Web Analytics Made Easy - Statcounter

کتاب «در جستجوی رستگاری» تلاش دارد به چگونگی حیات اسماعیلیان پس از حمله مغول بپردازد و تأثیر این فرقه را بر جریان‌های فکری بررسی کند. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، کتاب «در جستجوی رستگاری: اسماعیلیان پس از حملۀ مغول» به قلم شفیق نزارعلی ویرانی توسط انتشارات امیرکبیر روانه کتابفروشی‌ها شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

این اثر که با ترجمه زینب فرخی و سوفیا فرخی منتشر شده است، در سال 2007 توسط آکسفورد به زبان انگلیسی به چاپ رسیده است. کتاب تلاش دارد به تاریخ و حیات اسماعیلیان، به عنوان یکی از فرقه‌های مهم و تأثیرگذار در تاریخ بپردازد. به گفته کارشناسان، کتاب حاضر از جمله منابع دسته اول و مهم در شناخت این فرقه به شمار می‌آید. 

نویسنده در این کتاب ابتدا به جنبه‌های ظاهری این فرقه پرداخته و در ادامه، اعتقادات آنها را شرح می‌دهد. شیوه و چرایی مقاومت اعضای اسماعیلیان در مناطقی از ایران از جمله در قلعه الموت پس از حمله مغول از دیگر مباحث مطرح شده در این کتاب است. هرچند گاه تمرکز کتاب بر قتل عام اسماعیلیان در طول تاریخ معطوف می‌شود، اما هدف از بیان این بخش از تاریخ، رسیدن به پاسخی برای این پرسش است که اسماعیلیان چگونه در طول تاریخ به حیات خود ادامه دادند؟ چه تأثیری بر جریان‌های فکری گذاشتند و حیات آنها پس از حملات مرگبار مغول به چه صورت بود؟

در بخشی از مقدمه این کتاب می‌خوانیم: بعد از وفات امام جعفر صادق(ع) بین جانشینان اختلاف عظیمی حادث گشت؛ به وجهی که شیعه امامی انشعابی را در خود به تجربه نشست. در این میان، گروهی از پسر ارشد او «اسماعیل المبارک» حمایت به عمل آوردند، در حالی که گروه دیگری امامت پسر کوچک‌تر او امام موسی الکاظم(ع) را به رسمیت شناختند. در هزار توی گذران زمان، پیروان اسماعیل به عنوان اسماعیلیه معروف گشتند، در حالی که پیروان امام موسی کاظم(ع) بعد از غیبت امام دوازدهم، عنوان اثناعشری یا شیعه دوازده امامی نام گرفتند.

در این میان، امامان اسماعیلی در تکاپوی این بودند که برای گریز از چنبره سلطه دشمنانشان یعنی «عباسیان» خود را در پرده‌ای از خفا قرار دهند. سلسله عباسی رفتار بسیار خصمانه‌ای با علویان از جمله شیعه دوازده امامی و اسماعیلیه داشت، اما برخلاف شیعه دوازده امامی، اسماعیلیان تحت حاکمیت خلفای فاطمی و بعداً تحت حاکمیت امامان الموت، یک رقیب بزرگ سیاسی برای عباسیان تلقی شدند. بدین ترتیب عباسیان از آثار ضد اسماعیلی متعددی حمایت مالی نمودند و این امر به ایجاد سنت خصومت شدید با اسماعیلیان در نوشته‌های مخالفان خود منتهی شد. با وجود گستره مخالفت‌ها، این جماعت به دلیل برخورداری از یک ایدئولوژی پویا، دولت فاطمی را در مصر بنیان گذارد که از این دوران به عنوان «عصر طلایی» اسماعیلیه یاد می‌شود. متعاقباً این جماعت بعد از انشعابات درون فرقه‌ای، حکومت نزاری را نیز در الموت تأسیس کرد. عمده مطالعات نشان می‌دهد که در همین دوره افراد برجسته‌ای همچون حسن صباح، محمد بن عبدالکریم شهرستانی، قاسم تشتری، نصیرالدین طوسی، حسن محمود و افراد بسیار دیگری نقش چشمگیری در شکل‌گیری اسماعیلیه ایفا کردند.

می‌توان اذعان داشت که اندیشه اسماعیلی بر تحولات بی‌شماری به ویژه در میان دیگر جوامع شیعه و حلقه صوفیان تأثیر گذاشت. ما همچنین شاهد تأثیر اسماعیلیه بر متفکران بزرگی همچون ابن عربی، عین القضات همدانی، سهروردی(شیخ الاشراق)، عزیز نسفی و حتی قرن‌ها بعد بر اشخاصی همچون ملاصدرا در دوره صفویه هستیم.

... کتاب «در جست‌وجوی رستگاری: اسماعیلیان پس از حمله مغول» به قلم پرفسور شفیق نزار علی ویرانی در زمره تلاش‌های پیشگامانه‌ای محسوب می‌شود که در خروج از گستره ابهامات در ارتباط با شاخه اسماعیلی قدم‌های مهمی برداشته است. این کتاب کوششی برای فهم بیشتر مبهم‌ترین بخش این دوره است که از حمله مغول تا آغاز دوره صفوی یعنی از میانه قرن هفتم تا پایان قرن نهم قمری ادامه دارد. هرچند حوزه تاریخی کتاب حاضر عمدتاً به این دوره محدود است، تحلیل عقاید و تعلیمات اسماعیلیه در یک بازه تاریخی وسیع‌تری صورت گرفته و از منابع مربوط به بیش از هزار سال تاریخ استفاده شده است تا از این طریق پرتوی بر باورها و عقاید خاصی بیفکند که در آثار این دوره بیان شده‌اند.

از آندلس تا ایران؛ در جست‌وجوی زندگی «شیخ اکبر»نابغه‌ای که استاد مولوی بود و شاگرد سنایی

انتشارات امیرکبیر کتاب حاضر را در 412 صفحه و در هزار نسخه در دسترس علاقه‌مندان به حوزه تاریخ قرار داده است. 

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: امیرکبیر کتاب امیرکبیر کتاب حمله مغول

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۳۵۸۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جلد دوم کتاب «تاریخ تحلیلی جامعه شناسی دیوان سالاری در ایران» چاپ و رونمایی شد

جلد دوم کتاب «تاریخ تحلیلی جامعه‌شناسی دیوان سالاری در ایران» نوشته علی‌اکبر فرهنگی چاپ و رونمایی شد.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، جلد دوم کتاب «تاریخ تحلیلی جامعه‌شناسی دیوان سالاری در ایران» نوشته علی‌اکبرفرهنگی استاد ممتاز دانشگاه تهران که توسط انتشارات علمی فرهنگی روانه بازار نشر شده است، رونمایی شد.


پروفسور فرهنگی در این مراسم ضمن ابراز خرسندی بخاطر حضور در جمع دانشجویان فارغ‌التحصیل دانشگاه گیلان، درباره کتاب «تاریخ تحلیلی جامعه‌شناسی دیوان سالاری در ایران» گفت: این کتاب حاصل بیش از ۵۰ سال مطالعات من بوده است که در شش جلد فیش‌برداری شده بود و سه جلد آن تقدیم ناشر شده است. اکنون جلد اول و دوم کتاب چاپ شده است و جلد سوم آن درحال چاپ است و هم‌اکنون درحال نگارش جلد چهارم آن هستم که در آن تاریخ تحلیلی جامعه‌شناسی دیوان سالاری در ایران آمده است.


وی به توضیحاتی پیرامون این کتاب پرداخت و افزود: در جلد اول کتاب، یک‌سری از مباحث نظری دیوان‌سالاری را مطرح کرده‌ام که سرزمین ما بیش از سه‌هزار سال تاریخ مدون دارد و تاریخ دیوان‌سالاری قبل از اسلام، اوایل اسلام، دوره پیامبر (ص) و خلفای راشدی به تحریر در آورده شده است. در جلد دوم نیز دوره خلفای بنی‌امیه و بنی‌عباس نگاشته شده است.


این استاد ممتاز دانشگاه ادامه داد: ردپای ایرانیان بعد از دوره خلفای بنی‌امیه و بنی عباس که به‌مدت ۵۰۰ سال طول کشیده است، در اداره مملکت وسیع اسلامی از مرز‌های چین تا قلب اروپا مهم و برجسته است.


این مراسم به همت انتشارات علمی و فرهنگی و انجمن فارغ‌التحصیلان رشته مدیریت سال ۵۰-۱۳۴۹ دانشگاه گیلان (مدرسه عالی مدیریت گیلان) برگزار شد.
گفتنی است؛ پروفسور علی‌اکبر فرهنگی (متولد ۱۳۲۱-طالقان) در طول عمر خود به مطالعه و تحصیل در رشته‌های گوناگون از ادبیات گرفته تا علوم دینی و سپس زبان، مدیریت، جامعه‌شناسی، اقتصاد و ارتباطات همت گمارده است.

دیگر خبرها

  • ضرورت جریان شناسی تحریف تاریخ ایران
  • کتاب «چالش‌های تاریخی» رونمایی شد
  • کتاب «چالش‌های تاریخی» اثر سلیمی نمین رونمایی شد
  • نخستین اظهار نظر اسماعیلیان در مورد سریال رمضانی الحشاشین
  • کتاب «چالش‌های تاریخی» اثر سلیمی نمین رونمایی شد
  • مراسم رونمایی از کتاب چالش های تاریخی
  • جلد دوم کتاب «تاریخ تحلیلی جامعه شناسی دیوان سالاری در ایران» چاپ و رونمایی شد
  • پروژه جعل تاریخ شیعه
  • «رضاخان را بهتر بشناسیم»
  • تاریخ طب در ایران پس از اسلام در فهرست صد کتاب ماندگار قرار گرفت