Web Analytics Made Easy - Statcounter

سفیر جمهوری اسلامی ایران در عمان، روابط دو کشور را روابطی تاریخی و مستحکم خواند و بر تقویت همکاری‌های دوجانبه تأکید کرد.

«علی نجفی خوشرودی» سفیر جمهوری اسلامی ایران گفت که «ما از ایفای نقش انسانی عمان در حل‌وفصل اختلافات در منطقه استقبال و قدردانی می‌کنیم».

خوشرودی گفت که روابط عمان و ایران یک «روابط تاریخی مبتنی بر حسن همجواری و روابط مستحکم است و اراده مستمر رهبری دو کشور دوست برای تقویت این روابط و همکاری در زمینه‌های مختلف وجود دارد».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خوشرودی امروز یکشنبه در مصاحبه با خبرگزاری عمان گفت که برجام همچنان بین ایران و گروه ۱+۵ پابرجاست و عمان نقش مهمی را در این توافقنامه و با همه طرف‌ها ایفا کرد.

 

او افزود که ایران همچنان به برجام پایبند است و آمادگی گفت‌وگو در این خصوص را دارد.

سفیر ایران همچنین گفت که ایران دست همکاری و دوستی به سمت کشورهای همسایه دراز می‌کند و به همین منظور ما درهای گفت‌وگو با همه را باز و چندین طرح در این خصوص ارائه کردیم که آخرین مورد آن طرح صلح هرمز است که هدف از آن پایان دادن به اختلافات بین کشورهای منطقه است تا شاهد وفاق، صلح و دوستی و احترام متقابل باشیم.

وی درباره حجم مبادلات تجاری بین عمان و ایران نیز گفت که حجم مبادلات دو کشور در حال حاضر به حدود یک میلیارد دلار می‌رسد و ما سعی داریم از طریق تلاش‌های مشترک، روابط تجاری را تقویت کرده و حجم مبادلات تجاری دو کشور را افزایش دهیم و در این زمینه طرح‌های مختلفی ارائه شده که در اولویت بررسی و اجرا قرار دارد.

وی در رابطه با توافقنامه گاز بین عمان و ایران نیز تصریح کرد که بررسی‌هایی در این خصوص صورت گرفته و نشست‌هایی بین دو کشور برگزار شده و این پروژه یک پروژه مهم برای تقویت روابط بین دو کشور در صورت حل و فصل برخی مشکلات فنی خواهد بود./فارس

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۴۹۴۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جمهوری آذربایجان آمادگی دارد تا دیپلمات‌های خود را به ایران اعزام کند

محسن پاک آئین سفیر پیشین کشورمان در آذربایجان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره اولویت‌های ایران در سیاست خارجی در سال ۱۴۰۳ گفت: جمهوری اسلامی ایران باید همان راهبرد‌هایی که در ابتدای دولت سیزدهم در زمینه سیاست خارجی مطرح کرد را در سال آینده هم پیگیری کند، زیرا این راهبرد‌ها موفق بوده است و دولت در این سه سال مسیری را طی کرده است که باید ادامه‌دار باشد. این راهبرد‌ها در مرحله اول عبارتند از رویکرد نگاه به شرق که این راهبرد را از دو منظر می‌توان سنجید.

باید بر تعداد دوستان خود در جهان بیافزاییم

وی ادامه داد: اول اینکه از منظر جغرافیایی این رویکرد به این معناست که جمهوری اسلامی ایران به کشور‌های شرق یعنی کشور‌های آسیایی اهمیت بیشتری می‌دهد و ارتباطات خود را با این منطقه بیشتر تقویت می‌کند. همچنین نگاه به شرق از منظر سیاسی به این مفهوم است که جمهوری اسلامی ایران با کشور‌هایی که در برابر سلطه گری غرب و یکجانبه گرایی غرب ایستادگی می‌کنند را به عنوان دوستان خود انتخاب کند و ارتباط خود را با این کشور‌ها تقویت کند؛ تا ایران بتواند در میان دوستان خود تنوع ایجاد کند هم در شرق جغرافیایی و هم در شرق سیاسی یعنی در آفریقا، آمریکای لاتین، شرق اروپا و .. می‌توانیم دوستان نزدیکی داشت باشیم و بر تعداد دوستان خود در جهان بیافزاییم و همکاری‌ها را دنبال کنیم. رویکرد بعدی هم رویکرد تقویت روابط با همسایگان است که جمهوری اسلامی ایران در این زمینه هم فعال است  و همین رویکرد باعث شده تا بسیاری از اختلافات ما با کشور‌های همسایه از جمله عربستان، تاجیکستان و ترکمنستان کاهش یابد و برخی از سوتفاهماتی که بین ایران و جمهوری آذربایجان وجود داشت نیز رفع شود و امروز این جمهوری آمادگی این را دارد که مجددا دیپلمات‌های خود را به ایران اعزام کند.

هرچقدر بتوانیم کشور‌های اسلامی را به هم نزدیک کنیم، میتوانیم در سیاست خارجی موفق باشیم

پاک آئین افزود: همچنین ایجاد ارتباط با کشوری مانند روسیه که وسیعترین کشور همسایه ایران و عضو شورای امنیت است بسیار اهمیت دارد.  فعال شدن در اتحادیه‌هایی که عضو آنها هستیم مانند بریکس، شانگهای و اوراسیا که امروز عضو آنها هستیم در سال آینده هم باید ادامه داشته باشد و باید به دنبال این باشیم که حداکثر استفاده را از حضور خود در این کشورها در زمینه مدیریت تحریم‌ها و مقاوم‌سازی اقتصادمان  ببریم. درحوزه ترانزیت هم ایران موقعیت بسیار خوبی دارد، کشور‌های آسیا می‌توانند با عبور از ایران به اروپا و آفریقا سفر کنند و کشور‌های عربی می‌توانند با عبور از ایران به قفقاز و آسیای مرکزی سفر کنند. به خصوص در حال حاضر که راه‌های روسیه به دلیل جنگ اوکراین و فشار اروپا تحریم است ما می‌توانیم از موقعیت مواصلاتی خود استفاده کنیم. همچنین بازار‌های خوب منطقه برای صادرات غیر نفتی ما بسیار مهم است که کماکان باید دیپلماسی اقتصادی ایران در این حوزه‌ها فعال باشند.  

سفیر پیشین کشورمان در آذربایجان خاطرنشان  کرد: همچنین در غرب آسیا با توجه به شواهدی که از شکست اسرائیل در جنگ مشهود است و دولت نتانیاهو هم در تلاویو و هم در سطح بین المللی مخالفان بسیاری دارد و با توجه به نسل کشی در غزه بی آبرو شده است و در میدان هم نتوانسته شعار شکست حماس و آزادی اسرا را به نتیجه برساند؛ لذا باید با کشور‌های محور مقاومت دوستی خود را تقویت کنیم و تلاش کنیم تا محور مقاومت تقویت شود و در عین حال با سایر کشور‌های عربی مانند عمان، قطر، عربستان و حتی امارات بتوانیم روابط خود را گسترش دهیم. هرچقدر که بتوانیم کشور‌های اسلامی را با هدف آزادی قدس شریف به هم نزدیک کنیم، می‌توانیم در سیاست خارجی موفق باشیم.  

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی سیاست خارجی

دیگر خبرها

  • الشرق: ایران و سودان به صورت متقابل سفیر تعیین کردند
  • مقام جهاد اسلامی: قطعنامه شورای امنیت نشان دهنده انزوای اسرائیل در جهان است
  • دیدار سفیر ایران با معاون وزیر خارجه عربستان
  • رایزنی سفیر ایران با معاون وزیر خارجه عربستان
  • توصیه‌های امیرعبداللهیان به سفیر ایران در امارات
  • سفیر ایران در امارات با امیرعبداللهیان دیدار و گفت‌وگو کرد
  • آمادگی ایران برای تقویت روابط با امارات
  • آمادگی ایران برای تقویت همکاری‌ها با امارات
  • جمهوری آذربایجان آمادگی دارد تا دیپلمات‌های خود را به ایران اعزام کند
  • غرب‌گرا‌ها علاقه ندارند روابط ما با روسیه بهتر شود