Web Analytics Made Easy - Statcounter

بله! حقیقت این است که آمریکا و متحدانش مسیر دسترسی کشورهای فقیر جهان به واکسن های ضد کرونا را مسدود نکرده اند بلکه در مقابل، واکسن های در دسترس را از طریق قرارداد های دوجانبه به صورت عمده و فله ای خریداری کرده اند؛ این کشورها در عین حال کشورهای فقیر را از تولید مستقیم واکسن منع نکرده اند بلکه در عوض به سادگی در مسیر قطع صادرات مواد اولیه اساسی جهت تولید واکسن قدم برداشته اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در تاریخ 5 مه برابر با 15 اردیبهشت ماه بود که در جریان برگزاری نشست وزرای توسعه و خارجه گروه 7، بیانیه مشترکی سرشار از کلیشه، خودبینی و امتیاز انحصاری صادر شد که محتوای آن ادعای غیر منطقی و پوچ درباره امور داخلی سایر کشورها و در عین حال طرح راه حل هایی برای مسائلی بود که گروه 7 از همان ابتدا در رسیدگی به آنها ناکام عمل کرده است البته اگر عملکرد و سهم گروه 7 در تشدید وضعیت این امور را لحاظ نکنیم.

در این نشست وزرای گروه 7 به وضوح فراموش کردند که درباره آنچه از ابتدا در مسیر تشدید وضعیت ناعادلانه توزیع واکسن عملی کرده اند، حرفی بزنند آن هم در شرایطی که این توزیع نابرابر نتیجه عملکرد خود این وزرا و از جمله امضای قراردادهای منفعت طلبانه دو جانبه با شرکت های داروسازی به منظور رزرو میلیاردها دوز واکسن کرونا بوده است.

این وزرا در عین حال درباره چرایی عملکرد آمریکا در خنثی سازی تلاش های سایر کشورها برای دسترسی به مواد اولیه مورد نیاز برای تهیه واکسن های کرونا بحثی نکردند آن هم در شرایطی که آمریکا در حالی مانع دسترسی کشورها به مواد اولیه واکسن می شود که میلیون ها دوز استفاده نشده از واکسن کرونا را انبار کرده است.

در تاریخ 7 ماه مه برابر با 17 اردیبهشت ماه بود که سازمان بهداشت جهانی واکسن ضد کرونای تولیدی شرکت «سینوفارم» چین را وارد فهرست استفاده اضطراری خود کرد و کنار نام واکسن های از پیش تائید شده «فایزر-بیو ان تک»، «آسترازنکا/ اس کی بایو»، «مؤسسه سرم هند»، «جانسون اند جانسون» و «مودرنا» قرار داد و در عین حال تاکید کرد که میزان اثربخشی واکسن سینوفارم چین در کاهش موارد ابتلا به کرونای علامت دار و موارد بستری ناشی از ابتلا به کووید-19، 79 درصد برآورد شده است.

بدنبال این اقدام سازمان بهداشت جهانی بود که بر اساس گزارش خبرگزاری «رویترز»، یکی از مقامات این نهاد تلاش های چین در مسیر تامین و اهدای واکسن های کرونا به کشورهای آسیب پذیر به ویژه ملل آفریقا، آمریکای لاتین و آسیا را تائید کرد و گفت که چین با تامین واکسن های کرونا از اجرای برنامه «کووکس» به ویژه در راستای کمک به کشورهای فقیر پشتیبانی کرده است.

در چنین شرایطی آمریکا نه تنها کوچک ترین اقدامی در مسیر قدردانی از چین و تلاش های این کشور برای کمک به حل بحرانی که کل جهان با آن مواجه اند، عملی نکرد بلکه همچنان به روال کار خود که از همان ابتدا تلاش برای بی اعتبار کردن چین بود، ادامه داد؛ از جمله اقدامات ضد چین آمریکا می توان به این موارد اشاره کرد: زیر سؤال بردن اثربخشی واکسن های چین، بحث درباره شفافیت سفر تیم کارشناسان سازمان بهداشت جهانی به ووهان، زدن برچسب «دیپلماسی واکسن» به تلاش های چین در مسیر اهدا و صادرات واکسن های ضد کرونا و ادعای اینکه انگیزه چین صرفا تامین نفوذ ژئوپلیتیکی خود است.

در این بین درک این موضوع که رویکرد آمریکا در زمینه توزیع واکسن نیز همان رویکرد ریاکارانه و پیگیری همان الگوهای هژمونیک و سلطه جویانه است، کار سختی نیست؛ به وضوح می توان مشاهده کرد که هدف گیری چین از سوی آمریکا با طرح بهانه های بی اساسی از جمله تهدید اقتصادی چین در نشست گروه 7، صرفا نشان دهنده قلدری وقیح و آشکار اقتصادی خود آمریکا علیه چین است.

از جمله اقدامات آمریکا علیه چین می توان به محرومیت تجهیزات اینترنت نسل 5 شرکت هواوی چین از سوی آمریکا و متحدانش با طرح نگرانی های پوچ و بی اساس درباره جاسوسی دولت چین اشاره کرد که بیشتر شبیه آن کاری است که آژانس امنیت ملی آمریکا دهه ها علیه صدر اعظم آلمان و سایر اهداف خارجی واشنگتن عملی کرده است. یکی دیگر از اقدامات ضد چین آمریکا، طرح اتهامات ساختگی درباره نسل کشی و کار اجباری در شین جیانگ است؛ این در حالیست که تمامی این اقدامات علیه چین، گذشته زشت و قبیح خود واشنگتن در قتل عام بومیان آمریکا و به بردگی گرفتن آمریکایی های آفریقایی تبار آن را به تصویر می کشد.

با این اوصاف، تعجبی ندارد که آمریکا عملکرد چین در راستای اهدای واکسن های ضد کرونا را کم ارزش و آن را تلاش این کشور برای رسیدن به اهرم های ژئوپلیتیکی توصیف کند؛ آمریکا با رویکردی ریاکارانه بدنبال پیشبرد دستور کار ژئوپلیتیکی خودش است و در عین حال از اینکه سایر کشورها چنین رویکردی را علیه واشنگتن در صحنه جهانی پیش بگیرند، نگران است.

۳۱۱۳۱۱

کد خبر 1512971

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: عین حال ضد کرونا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۴۷۶۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

️کشف ۱۴ تن برنج احتکار شده در زاهدان

حسنعلی کریمی رئیس پلیس امنیت اقتصادی سیستان و بلوچستان گفت: ماموران با اشراف اطلاعاتی و استفاده از روش‌های نوین پلیسی از دپوی کالا‌های اساسی فاقد مدارک مطلع شدند.

ماموران پس از هماهنگی‌های لازم قضائی در بازرسی از انبار این واحد صنعتی مقدار ۱۴ تن برنج احتکار شده کشف کردند.

کارشناسان ارزش تقریبی این کشفیات را ۷ میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال برآورد کردند.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • ️کشف ۱۴ تن برنج احتکار شده در زاهدان
  • سازندگان واکسن برکت از قهرمانان ملی هستند/ روایتی متفاوت از یک دستاورد علمی
  • تلاش آمریکا برای قطع خدمات به ابزارهای تراشه‌سازی چین
  • روایت نشریه اماراتی از جزئیات مذاکرات محرمانه ایران و امریکا
  • سانسور صدای فلسطین به روایت آمار و ارقام
  • راه اندازی سردخانه نگهداری واکسن در مرکز بهداشت غرب اهواز
  • شی ‌جین‌پینگ به روزنامه‌نگاران گفت: « داستان چین را خوب روایت کنید»
  • روایت بلومبرگ از زمین‌گیرشدن آمریکا مقابل یمن
  • سخنرانی بایدن از سوی معترضان حامی فلسطین مختل شد
  • ۱۰ روند فناورانه برتر لُجستیکی/ فناوری‌هایی که زنجیره تامین را کارآمد می‌کنند