Web Analytics Made Easy - Statcounter

بازار مسکن پس از افزایش قیمت ۷۰۰ درصدی در ۷ سال گذشته با ریزش قیمت به استقبال مذاکرات وین می‌رود.

به گزارش پول نیوز، در حالی که معمولا اکثر معاملات مسکن چه در بخش خرید و فروش و چه در بخش اجاره نیمه اول سال به پای امضا می‌رسند اما گویا فعلا بازار مسکن در رکود انتظاری قرار دارد. در طول کمتر از ۷ سال گذشته قیمت مسکن رشد ۷۰۰ درصدی داشته بنابراین در این مدت فاصله قیمت‌ها تا توان خرید مردم شکاف عمیقی برداشته و یکی از دلایل رکودی شدن بازار همین افزایش جهشی قیمت‌هاست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این مدت تسهیلات خرید مسکن هم رشدی نداشته و همچنین میزان عرضه هم تکانی نخورده‌ است که بخواهد حریف تقاضا شود و نرخ را بشکند.

همین رکود بازار باعث ریزش جزئی قیمت‌ها هم شده به طوری که طبق آمار بانک مرکزی، قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در تهران از کانال ۳۰ میلیون تومان در سال گذشته، امسال به ۲۹ میلیون تومان رسیده است.

اما موضوعی که باعث ایجاد انتظار در بازار شده، نتیجه مذاکرات وین و احیای برجام است. با اخبار خوبی که به گوش می‌رسد قیمت دلار از ۲۳ هزار تومان به ۲۱ هزار تومان رسیده و پیش بینی می‌شود در صورت توافق دوباره، قیمت ارز روند کاهشی را ادامه دهد.

می‌دانیم که بازار مسکن تابع سایر بازارها است و اثرپذیری بالایی دارد. از این رو پیش بینی رییس اتحادیه مشاوران املاک این است که احتمالا در همین نیمه اول سال قیمت‌ها بیشتر از ۲۵ درصد ریزش خواهد داشت و به همین دلیل انتظار تورمی برای بازار مسکن به شدت کاهش یافته است و به زودی ریزش قیمت محسوس می‌شود.

هر چند که باید توجه داشته باشیم که کمتر از ۴ سال گذشته متوسط قیمت مسکن در تهران حدود ۶ میلیون تومان بود و در صورت ریزش هم دیگر به این عدد نخواهیم رسید اما هنوز هم بسیاری از مردم قصد دارند با کاهش قیمت‌ها، پس اندازهای خود را وارد این بازار کنند. باید به این نکته هم توجه داشته باشیم که نیاز سالانه کشور به ساخت ۸۰۰ هزار تا یک میلیون واحد است و هر چه ساخت و عرضه کمتر باشد، این تقاضا انباشته و درنهایت باعث افزایش قسمت مسکن می‌شود.

در جدول زیر لیست ارزان‌ترین خانه‌های شهر تهران آمده است که شامل خانه‌های حومه تهران نمی‌شود:

 

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: تسهیلات واحد مسکونی بازار مسکن خرید مسکن معاملات بازار مسکن سال گذشته قیمت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۳۷۱۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خروج بازار برنج از رکود، با خرید توافقی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مازندران، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مازندران گفت: ۲۸ مرکز خرید برنج در استان همچنان از شالیکاران استان برنج‌های باقی مانده از سال‌های پیش را خریداری می‌کنند.

خیریان پور با بیان اینکه برای جلوگیری از واردات بی رویه برنج و رکود بازار برنج داخلی به دستور رئیس جمهور، ۴ هزار میلیارد تومان برای خرید برنج از برنجکاران اختصاص پیدا کرد، افزود: بر اساس تفاهم نامه‌ای که پارسال میان استانداری مازندران و انجمن تامین و وارد کنندگان برنج کشور منعقد شد، مقرر شد بخش زیادی از نیاز کشور به برنج با برنج‌های داخلی تامین شود.

او ادامه داد: اجرای خرید توافقی برنج که با قیمت ۶۵ تا ۷۰ هزار تومان آغاز شده بود هم اینک به قیمت کیلویی ۹۰ هزار تومان از شالیکاران مازندرانی، درحال انجام است.

واردات یک میلیون و ۸۰۰ هزار تنی برنج در سال ۱۴۰۱ که رکود بازار برنج داخلی را بیش از هر زمان دیگری تشدید کرده بود، موجب شد با پیگیری‌های استاندار مازندران و دستور رئیس جمهور نیاز برخی ارگان‌های داخلی با خرید توافقی برنج ازشالیکاران مازندرانی تامین شود.

مازندران با تولید نزدیک به یک میلیون تن برنج سفید رتبه نخست کشور در تولید این محصول استراتژیک را داراست.

زینب دیوارگر گزارش می دهد

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی قیمت مسکن تا پایان سال ۱۴۰۳ | برای خرید مسکن در ارزان‌ترین نقظه تهران باید این مقدار هزینه کنید
  • روند قیمت مسکن در سال ۱۴۰۳ چگونه خواهد بود؟
  • خروج بازار برنج از رکود، با خرید توافقی
  • یک پیشگویی تازه درباره قیمت مسکن در سال جدید
  • قیمت خرید مسکن در منطقه ۱۶ تهران +جدول
  • سقوط در رکود؛ روایتی از بازار ارز
  • ریزش گسترده قیمت‌ها در بازار خودرو/ آخرین قیمت پژو، تیبا، سمند، شاهین و کوییک + جدول
  • خودرو ارزان شد + جدول قیمت‌ها
  • کاهش قیمت در بازار سکه و طلا/ رکود بر بازار حاکم است
  • قیمت‌های جدید خرید مسکن در شهر تهران/ مسکن در این منطقه ۴۰ میلیون تومان! + جدول