Web Analytics Made Easy - Statcounter

همایش وین نان نمی‌شود به همت جمعی از بسیج‌های دانشجویی دانشگاه‌های تهران با محوریت بررسی مذاکرات اخیر در وین، با حضور چندین تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، به همت هشت بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران، در پی مذاکرات اخیر وین، همایش بزرگ وین نان نمی‌شود، با حضور چندین تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در بخش اول این همایش مالک شریعتی، نماینده مجلس شورای اسلامی و سخنگوی کمیسیون انرژی به بیان نکات و مباحث خود پیرامون مذاکرات اخیر پرداخت. 

 

مالک شریعتی در ابتدای این همایش بیان کرد: بهتر بود عنوان برنامه اینجوری ذکر شود که چاه وین آب ندارد، ولی برای عده‌ای نان دارد. آنچه که ما انتقاد داریم به دولت آقای روحانی یک رویکرد و روش است که در بحث اقتصادی بیشتر خودش را نشان می‌دهد. این تدبیری که در این هشت سال مشاهده کردیم، در هر حوزه‌ای شکست خورد. با دولتی مواجه هستیم که در اوج دوران رکود و بیکاری می‌گویند که از رکود عبور کردیم و حتی در این اخیر در اوج بیماری کرونا اعلام می‌کنند که ما از پیک بیماری عبور کردیم و اجازه سفر به مردم می‌دهند و آمار مبتلایان چندین برابر می‌شود و هر روز یک فاجعه ملی رقم می‌خورد. عبور از تحریم نیز از همان صد روزه‌ی اول گفته شد و در صد روزه‌ی آخر پس از هشت سال نیز دوباره تکرار می‌شود و این مسئله را ما در مسکن، بورس و بازار مرغ و.. دیدیم و این‌ها چیزی جز یک شیوه غلط مدیریتی نیست.

 

انتفاع اقتصادی با راستی‌آزمایی
شریعتی افزود: آنچه که مجلس شورای اسلامی تحت عنوان قانون لغو پروتکل‌های الحاقی تصویب کرد و همچنان بر آن اصرار دارد، لغو تمامی تحریم‌هاست نه صرف تعلیق آن‌ها. اگر لغو تحریم‌ها منجر به یک انتفاع اقتصادی پایدار برای مردم نشود، عملاً همان تجربه گذشته خواهد بود. این انتفاع اقتصادی نیز با راستی‌آزمایی حاصل خواهد شد. این مسیری که تحت عنوان سیاست قطعی نظام مطرح شد، یک تصمیم کاملاً سیاسی و حقوقی است. یعنی آمریکا باید تمامی تحریم‌ها را لغو کند و ایران در صورت راستی‌آزمایی، به تعهدات خود بازخواهد گشت. طرف اروپایی و آمریکایی به خواسته‌های خود رسیدند و الان نوبت ماست.


سخنگوی کمیسیون انرژی در ادامه اظهار کرد: هم از سمت طرف مقابل و هم از سمت ما، شواهد پیداست که این مذاکرات به بهانه انتخابات ریاست‌جمهوری ایران انجام می‌شود و اهداف سیاسی دارد. به عبارتی جریان غربگرا نیازمند این مذاکرات برای تبلیغات انتخاباتی خود هستند. جریان حاکم بر دولت در ضعیف‌ترین حالت ادوار تاریخ دولت‌های جمهوری اسلامی است و محبوبیت شخص رئیس جمهور زیر ده درصد است. در هر عرصه‌ای کارنامه آقای روحانی مشخص و واضح است. مجموعه‌ی فعالیت‌های دولت مجموعه‌ای از نداستن و نخواستن است و چیزی به نام نگذاشتن وجود ندارد. دولت با توجه به نزدیکی انتخابات و خالی بودن دست خود، مجبور می‌شود هر امتیازی بدهد و هر کاری را بکند.


مالک شریعتی با اشاره به قانون اخیر مجلس شورای اسلامی در زمینه تحریم‌ها گفت: بعد از قانون لغو پروتکل‌های الحاقی و افزایش سطح غنی‌سازی، خیلی از دانشمندان و کارشناسان ما امیدوارتر شدند، ولی دولت از این پر بودن دست و امتیاز به دست آمده سواستفاده می‌کند. سابقه نشان می‌دهد که تعلیق تحریم‌ها فایده‌ای ندارد و باید به صورت کامل کلیه‌ی تحریم‌ها لغو شود. در سال ۹۴ در مصاحبه‌ای با آقای ظریف، ایشان در پاسخ به این سوال که اگر دولت بعدی آمریکا از برجام خارج شود، واکش شما چیست، می‌گوید که طرف مقابل نمی‌تواند این کار را انجام دهد و اگر هم انجام دهد، یک قاعده‌ی جدید ایجاد می‌شود.

 

شریعتی تأکید کرد: چرا در الان حال حاضر این احتمال را نمی‌دهید که آن‌ها دوباره به تعهدات خود عمل نکنند؟ چرا باید به دشمنی که بدعهدی کرده، دوباره اعتماد شود؟ این شرط گذاری ایران برای راستی‌آزمایی عین حقوق بین‌الملل است و قسمت کوچکی از خسارت‌های زیادی است که به ایران وارد شده است. مجلس زمین بازی را برای دولت تعریف کرد و منتظر اقدامات دولت است تا بر روی آنان نظارت کند. گزارشات مذاکرات باید ابتدا در کمیسیون انرژی و سپس کمیسیون امنیت ملی بررسی و تایید شود و سپس تصویب و به دوران برجام بازگردیم.

بودجه با فرض لغو تحریم‌ها نوشته شده بود
وی در ادامه بیان کرد: در ماجرای بودجه ۱۴۰۰ در مجلس، دولت پیش‌بینی کرده بود که ۲/۳ میلیون بشکه در روز نفت بفروشد و ما زمانی که از آن‌ها پرسدیم، علت اینکار چیست، آنان گفتند که با توجه به فرض لغو تحریم‌ها این اعداد نگاشته شده است و وزیر نفت نیز معتقد بود که با این فرض، سه ماه زمان می‌برد که اینکار در واقعیت اتفاق بیفتد.


نماینده مجلس شورای اسلامی در پایان اظهار کرد: دولت سه مجموعه‌ی وزارت راه، وزارت نفت و بانک مرکزی را مسئول راستی‌آزمایی کرده است. الان بانک مرکزی ما هم تحریم هسته‌ای، هم تحریم تروریستی، هم تحریم حقوق بشری و هم تحریم پولشویی است و امکان برداشتن یک تحریم بدون توجه به دیگر تحریم‌ها وجود ندارد و این مسئله زمان‌بری است. زمان‌بر بودن راستی‌آزمایی از نظر ایران یک امر معقول و منطقی است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: انتخابات 1400 مذاکرات وین دولت روحانی برجام بسیج دانشجویی مجلس شورای اسلامی راستی آزمایی تحریم ها هم تحریم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۴۰۶۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاریخ ایران مشحون از صفحات زرین ایثار غیورمردان ارتش است

به گزارش خبرگزاری مهر، «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امورخارجه در فضای مجازی ایکس، نوشت: تاریخ پرشکوه انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی ایران، مشحون از صفحات زرین ایثار و فداکاری غیور مردان ارتش جمهوری اسلامی ایران است که در دفاع از مرزهای ایران عزیز، امنیت کشور و تحقق و تثبیت ارزش‌ها و آرمان‌های بلند انقلاب اسلامی و نیز خدمت به ملت بزرگ ایران، هزاران شهید گلگون و سرافراز تقدیم کرده‌اند. ۲۹ فروردین، روز ارتش جمهوری اسلامی ایران گرامی باد.

کد خبر 6080785 نفیسه عبدالهی

دیگر خبرها

  • به جز جمهوری اسلامی دیگر دولت های اسلامی تنها نظاره گره وضعیت مردم غزه اند
  • ترقه بازی اصفهان توان واقعی اسرائیل را نشان داد
  • شاهد سازمان‌یافته‌ترین جنگ ترکیبی تاریخ علیه ایران هستیم
  • رد شایعات تغییر استاندار مازندران
  • آمریکا معافیت ونزوئلا از تحریم‌های نفت و گاز را تمدید نخواهد کرد
  • ۵ وزیر دولت در صفِ اول «اصلاح کابینه» از نگاه محمودزاده /رئیسی با این وزرای ضعیف و ناکارآمد نمی تواند کاری از پیش ببرد
  • استقبال باشکوه مردم سمنان از رییس دولت سیزدهم
  • استقبال باشکوه مردم سمنان از رئیس دولت سیزدهم
  • تاریخ ایران مشحون از صفحات زرین ایثار غیورمردان ارتش است
  • اعلام از سرگیری فعالیت بازرسان آژانس در ایران/ تصویب اقدامات ضد ایرانی بیشتر از سوی مجلس نمایندگان آمریکا/ تشدید تنش میان فرانسه و جمهوری آذربایجان با فراخوان سفیر