Web Analytics Made Easy - Statcounter

داده‌های سازمان همکاری و توسعه اقتصادی نشان می‌دهد جریان سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی جهان در سال ۲۰۲۰ با سقوط سنگین ۳۸ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۹ به ۸۴۶ میلیارد دلار رسیده است.

به گزارش مهر به نقل از راشاتودی، داده‌های سازمان همکاری و توسعه اقتصادی نشان می‌دهد جریان سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی جهان در سال ۲۰۲۰ با سقوط سنگین ۳۸ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۹ به ۸۴۶ میلیارد دلار رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در گزارش این سازمان آمده است: پاندمی کرونا باعث شده است سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی به طور پیوسته کاهش یابد و به پایین‌ترین سطح خود از ۲۰۰۵ تا کنون برسد. در سال ۲۰۲۰ میزان سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی تنها ۱ درصد تولید ناخالص داخلی جهان بود که این پایین‌ترین نسبت از ۱۹۹۹ تا کنون به حساب می‌آید.

در سال گذشته جریان ورودی سرمایه‌گذاری خارجی (اف‌دی‌آی) در اکثر کشورهای جهان سقوط کرد. در اتحادیه اروپا اف‌دی‌آی با سقوط سنگین ۷۰ درصدی روبرو شد. اف‌دی‌آی در کشورهای جی ۲۰ با سقوط ۲۸ درصدی مواجه شد در حالی که سرمایه‌گذاری این کشورها در کشورهای دیگر ۴۳ درصد سقوط کرد.

چین برای دومین بار از آمریکا جلو زد و به بزرگترین مقصد سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در جهان تبدیل شد. چین و آمریکا به ترتیب ۲۱۲ میلیارد دلار و ۱۷۷ میلیارد دلار سرمایه خارجی جذب کردند. هند و لوکزامبورگ در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: نحوه برگزاری امتحانات مدارس 1399 1400 فطریه نشست وین دعای روز بیست و پنجم رمضان سرمایه گذاری کرونا پاندمی نحوه برگزاری امتحانات مدارس 1399 1400 فطریه نشست وین دعای روز بیست و پنجم رمضان سرمایه گذاری مستقیم خارجی میلیارد دلار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۳۸۷۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت دلار با همان شدتی که رشد کرد، بزودی سقوط می‌کند

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با تأکید براینکه روند افزایش نرخ ارز قطعاً در میان مدت متوقف خواهد شد؛ گفت: با هر شدتی که هیجانات موجب شده نرخ ارز افزایش یابد، با همان شدت هم تخلیه خواهد شد و نرخ ارز به قیمت‌های قبلی بازمی‌گردد. - اخبار اقتصادی -

جهانبخش سنجابی شیرازی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم درباره نوسانات اخیر بازار ارز گفت: نوسانات نرخ ارز تابع دو روند است که اولی انتظارات تورمی و دومی منطق اقتصادی است. منطق اقتصادی تابع قابل پیش بینی است و سازکارهای مشخص خود را دارد، بنابراین در عمل نرخ ارز در بلندمدت را منطق اقتصادی مشخص خواهد کرد که باید این نرخ را پذیرفت.

هشدار عرضه دلار تقلبی در بازار آزاد

 

وی در مورد تاثیر انتظارات تورمی بر بازار ارز گفت: هر گونه تغییر و تحول فضای سیاسی، اجتماعی، احساس ناامنی، بروز هیجانات، شروع کاری در سال جدید و... بر انتظارات تورمی تاثیر گذار است و این روزها شاهد هستیم که هیجانات لحظه‌ای در نوسانات نرخ ارز با شتاب فزاینده اثر خود را می‌گذارد.

این فعال اقتصادی ابراز کرد: هیجانات شتاب‌زده فاقد منطق اقتصادی است، چرا که در دوهفته یا یک ماه گذشته اتفاق محسوسی در اقتصاد و تجارت کشور روی نداده است تا بخواهد نرخ ارز را بنیادی افزایش دهد.

سنجابی با بیان اینکه تغییرات نرخ ارز در هفته‌های اخیر نشان می‌دهد که انتظارات تورمی بر مردم چیره شده است، تاکید کرد: انتظارات تورمی به دلیل تنش‌های سیاسی منطقه‌ای موجب شده است تا نرخ ارز در بازار غیررسمی افزایش یابد.

 این فعال اقتصادی تصریح کرد: این موضوع شرایطی را فراهم کرده تا برخی سفته بازها بیشترین استفاده را از این تنش‌ها ببرند، چون آنها بهتر از مردم عادی می‌دانند که افزایش نرخ ارز نمی‌تواند به صورت طولانی مدت ادامه داشته باشد، بنابراین تلاش می‌کنند در کمترین زمان ممکن بیشترین بهره را از تنش‌های سیاسی ببرند و یا حتی به این تنش‌ها دامن بزنند.

 دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق اظهار کرد: به نظر بنده، در کوتاه مدت باید نرخ ارز را به شکل‌های مختلف حفظ کرد، یکی از این اقدامات آگاه کردن مردم است، به عنوان نمونه، ترسیم چشم انداز مشخص و اطمینان بخشی از اینکه روند نا امن کننده در ابعاد اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و امنیتی در کشور وجود ندارد، راهگشاست.

 وی بیان داشت: اقدام دیگری که می‌توان برای آرام کردن انتظارات مردم انجام داد این است که واقعیت‌های اقتصادی توسط بانک مرکزی و دولت تبیین شود؛ مثلا اینکه آیا این نوسان نرخ ارز بر اساس منطق و متغیرهای اقتصادی نیست. 

 سنجابی اضافه کرد:  بهتر است که این آمار توسط افراد غیررسمی‌تر و محبوب‌تر و افرادی که سودی در ارائه واقعیت‌ها بدست نمی‌آورند مطرح شود تا آرامش به فضای سیاسی، رسانه ای و روانی جامعه تزریق شود تا حداقل در کوتاه مدت روند شتابان افزایش نرخ ارز کند و کنترل شود.

* روند افزایش نرخ ارز متوقف خواهد شد

 این تحلیلگر اقتصادی ادامه داد: روند افزایش نرخ ارز قطعاً در میان مدت متوقف خواهد شد و با هر شدتی که هیجانات موجب شده نرخ ارز افزایش یابد، با همان شدت هم تخلیه خواهد شد و نرخ ارز به قیمت‌های قبلی بازمی‌گردد.

 وی گفت: بنده به عنوان یک کارشناس مستقل عنوان می‌کنم که قطعاً به دلیل تورم بالا در کشور نرخ ارز در طول امسال درصدی افزایش می‌یافت. همان طور که در سال گذشته افزایش حدود 20درصدی نرخ ارز به دلیل تورم بالا در کشور را تجربه کردیم.

 سنجابی در پایان تاکید کرد: به طور قطع نوسانات چند هفته اخیر بازار ارز بیش از این که ریشه اقتصادی داشته باشد، ریشه سیاسی - امنیتی دارد و با همان شدتی که رشد کرده با همان شدت نیز سقوط خواهد کرد. بنابراین مردم باید دقت کنند که حتی برای کسب سود در دام سفته بازها نیافتند تا آسیبی متوجه سرمایه‌هایشان نشود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • غرق شدن دختر 8 ساله در توکهور و هشتبندی میناب
  • قیمت طلا، سکه و ارز امروز ۲۹ فروردین‌ماه ۱۴۰۳ | تداوم سقوط قیمت طلا
  • فوت پسر ٨ ساله در اثر سقوط در رودخانه
  • قدرت خرید کارگران در پایین‌ترین میزان قرار گرفت
  • قیمت دلار با همان شدتی که رشد کرد، بزودی سقوط می‌کند
  • تحقق شعار سال و کاهش 40 درصدی مالیات بخش تولید با لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم
  • بلعیدن جهان به سبک چینی
  • اولین سرمایه‌گذاری مستقیم صندوق توسعه ملی در صنعت نفت
  • چرا قیمت دلار محکوم به سقوط است‌؟
  • سقوط آزاد ین ژاپن