Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: برآیند گزارش ها نشان می دهد که عربستان در طول این 10 سال 80 میلیارد دلار کمک مالی در اختیار گروهک های تروریستی قرار داده و اکنون در صدد است که با سوریه رابطه جدیدی برقرار کند.

«حسن هانی زاده»، کارشناس مسائل خاورمیانه، در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا در خصوص روابط عربستان و ایران گفت: در واقع گفتگوهای ایران و عربستان از 9 آوریل گذشته در بغداد با نظارت دولت عراق آغاز شده و سه دور گفتگو در طول نزدیک به یک ماه گذشته بین دو تیم ایرانی و عربستانی برگزار و پیشرفت هایی حاصل شده است اما هنوز علنی نشده و به یک نقطه مشترکی نرسیده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کارشناس افزود: تمایل عربستان به حل اختلافات خود با ایران برآیند چند اتفاق منطقه ای و جهانی است. اولا عربستان در گذشته تحت چتر حمایتی دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا، نقشی تهاجمی در رخدادهای منطقه ایفا کرد، مخصوصا علیه ایران جریان سازی شدیدی داشت. با شکست دونالد ترامپ در انتخابات 2020 و پیروزی جو بایدن نامزد حزب دموکرات در واقع چتر حمایتی آمریکا از عربستان برداشته شد و نگاه تیم جو بایدن نسبت به حاکمیت محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، کاملا منفی است.

هانی زاده ادامه داد: بازگشایی پرونده قتل جمال قاشقچی روزنامه نگار برجسته سعودی و همچنین مسئله حقوق بشر و جنگ علیه یمن سه موضوعی است که در مدار توجه تیم جو بایدن است. علاوه بر این تیم فعلی آمریکا رابطه نزدیکی با محمد بن نایف، ولیعهد سابق عربستان، که اکنون در حصر خانگی است دارد و این مسئله موجب شده که جو بایدن در صدد برکناری محمد بن سلمان و جایگزینی محمد بن نایف به عنوان ولیعهد برآمده و از این لحاظ عربستان به شدت احساس نگرانی می کند. به همین دلیل با توجه به وجود اختلاف بین کاخ سفید و حاکمیت عربستان محمد بن سلمان در صدد هست که یک تغییرات اساسی در رفتار تهاجمی خود در منطقه ایجاد کند.

او تصریح کرد: اظهار تمایل فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان، برای پایان دادن به جنگ یمن و اظهار تمایل محمد بن سلمان ولیعهد عربستان برای برقراری رابطه با ایران و سفر یک هیئت بلند پایه سعودی به دمشق برای گشایش سفارت عربستان در سوریه موجب شده که عربستان به شدت از سوی آمریکا احساس نگرانی کند و به سمت محور مقاومت و ایران متمایل شود. این حرکت عربستان نشانه انفعال است ضمن اینکه عربستان در صدد بوده با ظرفیت ایران از باتلاق یمن خارج شود و جنگ یمن را به پایان برساند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه در خصوص بهبود رابطه سوریه و عربستان نیز خاطرنشان کرد: عربستان در طول بحران 10 ساله سوریه نقشی کاملا تخریبی ایفا کرد. برآیند گزارش ها نشان می دهد که عربستان در طول این 10 سال 80 میلیارد دلار کمک مالی در اختیار گروهک های تروریستی قرار داده و اکنون در صدد است که با سوریه رابطه جدیدی برقرار کند. به دلیل اینکه انتخابات ریاست جمهوری در سوریه در پیش است و در این انتخابات بشار اسد رئیس جمهور فعلی بار دیگر به پیروزی خواهد رسید، بنابراین عربستان به این نتیجه رسیده که باید با سوریه و بشار اسد کنار بیاید و مشکلات خود را حل کند زیرا این نقش تخریبی که عربستان در بحران سوریه ایفا کرد نتوانست در تغییر شطرنج سیاسی سوریه موثر باشد به همین دلیل عربستان هم با ایران و هم با سوریه قصد برقراری ارتباط دارد. بعد از 6 سال جنگ و هزینه کرد 350 میلیون دلاری در یمن نتوانسته شرایط اجتماعی و سیاسی این کشور را تغییر دهد لذا همه این سیاست های تهاجمی کاملا اشتباه بوده و عربستان قصد دارد سیاست متعادل تری حداقل برای ایجاد یک حاشیه امن ایجاد کند.

او در ارتباط با وضعیت یمن نیز اظهار کرد: طبیعتا جنگ یمن به پایان خواهد رسید الان مذاکراتی میان هیات های یمنی و سعودی در پادشاهی عمان صورت گرفته و هنوز به یک نقطه مشترک نرسیدند. عربستان قصد دارد بدون اینکه هزینه ای متحمل شود این جنگ را به پایان برساند در حالی که انصارالله دنبال این است که غرامت جنگی از عربستان دریافت کند.

هانی زاده در خصوص جدا شدن عربستان از اسرائیل در این مسیر متذکر شد: شرایط فلسطین اشغالی کاملا تغییر کرده، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر افراطی رژیم صهیونستی از قدرت خارج شده و احتمال این هست که به خاطر پرونده سنگین فساد مالی به دادگاه اسرائیل کشیده و محاکمه شود. محمد بن سلمان به دلیل نگاه منفی تیم جو بایدن نسبت به اسرائیل به شدت دچار وحشت و نگرانی شده و این احتمال وجود دارد که آمریکا برای برکناری محمد بن سلمان همچنان که بنیامین نتانیاهو را از قدرت برکنار کرد در اسرائیل محمد بن سلمان را هم از قدرت برکنار کند و به جای وی محمد بن نایف را به عنوان ولیعهد انتخاب کند لذا این تغییرات هم برای اسرائیل و هم برای عربستان نگران کننده است. عربستان هم تجربه ثابت کرده که هرگاه با آمریکا دچار اختلاف می شود به سمت ایران متمایل می شود هر چند این تمایل هم تاکتیکی است. 6

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: عربستان ایران ایران و عربستان دولت رئیس جمهور انتخابات قتل حقوق بشر جنگ یمن کاخ سفید وزیر خارجه خاورمیانه سوریه دلار ریاست جمهوری انتخابات اسد رئیس جمهور بشار اسد مشکلات بحران سوریه شطرنج اجتماعی و سیاسی عمان فلسطین بنیامین نتانیاهو ایران عربستان مذاکرات عربستان و ایران محمد بن سلمان جو بایدن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۴۱۰۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دختر شایسته عربستان در مسابقات جهانی شرکت می‌کند!/عکس

به گزارش خبرآنلاین به نقل از یورونیوز نماینده عربستان در این مسابقه رومی القحطانی خواهد بود که تا کنون در چند مسابقه دختر شایسته از جمله مسابقه دختر شایسته عربستان سعودی، دختر شایسته صلح عرب و دختر شایسته خاورمیانه برنده شده است. 

مسابقه دختر شایسته جهان (Miss Univers) بزرگترین و مهمترین مسابقه دختر شایسته جهان است که هر سال برگزار می‌شود. 

عربستان سعودی در حالی برای اولین بار در مسابقه دختر شایسته جهان نماینده خواهد داشت که این کشور اغلب به دلیل محدودیت‌های موجود برای زنان از سوی گروه‌های مدافع حقوق بشر مورد انتقاد قرار می‌گیرد. 

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1889293

دیگر خبرها

  • تجمع میلیونی یمنی‌ها در حمایت از مردم غزه؛ «فلسطین اولویت ماست» + فیلم
  • دختر شایسته عربستان در مسابقات جهانی شرکت می‌کند!/عکس
  • مسئول انتقال تروریست‌ها میان عراق و سوریه کشته شد
  • تغییر قدرت در دنیای ثروتمندان؛ بمبئی بر تخت پادشاهی آسیا نشست
  • (عکس) «گوی اژدها»؛ یک شهربازی عجیب در عربستان سعودی!
  • تزریق پول بن‌سلمان به یک خودروساز معروف!
  • تساوی تاریخی تاجیکستان با عربستان در جشن نوروز
  • تحریم‌های جدید آمریکا علیه سپاه، انصارالله یمن  و حزب الله لبنان
  • جزئیات دیدار حکیم با بن‌ سلمان
  • تحریم‌های جدید آمریکا علیه سپاه، انصارالله یمن و حزب الله لبنان