Web Analytics Made Easy - Statcounter

روزنامه آمریکایی به نقل از مقام‌های این کشور گزارش داد متحدان اروپایی واشنگتن در ناتو از آن خواسته‌اند به منظور هماهنگی و پشتیبانی بیشتر، روند خروج از افغانستان را به تاخیر بیندازد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به گفته مقام‌های آمریکایی، متحدان اروپایی آمریکا این کشور را تحت فشار قرار داده‌اند تا روند خروج ازافغانستانرا به منظور فراهم شدن زمان و همچنین هماهنگی و پشتیبانی بیشتر برای خروج، کُند کرده و به تاخیر بیندازد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مقام‌های آمریکایی پیشتر گفته‌ بودند روند خروج می‌تواند تا چهارم ژوئیه (۱۳ تیر) تکمیل شود.

  روزنامه «وال استریت ژورنال» در ادامه، گزارش داده مقام‌های آمریکایی تاخیر دو هفته یا بیشتر برای تامین خواسته متحدان را پذیرفته‌اند. «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا ماه میلادی گذشته دستور داد خروج کامل تا قبل از ۱۱ سپتامبر (۲۰ شهریور) انجام شود، گرچه مقام‌های نظامی گفته‌اند می‌توانند روند خروج را تا تابستان کامل کنند.   در همین حال، به گفته منابعوال استریتژورنال، مسئله دیگر این است که ترکیه که سال‌هاست امنیت فرودگاه کابل را تامین کرده، به آمریکا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) گفته که نیروهای این کشور هم ممکن است افغانستان را ترک کنند.      این مقام‌ها گفتند خروج احتمالی ترکیه بعد از آن که ابتدا قصد داشت تا پس از خروج نیروهای ائتلاف بماند، می‌تواند باعث شود برخی کشورهای غربی برنامه‌های خود درباره باز نگه داشتن سفارتخانه‌هایشان در کابل را با توجه به عدم حضور نیروهای بین‌المللی در فرودگاه بین‌المللی «حامد کرزی»، مورد بازبینی قرار دهند.   طبق این گزارش، نگرانی‌های ابراز شده از سوی متحدان اروپایی آمریکا چالش‌های مقام‌های این کشور که قصد خروج سریع از افغانستان در عین هماهنگی با بسیاری از شرکا را دارند، تشدید کرده است. این در حالی است که ائتلاف ناتو تحت هدایت آمریکا که بیش از بیست کشور در آن مشارکت دارند، مدت‌هاست تلاش کرده به وعده ورود با هم و خروج با هم متعهد بماند.     اگر ترکیه تصمیم بگیرد افغانستان را ترک کند، سفارت‌های غربی احتمالاً مجبور خواهند شد برنامه‌ها را برای حفظ هیأت‌های دیپلماتیک خود حتیبه صورتمحدود مورد بررسی مجدد قرار دهند. حضور پیمانکاران بین‌المللی می‌تواند جایگزینی برای تامین امنیت فرودگاه باشد اما بعید است بدون نیروهای نظامی در این کار موفق شود.   پیشتر «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا پنجشنبه شب در اشاره به برنامه خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان مدعی شد نیروهای افغانستانی بدون حمایت نیروهای آمریکایی در مواجهه با خیزش مجدد طالبان با چالش مواجه خواهند شد.   از سوی دیگر، «مارک مایلی» رئیس ستاد ارتش آمریکا نیز در همین نشست خبری گفت این احتمال وجود دارد که ارتش آمریکا، آموزش نیروهای نظامی افغان را در سایر کشورها ادامه دهد.   مایلی افزود، برای پشتیبانی از نیروی هوایی افغانستان که برای نگه‌داری، تعلیم و تعمیرات به حضور آمریکا متکی است، چاره‌ای اندیشیده نشده است.   رئیس ستاد ارتش آمریکا در ادامه گفت، کمک‌های آمریکا ممکن است همچنان از خارج از افغانستان ادامه یابد اما این گزینه نیز وجود دارد که برخی از قراردادها به طرف‌های افغان واگذار شود.   در همین حال، دومین پایگاه نظامی نیروهای خارجی تحت عنوان «مایک اِسپن» روز چهارشنبه به نیروهای ارتش افغانستان واگذار شد. این کمپ در منطقه مسئولیت تیپ ۲۰۹ ارتش شاهین افغانستان قرار دارد. پیش از این پایگاه آنتونیک در تیپ ۲۱۵ ارتش میوند در ولایت هلمند از سوی نیروهای آمریکایی به نیروهای افغان واگذار شده بود.   روند خروج نظامیان خارجی از افغانستان در اول ماه مه رسما آغاز شد. قرار است بیش از ۹۰۰۰ نیروی خارجی تا ۱۱ سپتامبر افغانستان را ترک کنند.   انتهای پیام/م

منبع: دانا

کلیدواژه: روند خروج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۳۸۵۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا: درباره به‌رسمیت شناختن طالبان تصمیم نگرفته‌ایم

وزارت خارجه آمریکا در گزارش سالانه خود درباره وضعیت حقوق بشر تصریح کرد واشنگتن درباره به‌رسمیت شناختن طالبان تصمیمی نگرفته است. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، وزارت خارجه آمریکا در گزارش سالانه خود اعلام کرد واشنگتن تاکنون تصمیم نگرفته که طالبان یا هر نهاد دیگری را به عنوان دولت افغانستان یا به عنوان بخشی از چنین حکومتی به‌رسمیت بشناسد.

در این گزارش آمده است، طالبان فرمان‌های تحدیدی علیه زنان و دختران صادر کرده‌اند که با تعهدات این کشور در کنوانسیون‌های بین‌المللی مغایرت دارد.

بر اساس این گزارش، وضعیت زنان و دختران در جریان سال 2023 وخیم‌تر شده است و آنها از حق کار و تحصیل محروم شده‌اند.

وزارت خارجه آمریکا اظهار داشت خشونت و تهدید علیه اقلیت‌های قومی و مذهبی نیز در افغانستان وجود دارد.

«ودانت پاتل» معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز پیش از این تاکید کرده بود واشنگتن حکومت طالبان را به‌خاطر آنچه نقض حقوق بشر خواند، پاسخگو قرار خواهد داد.

«امیرخان مقتی» وزیر خارجه حکومت طالبان نیز بارها اعلام کرده است کشورهای غربی با موضوعات حقوق بشری برخورد دوگانه دارند.

وزیر خارجه حکومت طالبان با اشاره به کشتار هزاران فلسطینی تاکید کرده بود چرا غربی‌ها درباره اقدامات رژیم اسرائیل چیزی نمی‌گویند.

چین: نظامیان آمریکایی برای نقض حقوق بشر در افغانستان باید مواخذه شوندماموریت گزارشگر ویژه حقوق بشر در افغانستان تمدید شدنروژ: همکاری با طالبان برای بهبود وضعیت حقوق بشر در افغانستان ارزشمند است

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • درخواست پنتاگون از دولت عراق درباره نیروهای آمریکایی
  • پنتاگون: آمریکا مذاکرات با نیجر را آغاز کرد 
  • آمریکا: درباره به‌رسمیت شناختن طالبان تصمیم نگرفته‌ایم
  • آخرین تحولات اوکراین | درخواست کی‌یف از اتحادیه اروپا بعد از کمک آمریکا
  • خروج نظامیان آمریکایی از نیجر
  • عملیات خود را علیه نیروهای آمریکایی از سر می‌گیریم
  • پایگاه آمریکا در فرودگاه حسکه سوریه هدف قرار گرفت
  • پایگاه آمریکا در فرودگاه حسکه سوریه هدف گرفته شد
  • درباره لایحه ۶۰ میلیارد دلاری کمک نظامی به اوکراین چه می دانیم؟ / تحلیل کی یف از تاخیر در کمک رسانی واشنگتن چیست؟
  • درخواست مقام ارشد اروپایی از سیدحسن نصرالله در موضوع ایران