Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-25@04:21:57 GMT

لغو و تعلیق تحریم نه، مکر تازه‌ای در کار است

تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۳۷۷۵۵

لغو و تعلیق تحریم نه، مکر تازه‌ای در کار است

فواد ایزدی گفت: هدف آمریکا از شروع دوباره مذاکرات برای لغو و تعلیق تحریم‌ها نیست، بلکه اهداف دیگری را در پشت پرده دنبال می‌‎کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به‌نقل از شبکه خبری تهران نیوز، با نزدیک‌تر شدن به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهور همان اندازه که تنور انتخاباتی گرم ‌و گرم‌تر می‌شود، بازار خبرها درباره شروع دور تازه مذاکرات برجامی حسابی داغ است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خیلی‌ها استقبال با فراخ بال دولت از دور جدید مذاکرات را تلاش روحانی و تیم مذاکره‌کننده‌اش برای یافتن آن چیزی می‌دانند که قرار است از آن به عنوان دستاورد نداشته هشت ساله‌شان یاد کنند، از این‌رو به طناب پوشیده برجام چنگ زده‌اند.

بر خلاف برخی باورهای سطحی و ناشیانه از اقبال آمریکایی‌ها به برجامی که پیشتر پاره‌اش کرده بودند، این است که در آینهد نه چندان دور قرار است اخباری مبنی بر لغو یا حتی تعلیق تحریم‌ها شنیده شود.

باوری به شدت سطحی و البته نادرست، چرا که آمریکایی‌ها اصولا برنامه‌ای برای لغو و تعلیق تحریم‌ها ندارند، اما شاید با اقدامی موقتی به عبارت خودمانی "در باغ سبز نشان بدهند" و با حمایت از تفکری مشابه تفکر روحانی، به روی کار آمدن فردی مشابه او در دولت آینده امیدوار باشند.

البته این شروع برنامه‌هایشان بوده و قرار است معدود گام کوچکی را که برمی‌دارند، چندین و چند برابر جبران کرده و سیاست‌های خود را در قابل ایران دنبال کنند.

درباره آنچه که احتمالا در ماه‌های آینده در مذاکرات برجامی و رفتار آمریکا در قبال ایران شاهد خواهیم بود، با فواد ایزدی کارشناسی مسائل سیاسی و بین‌الملل به گفت‌وگو نشسته‌ایم که به تفصیل می‌خوانید.

تهران نیوز: نظرتان درباره اظهارات اخیر روحانی که منتقدان را موانع رفع تحریم خواند، چیست؟

ایزدی: روحانی همواره نسبت به منتقدان سیاست‌های داخلی و خارجی‌اش تندگویی می‌کند، همچنانی که در هشت ساله عمر کاری دولت او دیده‌ایم نسبت به منتقدان با بدزبانی سخن می‌گوید که البته این پسندیده نیست.

در هفته‌های گذشته نیز موضع او در قبال برخی اظهارنظرات نسبت به مسائل و منافع ملی همینگونه بود، آقای روحانی بر خلاف جبهه‌گیری و نگاه منفی نسبت به هموطنان خود به شدت درباره آمریکایی‌ها با لحن مثبت سخن گفته و می‌گوید آن‌ها آمده‌اند توبه کنند.

تهران نیوز: برخی‌ها مذاکرات جدید برجامی آن هم در اواخر عمر دولت را به معنای لغو تحریم‌ها می‌دانند، نظر شما در این باره چیست؟

ایزدی: آمریکا می‌تواند در قبال تحریم‌های وضع شده علیه جمهوری اسلامی ایران سه شیوه رفتاری را اتخاذ کند، یکی از این شیوه‌ها لغو تحریم‌ها است اما باید گفت بر خلاف برخی تصورات، بایدن ابدا به دنبال لغو تحریم‌ها نیست.

نباید این نکته را فراموش کرد که تحریم‌های اصلی توسط آمریکا علیه ایران در کنگره وضع شده‌اند و رئیس جمهور در این سیستم قدرت لغو آن‌ها را ندارد، بنابراین هرگونه احتمال و گمانه‌زنی درباره لغو تحریم‌های هسته‌ای منتفی است.

همچنین آمریکایی‌ها در این مدت با شک و شبهه موضوع تعلیق تحریم‌ها را مطرح کرده‌اند، از سویی می‌گویند به تعهدات خود در برجام برمی‌گردیم اما درباره ماهیت آنچه آن را تعهد می‌خوانند ابهام وجود دارد.

آن‌ها نمی‌گویند همه تحریم‌های دوره ترامپ خلاف برجام است، بلکه می‌خواهند نه تنها آن‌ها را که برخی از تحریم‌های دوره پیش از ریاست جمهوری ترامپ را نیز نگه دارند.

در کنار طرح چنین موضوعاتی آمریکایی‌ها اینچنین می‌گویند که اگر ایران برگردد، ما نیز به تعهداتمان برمی‌گردیم این معنی این جمله آن نیست که قرار است تحریم‌ها تعلیق شوند، در حقیقت آمریکایی‌ها می‌گویند به شرط امتیازگیری از ایران، ممکن است بعضی از تحریم‌ها تعلیق شوند.

موضع سوم دولتمردان آمریکا آزاد کردن مبالغ بلوکه شده در کره جنوبی یا عراق است که این نه به معنای لغو و نه تعلیق تحریم است، بلکه شاید اقدام وزارت خزانه‌داری آمریکا برای پیروزی و روی کار آمدن فردی با ویژگی‌های روحانی به عنوان رئیس جمهور دولت سیزدهم باشد، فردی که مانند روحانی معتقد است آمریکایی‌ها اهل توبه بوده و توبه کرده‌اند.

بر اساس آنچه که گفته شد، احتمال می‌رود پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در کشورمان مبالغی از پول‌های بلوکه شده را آزاد کنند، اما نه به معنای لغو، تعلیق و یا تغییر ساختار تحریم‌ها، بلکه با هدف تاثیرگذاری در انتخابات ایران و البته جبران چند برابری آن در آینده.

این سبک کار و سیاست آمریکایی‌ها است، به این معنی که ممکن است در یک بازه زمانی مبالغی از پول‌های بلوکه شده را آزاد کرده و امتیازات محدودی بدهند، اما در آینده چند برابر آن را جبران خواهند کرد.

تهران نیوز: با این تفاسیر هدف روحانی از سرگیری مذاکرات چیست؟

ایزدی: زمانی که آقای روحانی زمام امور قوه مجریه را در دست گرفت، قیمت هر دلار در بازار خرید و فروش یک هزار تومان بود، اما اینک به بیست و چند هزار تومان رسیده و عملکرد نادرست او موجب ایجاد مشکلات متعدد در حوزه اقتصادی، تورم و مانند اینها شده است.

از سویی آقای روحانی در حوزه سیاست خارجی عملکرد قابل قبولی نداشته و در حوزه روابط و مراودات بین‌الملل موفق نبوده است.

روحانی با معطل کردن همه مسائل کشور به برجام مسوول اصلی شرایط ایجاد شده است، اود می‌خواهد به نوعی برجام را سر و سامان داده و گزارش کار قابل قبولی برای خود دست و پا کند.

از این‌رو رئیس جمهور می‌کوشد از توافق جدید و یا هر چیز دیگری در مدت باقی‌مانده از عمر دولت دوازدهم با هدف اثبات ادعاهایش مبنی بر عواید و دستاوردهای برجام و البته موفقیت دولت خود استفاده کند، البته ممکن است آمریکا به عنوان طرف دیگر ماجرا او را همراهی کند.

انتهای پیام/*

منبع: دانا

کلیدواژه: تعلیق تحریم ها لغو تحریم ها آمریکایی ها تهران نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۳۷۷۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعمال تحریم های جدید آمریکا علیه ایران

وزارت خزانه‌داری آمریکا می‌گوید که بسته تحریمی جدیدی را مرتبط با ایران اعمال کرده است./ تسنیم

در حال تکمیل...

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: خزانه‌داری آمریکا: ایران را تحریم می‌کنیم آمریکا برادر سردار «قاسم سلیمانی» را تحریم کرد

دیگر خبرها

  • نشریه آمریکایی: رشد صنایع دفاعی ایران نتیجه تحریم است
  • واکنش تازه چین به بودجه آمریکا برای حمایت از تایوان
  • تحریم های جدید آمریکا علیه ایران؛ ۴ شخص و ۲ شرکت تحریم شدند
  • آمریکا تحریم‌های جدید علیه ایران وضع کرد
  • اعمال تحریم های جدید آمریکا علیه ایران
  • دستیار نماینده پارلمان اروپا به اتهام جاسوسی برای چین از کار تعلیق شد
  • خبرگزاری آمریکایی: احتمالاً بایدن تحریم‌های نفتی ایران را اجرا نخواهد کرد
  • انگلیس، روسیه را به دور زدن تحریم‌های غرب متهم کرد
  • مقامات آمریکایی: تحریم واحد نظامی نیتسح یهودا امروز ممکن است رخ دهد
  • واکنش آنکارا به خبر رهگیری موشک های ایران توسط ترکیه/ هدف قرار دادن ۲ پایگاه نظامی آمریکا در شرق سوریه/  رایزنی شورای اروپا برای تشدید تحریم‌ ها علیه ایران‌/ افزایش بی‌سابقه هزینه‌های نظامی در جهان