Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@13:14:59 GMT

بیش از یکصد هزار نفر در اصفهان واکسن کرونا را دریافت کردند

تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۳۴۷۰۹

بیش از یکصد هزار نفر در اصفهان واکسن کرونا را دریافت کردند

به گزارش ایرنا، مهدی فارسی روز شنبه در گفت و گوی زنده که از طریق فضای مجازی انجام شد، افزود: بالای یکصدهزار نفر در استان اصفهان و یک میلیون نفر در کشور تا کنون واکسن کرونا را دریافت کردند که شایع ترین عوارض در بین آنها تب و لرز، درد مفصل، سر درد، کهیر بدن و تهوع بوده است.

وی با تاکید بر اینکه بروز این عوارض جای نگرانی ندارد و برای رفع آن می توان از استامینوفن (۵۰۰ میلی‌گرم در هر ۶ ساعت) استفاده کرد، اظهار داشت: اگر این عوارض بسیار شدید بود افراد

میتوانند به پزشک مراجعه کنند یا با سامانه تلفنی ۳۱۱۳ تماس بگیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این پزشک با اشاره به اینکه تزریق واکسن کرونا به‌دلیل تحریک سیستم ایمنی بدن ممکن است عوارضی به‌همراه داشته باشد، تصریح کرد: چگونگی بروز این عوارض به توان ایمنی افراد بستگی دارد و آن شدت عارضه را تعیین می‌کند.

فارسی با بیان اینکه عوارض واکسن اسپوتنیک وی روسی مانند شبه آنفلوآنزاست، افزود: بطور معمول عوارض پس از واکسن کرونا در چند ساعت تا یک هفته بطور خفیف بروز می‌کند.

وی با اشاره به اینکه ممکن است عوارض ناشایعی نیز پس از تزریق واکسن کرونا ایجاد شود، گفت: این عوارض بسیار نادر و کم است و نمی‌توان فواید زیاد واکسن های کرونا را فدای عوارض نادر آنها کرد.

وی درباره عوارض برخی از واکسن‌ها مانند آسترازنکا نیز توضیح داد: بررسی‌ها نشان داد که این واکسن در هر یک میلیون نفر ممکن است در چهار نفر ایجاد لخته خون کند اما این عارضه بسیار نادر است.

کارشناس مسوول مراقبت بیماری کرونا معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اضافه کرد: اگر قرار است جلوی مرگ بسیاری از انسان‌ها را بگیریم باید هر چه سریعتر جمعیت کشور را علیه کرونا واکسینه کنیم به‌همین دلیل تاکید می‌شود که بهترین واکسن، اولین واکسن است.

فارسی با بیان اینکه درزمان حاضر واکسن سینوفارم چین به اصفهان رسیده و واکسن آسترازنکا به افراد بالای ۵۰ سال تزریق می‌شود، خاطرنشان کرد: تا کنون ۹ واکسن کرونا در دنیا به تولید و توزیع رسیدند که چهار نوع از آنها وارد کشورمان و استان اصفهان شده و شامل اسپوتنیک وی روسی، سینوفارم چینی، بهارات هند و آسترازنکای کره جنوبی است.

وی ادامه داد: در کشورمان نیز چهار واکسن در مرحله کارآزمایی قرار دارند که واکسن‌های کوو برکت و کرونا پاستور در مرحله دوم آزمایش بالینی قرار دارد و به زودی وارد چرخه تولید می شود و ۲ واکسن دیگر از موسسه رازی در حال گذراندن مراحل یک و ۲ آزمایشی هستند.

فارسی با بیان اینکه تنها راه کنترل کووید ۱۹، پیشگیری از ابتلا به آن است، توضیح داد: یک راه این است که همه به این بیماری مبتلا شوند و ایمنی گله ای ایجاد شود اما این روش منسوخ شده و چند سال طول می‌کشد و مرگ و میر بالایی دارد اما در روش دیگر باید حداقل ۷۵ درصد جمعیت جامعه واکسن بزنند که برای ایران حدود ۶۰ میلیون نفر می‌شود.

این پزشک با تاکید بر اینکه در زمان حاضر مهم نیست که کدام واکسن بهتر است و آن را دریافت کنیم، افزود: همه این واکسن‌ها امتحان خود را پس دادند و ایمنی زایی آنها محرز شده است و از ابتلا به موارد حاد و شدید بیماری و مرگ و میر جلوگیری می‌کنند.

وی با بیان اینکه پیش بینی می‌شود واکسن‌های ایرانی تا شهریور به بازار برسند، اظهار داشت: تا آن زمان باید از واکسن خارجی استفاده کنیم هرچند این واکسن‌ها به اندازه گسترده به دست ما نمی رسند اما از مردم می خواهیم که هرگاه آنها را برای دریافت واکسن دعوت کردیم غفلت نکنند.

فارسی درباره زمان ایجاد ایمنی پس از تزریق واکسن، تصریح کرد: ۲ تا سه هفته پس از تزریق دوز اول ایمنی بدن به طور تدریجی افزایش می‌یابد و ۲ هفته پس از دوز دوم ایمنی کامل ایجاد خواهد شد.

وی با بیان اینکه دوز دوم ۲۸ روز پس از دوز اول تزریق می‌شود، افزود: هنوز قضاوت کردن درباره زمان ماندگاری ایمنی پس از دریافت واکسن کرونا زود است اما تا کنون ۶ ماه را برای آن اعلام کردند و اینکه آیا پس از آن نیاز به تزریق واکسن یادآور است بستگی به تصمیم گیری های کلان کشور دارد.

کارشناس مسوول مراقبت بیماری کرونا در اصفهان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه واکسن کرونا جلوی بروز موارد شدید و مرگ و میر را می‌گیرد اما نمی‌تواند گفت ۱۰۰ درصد جلوی بروز بیماری را خواهد گرفت، ممکن است افراد دریافت کننده واکسن مستعد انتقال ویروس باشند به‌همین دلیل تاکید می شود که آنها از ماسک استفاده کنند.

وی با بیان اینکه تا کنون حدود ۱.۲ درصد جمعیت کشورمان واکسن کرونا را دریافت کردند، اضافه کرد: با توجه به اینکه گونه‌های جهش یافته جدیدی از ویروس کرونا در حال شیوع است باید همه واکسن بزنند.

به گفته وی اگر در جمعی همه افراد واکسن کرونا را دریافت کرده باشند استفاده از ماسک در بین آنها ضروری نیست.

فارسی همچنین با اشاره به اینکه هنوز واکسن کرونا بر روی مادران باردار و شیرده و کودکان زیر ۱۸ سال بطور کامل آزمایش نشده و نتایج قطعی از آن وجود ندارد، اظهار داشت: توصیه شده است که فعلا این افراد واکسن کرونا را تزریق نکنند و تنها واکسنی که برای مادران باردار و در شرایط خاص مجوز گرفته، آسترازنکاست.

وی افزود: افرادی که به کووید ۱۹ مبتلا شدند تا زمانیکه عوارض این بیماری را دارند و در قرنطینه هستند نباید واکسن بزنند و اطرافیان آنها نیز برای تزریق واکسن عجله نکنند مگر آنکه تست کرونای آن منفی باشد.

مدیر اجرایی کارآزمایی بالینی واکسن پاستور در اصفهان با اشاره به اینکه تاکنون استقبال خوبی از مرحله سوم آزمایش بالینی واکسن کرونا پاستور (واکسن مشترک ایران و کوبا) در این استان صورت گرفته است، گفت: تاکنون دو سوم این طرح در اصفهان اجرا شده است و حدود ۲ هزار داوطلب آن را دریافت کردند و پیش بینی می‌شود تا عید فطر سهمیه سه هزار واکسن تکمیل شود.

فارسی با بیان اینکه در بین داوطلبانی که تاکنون واکسن کرونا پاستور را دریافت کردند عوارض جدی نداشتیم، افزود: اگر افراد داوطلب امروز هم برای شرکت در این طرح ثبت نام کنند در فهرست انتظار قرار می گیرند و ۱۰ درصد افراد حاضر در این مطالعه باید بالای ۶۵ سال باشند.

در زمان حاضر حدود ۲ هزار بیمار دارای علائم کرونا در بیمارستان‌های استان اصفهان بستری هستند و بیشتر شهرستان‌ها در وضعیت نارنجی (پرخطر) همه‌گیری بیماری کووید ۱۹ قرار دارد؛ استان اصفهان حدود پنج میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت در ۲۴ شهرستان دارد که امور درمانی وبهداشتی ۲۲ شهرستان (به غیر از کاشان و آران و بیدگل) با دانشگاه علوم پزشکی اصفهان است.

ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اسفند سال ۹۸ در کشورمان شیوع یافت و تا کنون بیش از ۲ میلیون و ۶۲۷ هزار نفر در کشورمان به آن مبتلا شدند و بیش از ۷۴ هزار نفر بر اثر آن جان باختند.

برچسب‌ها اصفهان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان واکسن کرونا پروندهٔ خبری کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اصفهان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان واکسن کرونا اصفهان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان واکسن کرونا اخبار کنکور واکسن کرونا را دریافت دریافت کردند استان اصفهان تزریق واکسن واکسن ها کووید ۱۹ هزار نفر تا کنون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۳۴۷۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نرخ ارز امروز ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ + جزئیات

نرخ ارز در صرافی ملی و نرخ رسمی ۴۶ ارز توسط بانک مرکزی اعلام شد که بعضی با نوسان همراه بود و بعضی ثبات قیمت را تجربه کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، قیمت هر دلار آمریکا امروز _چهارشنبه بیست‌ونهم فروردین ۱۴۰۳_ در مرکز مبادله ایران قیمت هر دلار آمریکا به ۴۳۵,۶۷۷ ریال رسید، همچنین قیمت هر یورو ۴۶۳,۷۱۹ ریال و قیمت هر درهم ۱۱۸,۶۳۲ ریال است.

بر اساس اعلام بانک مرکزی، آخرین نرخ انواع ارز به شرح زیر است:

نرخ ارز ۱۴۰۳/۰۱/۲۹

USD دلار آمریکا ۴۳۵,۶۷۷
GBP پوند انگلیس ۵۲,۲۳۰
CHF فرانک سویس ۴۶,۰۱۲
SEK کرون سوئد ۳,۸۴۰
NOK کرون نروژ ۳,۸۲۸
DKK کرون دانمارک ۵,۹۸۳
INR روپیه هند ۵۰۲
AED درهم امارات متحده عربی ۱۱,۴۳۷
KWD دینار کویت ۱۳۶,۲۲۰
PKR۱۰۰ یکصد روپیه پاکستان ۱۵,۱۰۳
JPY۱۰۰ یکصد ین ژاپن ۲۷,۱۷۲
HKD دلار هنگ‌کنگ ۵,۳۶۳
OMR ریال عمان ۱۰۹,۰۹۴
CAD دلار کانادا ۳۰,۳۸۰
NZD دلار نیوزلند ۲۴,۷۲۵
ZAR راند آفریقای جنوبی ۲,۲۰۹
TRY لیر ترکیه ۱,۲۹۲
RUB روبل روسیه ۴۵۲
QAR ریال قطر ۱۱,۵۳۹
IQD۱۰۰ یکصد دینار عراق ۳,۲۰۹
SYP لیر سوریه ۰۴
AUD دلار استرالیا ۲۶,۹۲۳
SAR ریال سعودی ۱۱,۲۰۰
BHD دینار بحرین ۱۱۱,۷۰۱
SGD دلار سنگاپور ۳۰,۷۷۵
BDT۱۰۰ یکصد تاکای بنگلادش ۳۸,۲۵۵
LKR۱۰ ده روپیه سریلانکا

۱,۴۰۱

MMK کیات میانمار (برمه) ۲۱
NPR۱۰۰ یکصد روپیه نپال ۳۱,۳۵۹
AMD۱۰۰ یکصد درام ارمنستان

۱۰,۵۹۸

LYD دینار لیبی ۸,۶۷۸
CNY یوان چین ۵,۸۰۳
THB۱۰۰ یکصد بات تایلند ۱۱۴,۵۳۳
MYR رینگیت مالزی ۸,۷۶۴
KRW۱۰۰۰ یک هزار وون کره جنوبی

۳۰,۱۶۹

JOD دینار اردن ۵۹,۲۳۹
EUR یورو ۴۶۳,۷۱۹
KZT۱۰۰ یکصد تنگه قزاقستان ۹,۳۷۱
GEL لاری گرجستان ۱۵,۷۳۲
IDR۱۰۰۰ یک هزار روپیه اندونزی ۲,۵۸۱
AFN افغانی افغانستان ۵۸۲
BYN روبل جدید بلاروس ۱۲,۸۴۱
AZN منات آذربایجان ۲۴,۷۰۰
PHP۱۰۰ یکصد پزوی فیلیپین ۷۳,۷۳۲
TJS سومونی تاجیکستان ۳,۸۴۴
TMT منات جدید ترکمنستان ۱۲,۰۲۳
کد خبر 744652

دیگر خبرها

  • اولین تصاویر از اضطراب و وحشت عجیب امروز اصفهانی‌ها!
  • ۲۲ دستور رئیس قوه قضاییه خطاب به کلیه مقامات و مسئولان قضایی در سراسر کشور/ با مسدودسازی کد ملی، زندگی فرد را فلج می‌کنیم!/ انتقاد از وثیقه‌های سنگینی که با جرم متناسب نیست/ افراد در فرودگاه متوجه نشوند که ممنوع‌الخروج هستند/ به دریافت عوارض آلایندگی اهتم
  • پیگیری مطالبات جامعه آزمایشگاهیان کشور
  • توانایی واکسن سازی ایران را جهانی کردیم
  • نرخ ارز امروز ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ +جزئیات
  • افزایش نرخ بیکاری در انگلیس به رقمی بی سابقه
  • ارتش ۸ شهید مدافع حرم را تقدیم انقلاب کرده‌ است
  • یکصد روز تا المپیک؛ سهمیه ایران به ۲۱ رسید
  • نرخ ارز امروز ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ + جزئیات
  • فعالیت ۷۵۰۰ آزمایشگاه پزشکی در کشور / کرونا؛ تجهیزات آزمایشگاهی را فرسوده کرد