Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-04-23@21:54:29 GMT

رایزنی‌ های فشرده در وین کماکان ادامه دارد

تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۴۹۳۵۷

رایزنی‌ های فشرده در وین کماکان ادامه دارد

به گزارش جام جم آنلاین، دور جدید رایزنی‌ها در وین در چارچوب کمیسیون مشترک برجام که از روز جمعه ۱۷ اردیبهشت ماه در پایتخت اتریش آغاز شد، طی دو روز گذشته (دیروز و امروز) کماکان ادامه دارد.

در نشست روز جمعه طرفین تأکید کردند که روند گفت‌وگوها سرعت یابد و بر همین اساس دیروز و امروز (شنبه و یکشنبه) رایزنی‌ها بین هیأت‌های ایران و گروه ۱+۴ به صورت مستمر و فشرده ادامه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در همین خصوص دیدارهایی بین سید عباس عراقچی رئیس هیأت ایرانی و سایر روسای هیأت‌ها از جمله چند دیدار با «انریکه مورا» معاون دبیرکل سرویس خارجی اتحادیه اروپا انجام شده است.

در این میان نیز نشستی چهارجانبه با حضور عراقچی و روسای سه کشور اروپایی (آلمان،‌ فرانسه و انگلیس) برگزار شده است.

گفتنی است مذاکرات در سطح کارشناسی نیز هم در چارچوب کارگروه‌های سه‌گانه تحریمی، هسته‌ای و ترتیبات اجرایی و همچنین به صورت دو و چندجانبه در حال پیگیری است.

دیروز (شنبه) نیز دیدارهای دوجانبه‌ای بین هیأت‌های کارشناسی ایران با هیأت‌های روسی و چینی برگزار شد و امروز (یکشنبه) نیز نشست کارشناسی دوجانبه‌ بین هیأت‌های ایران و روسیه برگزار شد.

گفت‌وگوهای روز گذشته تا اواخر شب ادامه داشت و امروز نیز طرفین با ادامه رایزنی‌ها تلاش خواهند کرد اختلافات بر سر متون را تا حد امکان کاهش دهند.

نشست کمیسیون مشترک برجام که بعدازظهر (جمعه) ۱۷ اردیبهشت ماه با حضور هیأت‌های ایران و گروه ۱+۴ در وین از سر گرفته شده بود، بعد از حدود یک ساعت و نیم پایان یافت و مقرر شد بلافاصله رایزنی‌های کارشناسی و فنی و کار بر روی متون پیش نویس آغاز شود. در این نشست همه طرف‌ها یک‌بار دیگر بر جدیت خود برای حصول نتیجه در کوتاه‌ترین زمان ممکن تاکید کردند.

عراقچی پس از نشست روز جمعه گفت:‌ امروز بعد از چند روزی که هیأت‌ها برای مشورت به پایتخت‌هایشان برگشته بودند، با انرژی جدیدی بحث‌ها را شروع کردند. آن چه از جلسه اول می‌شود استنباط کرد، جدیت همه طرف‌ها برای رسیدن به یک راه حل و احیای مجدد برجام است. این را در همه هیأت‌ها می‌شد مشاهده کرد و هر کدام به نوعی در جلسه اول این موضوع را به نوعی بیان کردند.

وی همچنین گفت‌: اخباری که از سمت آمریکایی‌ها به ما منتقل می‌شود این است که آنها هم برای بازگشت به برجام جدیت دارند. تا الان اعلام آمادگی کرده‌اند که بخش بزرگی از تحریم‌های خودشان را بردارند. البته از نظر ما هنوز کامل نیست و به همین دلیل مذاکرات ادامه می‌یابد تا وقتی به همه خواسته‌های خودمان در این زمینه برسیم اگر خواسته‌های ما تامین شود، جمهوری اسلامی ایران نیز کاملا جدی است که به اجرای کامل برجام مجددا برگردد و این اراده جمهوری اسلامی ایران است که اتخاذ شده و هیچ ارتباطی هم با مسائل دیگر در تهران ندارد، با امر انتخابات که طبیعتا موضوع مهمی در کشور است، هیچ ارتباطی ندارد.

به گزارش فارس، دور جدید نشست کمیسیون مشترک برجام ۱۳ فروردین ماه به صورت مجازی برگزار و پس از توافق حاصله مقرر شد روز سه‌شنبه ۱۷ فروردین این گفت‌وگوها به صورت حضوری و رو در رو دنبال شود و در نهایت هم این نشست برگزار و پس از آن توافق شد دو کارگروه در حوزه تحریم‌ها و هسته‌ای تشکیل و بررسی‌ها را انجام دهد. نتایج بررسی‌های این دو کارگروه به نشست کمیسیون برجام در روز جمعه ۲۰ فروردین منعکس و اعلام شد که هیأت‌های برای تنفس و مشورت‌ به پایتخت‌ها برمی‌گردند و مقرر شد روز چهارشنبه ۲۵ فروردین دوباره در وین گردهم بیایند. این نشست با یک روز تاخیر به دلیل ابتلای یکی از اعضای هیأت اتحادیه اروپا به کرونا در روز پنجشنبه ۲۶ فروردین برگزار و مقرر شد که نشست‌های کارشناسی به کار خود ادامه دهند.

نشست کمیسیون مشترک برجام نیز روز شنبه ۲۸ فروردین ماه در وین برگزار شد و در این چند روز رایزنی‌ها در سطوح کارشناسی و کارگروه‌ها ادامه داشت.

نشست بعدی هم روز سه‌شنبه ۳۱ فروردین ماه در وین برگزار و هیأت‌های توافق کردند که دوباره گفت‌وگوها را از سر بگیرند که نشست مزبور سه‌شنبه هفتم اردیبهشت ماه در گرندهتل وین برگزار شد و عصر شنبه یازدهم اردیبهشت ماه نیز روسای هیأت‌های ایران و ۱+۴ در جلسه‌ای دوباره گردهم آمدند و مقرر شد دور جدید نشست روز جمعه ۱۷ اردیبهشت ماه برگزار شود که این نشست نیز برگزار شد.

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: برجام وین عراقچی کمیسیون مشترک برجام هیأت های ایران اردیبهشت ماه نشست کمیسیون رایزنی ها برگزار شد مقرر شد روز جمعه هیأت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۴۹۳۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خانه نخبگان راه‌اندازی می‌‎شود

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست هم‌اندیشی جمعی از نخبگان با سیدسلمان سیدافقهی، قائم مقام بنیاد ملی نخبگان، سیدمحمدهادی سبحانیان، معاون وزیر و رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور برگزار شد.

در ابتدای این نشست، سیدافقهی بر لزوم توجه جدی به جذب نخبگان علوم انسانی تاکید کرد و گفت: بنیاد ملی نخبگان نسبت به معرفی نیرو‌های توانمند به سازمان اداری استخدامی کشور آمادگی کاملی دارد.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان در ادامه از راه‌اندازی خانه نخبگان به عنوان بستری برای شناسایی کنشگران علمی متناظر با نیاز دستگاه‌های اجرایی کشور شامل وزارت اقتصاد و دارایی، وزارت صمت و وزارت نفت خبر داد.

سیدافقهی با بیان اینکه تعریف بنیاد از فرد نخبه نسبت به گذشته تغییر کرده است، گفت: در دوره جدید فعالیت‌های بنیاد، نخبه، صرفا نخبگان آکادمیک را شامل نمی‌شود، بلکه نخبگان مدیریتی، اجرایی، مهارتی  و ... نیز در این خانواده به شمار می‌آیند.

رویکرد بنیاد در تعامل با نخبگان به سمت شناسایی فعال در حرکت است

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان در ادامه با بیان اینکه رویکرد بنیاد در تعامل با نخبگان به سمت شناسایی فعال در حرکت است، گفت: رویکرد اکتفا به خوداظهاری افراد نخبه به پایان راه خود خواهد رسید چرا که ممکن است همه افراد واجد شرایط، خودشان را در معرض اظهار قرار ندهند. در فرآیند شناسایی، حین رفت و برگشت اقدامات میان بنیاد و دستگاه‌ها، نخبه‌های واقعی شناسایی خواهند شد.

سیدافقهی سپس با اشاره به فرآیند طولانی گزینش در پروسه جذب نخبگان گفت: در فراخوان جذب نخبگان در سال ۱۴۰۱ از میان ۷ هزار نفر حدود هزار و ۳۰۰ نفر در گزینش علمی بنیاد و کانون ارزیابی مورد پذیرش قرار گرفتند و به دستگاه‌ها معرفی شدند و طبق آخرین آمار از میان این نفرات ۱۸۹ نفر در دستگاه‌ها مشغول به کار شده‌اند.

وی در ادامه تعریف سیستمی کارآمد جهت شناسایی و صحت‌سنجی توانمندی افراد را از الزامات همکاری دستگاه‌ها و بنیاد دانست و این امر را اقدامی در جهت هموار ساختن مسیر سخت و طولانی گزینش قلمداد کرد.

سیدافقهی با بیان اینکه با تعریف جدید از فرد نخبه و مستعد، مسیر تربیت نیز اصلاح می‌شود، گفت: سیاست استفاده بهینه از ظرفیت نخبگانی کشور ایجاب می‌کند، تمرکز بر اثرگذاری بیشینه نخبگان باشد تا در بستر همکاری و در زمان مناسب بهترین بهره‌وری حاصل شود.

در بخش دیگری از این نشست، سبحانیان با اشاره به توصیه‌های رهبر انقلاب اسلامی مبنی بر به‌کارگیری توان و تفکر نخبگان در دستگاه‌های اجرایی و نظام مسائل کشور گفت: پیش از این سیستم اداری کشور به‌صورت سنتی اداره می‌شد و بدنه اجرایی دستگاه‌ها ۳۰سال در همین فضا رشد کرده و با فناوری نامانوس است.

وی ادامه داد: امروز دغدغه ما جذب نخبگان در سیستم است تا سازمان بعد از خروج نیرو‌های پیشین دغدغه و مشکلی برای جذب نیروی توانمند و اثرگذار نداشته باشد.

همکاری بنیاد با ۱۵۰ هیئت اندیشه‌ورز

در ادامه این نشست، یاسین کیخا معاون سرآمدان و نخبگان بنیاد ملی نخبگان گفت: بنیاد با ۱۵۰ هیئت اندیشه‌ورز همکاری دارد که شناسایی اعضای آن به دو صورت فعال وفراخوان محور است. همچنین در دستگاه‌ها میز‌های نخبگانی با حضور نخبگان و مدیران و افراد ذی‌نفع فعال است که با رویکرد‌های متعدد و با تضارب آرا ایده‌های خود را به رای افراد و اجرا می‌رسانند.

وی در ادامه بیان کرد: هدف هیئت‌های اندیشه‌ورز همیشه حل مسئله نیست بلکه گاهی ایجاد گفتمان می‌تواند هدف اساسی آن باشد. رویداد‌های نخبگانی نیز با همین هدف و ایجاد فضای واقع‌بینانه از مشکلات کشور برگزار می‌شوند.

آسیب‌های تخطی از قوانین با کمک نخبگان قابل رفع است

فرشاد سلیمانی معاون توسعه و مدیریت منابع بنیاد ملی نخبگان نیز در ادامه این نشست گفت: برخی از مسائل کشور بدون نظارت و وضع قانون به یکی از ظرفیت‌های تخطی از قوانین موجود تبدیل شده اند که با کمک نخبگان این مسائل قابل حل هستند، به عنوان مثال حوزه رمز ارز‌ها را شاهد هستیم که به سبب نبود قانون و نظارت‌های لازم به یکی از بستر‌های فرار مالیاتی تبدیل شده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سایه باران کماکان بر سر تهران
  • اولین دوره مسابقات فوتسال جام هیأت مذهبی زاهدان برگزار می‌شود
  • (ویدئو) مدیریت «پت و مت» در زاینده‌رود؟!
  • بررسی اندیشه تمدنی امام رضا(ع) در استانبول
  • خانه نخبگان راه‌اندازی می‌‎شود
  • بحث و گفتگو درباره کتاب «قرآن، هرمنوتیک و باطن در تشیع»
  • بررسی مقتضای اصل در مجراهای مختلف شک در مسائل اعتقادی
  • هم‌اندیشی مدیران هیأت‌های رزمندگان اسلام در مشهد مقدس
  • هفته فرهنگی اصفهان با بیش از ۴۰۰ عنوان برنامه برگزار می‌شود
  • برگزاری پیش نشست همایش بین المللی ۷۵ سال اشغالگری در فلسطین