Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@12:03:05 GMT

کارکنان مشاغل ساده بیشترین حقوق بگیران بخش خصوصی

تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۳۴۹۲۹

کارکنان مشاغل ساده بیشترین حقوق بگیران بخش خصوصی

نتایج یک پژوهش از بررسی وضعیت شغلی شاغلان ۱۵ ساله و بیشتر کشور طی ۹ ماهه سال گذشته نشان می دهد که بیش از ۸۵ درصد افراد در بخش خصوصی و حدود ۱۵ درصد در بخش عمومی مشغول کار بوده اند؛ بیشترین سهم در بین حقوق بگیران بخش خصوصی نیز متعلق به کارکنان مشاغل ساده بوده است.

به گزارش ایسنا، در علم اقتصاد، بخش خصوصی بخشی از اقتصاد است که هم برای بهره‌های شخصی راه‌اندازی شده‌است و هم تحت کنترل دولت نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برعکس، شرکت‌هایی که بخشی از دولت هستند قسمتی از بخش عمومی به‌شمار می‌آیند.

بخش خصوصی بخش عمده ای از نیروی کار را به خدمت می گیرد و عمده فعالیتها در بخش خصوصی به وسیله انگیزه افراد برای کسب درآمد هدایت می‌شوند.

بر اساس تعریف، تمام افراد ۱۰ ساله و بیشتر که در طول هفته مرجع طبق تعریف کار، حداقل یک ساعت کار کرده و یا بنا به دلایلی به طور موقت کارشان را ترک کرده باشند، شاغل محسوب می شوند.

افراد شاغل به طور عمده شامل دو گروه مزد و حقوق بگیران و خود اشتغالان می شوند. کارکنان فامیلی بدون مزد و افرادی که بدون دریافت مزد برای یکی از اعضای خانوار خود که نسبت فامیلی با وی دارند، کار می کنند نیز شاغل به شمار می آیند.

منظور از مزد و حقوق بگیر، مزد و حقوق بگیر بخش خصوصی، تعاونی و عمومی است که مزد و حقوق بگیر بخش خصوصی شامل کارفرما، کارکن مستقل، حقوق بگیر بخش خصوصی و کارکن فامیلی بدون مزد است.

بر اساس برآوردهای حاصل از طرح آمارگیری نیروی کار در ۹ ماهه سال گذشته،  سهم مردان از تعداد شاغلان ۱۵ ساله و بیشتر ۸۴.۱ درصد و سهم زنان ۱۵.۹ درصد بوده است.

بیشترین فعالیت اقتصادی حقوق بگیران بخش خصوصی ۱۵ ساله و بیشتر طی این مدت، مربوط به فعالیت اقتصادی تولید صنعتی با ۲۶.۸ درصد بوده است.

گروه ساختمان و گروه عمده فروشی و خرده فروشی، تعمیر وسایل نقلیه موتوری و موتورسیلکت، به ترتیب با ۲۴.۴ درصد و ۱۳.۶ درصد در رده های بعد قرار دارند.

همچنین در بین شاغلان ۱۵ ساله و بیشتر کشور در ۹ ماهه سال ۱۳۹۹، ۸۵.۲ درصد در بخش خصوصی و ۱۴.۸ درصد در بخش عمومی مشغول به فعالیت بوده اند که بیشترین سهم در بخش خصوصی مربوط به مزد و حقوق بگیر بخش خصوصی با ۴۱ درصد و کارکن مستقل با ۳۶.۴ درصد اختصاص داشته است.

تعداد شاغلان حقوق بگیر بخش خصوصی اعم از تعاونی و غیر تعاونی ۹۶۰۳ نفر، تعداد کارکنان مستقل ۸۴۹۲ نفر، شاغلان حقوق بگیر بخش عمومی ۳۴۵۱ نفر و کارکن فامیلی بدون مزد ۱۰۲۳ نفر بوده است.

بر اساس گزارش مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت کار، ۲۸.۵ درصد مزد بگیران بخش خصوصی را کارکنان مشاغل ساده، ۲۰.۸ درصد را صنعتگران و کارکنان مشاغل مرتبط و ۱۳.۸ درصد را متصدیان ماشین آلات دستگاهها و مونتاژکاران تشکیل داده است.

به گزارش ایسنا، در توزیع نسبی برآورد حقوق بگیران بخش خصوصی، کارکنان خدماتی و فروشندگان با ۱۳ درصد، متخصصان با ۹.۶ درصد و تکنسین ها و دستیاران با ۶ درصد به ترتیب در رده های بعد قرار دارند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: بخش خصوصي مركز آمار مشاغل ساده کارکنان بخش عمومی حقوق بگیر حقوق بگیران بخش خصوصی حقوق بگیر بخش خصوصی ۱۵ ساله و بیشتر مزد و حقوق بگیر کارکنان مشاغل بخش خصوصی بخش عمومی ۸ درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۳۴۹۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفر جاده‌ای به خراسان رضوی ۱۷ درصد افزایش یافت

          به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی؛ معاون فنی و نظارت بر راههای روستایی و فرعی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی گفت: بر طبق سامانه های تردد شمار خراسان رضوی، بیشترین میزان ورود و خروج خودروها در روز پنجم فروردین‌ماه ثبت شده و بزرگراه مشهد- چناران نیز در این مدت بیشترین متوسط تردد روزانه به میزان ۵۲ هزار و ۶۲۴ تردد را به خود اختصاص داده است.    کاظم قلاسی روز پنجشنبه افزود: در این مدت بر اساس اطلاعات پلاکهای ثبت شده خودروهای تردد یافته در جاده های خراسان رضوی، ۱۲ درصد از این پلاکها مربوط به تهران، چهار درصد اصفهان و سه درصد نیز مربوط به استان خراسان شمالی بوده است.   معاون فنی و نظارت بر راههای روستایی و فرعی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی ادامه داد: بیشترین وسایل نقلیه غیر بومی بر اساس پلاک خوانده شده توسط سامانه پلاک خوان در بازه فروردین ماه، در روزهای سوم و چهارم این ماه معادل ۳۲ درصد کل وسایل نقلیه مشاهده شده است.   قلاسی گفت: در بازه زمانی یاد شده، ۲۵ درصد از کل ماندگاری خودروها در استان خراسان رضوی بین (۱ تا ۳ روز) و ۲۹ درصد ماندگاری خودروها در استان بین (۳ تا ۷ روز) و ۱۴ درصد هم بیش از یک هفته در استان حضور داشته‌اند.   وی افزود: بیشترین مقاصد سفر هم استانی ها در فروردین ماه به ترتیب، استان خراسان شمالی و تهران با ۱۱ درصد، خراسان جنوبی و مازندران با ۹ درصد و سمنان با ۸ درصد گزارش شده است.   معاون فنی و نظارت بر راههای روستایی و فرعی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی گفت: سه درصد از مجموع ترددها در بزرگراه تربت حیدریه-باغچه و سه و ۲ دهم درصد از مجموع ترددها در بزرگراه نیشابور- باغچه در فروردین ماه تخلف سرعت داشته اند که مطابق اطلاعات دوربین های ثبت تخلف سرعت این ۲ محور رکورد دار تخلفات یاد شده در استان شده اند.   خراسان رضوی با داشتن ۲۰ هزار و ۶۱۵ کیلومتر راه اصلی، فرعی و روستایی جایگاه دوم کشور را از نظر طول راه ها به خود اختصاص داده است.

دیگر خبرها

  • سفر جاده‌ای به خراسان رضوی ۱۷ درصد افزایش یافت
  • ۸۰ درصد آبیاری مزارع سبزی و صیفی آذربایجان‌غربی با نوارتیپ است
  • پنج شنبه سیاه فرودگاه‌های فرانسه
  • کدام کارکنان تسلا اخراج شدند؟
  • جزئیات تبدیل وضعیت کارکنان شرکتی به قرارداد کار معین در سال ۱۴۰۳
  • رفع ابهامات حق بیمه مشاغل سخت و زیان‌آور و مفاصا حساب قراردادها
  • فرشاد مومنی: به سوی روند قهقرایی گسترش فقر و عقب ماندگی حرکت می کنیم/ راحت می گویند نقشی در افزایش نرخ ارز نداریم! / وزیر مسئول تولید، می گوید آنقدر واردات کرده ایم که گلوگاه های گمرکی بند آمده! با عنوان «اصلاحات پارامتریک» از جیب حقوق بگیران سرقت می کنند
  • اعتراض به کسر از حقوق مستمری بگیران تامین اجتماعی
  • تبدیل وضعیت کارکنان شرکتی به قرارداد کار معین در سال ۱۴۰۳
  • پاسخ معاون وزیر کار به درخواست افزایش حقوق کارگران: از کارکنان بیشتر شده