Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-19@09:30:13 GMT

زندگینامه: ابوالحسن خانعلی (۱۳۱۱ -۱۳۴۰)

تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۳۸۷۹۱

زندگینامه: ابوالحسن خانعلی (۱۳۱۱ -۱۳۴۰)

به گزارش همشهری آنلاین، ابوالحسن خانعلی دارای دکترا در رشته معقول و منقول (فلسفه) از دانشگاه تهران و معلم ۲۹ ساله دروس فلسفه و زبان عربی بود که در روز ۱۲ اردیبهشت سال ۱۳۴۰ در تجمع صنفی اعتراض‌آمیز معلمان در میدان بهارستان با گلوله اسلحه رئیس کلانتری بهارستان، سرگرد ناصر شهرستانی کشته شد.

تحصیلات
ابوالحسن خانعلی پس از آموزش‌های ابتدایی، در دانشکده علوم تهران به ادامه تحصیل پرداخت و با مدرک لیسانس معقول و منقول در سال ۱۳۳۵ به استخدام وزارت فرهنگ درآمد و هم‌زمان با تدریس، دوره‌ی دکترای فلسفه را در دانشگاه تهران می گذراند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایشان به زبان‌های انگلیسی و فرانسه تسلط داشت.

فعالیت‌های اجتماعی

ابوالحسن خانعلی در سیل عظیمی که در سال ۱۳۳۳ در امامزاده داوود رخ داد و خسارات زیادی رسانده بود با تلاش خود و همکاری اهل محل و با ارتباط با مراجع تقلید آن زمان وادارات دولتی به بازسازی این امامزاده پرداخت.

واقعه ۱۲ اردیبهشت

در روز دوازدهم اردیبهشت ماه ۱۳۴۰، محمد درخشش که پیشتر با پشتیبانیِ حزب توده به ریاست دانشسرای عالی رسیده بود، در اعتراض به لایحه‌ی سقف حقوق فرهنگیان، معلمان را به اعتصاب و تظاهرات در مقابل مجلس هدایت کرد. گروهی از معلمان در جلوی مجلس در میدان بهارستان تجمع کردند که خانعلی نیز در آن شرکت داشت. ساواک معتقد بود که امریکایی‌ها از طریق درخشش اعتصاب معلمان را کنترل می‌کنند.

ناصر شهرستانی رئیس کلانتری، به سمت تجمع‌کنندگان شلیک کرد که گلوله‌ای به سر ابوالحسن خانعلی اصابت کرد و دو تیر دیگر هم دو نفر را مجروح کرد. پیکر خانعلی بر روی دست معلمان با شعار «کشتند یک معلم را» به بیمارستان بازرگان منتقل شد، ولی اقدامات پزشکان مؤثر واقع نشد و وی جان باخت. جنازه خانعلی از بیمارستان بازرگان به مسجد اسکندری منتقل شد و یکصد آموزگار دور جنازه را گرفتند تا به دست حکومت نیفتد.  او سرانجام در آرامگاه ابن بابویه در شهر ری به خاک سپرده شد.

پس از این حادثه رئیس کلانتری برکنار و مورد بازخواست قرار گرفت، شریف امامی نخست‌وزیر وقت استعفاء کرد، محمدرضا پهلوی استعفای او را پذیرفت و علی امینی را مأمور تشکیل کابینه جدید کرد. او قول مساعد به افزایش حقوق معلمان داد و سرانجام پس از «برابر شدن حقوق معلمین با حقوق مهندسین» تحصن یازده روزه معلمان پایان گرفت.

روز معلم

پس از واقعه ۱۲ اردیبهشت، حکومت وقت برای دلجویی از معلمین روز ۱۲ اردیبهشت را به یاد مرگ خانعلی روز معلم نام‌گذاری کرد که پس از انقلاب اسلامی و ترور شهید مرتضی مطهری در یازدهم اردیبهشت ۱۳۵۸، روز کشته شدن وی با یک روز تأخیر عنوان شد و دوازدهم اردیبهشت مجدداً به این مناسبت به نام روز معلم نام گرفت.

کد خبر 599718 برچسب‌ها مجله درگذشتگان پدید آورندگان

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: ۱۲ اردیبهشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۳۸۷۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شرکت ۴۵۰ هزار معلم در طرح مسطورا/ ثبت نام ۶۰۰ هزار داوطلب در کنکور تربیت معلم 

رضا مراد صحرایی، وزیرآموزش و پرورش در شصت و یکمین جلسه کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن ضمن تبریک پیروزی سپاه پاسداران گفت: آنچه که مساله جدی ما است موضوع تمرکز بر قرآن است؛ تاکید می‌کنم در قرآن تمرکز کنیم و آن را اولویت دهیم.

وی افزود: دانشگاه فرهنگیان و آموزش و پرورش در یک سالی که گذشت در حوزه قرآن کار‌های مهمی انجام داد؛ یکی از کار‌های بسیار راهبردی مصوبه شورای انقلاب فرهنگی برای جذب نخبگان قرآنی در دانشگاه فرهنگیان است.

صحرایی بیان کرد: آموزش و پرورش برای مهر ۱۴۰۳ از بین قرآنی‌ها بدون آزمون، دانشجو معلم می‌گیرد. بجز قرآنی‌ها فرهنگی‌ها، ورزشی‌ها و هنری‌ها نیز جذب دانشگاه می‌شوند، اما تمرکز بر جذب حافظان و قاریان قرآن است.

وی فزود: سال گذشته سال ساماندهی مهدکودک‌ها بود و سازمان تعلیم و تربیت کودک تاسیس شد تا این امر ساماندهی شود.

او ادامه داد: بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود نیز مورد تاکید است؛ معاونت پرورشی و فرهنگی سازوکار بهره‌مندی از ظرفیت‌های موسسات قرآنی را برای برگزاری کلاس‌های روخوانی، تربیت حافظ، قاری قرآن و همچنین انتقال مفاهیم فراهم کند.

صحرایی گفت: کارگروه‌های ۴ گانه کمیسیون آموزش عمومی قرآن حداقل ماهی یک بار جلسه برگزار کنند تا فعالیت‌ها پیگیری شود.

وزیر آموزش و پرورش همچنین درباره طرح اتقان تصریح کرد: طرح اتقان نیاز به پشتوانه دارد؛ آموزش و پرورش برای اجرای طرح‌های قرآنی باید همراهی شود، اما همچنان آموزش و پرورش قربانی عدم توجه دستگاه‌هایی شده است که باید در رفع این موضوع همراه باشند.

وی افزود: ما مدعی هستیم و از همه می‌خواهیم تا برای اجرای طرح اتقان به ما کمک کنند. طرح اتقان باید حداقل در ۱۵ استان اجراسازی شود و برای کاهش هزینه‌ها برخی از جلسات را غیر حضوری کرده و از معلمان نیز هزینه دریافت کنیم.

او ادامه داد: آموزش و پرورش باید به معلمان آموزش قرآن بدهد و تمام معلمان، روخوانی قرآن و انس قرآن را بلد باشند.

وی افزود: آموزش و پرورش باید اقداماتی را انجام دهد که بیش از نیم میلیون معلم در طرح مسطورا شرکت کنند که تاکنون ۴۵۰ هزار معلم در طرح مسطورا شرکت کرده‌اند.

او ادامه داد: در گوگل، سایت آموزش و پرورش یکی از پر مشاهده‌ترین سایت‌های ایرانی است.

وی افزود: ۶۰۰ هزار نفر در کنکور فرهنگیان ثبت نام کرده‌اند. ما باید مدارس را تقویت کنیم نه این که مدرسه را در کنار مدرسه بسازیم.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی آموزش و پرورش

دیگر خبرها

  • ایجاد شرایط مشارکت پر رنگ شهروندان و دانش آموزان در برنامه‌های گرامیداشت هفته معلم
  • این افراد معلم می‌شوند
  • معرفی ۵ معلم کردستانی به مرحله نهایی انتخاب معلمان نمونه
  • تکریم معلمان در خور شان آنان باشد
  • تکریم معلمان در خور شان آنان باشند
  • شرکت ۴۵۰ هزار معلم در طرح مسطورا/ ثبت نام ۶۰۰ هزار داوطلب در کنکور تربیت معلم 
  • تشریح ویژه برنامه‌های هفته معلم
  • ۵۰ هزار میلیارد تومان برای رتبه بندی معلمان هزینه شد
  • میزان افزایش حقوق فرهنگیان و استخدام معلم جدید در ۱۴۰۳
  • ۹ هزار معلم جدید در خراسان رضوی جذب می‌شوند