Web Analytics Made Easy - Statcounter

اکبر قربانی که به عنوان کارشناس در برنامه‌ی اینترنتی کارگر ایرانی صحبت می‌کرد، با اشاره به مستمری حداقل‌بگیرانِ مشمول ماده ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی، گفت: «مستمری‌بگیران و بازنشستگانی که تا ۲۰ سال سابقه بیمه‌پردازی دارند، با ۲ فرزند و یک همسر در سال ۱۴۰۰، ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان مستمری دریافت می‌کنند که در صورت نداشتن این تعداد فرزند تحت تکفل مستمری آن‌ها به حدود ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان می‌رسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

وی افزود: «این در حالی است که همین بازنشسته بدون داشتن فرزند در سال ۹۹، ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان مستمری دریافت می‌کرد، که حاکی از افزایش ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومانی یعنی حدود ۸۰ درصدی است.»

قربانی در مورد افزایش مستمری بازنشستگان حداقل بگیر با ۳۰ سال سابقه‌ی بیمه‌پردازی که مشمول ماده ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی می‌شوند، گفت: «این گروه از بازنشستگان، با ۳۰ سال سابقه و ۲ فرزند در سال جاری، حدود ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان مستمری دریافت می‌کنند؛ اما اگر این تعداد فرزند تحت تکفل خود نداشته باشند، میزان مستمری آن‌ها به حدود ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان می‌رسد.»

دبیر اجرایی خانه کارگر غرب تهران، افزود: «همچنین مستمری‌بگیرانی که ۳۵ سال سابقه‌ی بیمه‌پردازی داشته باشند، با داشتن دو فرزند تحت تکفل، ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان مستمری دریافت می‌کنند، اما بدون این تعداد فرزند، مستمری آن‌ها به حدود ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان می‌رسد. همین عده از بازنشستگان یعنی بدون داشتن ۲ فرزند در سال ۹۹، بین ۲ میلیون و ۳۰۰ تا ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان مستمری دریافت می‌کردند که این حاکی از افزایش ۷۵ تا ۸۰ درصدی مستمری آنهاست.»

افزایش مزایای جانبی مستمری در دل متناسب‌سازی
قربانی در مورد میزان مزایای جانبی مستمری‌بگیران در سال ۱۴۰۰، گفت: «کمک هزینه‌ی مسکن، به ۱۵۰ هزار تومان افزایش یافته است. این در حالی است که میزان کمک هزینه‌ی مسکن بازنشستگان در سال ۹۸ تنها ۲۲ هزار تومان بود. در همین حال کمک هزینه‌ی معیشت که در سال ۹۸، ۴۰ هزار تومان بود به ۲۰۰ هزار تومان در سال ۱۴۰۰ افزایش یافته است. سایر مزایا مانند حق عائله‌مندی و کمک هزینه‌ی اولاد به ترتیب به ۳۷۰ هزار تومان و ۹۶ هزار تومان (برای هر فرزند تحت تکفل) در سال جاری، افزایش یافته‌اند.»

دبیر اجرایی خانه کارگر غرب تهران با بیان اینکه پایه‌ی مستمری و مزیای جانبی با اعمال مبلغ متناسب‌سازی افزایش یافته‌اند، گفت: «اگر متناسب‌سازی اجرا نمی‌شد، و روی مزایای جانبی قرار نمی‌گرفت، مستمری یک حداقلی‌بگیر در سال ۱۴۰۰، رقمی در حدود ۲ میلیون و ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان بود؛ درحالیکه امروز صحبت از افزایش کف مستمری برای مشمولان ماده ۱۱۱ به ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است. در نتیجه حداقل حدود ۷۰۰ هزار تا حدود ۱ میلیون تومان از ناحیه متناسب‌سازی به مستمری بازنشستگان کف بگیر (ماده ۱۱۱) افزوده شده است.»

افزایش مستمری سایر سطوح
وی در مورد میزان افزایش مستمری سایر سطوح با در نظر گرفتن مبلغ متناسب‌سازی سال ۱۴۰۰، گفت: «در بخش سایر سطوح اتفاق‌های خوبی رخ داده است؛ برای نمونه فردی که در سال ۹۸، ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان مستمری دریافت می‌کرد، در سال ۱۴۰۰، ۵ میلیون و ۵۰۰ تا ۵ میلیون ۶۰۰ هزار تومان مستمری دریافت می‌کند که حاکی از افزایش بیش از ۱۰۰ درصدی نسبت به ۲ سال پیش است.»

وی با با بیان اینکه البته باید در نظر داشت که من در اینجا صرفا از ارقام اعمال شده بر روی مستمری‌ها صحبت می‌کنم، افزود: «کفایت مستمری موضوعی جداست و بازنشستگان حتما با خود می‌گویند که این ارقام پاسخگوی هزینه‌های سبد معیشت آن‌ها نیست. در نتیجه آن‌ها کاملا در این مورد حق دارند. بازنشستگان از سازمان تامین اجتماعی اجتماعی انتظار دارند که در سال‌های آینده مستمری‌ها را به گونه‌ای افزایش دهد، که افراد از کارافتاده که دیگر توان کار کردن ندارند و همچنین کف‌بگیران محروم از مزایایی مانند کمک هزینه عائله‌مندی و حق اولاد بهره‌مند شوند و در واقع شیب افزایش‌ها به سمت این گروه‌ها باشد.»

دائمی شدن احکام متناسب‌سازی
دبیر اجرایی خانه کارگر غرب تهران با اشاره به درخواست بازنشستگان برای دائمی شدن احکام متناسب‌سازی برای سال‌های آینده، گفت: «خوشبختانه، آقای صادقی رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه‌ی کارگری، با آقای نوبخت جلسه داشته‌اند. با برگزاری این جلسه، مذکرات در موردی دائمی شدن احکام متناسب‌سازی در تامین اجتماعی آغاز شده است. دائمی شدن احکام از این جهت حائز اهمیت است که که دولت بعدی به تعهدات دولت کنونی در زمینه‌ی تامین منابع متناسب‌سازی، متعهد می‌شود.»

قربانی با اشاره به مبنا قرار گرفتن مستمری محاسبه شده بر مبنای ۲ سال آخر بیمه‌پردازی، در محاسبه ضریب سال برقراری مستمری (فرمول اجرای متناسب‌سازی)، گفت: «با اینکه در تامین اجتماعی هر فردی بر اساس میزان مشارکت خود، مستمری دریافت می‌کند، اما حقوق برخی بازنشستگان در ۲ سال انتهایی اشتغال آن‌ها تضییع شده است؛ به این معنی که آن‌ها تا پیش از ۲ سال آخر، بالاتر از حداقل را به عنوان حق بیمه پرداخت می‌کردند، اما کارگاه محل اشتغال آن‌ها در ۲ سال آخر با مشکل مواجه شد و حق بیمه‌های آن‌ها متناسب با دستمزدشان پرداخت نشد یا اینکه آن‌ها را به بیمه بیکاری معرفی کردند. در نتیجه ضریب سال برقراری مستمری آن‌ها کاهش یافت و امروز حق آن‌ها در متناسب‌سازی ضایع شده است. در سال آینده سازمان مکلف است که به وضعیت این گروه از بازنشستگان رسیدگی کند تا حق به حق‌دار برسد.»

 

منبع: پارس نیوز

کلیدواژه: اکبر قربانی کارگر کارگر اکبر قربانی میزان افزایش حقوق بازنشستگان حقوق بازنشستگان و مستمری حداقل بگیران هزار تومان مستمری دریافت دائمی شدن احکام فرزند تحت تکفل تامین اجتماعی مستمری آن ها بیمه پردازی متناسب سازی کمک هزینه ی سال ۱۴۰۰ ۴ میلیون ۲ میلیون سایر سطوح سال سابقه ی مستمری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۴۸۰۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خبر خوش برای بازنشستگان/ زمان اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان اعلام شد

رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به نشست عصر امروز این کمیسیون، توضیحاتی درباره آخرین وضعیت همسان‌سازی حقوق بازنشستگان داد.   به گزارش مهر، ولی اسماعیلی، نماینده مردم گرمی و رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در تشریح نشست این کمیسیون عنوان کرد: نشست امروز (دوشنبه، سوم اردیبهشت‌ماه) کمیسیون اجتماعی با محوریت و موضوع بحث متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی با حضور رئیس سازمان تأمین اجتماعی کشور، معاونان این سازمان و رئیس کانون بازنشستگان کارگران برگزار شد.   وی ادامه داد: در جریان این نشست بحث مختلفی درباره وضعیت و شرایط اعمال افزایش حقوق بازنشستگان در اجرای قانون برنامه هفتم توسعه انجام شد؛ با توجه به اینکه هنوز برنامه هفتم توسعه ابلاغ نشده است، مسؤولان سازمان تأمین اجتماعی منتظر ابلاغ رسمی این قانون هستند تا بر اساس آن بتوانند حکم‌ها را اجرا کنند.    رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس تاکید کرد: البته بر اساس قانون، احکام برنامه هفتم توسعه از ابتدای سال ۱۴۰۳ لازم‌الاجرا است، بنابراین هر زمان که قانون ابلاغ شد، معوقات ماه (های) گذشته بازنشستگان هم پرداخت خواهد شد؛ اما از آنجا که تا به الان حکمی ابلاغ نشده، هنوز مشخص نیست که این مناسبات و تنظیمات و متناسب‌سازی حقوق بر چه اساسی خواهد بود.   اسماعیلی در ادامه گفت: در جریان این نشست بحث مفصلی پیرامون این موضوع صورت گرفت که کمک حال بازنشستگان تأمین اجتماعی باشیم. قرار بر این شد که اگر در این یک ماه زمان باقی‌مانده مجلس یازدهم احکام ابلاغ و متناسب‌سازی اعمال شود، مجدداً جلسه‌ای برگزار کنیم و وضعیت و شرایط احکام را بررسی کنیم. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • زمان اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان اعلام شد
  • خبر خوش برای بازنشستگان/ زمان اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان اعلام شد
  • اعطای وام ضروری به بازنشستگان + شرایط پرداخت
  • بی عدالتی در حق بازنشستگان / حقوق مدیران سازمان تامین اجتماعی چقدر است؟
  • جزئیات افزایش حقوق بازنشستگان
  • افزایش مستمری بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی در سال ۱۴۰۳ چه شد؟
  • دومین جلسه برای بررسی افزایش حقوق بازنشستگان کارگری
  • تغییر رقم افزایش حقوق بازنشستگان کلید خورد/ سورپرایز ویژه سازمان بازرسی برای بازنشستگان
  • متناسب‌سازی حقوق از چه زمانی اجرا می‌شود؟
  • بازنشستگان بخوانند/ متناسب‌سازی حقوق از چه زمانی اجرا می‌شود؟