Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل بهزیستی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت : سال ۱۳۹۹ در حوزه پیشگیری از معلولیت های ناشی از اختلالات و مشاوره ژنتیک تعداد۱۵۲۲ نفر در استان تحت پوشش برنامه قرار گرفتند .

به گزارش خبرگزاری برنا از استان کهگیلویه و بویراحمد؛مدیرکل بهزیستی استان اظهار داشت : سال ۱۳۹۹  در حوزه پیشگیری از معلولیت های ناشی از اختلالات و مشاوره ژنتیک تعداد۱۵۲۲ نفر در استان تحت پوشش برنامه قرار گرفتند .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محسن مرادی با اعلام این مطلب افزود : از این تعداد ۷۹۲ نفر تحت مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج،  ۶۴  نفر تحت مشاوره ژنتیک قبل از بارداری، ۴۰۴نفر تحت پوشش مشاوره ژنتیک حین بارداری و۲۶۲ نفر تحت مشاوره ژنتیک تشخیصی قرار گرفتند .

مرادی در ادامه با اشاره به اینکه تعداد ۹۲۷ نفر از مراجعین به مراکز مشاوره ژنتیک ، ازدواج فامیلی و۵۹۵ نفر ازدواج غیر فامیلی داشتند خاطرنشان کرد : در همین زمینه تعداد ۷۰۰ نفر از مراجعین به مراکز مشاوره ژنتیک ، یارانه ویزیت مشاوره ژنتیک و تعداد ۶۰۰ نفر کمک هزینه آزمایشات ژنتیک را دریافت کرده اند.

وی در ادامه افزود : در راستای گسترش خدمات رسانی به مراجعین مراکز مشاوره ژنتیک ، برای حمایت از افراد بی بضاعت و کم توان از نظر مالی ، پرداخت یارانه جهت انجام خدمات مشاوره ژنتیک به مراکز مشاوره ژنتیک خصوصی و همچنین پرداخت کمکهای موردی و کمک هزینه انجام آزمایشات ژنتیک مورد نیاز با خرید خدمت از مراکز آزمایشگاهی از اولویتهای خدمت رسانی به عموم مراجعین به مراکز می باشد و در نهایت کاهش تحمیل  هزینه های سنگین مشاوره و خدمات تخصصی آزمایشگاهی ژنتیک برای خانواده ها از اهداف اصلی برنامه  خواهد بود .

وی اضافه کرد:هم اکنون ۳ مرکز خصوصی مشاوره ژنتیک مشغول به ارائه خدمات به عموم مردم در سطح استان هستند یادآور شد : نظر به اهمیت نقش مشاوره ژنتیک در پیشگیری از معلولیت ها بویژه معلولیت های ناشی از اختلالات ژنتیک در خانواده های دارای فرزند معلول که احتمال وجود یک اختلال ژنتیکی در خانواده های آنان بیشتر است و با هدف خدمت رسانی به جامعه تحت پوشش بهزیستی همکاری و مشارکت فی مابین معاونت توسعه پیشگیری و معاونت توانبخشی در خصوص انجام مشاوره ژنتیک برای افراد تحت پوشش توانبخشی از سال۹۸ بصورت مستمر آغاز شد. 

مدیرکل بهزیستی استان کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: کلیه خانواده های دارای معلول تحت پوشش توانبخشی واجد شرایط به مراکز مشاوره ژنتیک در همان شهر یا شهرهای همجوار معرفی می شوند که  در صورت نیاز پس از مشاوره ژنتیک جهت انجام آزمایشات تشخیصی به آزمایشگاههای طرف قرارداد ارجاع میشوند و کلیه هزینه های ایشان بصورت رایگان خواهد بود .

مرادی اضافه کرد :در سال ۱۳۹۹ تعداد۱۷۰ خانواده دارای معلول تحت پوشش جهت انجام مشاوره و آزمایشات ژنتیک معرفی شدند.

وی در ادامه به برنامه غربالگری ، تشخیص و مداخله زودهنگام شنوایی نوزادان و شیرخواران اشاره کرد و افزود : نقص شنوایی شایع ترین اختلال مادرزادی بدو تولد است که  براساس مطالعات و تحقیقات صورت گرفته ، شیوع آن حدود ۳تا۵  در هزار تولد زنده  است و هرگونه ضایعه در سیستم شنوایی که سبب بروز اشکالاتی در شنیدن و ارتباط کلامی فرد گردد، تحت نام نقص شنوایی معروف است،  تشخیص زودرس  بیماری ، پیش از بروز علایم یا عوارض بیماری به نام غربالگری یا پیشگیری ثانویه خوانده می شود.

وی گفت : از سال ۱۳۸۱ معاونت توسعه پیشگیری برنامه های متنوعی را برای شناسایی و مداخله زودرس نقایص شنوایی طراحی و اجرا نموده است از جمله این موارد ، برنامه غربال ، تشخیص و مداخله زود هنگام شنوایی نوزادان و شیرخواران است که این برنامه دارای ۳ سطح غربال ، تشخیص و مداخله می باشد که هریک می بایست به ترتیب در زمانهای پیش از یک ماهگی ، ۳ ماهگی و ۶ ماهگی انجام شود.

وی افزود: در این برنامه نوزاد در بدو تولد در واحدهای غربالگری شنوایی که عمدتا در زایشگاهها مستقرهستند ، تحت آزمون TEOAE قرارگرفته ودر صورت مشکوک بودن ظرف مدت ۲تا۴ هفته این آزمون با دستگاه ABR مجددا تکرار و سپس موارد مشکوک برای ارزیابی های تشخیصی به سطح دوم برنامه یعنی مراکز شنوایی سنجی ارجاع داده می شوند. در صورت تشخیص شیرخوار با برگه ارجاع به سطح سوم برنامه جهت انجام مداخلات طبی و توانبخشی به مراکز مربوطه هدایت می شود.

مرادی با اعلام اینکه  تعداد افراد تحت پوشش برنامه غربالگری شنوایی ۱۰ هزار و ۸۸۰ نفر هستند   که پوشش ۹۷درصد موالید زنده استان است اظهار داشت: در این زمینه میزان پیگیری در مرحله غربال ۱۰۰درصد، میزان پیگیری درمرحله تشخیص۱۰۰ درصد ،میزان پیگیری در مرحله مداخله۱۰۰ درصد بوده است .

مدیرکل بهزیستی استان کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت :خرید ۱۰ دستگاه غربالگری شنوایی نوزادان جهت کلیه پایگاه های غربالگری مستقر در شهرستانهای استان و تجهیز ادارات بهزیستی شهرستانهای بویراحمد ، کهگیلویه و گچساران به دستگاه ABR تشخیصی بصورت دولتی از دیگر اقدامات سازمان بهزیستی استان در این حوزه بوده است .

برنامه پیشگیری از تنبلی چشم در کودکان ۳تا۶ سال از دیگر مواردی بود که مدیرکل بهزیستی استان به آن اشاره کرد و گفت : تنبلی چشم یکی از علل نابینایی و کم بینایی خفیف تا شدید است ، به طوری که شایع ترین علت نابینایی یک چشمی در افراد زیر ۲۰ سال و دومین علت کاهش بینایی در کودکان است .

مرادی اضافه کرد: از سایر عوارض تنبلی چشم در کودکان می توان از در دید عمیق ، کاهش قدرت تمرکز و قدرت تفکیک ، اختلالات تحصیلی و یاد گیری نام برد که در ایران شیوع این بیماری در  کودکان ۳تا۶ ساله ۱% برآورد شده است .

وی ادامه داد : تنبلی چشم با تشخیص به موقع قابل درمان است در حالی که اگر به موقع درمان نشود ، فرد را از یک یا هردو چشم بسیار کم بینا یا نابینا خواهد کرد.

مدیرکل بهزیستی استان بیان کرد: این برنامه بیش از بیست سال است که با استفاده از چارت E و دستگاههای غربالگر عیوب انکساری توسط مربیان آموزش دیده در تمام طول سال  با استقرار در پایگاه های دائمی غربالگری تنبلی چشم به منظور افزایش میزان دسترسی کودکان به خدمات غربالگری بویژه در مناطق محروم و صعب العبور انجام می شود.

مرادی با اشاره به شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مهدها و آمادگی ها بیان کرد: در سال ۱۳۹۹ به دلیل شیوع ویروس کووید ۱۹ و تعطیلی مهدها و آمادگی ها تعداد ۱۹ هزار و ۲۲۷ کودک کودک تحت پوشش برنامه قرارگرفته و غربال شدند.

وی افزود : تعداد ۵۶۶ کودک جهت انجام معاینات تخصصی و تشخیصی به بینایی سنج و چشم پزشک ارجاع داده شدند و تعداد ۲۸۳ کودک  اختلالات بینایی و ۱۵۵ کودک آمبلیوپ شناسایی شدند .

وی تعداد دستگاه های غربالگری بینایی ۸ عدد اعلام کرد و گفت : در هر شهرستان یک دستگاه غربالگری بینایی مستقر است .

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: بهزیستی استان مراکز مشاوره ژنتیک مدیرکل بهزیستی استان کهگیلویه و بویراحمد غربالگری شنوایی تحت پوشش برنامه معلولیت ها خانواده ها جهت انجام تنبلی چشم سال ۱۳۹۹ نفر تحت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۳۷۶۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آماده باش ۷٠٠ تیم در کهگیلویه و بویراحمد/ ثبت بارش ۲٠٠ میلیمتری

دریافت 48 MB

سید علی احمد زاده در گفت و گو با خبرنگار مهر، افزود: در ۲۴ ساعت گذشته استان در وضعیت قرمز هواشناسی قرار گرفت.

وی ابراز داشت: در برخی مناطق ۱۸٠ تا ۲٠٠ میلیمتر بارش ثبت شد.

کد خبر 6062340

دیگر خبرها

  • اهدای ۱۸ سری جهیزیه به زوج‌های جوان در شهرستان خواف
  • بازرسی ۱۱ هزار و ۹۱۹ واحد صنفی در کهگیلویه و بویراحمد انجام شد
  • ارائه خدمات رایگان به آسیب دیدگان در مراکز بهزیستی
  • ریشه بیشتر آسیب‌های اجتماعی در استان اعتیاد و مشکلات معیشتی است
  • مشارکت ۷۵۰ هزار کردستانی در پویش غربالگری دیابت و فشار خون
  • خسارت سیلاب در کهگیلویه و بویراحمد ارزیابی می‌شود
  • ثبت بیش از ۴۰۰ هزار تردد در ورودی‌های کهگیلویه و بویراحمد
  • خسارت سیل به ۳ هزار کیلومتر راه عشایری کهگیلویه و بویراحمد
  • آماده باش ۷٠٠ تیم در کهگیلویه و بویراحمد/ ثبت بارش ۲٠٠ میلیمتری
  • کلاس اولی‌ها برای «سنجش سلامت» ثبت‌نام کنند/ محدویت زمان بازگشایی سامانه