Web Analytics Made Easy - Statcounter

بهمن قدمی دمابی گفت: معتقدم که نه آن افزایش قیمت‌ها آن‌چنان دقیق و واقعی بوده و نه این کاهش قیمت‌ها، بلکه این انتظارات بوده که باعث افزایش شدید قیمت‌ها شده و حال که انتظارات مثبت شده باعث کاهش قیمت‌ها شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ بهمن قدمی دمابی کارشناس مسائل اقتصادی و استاد دانشگاه در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: در دو سال اخیر شاهد افزایش قیمت در کالاهایی مثل مسکن، ارز، طلا، خودرو و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. بودیم.

وی افزود: حدود دو ماهی است که این قیمت‌ها روند نزولی پیدا کرده و در حال کاهش است، سؤال مطرح شده این است که آیا اتفاق خاصی رخ داده؟ و دلیل این کاهش قیمت‌ها چیست؟

کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: در علم اقتصاد وقتی قیمت یک کالا روند افزایشی دارد یعنی چند اتفاق رخ داده است، درواقع افزایش قیمت یک محصول معلول چند علت است.

قدمی عنوان کرد: ازجمله علل ذکر شده می‌توان به کمبود کالا، افزایش تقاضا، کاهش تولید و... اشاره کرد؛ یکی از اصلی‌ترین مباحث که در اقتصاد بر فرایند عرضه و تقاضا اثرگذار است بحث انتظارات است.

وی خاطرنشان کرد: انتظارات یعنی پیش‌بینی که اعضا از آینده دارند، در علم اقتصاد منظور از اعضا، عرضه‌کنندگان و تقاضاکنندگان است، برای مثال عرضه‌کننده یک کالایی پیش‌بینی می‌کند که در آینده آن محصول گران می‌شود، لذا بر اساس این پیش‌بینی سعی می‌کند مقدار کالای خود را به بازار عرضه کند.

کارشناس مسائل اقتصادی اضافه کرد: چون عرضه‌کننده پیش‌بینی گران شدن کالایی را در پس‌زمینه ذهن خود دارد، کالای خود وارد بازار نمی‌کند تا در آینده گران‌تر به فروش برساند.

قدمی بیان کرد: از طرفی تقاضاکننده اگر پیش‌بینی کند در آینده قیمت یک کالا افزایش پیدا می‌کند، یا در بازار کم می‌شود یا هر عامل دیگری، به‌نوعی رفتار اقتصادی خود را تغییر می‌دهد.

وی با بیان اینکه انتظارات همان پیش‌بینی است که فرد از آینده دارد که رفتار اقتصادی فرد را رقم می‌زند، تصریح کرد: در اقتصاد ایران متأسفانه بحث انتظارات بسیار فراگیر و تأثیرگذار شده است، درواقع در فرایند عرضه و تقاضا عوامل دیگر به اندازه انتظارات مهم نیستند.

کارشناس مسائل اقتصادی افزود: در دیگر کشورها، تغییر قیمت، مقدار عرضه، مقدار تقاضا، سلیقه افراد، ترجیحات افراد، تکنولوژی و... بر فرایند عرضه و تقاضا اثرگذار است، اما در اقتصاد ایران نقش و تأثیر انتظارات از بقیه عوامل بیشتر است.

قدمی ادامه داد: در اقتصاد ایران عرضه‌کنندگان و تقاضاکنندگان به‌شدت از انتظارات تأثیر می‌پذیرند و این به دلیل نابسامانی‌های اقتصادی سال‌های اخیر است که باعث شده انتظارات بیشتر از قبل درگیر شود.

وی عنوان کرد: افزایش قیمت سال‌های اخیر بخشی به دلیل تحریم‌ها و بخشی به دلیل ساختار و مشکلاتی است که در اقتصاد ایران وجود دارد ولی اصلی‌ترین عامل بحث انتظارات بود که تأثیر بیشتری نسبت به دیگر عوامل داشت.

کارشناس مسائل اقتصادی خاطرنشان کرد: وقتی کشور تحریم شد، انتظارات  افراد چه در عرضه و چه در تقاضا منفی شد، یعنی پیش‌بینی‌ها همه گران شدن کالاها بودند، درواقع این دو گروه در جهت مخالف هم شروع به حرکت کردند و باعث شدند اثرات نامناسب در اقتصاد بیشتر شود.

قدمی اضافه کرد: ولی در چند ماه اخیر به دلیل آغاز مجدد مذاکرات برجام و نشست‌های وین، انتظارات نسبت به آینده در بین عرضه‌کننده و تقاضاکننده مثبت شد، چون انتظارات مثبت است افراد منتظر لغو تحریم‌ها، برقراری مبادلات پولی و مالی، بهبود واردات کالاهای اولیه و... هستند بنابراین رفتار اقتصادی مردم تغییر کرده است، این افق روشن در ذهن افراد ترسیم شده لذا این انتظارات مثبت افراد و در سطح کلان‌تر اعضا از آینده باعث شده کاهش قیمت صورت گیرد.

 وی تأکید کرد: اعتقاد من این است که نه آن افزایش قیمت‌ها آن‌چنان دقیق و واقعی بوده و نه این کاهش قیمت‌ها، بلکه این انتظارات بوده که باعث شده افزایش شدید قیمت‌های شکل بگیرد و حال که انتظارات مثبت شده باعث کاهش قیمت‌ها شده است.

کارشناس مسائل اقتصادی بیان کرد: این روند در بلندمدت هم ادامه دارد، مگر اینکه در سطح بین‌الملل اتفاق خاصی بیفتد که این انتظارات منفی شود، تا زمانی که این انتظارات مثبت در جو روانی جامعه وجود دارد باعث می‌شود کاهش قیمت‌ها ادامه داشته باشد.

قدمی اظهار کرد: با وجود اینکه هیچ تحریمی برداشته نشده است اما دلیل اینکه شاهد کاهش قیمت‌ها در بازار هستیم افق روشنی است که افراد برای خود ترسیم کرده‌اند.

وی تصریح کرد: افزایش قیمت در سال‌های اخیر به دلیل عملیات روانی بوده که اقتصاد بین‌الملل بر اقتصاد ایران تحمیل کرده است، البته نمی‌توان عوامل دیگر مثل تحریم‌ها، کاستی‌های اقتصادی و... را نادیده گرفت.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: کارشناس مسائل اقتصادی اقتصاد ایران انتظارات مثبت کاهش قیمت ها افزایش قیمت پیش بینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۳۵۸۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رمز گشایی از مولفه‌های کاهش قیمت دلار

علی مروی کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا، در خصوص روند قیمتی دلار گفت: زمانی که در مورد قیمت ارز صحبت می‌کنیم متغییر‌های اقتصادی و غیر اقتصادی به صورت توامان درگیر خواهند بود.

هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: آنچه که برای شرایط فعلی یعنی فروردین ماه ۱۴۰۳ مطرح است، وضعیت مطلوب شاخصه‌های اقتصادی و وضعیت نامطلبوب شاخصه‌های غیراقتصادی است. از همین رو قابل ذکر است که جهش قیمتی که اتفاق افتاد به دلیل نابسامانی شاخصه‌های غیر اقتصادی بود.

مروی تصریح کرد: مشخصا موضوع جنگ غزه و احتمال تقابل ایران و رژیم صهیونیستی، همانطور که اقتصاد این رژیم را با شوک وحشتناکی روبرو کرد؛ کمی هم بر نرخ ارز در کشور ما تاثیرگذار شد.

وی ادامه داد: به لحاظ برابری متغییر‌های اقتصادی از جمله عرضه و تقاضا در حال حاضر در شرایط بسیار مطلوبی هستیم. شایان ذکر است که هم اکنون با عرضه مازاد ارز نیز روبرو هستیم.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: از این نظر شرایط بازار قابل اتکا است. قابل ذکر است که صحبت‌های رییس کل بانک مرکزی در مورد کنترل بازار ارز رسمی کاملا صحیح و متناسب با واقعیت‌ها است.

مروی در ادامه گفت: نکته حائز اهمیت این است که در بازار ارز با دو نوع تقاضا روبرو هستیم. نوع اول تقاضا‌های قانونی برای واردات و صادرات و سفرهاست و نوع دوم تقاضا‌هایی است که با نیت‌های سفته بازانه انجام می‌شود.

هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی تصریح کرد: مردم برای پوشش ریسک تورم نیاز به کالایی دارند که بتوانند از دست رفتن سرمایه به دلیل تورم را پوشش دهد و به همین جهت به ذخیره ارز رو می‌آورند. این بخش از تقاضا غیر قابل پیش بینی است و برآورد دقیقی از آن وجود ندارد.

بخشی از تقاضای ارز ناشناخته است

مروی تاکید کرد: برای تقاضا‌های سفته بازانه و یا سرمایه گذاری در بازار هرگز قانونی هم تصویب نشده است. ما قانون داریم که معاملات کاغذی دلار را محدود می‌کند، اما هیچ قانونی وجود ندارد که اگر شخصی دلار در خانه اش ذخیره کند مرتکب جرمی شده است یا خیر. به همین جهت این بخش از تقاضای ارز برای ما ناشناخته است.

وی تصریح کرد: اکثر اتفاقات هیجانی که بازار ارز را ملتهب می‌کند نیز به دلیل همین نوع تقاضای غیر رسمی است. در جمع بندی مطالب ذکر شده می‌توان گفت که اکنون برای پاسخگویی به تقاضا‌های واقعی مناسب است و مشکلی نداریم. به علت نبود برآورد از تقاضای غیر رسمی نیز نمی‌توان در مورد این باز پیش بینی کرد. دلار ارزان می‌شود؟


نرخ ارز چه زمانی روند کاهشی خواهد داشت

مروی در خصوص روند قیمتی دلار تا پایان سال جاری گفت: بالاخره تنش‌های منطقه‌ای باید به آرامش ختم شوند. در این صورت می‌توان انتظار داشت که نرخ ارز کاهش یابد. همچنین با نگاهی بلند مدت تر، انتخابات آمریکا را در پیش داریم که بر اقتصاد کل جهان موثر است.

هیئت علمی اندیشکده کسب و کار ادامه داد: در داخل ایران نیز تغییراتی در جریان است و ممکن است در میزان یارانه حامل انرژی شاهد تغییراتی باشیم. شایان ذکر است کف قیمت دلار رقمی معادل پایان سال ۱۴۰۲ است و پیش بینی می‌ماند که دلار به اتت‌های کانال ۵۰ هزار تومان باز گردد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مرغ ارزان شد/ قیمت جدید را ببینید
  • رمزگشایی از مولفه‌های کاهش قیمت دلار
  • رمز گشایی از مولفه‌های کاهش قیمت دلار
  • قیمت جدید مرغ در بازار
  • تاجران پول در نظام سرمایه داری همان بانک‌ها هستند
  • قیمت دلار با همان شدتی که رشد کرد، به‌زودی سقوط می‌کند
  • چک‌های ۵۰۰ هزار تومانی در راه بازار / نقدینگی افزایش می‌یابد؟
  • بانک های ناتراز اصلاح شوند تورم کاهش می یابد
  • قیمت دلار با همان شدتی که رشد کرد، بزودی سقوط می‌کند
  • با افزایش نرخ رسمی ارز، بازار غیررسمی مهار نمی‌شود