Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@20:41:44 GMT

پرندگان مهاجر کمتری در زمستان گرم ۹۹ به کرمانشاه آمدند

تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۳۹۴۸۲

پرندگان مهاجر کمتری در زمستان گرم ۹۹ به کرمانشاه آمدند

فردین الفتی عصر شنبه به مناسب روز جهانی پرندگان مهاجر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تغییرات آب و هوایی و گرم شدن هوا اصلی ترین عامل کاهش ورود پرندگان مهاجر است.

وی اظهار داشت: به دلیل کاهش تعداد پرنده‌های مهاجر در سال ۹۹ هیچ مجوز شکاری در استان صادر نشد.

الفتی حضور پرندگان مهاجر در منطقه را از نظر زیبایی شناسی حائز اهمیت دانست و تاکید کرد: افراد نباید به شکار این پرندگان فکر کنند چرا که ممکن است از نظر بیماری آلوده باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به گشت‌های مشترک با دامپزشکی برای رصد بیماری در بین پرندگان مهاجر گفت: با اینکه در سال ۹۹، تعداد ۲ کانون آنفلوآنزا در میان پرندگان اهلی استان شناسایی شد اما در بین پرندگان مهاجر موردی از بیماری مشاهده نشد.

الفتی در خصوص نحوه رصد پرندگان نیز یادآور شد: بطور کل پرندگان با استفاده از دوربین توسط افراد آموزش دیده رصد می‌شوند اما بدلیل آنکه بسیاری از پرندگان، شبانه مهاجرت می‌کنند آمار نمی‌تواند دقیق باشد.

او همچنین به تجربه استفاده از هلی شات برای رصد پرندگان در سال گذشته اشاره کرد و افزود: این روش بدلیل ترساندن پرندگان روش مناسبی ارزیابی نشد.

آنچنان که الفتی توضیح داد پرندگان مهاجر در فصل سرما از قسمت‌های سیبری به مناطق معتدل مهاجرت می‌کنند و ۲۱ سایت در استان کرمانشاه توقفگاه این پرندگان مهاجر است و از تالاب هشیلان باید بعنوان مهمترین آنها نام برد.

به گفته وی، سرشماری پرندگان هر سال از ۱۲ دی به مدت یک ماه انجام می‌شود.

جمعیت حیات وحش استان تصاعدی است/ مردم آگاه تر شده اند

رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش استان در بخش دیگری آمار کلی جمعیت حیات وحش را تصاعدی دانست و گفت: ۱۰ سال است که برای شکار هیچ پستانداری مجوز شکار صادر نکردیم برای همین هم شاهد افزایش ۲۸ درصدی جمعیت آنها در سال ۹۹ به نسبت سال ۹۸ هستیم.

او اضافه کرد: طبق آخرین سرشماری هم اکنون حیات وحش استان میزبان ۶۱۳ راس کل و بز، ۷۹ راس قوچ و میش و هزار و ۵۰۳ آهو است.

الفتی همچنین جمعیت خرس های قهوه ای ساکن در استان را رو به افزایش اعلام کرد و گفت: با اینکه سرشماری این حیوان به دلیل همرنگی با طبیعت دشوار است اما تاکنون ۱۷ قلاده خرس قهوه ای سرشماری شده است.

وی از چهارزبر، دالاهو، شاهو و قلاجه به عنوان زیستگاه خرس قهوه ای در استان نام برد.

رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش استان به ماجرای تصادف اخیر یک قلاده خرس قهوه ای با خودرو سواری در منطقه چهارزبر و همکاری مردم برای نجات جان خرس اشاره کرد و افزود: مردم نسبت به حیات وحش پیگیرتر و حساس تر شده‌اند.

خبر خوب دیگر الفتی، مشاهده پلنگ ایرانی در منطقه پاوه و فیلمبرداری از آن بود، او همچنین آخرین آمار شوکا بعنوان کوچکترین گونه گوزن در منطقه بوزین و مرخیل پاوه  را ۲۰ راس اعلام کرد.

وی البته از ازدیاد جمعیت گراز به خصوص در منطقه سرپل ذهاب و قصرشیرین خبر داد و گفت: سال گذشته به کشاورزان منطقه هفت مجوز تیر اندازی هوایی برای دفع گراز از مزارع کشاورزی صادر شده و امسال نیز ۲ مجوز صادر شده است.

کرمانشاه استانی پهناور در غرب ایران با ۲۵ هزار کیلومتر مربع مساحت است که یکی از استان‌های مهم از حیث کشاورزی و منابع طبیعی محسوب می‌شود بطوریکه ۷۰ درصد مساحت استان را عرصه‌های منابع طبیعی با بیش از ۵۲۷ هزار هکتار جنگل و یک میلیون و ۱۹۲ هزار هکتار مرتع تشکیل داده است.

برچسب‌ها روز جهانی پرندگان مهاجر قصرشیرین پاوه کرمانشاه حیات وحش دالاهو

منبع: ایرنا

کلیدواژه: روز جهانی پرندگان مهاجر قصرشیرین پاوه روز جهانی پرندگان مهاجر قصرشیرین پاوه کرمانشاه حیات وحش دالاهو اخبار کنکور حیات وحش استان پرندگان مهاجر قهوه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۳۹۴۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حق‌التدریس فصل زمستان معلمان تا پایان اردیبهشت پرداخت می‌شود

به گزارش حوزه جامعه خبرگزاری تقریب، علی فرهادی؛ سخنگوی وزارت آموزش و پرورش درباره پرداخت حق‌التدریس فصل زمستان معلمان گفت: حق‌التدریس معلمان تا پایان پاییز پرداخت شده است البته فراموش نکنید سال گذشته تا بهار هنوز حق‌التدریس 6 ماه سال گذشته معلمان پرداخت نشده بود.

وی افزود: تا پایان اردیبهشت بدهی مربوط به حق‌التدریس فصل زمستان معلمان را پرداخت خواهیم کرد.

فرهادی درباره پرداخت حقوق معلمان خرید خدمات آموزشی بیان کرد: حقوق معلمان خرید خدمات تا دی ماه 1402 پرداخت شده است و تا هفته معلم باقی‌مانده حقوق آنها را پرداخت می‌کنیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • میزبانی تالاب قره گُل بوکان از پرندگان مهاجر و بومی
  • تالاب قره گل بوکان میزبان پرندگان مهاجر و‌ بومی
  • معاون وزیر جهاد کشاورزی از چه می ترسد؟
  • عاملان مرگ پرندگان زنبورخوار در ارسنجان دستگیر شدند
  • چرا برخی از مهاجران افغان از ایران خارج شدند؟
  • ارگران مهاجر در کشورهای همسایه ایران چقدر حقوق می‌گیرند؟
  • طلاق زوج سینماگر ایرانی، با دخترشان چه کرده است؟
  • پرداخت حق‌التدریس زمستان معلمان تا پایان اردیبهشت
  • حق‌التدریس فصل زمستان معلمان تا پایان اردیبهشت پرداخت می‌شود
  • فیلم| برای نخستین بار؛ رونمایی از پهپاد رزمی مهاجر ۶ در بغداد