Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@22:14:40 GMT

امکان رها کردن آب برای نجات فلامینگوهای بختگان وجود ندارد

تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۳۸۲۰۶

امکان رها کردن آب برای نجات فلامینگوهای بختگان وجود ندارد

حمید رضا دهقانی روز شنبه با بیان اینکه مرگ  جوجه فلامینگوها هر انسانی را متاثر می کند افزود: مهاجرت اخیر فلامینگوها به تالاب بختگان و خواسته های فعالان محیط زیست  از شرکت آب منطقه ای فارس نسبت به رها سازی حقابه تالاب  به منظور حفظ حیات این پرندگان مهاجر، در روزهای اخیر نقل محافل گوناگون شده است.

مدیر عامل  شرکت آب منطقه ای فارس در پاسخ به  خواسته فعالان محیط زیست اعلام نمود: حقابه تالاب بختگان در سال آبی جاری رهاسازی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بحث مهاجرت فلامینگوها به تالاب بختگان و الزام به رهاسازی حقابه این تالاب از سد درودزن به منظور حیات این پرندگان مهاجر در حالی مطرح می شود که این حقابه در پاییز سال قبل مطابق با مصوبه شورای آب کشاورزی استان  به تالاب بختگان سرازیر شده است.

 دهقانی اظهار کرد: حقابه تالاب بختگان در سال آبی جاری با اینکه به میزان ۴۰میلیون مترمکعب بود، لیکن ۵۵میلیون مترمکعب رهاسازی شده و لذا تالاب بختگان حقابه امسال خود را دریافت نموده است.

دهقانی گفت: با این حال اگر در شرایط مناسب آبی بسر می‌بردیم و با مشکل بحران آب روبرو نبودیم، با توجه به اهمیت محیط زیست ،مجددا حقابه دیگری را به تالاب بختگان اختصاص می دادیم و این یکی از اثرات شوم خشکسالی می باشد که وزارت نیرو وشرکت های آب منطقه ای در خصوص آن از مدت ها قبل هشدار داده بودند. 

مدیرعامل آب منطقه ای فارس افزود: متاسفانه بحران آب، ما را در شرایطی قرار داده است که اولویت تخصیص آب را به بخش شرب  اختصاص دهیم و لذا به دلایل زیر امکان رها سازی مجدد میسر نمی باشد: 

وی ادامه داد:  با توجه به اقدام کشاورزان به کشت گندم در طول مسیر،  چنانچه  رها سازی نیز انجام شود با عنایت به  مسیر طولانی  ۱۸۰ کیلومتری آبی  به بختگان نخواهد رسید ، از آنجاکه  در سال آبی جاری  چندین  مرحله رهاسازی آب کشاورزی برای حقابه بران بر اساس مصوبات کارگروه های تخصصی در استانداری  داشته ایم و با توجه به اهمیت  تامین آب شرب پایدار شهرهای  شیراز و مرودشت و خرامه لذا امکان رهاسازی زیست محیطی میسر نمی باشد.

دهقانی ادامه داد :  اصولا از ابتدای سال آبی جاری بترتیب ۶۴.۳  و ۲۶۶.۱۲  میلیون مترمکعب آب وارد  سدهای ملاصدرا و درودزن گردیده است که از این میزان  ۳۹.۷ برای شرب و ۲۷۳.۲۰  برای کشاورزی و ۶۳.۸ برای صنعت  رها  گردیده است.

انتشار اخباری مبنی بر در معرض خطر بودن هزاران جوجه فلامینگو در دریاچه بختگان استان فارس،جمعی از دوستداران محیط زیست را واداشت با ایجاد کارزار نجات فلامینگوها در نامه‌ای به وزیر نیرو خواستار گره گشایی و رهاسازی آب از منابع بالادستی برای نجات فلامینگوها شوند.

میلیون متر مکعب آب برای تامین حقابه تالاب بختگان از سد درودزن در آذر ماه سال گذشته رها شد که  ۴۰ میلیون متر مکعب از این آب وارد تالاب ها و ۱۵ میلیون متر مکعب نیز برای جبران کسری سفره های آب زیر زمینی و شارژ رودخانه پیش بینی شده بود.

سد مخزنی درودزن در استان فارس در ۵۰ کیلومتری شمال غرب شهر مرودشت و بر روی رود کُر ساخته شده‌است.

تالاب و دریاچه بختگان بزرگترین دریاچه استان فارس در سال‌های پر آب زیستگاه زمستانه پرندگانی مانند فلامینگو، درنا، کبوتر دریایی، آب‌چلیک، مرغابی و غاز است که از روسیه و دشت‌های سیبری به ایران مهاجرت می‌کنند.

این دریاچه که در فاصله ۲۲۰ کیلومتری شرق شیراز در استان فارس قرار دارد در حفظ بوم‌ساختار و محیط زیست شهرستان‌های اطراف نیز تأثیر بسزایی دارد و در سال‌های گذشته کاملاً خشک بود و در حالی که بر اثر بارش‌های بهاری آبگیری می شود اما در گرمای تابستان معمولا باز هم به سمتی خشکی می گراید.

دریاچه بختگان در شهرستان های نی ریز و بختگان و در نزدیکی شهرستان خرامه در شرق استان فارس واقع شده است. 

برچسب‌ها شرکت آب منطقه ای فارس دریاچه بختگان اداره کل حفاظت محیط زیست فارس فارس پروندهٔ خبری رهاسازی حقابه، گامی برای احیای تالاب بختگان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شرکت آب منطقه ای فارس دریاچه بختگان اداره کل حفاظت محیط زیست فارس شرکت آب منطقه ای فارس دریاچه بختگان اداره کل حفاظت محیط زیست فارس فارس اخبار کنکور آب منطقه ای فارس تالاب بختگان دریاچه بختگان سال آبی جاری حقابه تالاب استان فارس محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۳۸۲۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آبگیری یک کانون مهم گرد و غبار بر اثر بارندگی‌های اخیر | آب به جازموریان رسید

به گزارش همشهری آنلاین، مجتبی نیک‌طبع مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان درباره آخرین وضعیت تالاب جازموریان واقع در جنوب استان کرمان پس از وقوع سیلاب‌های اخیر گفت: بر اساس آخرین رصد نقشه‌های ماهواره‌ای، در حال حاضر ٥٠ هزار هکتار از وسعت تالاب جازموریان آبگیری شده و سیلاب کماکان در حال وارد شدن به تالاب است.

نیک‌طبع با بیان اینکه تالاب جازموریان تالاب کم‌عمق و کاملا فصلی است، خاطرنشان کرد: این تالاب جزو بزرگ‌ترین تالاب‌های آب شیرین کشور محسوب می‌شود و خاصیت آن، جذب آب به صورت یک اسفنج است که نه فقط باعث تغذیه گیاهان سطح تالاب در فصول خشک سال می‌شود، بلکه از تبدیل این محل به کانون گرد و غبار هم جلوگیری می‌کند.

وی همچنین درباره دریافت حقابه زیست محیطی تالاب جازموریان گفت: مطالعات زیست محیطی حقابه تالاب جازموریان در سه وضعیت مرطوب، خشکسالی و ترسالی صورت پذیرفته و مکاتبات لازم برای رهاسازی حقابه صورت پذیرفته است و شرکت آب منطقه‌ای نیز در مواردی رهاسازی حقابه را انجام می‌دهد و مکاتبات آن را به این اداره کل ارسال می‌کند.

کد خبر 846779 منبع: صدا و سیما برچسب‌ها تالاب خبر مهم استان‌ کرمان باران سازمان حفاظت محیط زیست

دیگر خبرها

  • آبگیری یک کانون مهم گرد و غبار بر اثر بارندگی‌های اخیر | آب به جازموریان رسید
  • کشف فلزیاب از متخلفان در بختگان
  • کشف فلزیاب از متخلفان در شهرستان فارس
  • ویدئو| رهاسازی بخشی از حقابه ایران از افغانستان
  • فیلم/ رهاسازی بخشی از حقابه ایران از افغانستان
  • (ویدئو) لحظه رهاسازی بخشی از حقابه ایران از سوی افغانستان
  • (ویدئو) رهاسازی بخشی از حقابه ایران از افغانستان
  • ببینید/ رهاسازی بخشی از حقابه ایران از افغانستان در پی بارندگی‌های اخیر
  • لحظه رهاسازی بخشی از حقابه ایران از سوی افغانستان | ویدئو
  • رهاسازی بخشی از حقابه ایران از افغانستان در پی بارندگی‌های اخیر