Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-04-16@04:14:08 GMT

وندی شرمن: راه درازی تا توافق نهایی وین باقی است

تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۳۴۶۵۹

وندی شرمن: راه درازی تا توافق نهایی وین باقی است

«وندی شرمن»، معاون وزیر خارجه آمریکا گفته پیشرفت‌هایی در مذاکرات جاری در وین برای اجرای کامل برجام توسط همه طرف‌ها حاصل شده، اما هنوز راه درازی باقی مانده است.

به گزارش فارس، این مقام آمریکایی در مصاحبه‌ای با اندیشکده «آتلانتیک» که بامداد شنبه منتشر شده از تلاش کشور‌های اروپایی برای ورود مجدد آمریکا به برجام و مبنا قرار دادن آن برای رسیدن به توافقی «طولانی‌تر، قوی‌تر و بهتر» تشکر کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شرمن گفت: «می‌خواهم از شریکان اروپایی‌مان تشکر کنم که حقیقتاً سررشته مذاکرات با هدف بازگشت مجدد آمریکا به برجام و مبنا قرار دادن آن برای رسیدن به توافقی طولانی‌تر، قوی‌تر و بهتر جهت پرداختن به همه مسائل محل نگرانی از جانب ایران مانند رفتارش در منطقه، موشک‌های بالیستیک، تجارت تسلیحاتی و سوابق حقوق بشری‌اش در داخل آن کشور و در سراسر دنیا را در دست دارند.»

وندی شرمن در بخش دیگری از اظهاراتش درباره پیشرفت‌های حاصل‌شده در مذاکرات وین گفت: «پیشرفت‌هایی حاصل شده، اما هنوز راه درازی باقی مانده است.»

معاون وزیر خارجه آمریکا ابراز امیدواری کرد آمریکا بتواند به تفاهمی در مذاکرات وین دست پیدا کند تا بتوان توافق فنی میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که در پایان ماه جاری میلادی منقضی می‌شود را تمدید کرد.

او گفت: «امیدوارم بتوانیم به تفاهماتی دست پیدا کنیم تا بتوان توافق فنی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با ایران را که اواخر ماه مه منقضی می‌شود را تمدید کنیم.»

او در ادامه گفت: «امیدوارم ما بتوانیم به پیشرفت‌های کافی دست کنیم که بتواند تا برگزاری انتخابات ایران در ماه ژوئن پایدار بماند.»

وندی شرمن در ادامه گفت: «نمی‌دانم آیا ما می‌توانیم تا ضرب‌الاجل انتخابات آن‌ها در ماه ژوئن به توافقی برای پایبندی در برابر پایبندی و توافقی برای ادامه رایزنی‌ها بعد از آن دست پیدا کنیم یا خیر.»

ساعاتی قبل‌تر، «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا گفت ایران در مذاکرات وین جدی است، اما تا چه اندازه جدی است و آماده انجام چه اقداماتی است روشن نیست.

جو بایدن سیاست «فشار حداکثری» که دولت پیش از او بعد از خروج از برجام علیه ایران در پیش گرفت را «شکست‌خورده» توصیف کرده، اما تا کنون اقدامی در جهت بازگشت از آن سیاست انجام نداده است.

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا بعد از خروج از برجام در راستای سیاستی موسوم به «فشار حداکثری» علاوه بر بازگرداندن تحریم‌های متوقف‌شده ذیل این توافق و اعمال تحریم‌های جدید به سیاست‌هایی تحریک‌آمیز مانند ترور سردار «قاسم سلیمانی»، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روی آورد.

تئوری ترامپ این بود که این سیاست‌ها می‌تواند جمهوری اسلامی ایران را به مذاکره بر سر توافقی جدید به جای «برجام» وادار کند.

او روز ۲۰ ژانویه سال جاری میلادی در حالی از قدرت کنار رفت که در تحقق این هدف شکست خورده بود. ترامپ به دلیل نداشتن راهبرد در قبال ایران، تشدید بی‌مورد تنش‌ها با این کشور و جدا کردن مسیر آمریکا از متحدانش از سوی منتقدانش آماج انتقادات تند قرار گرفت.

جو بایدن اعتراف کرده که این سیاست‌ها شکست خورده، اما تا کنون اقدامی برای بازگشت از سیاست‌های دولت پیشین کشورش و بازگشت به برجام انجام نداده است.

رفع تحریم‌ها مهم‌ترین اقدامی است که آمریکا باید برای بازگشت به این توافق انجام دهد، اما واشنگتن گفته در حال ارزیابی این مسئله است که کدام تحریم‌ها باید رفع شوند.

منبع: فرارو

کلیدواژه: وندی شرمن مذاکرات وین برنامه هسته ای برجام وندی شرمن تحریم ها سیاست ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۳۴۶۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اولیانوف: رویدادهای خاورمیانه یکی از نتایج امتناع غرب از احیای برجام است

نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین گفت: تشدید وضعیت کنونی در خاورمیانه به دلیل امتناع غرب از بازگرداندن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) درباره برنامه هسته‌ای ایران ممکن شده است.

به گزارش ایسنا، میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین همچنین در کانال تلگرامی خود نوشت: رویدادهای بسیار خطرناک کنونی در خاورمیانه یکی از نتایج تصمیم آمریکا و تروئیکای اروپایی برای جلوگیری از مذاکرات بر سر بازگرداندن برجام است. فرصتی برای اجتناب از این وضع وجود داشت. غرب راه را برای وقایع جاری هموار کرده است.

به نقل از خبرگزاری تاس، ایران شنبه و یکشنبه، پهپاد و موشک‌ها را به سمت اسرائیل پرتاب کرد و آن را پاسخی به جنایات متعدد از جمله حمله هوایی به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق خواند.

در سال ۲۰۱۵، پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد و آلمان برجام را با ایران برای حل بحران برنامه هسته‌ای تهران امضا کردند.

در سال ۲۰۱۸، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری وقت آمریکا تصمیم گرفت از این توافق خارج شود. جو بایدن، رئیس جمهور کنونی ایالات متحده بارها تمایل خود را برای بازگرداندن واشنگتن به توافق هسته‌ای اعلام کرده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • کربی: شرایط فعلی منطقه، نتیجه خروج ترامپ از برجام است
  • آمریکا : شرایط فعلی منطقه، نتیجه خروج دولت ترامپ از برجام است
  • کربی: شرایط فعلی منطقه، نتیجه خروج دولت ترامپ از برجام است
  • شوک بزرگ به تراکتور؛ پاکو خمس رفتنی شد
  • تحلیل متفاوت اولیانوف از پاسخ ایران به تجاوز اسرائیل
  • اولیانوف: رویدادهای خاورمیانه یکی از نتایج امتناع غرب از احیای برجام است
  • تمدیدنشدن معافیت تحریم‌های هسته‌ای ایران/ آمریکا: همچنان در حال بررسی هستیم
  • عدم تمدید معافیت تحریم‌های هسته‌ای ایران/ آمریکا: همچنان در حال بررسی هستیم
  • آمریکا معافیت همکاری هسته‌ای با ایران را تمدید نکرد
  • آمریکا معافیت تحریمیِ ایران را تمدید نکرد