Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-23@20:18:53 GMT

ابداع روشی برای کنترل خوردگی و پایش خطوط لوله های نفت و گاز

تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۳۷۴۱۶

ابداع روشی برای کنترل خوردگی و پایش خطوط لوله های نفت و گاز

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه تهران، برای نخستین بار در کشور محققان دانشگاه تهران موفق به استفاده از روش اندازه‌گیری نویز الکتروشیمیایی برای پایش و کنترل خوردگی خطوط لوله‌های انتقال نفت و گاز شدند که در این روش اندازه‌گیری نویز توسط آنالیز نوسانات خود به خودی پتانسیل و جریان الکتروشیمیایی برای فلزی که در حال خورده شدن است و در شرایط غیر پلاریزه قرار دارد، انجام می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این موفقیت حاصل تلاش گروه تحقیقاتی دانشکده مهندسی مواد و متالورژی دانشگاه تهران به سرپرستی دکتر سعیدرضا الله کرم است که برای نخستین بار در کشور به اجرا درآمده است.

سعیدرضا الله کرم استاد تمام دانشکده مهندسی مواد و متالوژی پردیس دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران در خصوص اهمیت این ابداع گفت: خوردگی در صنایع یکی از بزرگترین معضلاتی است که منجر به تحمیل هزینه‌های گزاف سالیانه و در بعضی موارد اتفاقات ناگوار جانی و زیست‌محیطی در کشور می‌شود. یکی از مهمترین منابع خسارت در صنایع نفت و گاز، خطوط انتقال و مخازن است. ایران با داشتن بیش از یکصد هزار کیلومتر خطوط لوله‌های انتقال نفت، گاز، آب یکی از پر ازدحام ترین مناطق جغرافیایی از نظر خطوط لوله در میان کشورهای منطقه است.

استاد تمام دانشگاه تهران افزود: اصولاً پدیده نویز الکتروشیمیایی به عنوان ماهیت تصادفی فرآیند خوردگی در نظر گرفته می‌شود. این تغییرات بصورت کاملاً موضعی ناشی از سرعت حرکت سیال و تغییرات دما و pH و همچنین ترکیب شیمیایی سیال، باعث کاهش خواص فیزیکی و در نتیجه مقاومت به خوردگی فلز می‌شود و با تولید نویزهایی در پتانسیل و جریان فلز در فرکانس‌های بسیار پایین سبب بروز خوردگی‌های موضعی نظیر حفره‌دار شدن می‌گردند.

وی ادامه داد: از منظر دیگر جوانه‌زنی و رشد حفرات و شکست لایه‌های محافظ سطحی نیز می‌تواند منشأ تولید نویزهای الکتروشیمیایی باشد. لذا در روش اندازه‌گیری این نوسانات می‌توان به ماهیت خوردگی، بالاخص خوردگی‌های موضعی که از مؤثرترین عوامل تخریب تجهیزات و مخصوصاً خطوط انتقال می‌باشد، پی برد. علاوه بر این، دیگر روش‌های پایش برای تشخیص خوردگی‌های موضعی، بسیار محدود و بسیار هزینه‌بر است.

سرپرست تیم تحقیقاتی این ابداع جدید در خصوص کاربردهای این روش ادامه داد: از مهمترین کاربردهای روش اندازه‌گیری نویز الکتروشیمیایی می‌توان به پایش و کنترل خوردگی، تعیین مکانیزم‌های خوردگی، مطالعه فرایندهای خاص خوردگی و بهینه‌سازی میزان تزریق مواد بازدارنده جهت کنترل خوردگی اشاره کرد.

الله‌کرم افزود: از این روش برای اولین بار بصورت on-line جهت بهینه‌سازی میزان تزریق مواد بازدارنده و همزمان کنترل خوردگی خط انتقال گاز از فاز ۶ به فاز ۱۰ شرکت پارس جنوبی در عسلویه و همچنین در پالایشگاه سرخون و قشم بکار گرفته شد که تجهیزات اندازه‌گیری آن به‌طور کامل در ایران و توسط تیم دانشگاهی طراحی و ساخته شده بود.

گفتنی است؛ این طرح تحقیقاتی از سال ۱۳۹۲ شروع شده که با طراحی و ساخت دستگاه استفاده از آن در خطوط انتقال گاز آغاز شده است.

کد خبر 5206758 مهتاب چابوک

منبع: مهر

کلیدواژه: دانشگاه تهران انتقال نفت صنعت نفت ایران طرح پژوهشی محققان ایرانی تحقیقات علمی شرکت دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری حاکمیت سایبری اینترنت فناوری نانو فناوری فضایی فیس بوک نوآوری ایالات متحده امریکا صندوق نوآوری و شکوفایی دونالد ترامپ زباله فضایی روش اندازه گیری دانشگاه تهران کنترل خوردگی خطوط لوله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۳۷۴۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شکستگی لوله انتقال آب زاینده‌رود به کاشان تخریب غیرعمد بود

به گزارش خبرگزاری مهر، مهرداد مقدس اظهار کرد: پیرو گزارش مسؤولان گشت خط لوله در رینگ کاشان مبنی بر شکستگی لوله انتقال آب زاینده رود در روز شنبه یکم اردیبهشت ۱۴۰۳، ضمن حضور در منطقه، بررسی‌های لازم انجام شد.

وی افزود: شکستگی لوله در رینگ آبرسانی کاشان و قطر لوله ۹۰۰ میلی متر و با عمق حدود ۱.۵ متر از سطح زمین تشخیص داده شد.

مقدس تصریح کرد: نقطه محل شکستگی لوله، محل تقاطع سه مسیر انتقال آب از جمله خط لوله آب زاینده‌رود، مسیر اصلی قنات سفیدآب، یزدآباد، مسیر لوله زهکش قنات سفیدآب با جنس پولیکا DN200 بوده است.

رئیس گروه بهره برداری و نگهداری از سد زاینده رود و چم آسمان تصریح کرد: پس از شناسایی موقعیت شکست لوله بلافاصله شیر پروانه‌ای DN700 در حدود ۴۳۰۰ متر قبل از محل و در حوضچه شماره ۱۵ کامل بسته و شیر تخلیه حوضچه شماره ۲۶ بعد از محل حادثه کامل باز شد و در ساعت حدود ۱۴ خروج آب از محل شکستگی قطع شد.

وی توضیح داد: برآورد عوامل مبنی بر تخریب غیر عمد خط لوله بر اثر عملیات لایروبی قنات سفیدآب توسط یک عدد بیل بکهو متعلق به کشاورزان منطقه بود.

مقدس با اشاره به این که پس از تخلیه آب جمع شده در مجاورت موقعیت و برداشت خاک اطراف لوله با یک دستگاه بیل مکانیکی، عملیات تعمیر محل شکستگی آغاز و قطعه لوله مورد نیاز از سایت راوند و دیگر تجهیزات کاربردی به منطقه انتقال و هر گونه تجهیز برای احتمال طولانی شده عملیات در تاریکی شب در قطعه آماده شد.

رئیس گروه بهره برداری و نگهداری از سد زاینده رود و چم آسمان یادآور شد: اجرای عملیات توسط حدود ۱۰ نفر از عوامل آبفای کاشان و با حضور و مدیریت عامل آن نهاد و نظارت نمایندگان شرکت آب منطقه‌ای انجام شد.

وی خاطر نشان کرد: تعمیرات و تست‌های جانبی لوله آب زاینده‌رود در ساعت ۲۰ و ۴۵ دقیقه تمام و آبگیری و هواگیری خط لوله آغاز شد؛ ساعت ۹ صبح دوم اردیبهشت ماه آبگیری خط اتمام و جریان کامل آب در لوله برقرار شده است.

مقدس با تأکید بر رعایت حریم خطوط انتقال آب خاطر نشان کرد: رعایت این حریم در آبرسانی به شهروندان و تأمین آب شرب نقش اساسی دارد.

کد خبر 6085824

دیگر خبرها

  • ۳ هزار کیلومتر از شبکه و خطوط انتقال آب لرستان نیازمند اصلاح و بهسازی است
  • خط لوله گاز ، مهم‌ترین طرح ایران و پاکستان در حوزه انرژی
  • نصب پابند الکترونیک به ۳۰۰ سارق سابقه دار در غرب استان تهران
  • نظارت بر ٣ هزار و ١٨٦ درخواست انتقال پسماند صنعتی و ویژه در کشور
  • شکستگی لوله انتقال آب زاینده‌رود به کاشان تخریب غیرعمد بود
  • عملیات ترمیم خط لوله انتقال آب از زاینده رود به کاشان
  • ۳ هزار کیلومتر از خطوط انتقال آب لرستان نیازمند بهسازی است
  • تعمیر شکستگی خط انتقال آب زاینده رود به کاشان
  • علت شکستگی خط انتقال آب زاینده رود به کاشان اعلام شد
  • (ویدئو) آتش‌سوزی در خط لوله انتقال نفت خام در سوریه