Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-24@03:47:42 GMT

غرضی: مردم از احزاب ناامید شده‌اند

تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۳۸۲۳۸

غرضی: مردم از احزاب ناامید شده‌اند

هرچه به روزهای انتخابات ریاست جمهوری نزدیک می‌شویم، انتظارها برای گرم‌شدن فضای انتخابات بیشتر می‌شود؛ برخی فعالان سیاسی معتقدند که فضای حاکم بر این دوره از انتخابات، به مسایل مختلفی از جمله عملکرد گروه‌ها و احزاب برمی‌گردد.

محمد غرضی فعال سیاسی در گفت‌وگو با ایرناپلاس درباره شرایط کنونی این دوره از انتخابات و فضای حاکم بر آن و چگونگی ترغیب مردم به مشارکت حداکثری سخن گفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

*** باتوجه به اهمیت مشارکت حداکثری در انتخابات، نقش احزاب و گروه‌های سیاسی در فضای انتخابات پیش‌رو را چگونه می‌بینید؟
غرضی: تقریبا همه کسانی که در طول این ۴۰ سال خود را به مردم معرفی کرده‌اند، متاسفانه دچار آسیب‌هایی سیاسی شده‌اند؛ لذا باید گفت، گروه‌های سیاسی اعتبار اجتماعی‌شان را از دست داده‌اند. البته قانون اساسی تعریفش از رجل سیاسی است که عَقبه سیاسی داشته باشد و توسط دیگران بال و پر نگیرد. اما بیشتر شخصیت‌های حاضر، عقبه اجتماعی خود را مرهون احزاب و گروه‌های سیاسی هستند. در چنین حالتی معلوم است، اشخاص با انفعال گروه‌ها، وجهه خود را تخریب شده می‌بینند. به همین دلیل باید بدانیم، شخصیت‌های تضعیف شده نمی‌توانند در مدیریت افکار و رفتار عموم سهمی داشته باشند

*** مشخصا کاندیداهای انتخابات چطور می‌توانند مردم را برای رای دادن دلگرم کنند؟

غرضی: کاندیداها باید همه تلاش خود را به کار گرفته و مردم را قانع کنند که با درس گرفتن از آنچه تا به امروز اتفاق افتاده است، با رفتار و برنامه جدید، تلاش خود را برای اصلاح امور انجام خواهند داد؛ احتمالا مردم هم به فکر رفتن به پای صندوق رای خواهند افتاد.
یکی از کلیدی‌ترین وعده‌ها می‌تواند این باشد که حقوق عامه را به حقوق خاصه ترجیح خواهند داد. چون ریشه‌کن شدن رانت‌خواری می‌تواند سهم زیادی در جنب‌وجوش و اعتماد افکار عمومی داشته باشد.

*** نقش شورای نگهبان در ایجاد شور و حرارت و حضور طیف‌های مختلف در انتخابات ریاست جمهوری را چگونه می‌بینید؟
غرضی: شورای نگهبان در روند انتخاباتی بسیار موثر است. شورای نگهبان هم باید در تائید قوانین مجلس دقت بیشتری داشته باشد و هم در تعیین صلاحیت‌ها رویکرد منطقی‌تری پیش بگیرد. یعنی وقتی قرار است کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری را بررسی کنند، باید تجدیدنظری در اعمال و تصمیم‌های گذشته داشته باشند تا بتوانند، ذهن مخدوش مردم را ترمیم کنند.

***نقش احزاب در روند انتخابات برگزار شده و تاثیرگذاری بر مشارکت مردم چ؟
غرضی: متاسفانه حزب‌های سیاسی که در این چهل و چند سال فعالیت داشته‌اند، طوری رفتار نکرده‌اند که بتوانند قابلیت و قدرت تاثیرگذاری خود را به مردم تفهیم کنند. حتی می‌توان گفت از زمان مشروطه تا امروز نتوانسته‌ایم در قالب فعالیت حزبی، دستاوردی بدست آوریم. دلیل این ناکامی هم چیزی جز این نیست که احزاب و گروه‌ها فقط به خودشان توجه نشان می‌دهند و به قاعده جامعه و مطالبات ملت بی‌توجهی ملموسی دارند؛ به‌گونه‌ای که در ۴۰ سال اخیر بسیاری از رئیسان دولت‌ها که روی کار آمده، به نزدیکان خود امتیازهایی خاص داده که این از نظر مردم پنهان نمانده است.
در چنین حالتی معلوم است احزاب نمی‌توانند افکار عمومی را به سمتی که می‌خواهند، هدایت کنند. در کل باید گفت، احزاب مردم را از دست داده‌اند. درباره نگاه سیستم به احزاب هم با تاسف باید اشاره کرد که ساختار قدرت به شرطی به حزب‌های سیاسی روی خوش نشان می‌دهد که تحت فرمان باشند و اگر سازی در مخالفت کوک شود، اقدام به تحدید حزب می‌کنند که این رویه، بسیار پر اشتباه و هزینه‌ساز است.
در مجموع معتقدم که مردم از احزاب و سیاسیون ناامید شده‌اند؛ اتفافی که نگران‌کننده و ضرر رسان است.

*** اینکه گفته می‌شود «احزاب شخص محورند» درست است؟
غرضی: این ذهنیت کاملا با واقعیت همخوان است. یعنی هرگز احزاب از قاعده جامعه شکل نگرفته‌اند. اما انقلاب‌هایی چون انقلاب مشروطه، انقلاب ملی شدن صنعت نفت و انقلاب ۲۲ بهمن در قاعده جامعه شکل گرفته و به نتیجه رسیدند. یعنی احزاب و گروه‌ها در ۲۲ بهمن و اتفاق‌های دیگر به دلیل امتیازطلبی سهمی نداشتند.
برای ملموس شدن این مساله خاطره‌ای را نقل می‌کنم. در ۱۰ سالگی من، مردم در ۳۰ تیر تجمع کرده و خواستار خلع قوام‌السلطنه از نخست‌وزیری شدند تا مصدق برگردد؛ ۶۹ نفر در خیابان‌های لاله زار و اکباتان شهید شدند که حتی یک نفر از آنها افراد احزاب و گروه‌ها نبودند و همه مردم عادی و زجر کشیده بودند./ایرناپلاس

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: احزاب و گروه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۳۸۲۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اولین فهرست اصولگرایان در دور دوم انتخابات مجلس؛ از ابراهیم یزدی تا پورمحمدی و نجابت /از کاندیداها تعهد گرفته شد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، جمعیت وفاداران انقلاب اسلامی فهرست خود را برای دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی، با شعار «انقلابی، کارآمد و مردمی» و تحت عنوان «فهرست وفاق» منتشر کرد.

اسامی کاندیداهای این فهرست بدین شرح است:

احمد نادری؛ ابراهیم یزدی؛ سمیه رفیعی؛ ابوالفضل ظهره‌وند؛ حسین نجابت؛ عبدالحسین روح‌الامینی نجف‌آبادی؛ زهره سادات لاجوردی؛ زینب قیصری؛ علیرضا سلیمی؛ محمدحسین حسین‌زاده بحرینی؛ حسن خجسته باقرزاده؛ مهدی عسگری؛ مجتبی زارعی؛ علی‌اصغر پورمحمدی؛ سید نظام‌الدین موسوی؛ مجتبی رحماندوست.

همچنین بنابر روایت فارس، حبیب الله بور بور دبیرکل جمعیت وفاداران انقلاب اسلامی در گفت‌وگویی با اشاره به ارائه فهرست انتخاباتی این جریان سیاسی در انتخابات دور دوم مجلس شورای اسلامی در تهران گفت: بعد از چندین جلسه با کاندیداهای مختلف، بالاخره به جمع بندی رسیدیم که فهرستی را به عنوان «فهرست وفاق» منتشر کنیم.

وی افزود: شعار این فهرست، انقلابی، کارآمد و مردمی است و ما با هیچ جریان سیاسی اعم از شورای ائتلاف، شریان، امنا و... هیچ وحدتی انجام نداده ایم.

بوربور تصریح کرد: از تمام ۱۶ نفر این فهرست تعهد نامه انتخاباتی گرفته شده است و این افراد با شاخص های جمعیت وفاداران همراه بوده اند.

۲۷۲۱۹

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898762

دیگر خبرها

  • اولین فهرست اصولگرایان در دور دوم انتخابات مجلس؛ از ابراهیم یزدی تا پورمحمدی و نجابت /از کاندیداها تعهد گرفته شد
  •  نامزدها چطور می‌پذیرند بیش از درآمد چهار سال نمایندگی برای انتخابات هزینه کنند؟
  • نشست جبهه مردمی ایران قوی با نامزد‌های دور دوم انتخابات برگزار شد
  • نشست شورای سیاستگذاری جبهه ایران قوی با نامزدهای دور دوم انتخابات
  • کنایه تند نماینده مجلس به مراسم ازدواج دختر یک مسئول در هتل اسپیناس پالاس
  • سعیدی: روش برخورد با دختران سرزمینم با شعار‌های زمان انتخابات تناقض دارد
  • کنایه معین الدین سعیدی به مراسم ازدواج دختر یک مسئول در هتل اسپیناس پالاس /عده‌ای در ناراحت کردن مردم فوق تخصص دارند
  • سعیدی، نماینده چابهار: عده‌ای در ناراحت کردن مردم فوق تخصص دارند/ حجاب واجب است اما تقویت ارزش پول ملی و سفره مردم هم واجب است
  • حضور پُر شور در دور دوم انتخابات سبب تشکیل «مجلس کارآمد» می‌شود
  • سایه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پارلمان اروپا بر سیاست‌های گذار از انرژی