Web Analytics Made Easy - Statcounter

همشهری آنلاین، فرشته رضایی:

همزمان با افزایش قیمت مواد غذایی خصوصا برنج، میزان مراجعه به نانوایی‌ها و خرید نان بیشتر شده است. در گیلان سرانه مصرف هر نفر ۷ کیلوگرم آرد در ماه است اما بازدیدهای میدانی نشان می‌دهد به طوری اکنون برخی سرانه مصرف هر فرد در ماه را بیش از این نیز تخمین می‌زنند.

بررسی‌های میدانی نیز حکایت از این دارد که به علت گرانی نهاده‌های دامی برخی از افراد به خرید نان در تعداد بالا از نانوایی‌ها برای مصرف دام روی آورده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گونه‌ای که این دو شاخص مراجعه به نانوایی‌ها و صف‌های آن را بیشتر کرده و موجب می‌شود برخی از شهروندان ساعت‌های بیشتری در نانوایی‌ها بمانند تا مجددا خمیر نان آماده شود.

با این حال نانوایی‌های گیلان از قیمت فعلی نان گلایه دارند. گرانی مواد اولیه، حمل و نقل و کارگر در مقابل ثابت ماندن قیمت نان علت این گلایه است.

عادل محمدی، رئیس اتحادیه نانوایان رشت به همشهری آنلاین می گوید: قیمت خمیرمایه نان در سال گذشته در مجموع ۵۰ درصد گران شد. کرایه حمل بار نیز از مهر ماه ۹۹ میانگین ۵۵ درصد افزایش یافته است.  اتحادیه درخواست افزایش قیمت را مدتهاست به سازمان حمایت ارائه کرده اما افزایش قیمت نان اتفاق نیفتاده است.

از سوی دیگر کیفیت نامناسب آرد در گیلان یکی دیگر از گلایه‌های نانوایان است که منجر به کاهش کیفیت نان خصوصا در نانوایی‌های یارانه‌پز شده است.

محمدی در این زمینه بیان می‌کند: کیفیت نان به نوع آردی که از سوی شرکت غله به ما تحویل می‌دهند دارد این نوع آرد کیفیت لازم را ندارد. از سوی دیگر ۲۵ درصد از نانوایان گیلان از جوش شیرین در پخت نان استفاده می‌کنند که میزان ضایعات نان را افزایش می‌دهد. مسئولان می‌گویند استفاده از جوش شیرین جرم است. بنابراین برای پخت بهتر نان یک ماده جایگزین جوش شیرین به ما بدهند که ما از آن استفاده کنیم.

گندم در گیلان بی‌کیفیت است

«مهدی نقدی» معاون نظارت و بازرسی سازمان صمت گیلان نیز در گفت و گو با همشهری آنلاین بیان می‌کند: اتحادیه نان استان اگرچه خواستار افزایش قیمت نان است اما ما برای این افزایش تابع نظرستاد تنظیم بازار کشور هستیم.

وی در ادامه در خصوص نظارت بر کیفیت نان  اضافه می‌کند: نظارت‌ها از سوی سازمان صمت و اصناف انجام می‌شود. اما یکی از دلایل بی کیفیتی نان در گیلان آرد است. آردی که به گیلان تعلق می‌گیرد مناسب نیست. از جمله میزان سبوس و گلوتن آن پایین است. شاید این نان در تهران به دلیل آب و هوا و آب بهتر پخت شود اما در گیلان به دلیل نوع آب، خوب به عمل نمی‌آید. ضمن اینکه کیفیت نان به نوع پخت از قبیل مدت خمیرگیری و روش پخت و ... بستگی دارد. خیلی از نانوایان خمیرمایه نان را به دلیل گرانی کمتر استفاده می‌کنند که همه این عوامل سبب کاهش کیفیت نان می‌شود.

به گزارش همشهری، اکنون در بخش نانوایی‌های یارانه‌پز با آرد ۸۳۰ تومانی، بربری هزار تومان، سنگک ۱۲۰۰ تومان، تافتون ۵۵۰ تومان و لواش به نرخ ۳۰۰ تومان عرضه می‌شود.

 وزن چانه در نانوایی‌های یارانه‌پز، برای بربری ۵۱۰ گرم، سنگک ۵۶۰ گرم، تافتون ۲۳۰ و لواش ۱۴۰ گرم است.

برای نانوایی‌های آزادپز نیز با آرد ۱۲۰۰ تومانی، قیمت بربری در این نانوایی‌ها هزار و ۵۰۰ تومان، سنگک هزار و ۸۰۰ تومان، تافتون ۸۵۰ تومان و لواش به نرخ ۴۵۰ تومان عرضه می‌شود.

وزن چانه در نانوایی‌های آزادپز برای بربری باید ۵۸۰، سنگک ۶۵۰، تافتون ۲۸۰ و لواش ۱۷۰ گرم لحاظ شود.

کد خبر 599646 برچسب‌ها استان گیلان گرانی نانوا

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: استان گیلان گرانی نانوا نانوایی ها افزایش قیمت کیفیت نان قیمت نان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۳۶۷۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برخی از نانوایی های گلستان به تولید نان با آرد کامل مجهز می شوند

به گزارش خبرنگار مهر، روح الله مهری ظهر پنجشنبه در همایش روز ملی گندم و نان در استان گلستان اظهار کرد: دیده نشدن تلاش افرادی که در عرصه آرد و نان فعالیت می‌کنند یکی از نکاتی است که در استان مغفول مانده است.

وی با بیان اینکه همان طور برای رفع مشکل صف‌های طولانی نوانایی های استان در آبان سال گذشته همت شد، افزود: اکنون باید برای تولید نان با کیفیت هم تلاش کرد تا رضایت مندی مردم را در استان شاهد باشیم.

مدیرکل غله استان گلستان گفت: طی هفته آینده ۶ نانوایی به تولید نان با آرد کامل مجهز خواهد شد و در اختیار مردم قرار خواهد گرفت که این اتفاق طی دو هفته دیگر تکرار خواهد شد.

وی یادآور شد: طی برنامه ریزی های انجام شده مراکز خرید تضمینی محصولات کشاورزی گلستان از اردیبهشت ماه فعالیت خود را آغاز خواهند کرد.

کد خبر 6081918

دیگر خبرها

  • تولید نان کامل در ۶ نانوایی زنجان
  • منتظر افزایش قیمت همه گوشی‌ها باشیم؟
  • برخی از نانوایی های گلستان به تولید نان با آرد کامل مجهز می شوند
  • قیمت‌های تعیین شده در حوزه زراعی جوابگوی هزینه کشاورز نیست
  • فیلم| یک قدم تا اعلام جرم؛ تایید تخلفات عجیب رئیس اتحادیه نانوایان مشهد توسط معاون دادستان
  • نظارت بر نانوایی‌های شفت تشدید شود
  • پرونده تخلف رییس اتحادیه نانوایان مشهد به دادسرا رسید
  • پرونده تخلف رئیس اتحادیه نانوایان مشهد به دادسرا رسید
  • رسیدگی به پرونده تخلف رئیس اتحادیه نانوایان مشهد در دادسرا
  • اعلام برنامه های روز ملی گندم و نان در آذربایجان شرقی