Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-24@13:56:16 GMT

بورس امروز شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ + اخبار و وضعیت

تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۳۴۲۹۲

بورس امروز شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ + اخبار و وضعیت

ارزش معاملات بازار بورس برابر با ۳۱.۶۴۰ میلیارد ریال بود. شاخص کل فرابورس با کاهش ۵۹ واحدی به سطح ۱۷.۳۶۵ واحد رسید. ارزش معاملات بازار فرابورس معادل با ۵۵.۰۱۰ میلیارد ریال و حجم معاملات برابر ۴۹۵ میلیون برگه سهم بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ایمان کرمی، تحلیلگر بازار سرمایه، بورس امروز _ شنبه ۱۸ اردیبهشت‌ماه، را اینگونه تحلیل می‌کند: نماگر بازار بورس تهران در روزی جاری با ثبت کاهش ۴.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۷۵۵ واحدی به سطح ۱.۱۶۷.۵۰۶ واحد رسید و شاخص کل هم وزن با کاهش ۸۳۶ واحدی در سطح ۴۲۲.۰۱۹ واحد قرار گرفت.

شاخص کل بازار کاهش ۰.۴۱ درصدی و شاخص هم وزن کاهش ۰.۲ درصدی را تجربه کردند. ارزش معاملات بازار بورس برابر با ۳۱.۶۴۰ میلیارد ریال بود. شاخص کل فرابورس با کاهش ۵۹ واحدی به سطح ۱۷.۳۶۵ واحد رسید. ارزش معاملات بازار فرابورس معادل با ۵۵.۰۱۰ میلیارد ریال و حجم معاملات برابر ۴۹۵ میلیون برگه سهم بود.

روند منفی سهام فولاد مبارکه در پی انتشار یک خبر منفی

انتظار افت ۵۰ درصدی تولید شرکت فولاد مبارکه ناشی از قطع آب شوک قیمت و شروع یک بحران صنعتی در کشور به دلیل کمبود ورق فولادی کاهش بارندگی در بالادست سد زاینده رود، عامل تشدید بحران کم آبی اصفهان شده به گونه‌ای که محدودیت‌های آبی از ۱۵ فروردین بروی صنایع بزرگ در حال اعمال بوده و باعث می‌شود تا ذخیره استراتژیک آب شرکت‌های بزرگ این استان از جمله فولاد مبارکه طی دو هفته آتی به اتمام رسد!

این موضوع به مرور زمان عامل خروج بین ۴ الی ۶ مدول از ۸ مدول احیای این شرکت خواهد شد و تولید ورق گرم فولادی این شرکت را تا ۵۰ درصد کاهش خواهد داد! الباقی خطوط تولید با آب تزریقی از محل پساب شهرهای اطراف فولاد، قابلیت تداوم تولید دارد آمار بورس کالا نشان از لب به لب بودن نسبت معامله به عرضه ۹۹ درصدی ورق مبارکه و کاهش تولید فولاد مبارکه به نصف طی ۲ سال اخیر دارد.

این موضوع نه تنها شرایط را برای صعود قیمت ورق در بازار فراهم می‌آورد، بلکه شرایط را برای کمبود مواد اولیه و افت تولید در سایر صنایع کلیدی از جمله خودرو لوازم خانگی و لوله و پروفیل فراهم می‌کند البته باید توجه داشت که قیمت ورق گرم وارداتی حداقل ۳۸+ درصد گران‌تر از قیمت‌های حال حاضر در بورس کالا است.

انتشار یک خبر مثبت برای فولاد مبارکه در روز جمعه

با انتشار گزارش قطع آب شرکت فولاد مبارکه، جلساتی در وزارت نیرو و وزارت کشور با دخالت چندین نهاد نظارتی تشکیل و موضوع تأمین آب در دست پیگیری است یکی از راهکارهای پیشنهادی، افزایش تعرفه آب این شرکت و تقبل برخی دیگر از هزینه‌ها توسط این شرکت در ازای تأمین آب است که امید است بر این اساس، در هفته آتی موضوع جمع بندی شود.

همزمان شرکت فولاد مبارکه در حال بررسی نحوه مدیریت این موضوع، به گونه‌ای است که تولید واحدهای نوردی که فروش عمده شرکت را تشکیل می‌دهد، کمترین آسیب را دیده و محدودیت تأمین آب تابستان صرفاً مشمول واحدهای بالادست (گندله / اسفنجی) شود مصرف آب فولاد مبارکه ۳۲۰۰ مترمکعب در ساعت است که ۱۲۰۰ مترمکعب از آن از طریق پساب شهرها تأمین شده و الباقی به صورت ترکیبی از طریق رودخانه / آبفا / مخازن ذخیره داخلی / سایر منابع تأمین می‌شود راهکار بلندمدت تأمین آب این شرکت، مشابه کگل کچاد فملی، احداث خط انتقال آب از خلیج فارس است که فعلاً در قالب یک خط فرعی از خط انتقال شرق کشور (از ناحیه یزد) در دست احداث بوده و حدود ۲ سال زمان خواهد برد. (کانال تلگرام کامودیتی)

ایجاد صندوق‌های سرمایه گذاری در رمز ارزها

راه‌اندازی صندوق مبتنی بر رمز ارز میثم فدایی، مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس: سازمان بورس سازوکار راه اندازی هج فاندها و صندوق‌های مبتنی بر رمز ارزها را در دستور کار دارد. خبر فوق در حالی منتشر می‌شود که گفته می‌شود، مدیران ارشد با رمز ارزها مخالف هستند، باید دید پایان کار چه خواهد شد.

حاجی دلیگانی: برخی مسئولان هنوز به عمق مشکلات در بورس پی نبرده‌اند

حسینعلی حاجی دلیگانی، عضو هیأت رئیسه مجلس گفته است: برخی از مسئولان امنیتی، سیاسی و اجتماعی کشور که باید در مورد بورس تصمیم‌گیری کنند، هنوز عمق مشکل به‌وجود آمده را درست درک نکرده‌اند و شناخت آنها نسبت به ابعاد موضوع کم است. در موضوع بورس شرایطی ایجاد شده است که اکنون یک جمعیت چند ده میلیونی نگران آن هستند و به اعتقاد من می‌طلبد که حتی شورای عالی امنیت ملی در این موضوع ورود و تصمیم‌گیری کنند. هنوز آسیب‌های اقتصادی و اجتماعی که سهامداران متحمل شده‌اند برای برخی از مسئولان مسجل نشده است و من نگران هستم که این عدم توجه، هزینه‌های این موضوع را افزایش دهد.

۲,۳۰۰ میلیارد تومان سود ناشی از تسعیر ارز

بانک ملت، گزارش آثار اعمال تغییر نرخ تسعیر ارز پس از اعمال ذخیره مطالبات مشکوک الوصول و مالیات مترتب بر آن را در کدال منتشر کرد. ۶.۴۳۶ میلیارد دلار و اثر مساعد آن ۲.۳ همت.

بازارهای جهانی

سنگ آهن سقف تاریخی را شکست سنگ آهن امروز در بازار بورس دالیان نزدیک ١٥ دلار افزایش داشت، در بازار بنادر نیز با افزایش در حدود ١٠ دلاری گریدهای ۶۲ و ۶۵ درصدی به ترتیب به ٢٠٠.٤٠ و ٢٣٦.٤٢ دلار / تن افزایش داشتند. به قیمت‌های فوق ۱۳ درصد هم مالیات بر ارزش افزود اضافه خواهد شد.

افزایش ٢٧٤ یوانی (٤٢ دلاری) بهای میلگرد در بازار بورس شانگهای نیز قابل توجه است. افزایش بهای مقاطع فولادی، حاشیه سود بسیار مطلوب و تاکید دوباره بر محدودیت‌های محیط زیستی طی تعطیلات همچنین تنش‌های جدید ایجاد شده بین استرالیا و چین عاملان اصلی افزایش بهای سنگ آهن هستند.

یک تحلیلگر می‌گوید "ذخایر مس در کمترین میزان خود طی ۵ سال گذشته رسیده که تنها می‌تواند سه هفته تقاضای جهانی را پوشش دهد؛ پیش‌بینی می‌کنیم کمبود در بازار مس وجود داشته باشد و ذخایر طی امسال و سال آینده کاهشی باشد."

قیمت متانول آسیا در هفته اخیر ۲۹۸ دلار گزارش شده است.

طی هفته اخیر سیاست‌های محیط زیستی سبب افزایش قیمت محصولات پایین دستی و به تبع آن افزایش متانول در چین شد. در کل انتظار افزایش عرضه در پی بازگشت تولیدکنندگان به خط تولید و شرایط پاندمی در هند به شدت بر قسمت تقاضا سنگینی می‌کند.(کارگزاری صنعت و معدن)

بازارهای جهانی از جمله بازارهای کالایی، سهام، اوراق قرضه و ارز در هفته‌ای که گذشت نوسانات بالایی را تجربه کردند. شاخص‌های سهام با اهرم رشد قیمت‌ها در بازار کالا، همچنان در مسیر صعود در حرکت هستند. قیمت مس در هفته گذشته به بالاترین سطح تاریخی خود رسید.

به‌رغم داده‌های خوب از اقتصاد آمریکا در هفته‌های گذشته، آمار روز جمعه مربوط به بخش اشتغال آمریکا، سرمایه گذاران را شوکه کرد و بهانه کافی برای ریزش قابل توجه ارزش دلار را فراهم کرد. اشتغال بخش غیر کشاورزی به عنوان یکی از مهم‌ترین داده‌های بخش اشتغال آمریکا در حالی که انتظار می‌رفت حدود یک میلیون نفر افزایش پیدا کند با افزایش ۲۶۶ هزار نفری مواجه شد که بسیار کمتر از انتظارات بود.

نرخ بیکاری نیز برخلاف انتظارات به ۶.۱ درصد افزایش پیدا کرد. شاخص دلار در معاملات روز جمعه با منفی ۰.۸ درصد افت مواجه شد و به محدوده ۹۰ واحد نزدیک شد. بازدهی اوراق قرضه محبوب آمریکا نیز به ۱.۵۷ درصد کاهش پیدا کرد. قیمت طلا نیز بالاخره به تاکید فدرال رزرو بر سیاست‌های انبساطی توجه کرد و از مرز ۱۸۰۰ دلار عبور کرد

تأثیر در شاخص کل

تأثیر بر روی شاخص فرابورس

نقشه بازار

کد خبر 491929

منبع: ایمنا

کلیدواژه: شاخص بورس امروز پیش بینی بورس امروز اخبار بورس امروز تحلیل بورس امروز نقشه بازار بورس امروز وضعیت بورس امروز چگونه بود وضعیت بورس امروز علت افت بازار بورس امروز بورس امروز چگونه بود بورس امروز چگونه است روند بورس امروز بازار بورس امروز چگونه است علت رشد بورس امروز بورس امروز شاخص بورس شاخص بورس تهران شاخص بورس های جهانی رشد شاخص بورس افت شاخص بورس دلیل ریزش شاخص بورس چیست روند صعودی شاخص بورس ریزش شاخص بورس شاخص بورس چیست سقوط شاخص بورس شاخص کل بورس کاهش شاخص کل بورس افت شاخص کل بورس افزایش شاخص کل بورس تحلیل شاخص کل بورس روند نزولی شاخص کل بورس روند صعودی شاخص کل بورس شاخص کل بورس تهران تاثير بر شاخص كل اصلاح شاخص كل بیشترین تاثیر منفی در شاخص کل تاثير مثبت بر شاخص كل تاثير منفي بر شاخص كل شاخص کل هم وزن بازار بورس بازار بورس انرژی وضعیت بازار بورس آخرین وضعیت بازار بورس تحلیل بازار بورس صندوق تثبیت بازار بورس پیش بینی آینده بازار بورس کنترل بازار بورس تعادل در بازار بورس رشد بازار بورس فشار عرضه در بازار بورس معاون بازار بورس تامین کسری بودجه از بازار بورس نقشه بازار بورس شهر شهروند ارزش معاملات بازار فولاد مبارکه میلیارد ریال بازار بورس تأمین آب رمز ارز شاخص کل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۳۴۲۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت لیر ترکیه امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

زی‌سان: قیمت لیر ترکیه امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳, در بازار ۱,۹۹۵ تومان است که نسبت به روز گذشته ۱۵ تومان (۰.۷۵ درصد) کاهش یافته است. هر واحد لیر ترکیه، روز گذشته با قیمت ۲,۰۱۰ تومان معامله می‌شد.

امروز لیر ترکیه در بازار آزاد بر خلاف رشد قبلی با کاهش قیمت روبرو بوده است، بطوری که لیر ترکیه که در بازار آزاد دیروز به ۲,۰۱۰ تومان رسیده بود. امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ با کاهش ۱۵ تومانی (۰.۷۵ درصد) به ۱,۹۹۵ رسید. بالاترین قیمت لیر ترکیه در ۲۴ ساعت گذشته ۲,۰۰۰ تومان و در پایین‌ترین قیمت در رقم ۱,۹۹۵ تومان خرید و فروش می‌شد. قیمت فعلی لیر ترکیه نسبت به هفته گذشته ۲.۲۱ درصد کاهش را نشان می‌دهد. همچنین بهای هر واحد لیر ترکیه در شش ماه گذشته حدود ۷.۸۴ درصد افزایش یافته است.

tags # قیمت لیر ترکیه سایر اخبار آیا انسان می‌تواند در فضا تولید مثل کند؟ | رابطه جنسی و زایمان در فضا چگونه است؟ بعد از فضا چه چیزی وجود دارد، جهان کجا تمام می‌شود؟! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • قیمت سکه و طلا امروز ۵ اردیبهشت؛ تداوم کاهش قیمت سکه در بازار
  • قیمت لیر ترکیه امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • صعود بورس ادامه خواهد یافت؟ | روزهای سرنوشت‌ساز برای شاخص کل
  • قیمت درهم امارات امروز سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • قیمت دلار، سکه و طلا در بازار امروز سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • قیمت دلار، سکه، طلا و یورو سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳/ عقبگرد طلا و سکه در بازار
  • قیمت ریال عربستان امروز سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • قیمت افغانی به تومان امروز سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • طلا و سکه در میانه روز رنگ عوض کرد؛ قیمت جدید طلا و سکه امروز ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • واکنش سریع بانک مرکزی به یک خبر دلاری/ گوشت ۲۸۵ هزارتومانی در راه است/ کاهش قیمت طلا و سکه و خودرو در بازار