Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین، این روزها نه تنها پایتخت بلکه کشور درگیر موضوع انتخابات است و رد صلاحیت برخی از نامزدها که برای حضور در شوراها اعلام آمادگی کرده اند، نگرانی هایی برای مردم ایجاد کرده است. با توجه به اهمیت این موضوع رئیس شورای شهر تهران در جلسه امروز به این موضوع پرداخت و گفت که امیدواریم مسئولان فضای مشارکت را با تایید صلاحیت دیدگاههای متنوع و متکثر در انتخابات شوراها فراهم کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او در ادامه به رد صلاحیت برخی از نامزدها اشاره کرد و گفت: « ۱۲ نفر از اعضای فعلی برای انتخابات شورای شهر دوره بعد ثبت نام کردند که تنها ۲ نفر تایید و ۱۰ نفر رد صلاحیت شدند که موضوع رد صلاحیت آنها را پیگیری کرده‌ایم و با سازمان‌های مربوطه وارد مذاکره شده‌ایم تا دلایل رد صلاحیت را جویا شویم. همچنین درخواست بررسی مجدد  داده‌ایم و امیدوارم که تعدادی از اعضا در بررسی مجدد، تأیید صلاحیت شوند و بتوانیم رقابتی جدی تر را دنبال کنیم و شاهد حضور پر رنگ تر مردم باشیم.»

به گفته وی شکایت و اعتراض نامزدهایی که رد صلاحیت شده اند، پیگیری شده است اما  در رسیدگی به رد صلاحیت شدگان در انتخابات شوراها پاسخ قابل طرحی گرفته نشده است و علی رغم اینکه با مراجع مسئول صحبت شده و دلایل موضوع به صورت جدی و دقیق گزارش شده ولی هنوز خبری نیست.

محسن هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه کمتر از 40 روز تا انتخابات شوراها و ریاست جمهوری باقی مانده و جامعه منتظر 2 پیام مهم در رونق و نشاط انتخاباتی است، گفت: «باید به شورای شهر تهران که پشتوانه مردمی زیادی در انتخابات گذشته داشته، توجه ویژه ای شود تا بار دیگر شاهد حضور حداکثری مردم در انتخابات شوراها باشیم.»

رئیس پارلمان شهری در ادامه گریزی هم به انتخابات ریاست جمهوری زد و گفت: «به نظر می آید صدا و سیما و رسانه های رسمی فضا را برای گفت و گو با جریان های متفاوت هنوز آماده نکرده اند. در چنین شرایطی حتی لازم است در مورد کسانی که قائل به حضور و رای دادن نیستند هم صحبت شود تا نخبگانی که به مشارکت فعال معتقد هستند بتوانند در این گفت و گو ها حضور داشته باشند و جامعه را  در جهت مشارکت فعال در انتخابات قانع کنند. همچنین نسبت به پیامد های عدم حضور در انتخابات باید مباحث کارشناسی و عمیقی مطرح شود تا شاهد شور و هیجان در انتخابات باشیم.» او در ادامه صحبت هایش از شهردار تهران برای شرکت در گفت و گو های مستقیم و بی واسطه تشکر و عنوان کرد: «با تداوم و استمرار و حضور سایر مدیران شهری در چنین برنامه هایی می تواند در آستانه انتخابات شوراها باعث تبیین عملکرد مدیریت شهری در این دوره شود.»

به گفته رئیس پارلمان شهری، گفت و گوی بدون واسطه که با کارشناسان و اصحاب رسانه انجام می شود،   از یک سو زمینه حضور منتقدان و مدیران گذشته را فراهم می کند تا آنها از دستاورد هایشان به صورت غیر تبلیغاتی و کارشناسی دفاع کنند و از سوی دیگر نقاط ضعف و هم مزیت ها مشخص می شود که برای بهبود فضای کار و وضعیت زندگی در شهر می تواند مفید باشد.

تحقیق و تفحص از نهادی نظامی

مصوبه تحقیق و تفحص درباره قرارداد شهرداری با یکی از بخش‌های سپاه هم موضوع دیگری بود که هاشمی رفسنجانی در جمع خبرنگاران به آن اینچنین پاسخ داد: «برخی قراردادهای شهرداری با سازمان‌ها وجود داشت و شهرداری از این تشکیلات طلبکار بود که هنوز هم این طلب وصول نشده است. از قبل هم گفته شده بود که شهرداری ۵ هزار میلیارد تومان طلب از یکی از نهادها دارد که هنوز هم پرداخت نشده و از شهرداری تقاضای پیگیری این طلب شده بود و اعلام کردیم که در صورت عدم امکان وصل طلب، موضوع از طریق شکایت پیگیری شود. شهرداری چون به اعداد و ارقام مطمئن نبود، این تحقیق و تفحص انجام شد و نتایج آن برای پیگیری به شهرداری فرستاده می‌شود.»

او به بررسی پرونده در دادسرای نظامی هم اشاره و عنوان کرد: «این پرونده در دادسرای نظامی مطرح قرار بر رسیدگی به آن در دادسرای نظامی بود و حق شهرداری هم داده شود اما پس از مدتی اعلام شد که دادسرای نظامی کاری با شکایت شهرداری ندارد لذا این امر موجب کند شدن روند رسیدگی به این بدهکاری شود. در همین راستا شورای شهر از شهرداری درخواست رسیدگی به آن را کرده بود اما شهرداری مشغول نهایی کردن مسائل قراردادی بود و موضوع مذکور را پیگیری نمی‌کرد. بنابراین شورا مستقیماً اقدام به تحقیق و تفحص در این زمینه کرد و در نهایت مشخص شد که حدود ۴ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بدهی به شهرداری تهران وجود دارد که باید در اسرع وقت پرداخت شود.» به گفته این مقام مسئول هنوز شکایتی در این زمینه انجام نشده و تنها رسیدگی‌های لازم به کمیسیون حقوقی می‌رود و اگر این مسیر به نتیجه نرسد، شکایت قانونی مطرح می شود.

تراژدی دردناک رد صلاحیت نامزدها

سید محمود میرلوحی هم در نطق پیش از دستور جلسه امروز خود به موضوع رد صلاحیت نامزدهای انتخابات شوراها اشاره کرد و گفت: «این روزها قصه پر غصه رد صلاحیت گسترده نامزدهای انتخابات شوراها به ویژه در کلان شهرها چون تراژدی دردناک سبب نگرانی عمیق مردم شده است. هیئت نظارت مرکزی انتخابات شوراها توسط مجلسی انتخاب می‌شود که همان مجلس حاصل رد صلاحیت‌های گسترده و پشتوانه پایین آراء مردمی است به نحوی که در شهر تهران فقط ۱۸ درصد واجدین شرایط پای صندوق‌های رأی رفتند.» این عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در ادامه اشاره کرد که روند تدریجی غیردموکراتیک شدن انتخابات شوراها از ابتدای شکل‌گیری در سال 77 تاکنون مشاهده می شود و تئوری نظارت استصوابی که از انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس سوم زمزمه‌اش توسط شورای نگهبان آغاز و در انتخابات مجلس چهارم عملی شد، فکر نمی‌کردیم به شوراها نیز تعمیم یابد. میرلوحی در پایان صحبت هایش تاکید کرد: «خانه از پای‌بست ویران است و تا زمانـی که دخالت مراجـع غیرانتخابی در فرآیند انتخابات مجلس و شورای نگهبان وجود دارد و به بهانه نظارت انتخابات را 2 مرحله‌ای کرده‌اند، حذف نشود این مناقشه ادامه پیدا خواهد کرد و مشکل حل نخواهد شد.»

کد خبر 599899 برچسب‌ها شورای شهر تهران

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: شورای شهر تهران انتخابات شوراها شورای شهر تهران دادسرای نظامی تحقیق و تفحص رد صلاحیت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۴۷۵۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشست اعضای ستاد شورای اطلاع رسانی استان با دستورکار تبیین شعار سال

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • رای اعضای شورای شهر به استیضاح شهردار ارومیه
  • توقف ایجاد غرفه در میدان امام(ره) بیرجند
  • نشست اعضای ستاد شورای اطلاع رسانی استان با دستورکار تبیین شعار سال
  • اسطوره یاریگر نماینده ایران می‌شود؟ هاشمی: از حدادی درخواست کمک کرده‌ایم
  • شیوه‌نامه صلاحیت علمی اساتید به صلاحیت علمی- حرفه‌ای تغییر کرد
  • دفاع بازرس جبهه پایداری از ریاست 4 ساله قالیباف بر مجلس /رئیس مجلس را متهم به تک روی می کنند / اعضای هیات رئیسه با تعارف کار می کردند
  • اعضای شورا تقوا و تعهد را سرلوحه کارهای خود قرار دهند
  • وزارت کشور و شهرداری تهران، صلاحیت یکدیگر را برای واردات واگن مترو قبول ندارند / سفارشی که ۷سال پیش به چینی ها داده شده، بلاتکلیف است
  • این چهره نظامی، فقط ۲۵ روز فرمانده کل سپاه بود /محسن رضایی رکورد زد /اساسنامه سپاه پاسداران به امضای کدام چهره شاخص سیاسی رسید؟
  • اظهارنظر اعضای سابق هیات نظارت ورامین ارتباطی به این هیات ندارد