی آب، در تالاب‌های استان مهمان خواهند بود.

احمدی با اشاره به مهاجرت تابستانه و زمان برگشت پرندگان از عرض‌های جنوبی به سمت عرض‌های شمالی اضافه کرد: به دلیل شرایط مساعد در تالاب‌های استان چهارمحال و بختیاری هم اکنون شاهد لانه‌گزینی و زادآوری پرندگان مهاجر در این تالاب‌ها هستیم.

او ادامه داد: با توجه به آثار خشکسالی در محدوده‌های زیستی پرندگان مهاجر در فلات مرکزی، از سویی احیای تالاب گندمان و شرایط مساعد زیستی درتالاب‌های استان در سال‌های اخیر باعث شده که بیش از ۱۵ گونه در تالاب‌های استان برای اولین بار لانه‌گزینی و زادآوری کنند.

احمدی گفت: براساس برآورد کارشناسان، بیش از ۲۰ هزار جوجه پرنده در فصل زاد آوری از گونه‌های متفاوت در تالاب‌های استان زادآوری کنند.

تالاب بین‌المللی چغاخور، گندمان، علی‌آباد، سولقان، چال‌تر و چال‌خشک در استان چهارمحال و بختیاری به صورت زنجیروار از ضلع جنوبی شهرستان بروجن تا شهرستان کیار در امتداد کوه کلار به طرف غرب منطقه گسترده شده اند.

انتهای پیام/ف

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: پرندگان مهاجر حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری تالاب های استان پرندگان مهاجر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۳۳۷۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف محموله پرندگان کمیاب و میمون از قاچاق در مرز بلوچستان

فرمانده مرزبانی سیستان و بلوچستان رهایی صدها پرنده کمیاب زینتی و میمون از دست قاچاقچیان در مرزهای استان خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زاهدان، سردار شجاعی، اظهار داشت: ماموران همیشه مرزبانی استان در پی کسب خبری مبنی بر قاچاق پرندگان زینتی در سطح حوزه استحفاظی، بلافاصله بررسی دقیق موضوع و شناسایی قاچاقچی را در دستور کار قرار دادند.

فرمانده مرزبانی استان سیستان و بلوچستان گفت: مأموران مرزبانی با هدایت عملیاتی و پشتیبانی در مسیر‌های احتمالی تردد قاچاقچیان به اجرای کمین هدفمند پرداختند و قاچاقچیان را که در حال انتقال محموله قاچاق به داخل کشور بودند، مشاهده کردند.

وی ادامه داد: قاچاقچیان پرنده‌های زینتی که قصد داشتند محموله خود را وارد کشور کنند، با مشاهده مأموران اقدام به تیراندازی سمت مرزداران کردند که مأموران نیز بلافاصله با اتخاذ موضع و تاکتیک عملیاتی مناسب اقدام مقابله‌ای انجام دادند و به علت حجم زیاد آتش مرزداران، قاچاقچیان تاب مقابله نداشتند و عرصه را بر خود تنگ دیدند و با رها کردن محموله از محل متواری شدند.

شجاعی افزود: مأموران مرزبانی سیستان و بلوچستان اعزام شده به محل در یک عملیات غافلگیرانه و ضربتی موفق به کشف 224 قطعه پرنده زینتی از نوع عروس هلندی و مرغ مینا و 32 میمون شدند.

فرمانده مرزبانی استان سیستان و بلوچستان گفت: کارشناسان ارزش پرنده‌های کشف شده را بیش از 16 میلیارد ریال برآورد کردند که پس از تکمیل پرونده مقدماتی تحویل مراجع ذیصلاح شدند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تجلیل از نامداران فرهنگ و هنر چهارمحال و بختیاری
  • تالاب کجی نمکزار نهبندان ۳۰ درصد آبگیری شد
  • رهایی پرندگان کمیاب زینتی از دست قاچاقچیان در مرزهای سیستان و بلوچستان
  • آبگیری ۳۰ درصد از تالاب کجی نمکزار نهبندان
  • کشف محموله پرندگان کمیاب و میمون از قاچاق در مرز بلوچستان
  • تالاب انزلی، میزبان بیش از هزار پرستوی دریایی
  • آشیانه ساختن پرستو‌های دریایی در تالاب بین المللی انزلی
  • میزبانی تالاب قره گُل بوکان از پرندگان مهاجر و بومی
  • تالاب قره گل بوکان میزبان پرندگان مهاجر و‌ بومی
  • تلف شدن ۴۰ پرنده سبز قبا به دلیل تخلف کندوداران