Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-03-29@00:32:57 GMT

انتشار اولین کتاب پیرامون مدرسه علمیه سعدیه ارسنجان

تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۳۴۹۳۰

انتشار اولین کتاب پیرامون مدرسه علمیه سعدیه ارسنجان

ایسنا/فارس تازه ترین اثر تحقیقی حوزه هنری استان فارس با عنوان "مجموعه مقالات تاریخ مدرسه علمیه سعیدیه شهرستان ارسنجان" به عنوان نخستین مکتوب در خصوص این بنای تاریخی، مذهبی و فرهنگی، منتشر شد.

به گزارش ایسنا، مجموعه مقالات تاریخ مدرسه­ سعیدیه زیر نظر حوزه­ هنری استان فارس و به صورت فراخوان مقاله گردآوری و توسط انتشارات مجمع ذخائر اسلامی با مقدمه ­استاد محمد نعمتی پژوشگر هنر اسلامی و خوشنویس برجسته کشور منتشر شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مولف کتاب مجموع مقالات تاریخ مدرسه سعدیه ارسنجان، شنبه 18 اردیبهشت به خبرنگاران گفت: مشکل اساسی در انجام این پژوهش کمبود منابع بود؛ چرا که درباره­ ی این مدرسه تنها دو معرفی بسیار کوتاه در کتاب آثار العجم و کتاب فارسنامه­ ی ناصری شده بود.

محمدحسین ابراهیمی،با بیان اینکه علت تالیف این کتاب در قالب مجموعه مقالات، کمبود منابع پژوهشی بود، گفت: غیر از بنای مدرسه که زمینه نگارش مقاله درباره­ معماری اثر را فراهم می‌­کرد، درباره­ موضوعات دیگر منبعی در دست نبود در نتیجه با اعلام فراخوان مقاله توسط حوزه­ هنری فارس موضوع تلاش شد تا زمینه گردآوری اسناد و ورود پژوهشگران بومی و محلی به این پژوهش نیز فراهم شود.

او اضافه کرد: با این افق، همزمان با اعلام فراخوان، محورهای پژوهش در منقطه ارسنجان و فارس اطلاع رسانی و همزمان با پژوهشگران بومی و مجموعه داران خانگی نیز رایزنی شد تا اسناد مرتبط با موضوع را در اختیار قرار دهند و در نگارش مقالات همکاری کنند.

ابراهیمی گفت: خوشبختانه تلاش ­ها نتیجه داد و رفته رفته اسناد تاریخی ارزشمندی از عصر صفوی تا پهلوی به دست آمد و پس از گردآوری، طبقه­ بندی و بازخوانی آن­ها، کار نگارش مقالات رقم خورد. اسناد ارائه شده که شامل اسناد وقفی، اجازات شرعی و اجتهاد و ... هستند نقش اساسی را در روشن شدن بخش عمده­ ای از ابعاد این پژوهش داشته­ اند.

این نویسنده و محقق ادامه داد: در این مجموعه به جوانب تاریخی، فرهنگی و اجتماعی مدرسه­ سعیدیه و معرفی شخصیت­های برجسته­ آن بر پایه­ مطالعات کتابخانه‌­ای، پژوهش اسنادی و تحقیقات میدانی پرداخته و سعی شد که ابعاد گوناگون موضوع مورد بررسی قرار گیرد.

وی افزود: در این مجموعه مقالاتی همچون (ارسنجان در عصر صفوی) محمد حسین ابراهیمی، (شرح تأسیس و بنای مدرسه­ی سعیدیه) محمد حسین ابراهیمی و زهره اسکندری، (موقوفه مدرسه­ سعیدیه از آغاز تا 1398 شمسی)، محمد فروردین، (مدرسه­ سعیدیه و خاندان خوشنویس ارسنجانی)، اکبر اسکندری و نسرین اسکندری منتشر شده است.

ابراهیمی گفت: (تأثیر تحولات نوین آموزشی بر مکتب خانه­ ها و مدرسه­ ی سعیدیه) محمد حسین ابراهیمی، (نگاهی به زندگی، آثار و اندیشه­ ی ملا احمد ارسنجانی) آرزو حقیقی، (نگاهی به زندگی و آثار آیت­ الله محمد مهدی آثاری) کاووس رضایی، (سیری در زندگی آیت ­الله سید ابوالقاسم فقیه ارسنجانی) روح ­الله خادمی، (شرح حال و زندگی خاندان ثقه­ الاسلام ارسنجانی)، سید محمد هادی حسینی و روح ­الله خادمی دیگر مقالات این مجموعه را شکل داده اند.

وی در بیان ضرورت این پژوهش افزود: این مدرسه هرچند در مقایسه با مدارس هم­ عصر خود که در شیراز ساخته شده اند ابعاد وسیعی ندارد، اما برای قصبه­ آن روز ارسنجان و در مقایسه با جمعیت آن، بنایی درخور و شایسته به شمار می­ رفت و عناصر کلی مدارس چون هشتی، حجره و ایوان در آن در نظر گرفته شده است.

گردآورنده این اثر ادامه داد: مدرسه سعیدیه از یادگارهای دوره­ صفویه و نماد علمی، فرهنگی، اجتماعی و مذهبی منطقه­ ارسنجان است که در گذر تاریخ بر فضای دینی، فرهنگی و اجتماعی منطقه تأثیری ژرف گذاشته ؛ از این رو حفظ و نگهداری آن به مثابه­ ارج نهادن بر تاریخ، فرنگ و تمدن اسلامی است.

وی ضمن بیان اینکه در استان فارس به ویژه شهر شیراز مدارس علمیه­ تاریخی متعددی وجود دارد، گفت: متاسفانه تا کنون این گنجینه بزرگ از نگاه پژوهشگران مغفول مانده ­اند و پژوهش موردی به شیوه­  مجموعه مقالات تاریخ مدرسه سعیدیه ارسنجان که ابعاد مختلف موضوع را در بر بگیرد درباره­ دیگر مدارس انجام نشده است.

ابراهیمی اضافه کرد: ضرورت دارد که نسبت تحقیق و پژوهش درباره مدارس تاریخی فارس به صورت موردی در دستور کار نهادهای علمی، آموزشی و فرهنگی قرار گرفته و پژوهشگران تاریخ فارس نیز به این امر همت گمارند.

وی ضمن بیان این مهم که مدارس علمیه خاستگاه علما و عرفای برجسته­ فارس بوده است، گفت: با انجام چنین پژوهش­ هایی به معرفی این بزرگان نیز پرداخته خواهد شد و اسناد مرتبط با آن­ها نیز گردآوری و منتشر می­ شوند و منابع مهمی برای پژوهشگران عرصه­ فرهنگی و تمدن اسلامی و شیعه پژوهشی فراهم خواهد آمد.                    

این نویسنده و پژوهشگر گفت: مدرسه­ علمیه سعیدیه ارسنجان در سال 1085 قمری به همت حاج محمد سعید ارسنجانی تأسیس و رقباتی نیز بر آن وقف شده است. این مدرسه در گذر تاریخ از مهمترین پایگاه­ های تدریس و تحصیل علوم دینی در فارس بوده و علما و عرفای برجسته­ ای از آن برخاسته­ اند.

ابراهیمی افزود: مدرسه به شکل دو ایوانی بنا شده و مساحت آن حدوداً 800 متر مربع است که 200 متر مربع آن به حیاط و 600 متر آن به فضاهای مسقف از قبیل مَدرس و 14 حجره­ تعلق گرفته. این بنا در سال 1355 شمسی در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت و همچنان به حیات فرهنگی و دینی خود ادامه می­ دهد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری حوزه هنری فارس مجموعه مقالات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۳۴۹۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چوپان و ۱۰۰ راس دام در تیران و کرون پشت تریلر جان باختند

ذبیح‌الله ابراهیمی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: امروز فوت یک نفر چوپان، یک نفر دامدار و ۱۰۰ رأس دام پشت یک تریلر به مراکز امدادی تیران و کرون گزارش شده است.

وی با بیان اینکه این تریلر حامل ۱۲۰ رأس گوسفند از خوزستان به سمت اصفهان در حرکت بود، اضافه کرد: به دلیل گاز شدید و نبود اکسیژن این گوسفندها دچار خفگی شدند و بیش از ۱۰۰ رأس این حیوانات تلف و تعداد اندک باقی مانده گوسفندان نیز ذبح شدند.

دبیر ستاد مدیریت بحران تیران و کرون ادامه داد: یک چوپان نیز در بین گوسفند در محل کابین باربری حضور داشت که این فرد نیز به دلیل نبود اکسیژن و گاز شدید دچار خفگی شد و جان خود را از دست داد.

وی با بیان اینکه راننده تریلر در محدوده شهر عسگران برای بررسی وضعیت جان چوپان و گوسفندان از کابین بازدید کرده بود، اضافه کرد: در بازدید صورت گرفته راننده شاهد صحنه خفگی می‌شود و موضوع را به اورژانس اطلاع می‌دهد اما تلاش‌های تیم پزشکی کارگشا نبوده و فرد جان خود را از دست داده بوده است.

ابراهیمی با بیان اینکه میزان خسارت به دام‌ها یک میلیارد تومان برآورد شده است، ابراز کرد: خسارت چنین بی‌احتیاطی غیرقابل جبران است چرا که چوپان نیز جان خود را در این حادثه از دست داد.

کد خبر 6062949

دیگر خبرها

  • مقام سابق دولتی : کاظم صدیقی از من خواست ملک بهزیستی را به هم مدرسه او ملحق کنیم!
  • ماجرای جالب آمدن شهید محرابی به مدرسه پسرش
  • جابه‌جایی بیش از ۱۴۸۰۰ مسافر با حمل و نقل ریلی در فارس
  • ماجرای جالب آمدن شهید محرابی به مدرسه پسرش/ واکنش‌های متفاوت مردم در برخورد با همسر شهدا
  • معرفی برگزیدگان مرحله کشوری رویداد ملی مدرسه، منزل، تعالی محصل
  • فرخ‌رو پارسا نخستین وزیر زن ایرانی در نوروز ۴۸: نخست‌وزیری خیلی هم خوب است و اگر بتوانم می‌شوم/ مدرسه‌ی چهارهزار نفره تاسیس می‌کنم
  • تصاویر| گردشگران نوروز ۱۴۰۳ در سعدیه و باغ ارم
  • کسانی که از اختلاف طبقاتی سود می بردند اولین مخالفان پیامبران بود
  • تصویب دو لایحه شهرداری در نخستین جلسه علنی شورای شهر قزوین
  • چوپان و ۱۰۰ راس دام در تیران و کرون پشت تریلر جان باختند