Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-25@21:44:43 GMT

ایمنی همه واکسن‌های کرونا محرز شده است

تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۳۸۳۲۸

ایمنی همه واکسن‌های کرونا محرز شده است

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، مهدی فارسی کارشناس مراقبت کرونایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان امروز در برنامه زنده اینترنتی در جمع خبرنگاران با اشاره به استقبال مردم از آزمایش بالینی واکسن‌های کرونا گفت: هر واکسن باید سه مرحله آزمایش بالینی را طی کند تا سلامت و اثربخشی آن برای انسان تست شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فاز سوم واکسن سوبرانا نیز موفق عمل کرده که همزمان با هفت استان دیگر آغاز شده است.

او افزود: دو سوم راه آزمایش‌های بالینی طی شده و دو هزار نفر واکسن زدند و تا چند روز آینده سه هزار داوطلب واکسن دریافت می‌کنند، البته انتخاب افراد تصادفی است و هرکسی که امروز ثبت نام کند در لیست انتظار قرار می‌گیرد و ده درصد افراد انتخابی باید بالای ۶۵ سال باشند.

کارشناس مراقبت کرونایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خاطر نشان کرد: در حال حاضر در دنیا ۹ واکسن به عرصه تولید رسیده که در اصفهان ۴ واکسن اسپوتنیک، سینوفارم، کوواکس ساخت کشور هند و آسترازنیکا ساخت کشور کره جنوبی را در اختیار داریم و فاز‌های دو سه را طی کرده‌اند. البته واکسن برکت و سوبرانا و پاستور ساخت کشور ایران نیز در فاز سوم هستند.

فاز سوم واکسن‌ها برای ایمنی‌زایی و اثربخشی است

او با بیان اینکه لفظ موش آزمایشگاهی را برای فاز یک داوطلبین تلقی می‌کنند که ریسک بالایی دارد، تصریح کرد: در هر صورت همه واکسن‌های تولید شده پیشگیری از بیماری‌های واگیردار مانند فلج، کزاز، دیفتری و آبله سه فاز بالینی خود را طی کرده‌اند و بعد از فاز یک، فاز دوم و سوم بیشتر برای ایمنی‌زایی و اثربخشی انجام می‌شود.

فارسی در پاسخ به اینکه چه واکسنی را توصیه می‌کنید، گفت: ما با یک اپیدمی وحشتناک از بیماری مسری کرونا روبرو هستیم که با گذشت یک سال و نیم از این بیماری متوجه شدیم تنها راه کنترل آن پیشگیری از ابتلاء است بنابراین واکسن بهترین راه حل است که حتی اگر ۷۵ درصد جمعیت واکسن بزنند بیماری کنترل خواهد شد.


بهترین واکسن اولین واکسن در دسترس است

او ادامه داد: کاملاً ایمنی‌زایی همه واکسن‌ها محرز شده است و اولین واکسنی که به شما پیشنهاد شد بهتر است همان را بزنید، زیرا همه آن‌ها مانع مرگ و میر و پیش‌روی جدی این بیماری می‌شوند.

کارشناس مراقبت کرونایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: در واقع هدف از تزریق واکسن افزایش ایمنی بدن است و تحریک این سیستم ایمنی عارضه دارد، از این رو در هنگام تزریق قرمزی و درد محل تزریق یکی از شایع‌ترین هاست و عوارض سیستمیک آن روز‌های بعد رخ می‌دهد مانند سرماخوردگی، بدن درد، سردرد، و کهیر زدن و یا استفراغ و اسهال که همه این عوارض جای هیچ گونه نگرانی ندارد و فقط توصیه می‌شود در صورت بروز آن‌ها استامینوفن مصرف کنند.

ماندگاری ایمنی تا ۶ ماه

او افزود: البته تفاوت بروز عوارض به سیستم ایمنی افراد بستگی دارد و انسان‌ها تعیین می‌کنند که عارضه چقدر شدت داشته باشد؛ عوارض واکسن کره‌ای که در فضای مجازی شایع شده و گفته می‌شود لخته خون ایجاد می‌کند بسیار نادر است و نمی‌توان فواید بالای آن را فدای عوارض کم کنیم.

انتهای پیام/م

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: دانشگاه علوم پزشکی واکسن کرونا واکسن ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۳۸۳۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکسیناسیون کودکان هرمزگان علیه بیماری پُنوموکوک

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز خلیج فارس، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: با ورود این ۲ واکسن مهم به برنامه واکسیناسیون، از عفونت‌های مختلف تنفسی و گوارشی در نوزادان جلوگیری می‌شود.

پنوموکوک یکی از مهم‌ترین باکتری‌های بیماری‌زا در انسان است که عامل اصلی بیماری پنومونی (سینه پهلو) شناخته می‌شود، روتاویروس نیز یک ویروس بسیار مسری است که موجب اسهال در کودکان می‌شود.

دکتر عبدالجبار ذاکری افزود: واکسن روتاویروس در سنین دو، چهار و۶ ماهگی و همچنین واکسن پُنوموکوک در سنین دو، چهار و ۱۲ ماهگی به کودکان تزریق می‌شود.

بیشتر بخوانید؛ اجرای طرح واکسیناسیون تکمیلی فلج اطفال در هرمزگان

باکتری پنوموکوک می‌تواند عفونت‌های دیگری مانند سینوزیت، اوتیت (عفونت گوش میانی)، باکتریمی، سپسیس، مننژیت، استئومیلیت، آرتریت سپتیک، اندوکاردیت، پریتونیت، پریکاردیت، سلولیت و آبسه‌های مغزی را نیز ایجاد کند.

دیگر خبرها

  • واکسیناسیون ۵ هزار حجاج گلستانی در حال انجام است
  • «مه مغزی» عارضه جدید کرونا
  • طولانی‌ترین عفونت کرونا که ۶۱۳ روز طول کشید، بیش از ۵۰ جهش ایجاد کرد
  • شایع‌ترین اختلالات روانی کرونا و آمار آن
  • درباره سرخک و واکسیناسیون آن چه می‌دانید؟
  • واکسیناسیون کودکان هرمزگان علیه بیماری پُنوموکوک
  • آنچه بهتر است درباره سرخک و واکسیناسیون آن بدانید
  • بخش عمد‌ه‌ای از سرماخوردگی‌ها کروناست
  • حجاج این ۲ توصیه پزشکی را جدی بگیرند
  • ۲ توصیه مهم پزشکی به زائران خانه خدا | بخش عمده‌ سرماخوردگی‌ها کروناست | شیوع یک سویه بسیار واگیر کرونا