Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-24@22:58:50 GMT

روند ابتلا به کرونا در استان خراسان جنوبی نزولی شد

تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۴۹۴۸۴

روند ابتلا به کرونا در استان خراسان جنوبی نزولی شد

گروه استان‌ها- در حال حاضر شیوع کرونا در خراسان جنوبی سیر نزولی دارد و پیش‌بینی می‌شود در صورت رعایت همه جانبه پروتکل‌های بهداشتی تا سه هفته آینده از موج چهارم کرونا عبور کنیم. - اخبار استانها -

 به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند ، بسیاری از کارشناسان می‌گویند: عادی‌انگاری و بی‌توجهی هموطنان به محدودیت‌های تعیین‌ شده در سراسر کشور آن هم زمانی که به‌گفته مسئولان، ویروس جهش‌ یافته انگلیسی در ایران تثبیت شده و امروز بیش از 80 درصد ابتلاهای ثبت‌ شده با این ویروس است؛ عاملی شد تا در روزهای اخیر در آمارها تغییرات معناداری را تجربه کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این زمینه جای تردید نیست که توجه به موضوع فاصله‌گذاری اجتماعی و همچنین کاهش تردد شهری و بین‌شهری با شرایط کند واکسیناسیون بهترین راهکار برای جلوگیری از بروز بحران است و اگر نسبت به این نکته طلایی بی‌توجهی شود ایجاد موجی تازه از همه‌گیری در دل موج چهارم دور از انتظار نیست.

رخت سیاه کرونا بر تن 5 خانواده دیگر  

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در شبانه روز گذشته با ثبت 5 مورد فوت جدید ناشی از کرونا آمار جان‌باختگان این بیماری در خراسان جنوبی به 853 نفر رسید.

کامبیز مهدی‌زاده بیان کرد: در شبانه روز گذشته 74 تست مولکولی تشخیص کرونا در خراسان جنوبی انجام شد که در مجموع 31 بیمار جدید شامل 14 مورد بستری و 17 مورد سرپایی شناسایی شدند.

وی افزود: از این تعداد 24 مورد از بیرجند، 3 مورد از طبس، دو مورد از نهبندان و از شهرستان‌های فردوس و قاین هر کدام یک مورد جدید شناسایی شد، همچنین از 393 تست سریع 65 بیمار جدید مبتلا به کرونا شناسایی شد که مجموع موارد شناسایی جدید در شبانه روز گذشته در استان 96 بیمار است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در حال حاضر 232 بیمار با علائم تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که 135 نفر کرونا مثبت هستند که از این تعداد 21 نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال 11 نفر نامساعد است.

مهدی‌زاده گفت: در شبانه روز گذشته با ثبت 5 مورد فوت جدید در بیماران کرونایی بیرجند در شبانه روز گذشته تعداد فوتی‌های ناشی از این بیماری در خراسان جنوبی به 853 نفر رسید.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: در شبانه روز گذشته 63 بیمار با علائم تنفسی در بیمارستان‌های استان پذیرش و در همین مدت 57 بیمار شامل 33 بیمار کرونا مثبت با حال عمومی خوب ترخیص شدند.کاهش 29 درصدی مبتلایان کرونا در هفته گذشته/ 5 استان در صدر جدول فوتی‌هابی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی در سمنان آتش کرونا را شعله‌ور می‌کندادامه روند نزولی ابتلا به کرونا در لرستان؛ آمار فوتی‌ها به 3 نفر رسید

کاهش ثبت موارد بستری کرونا در بیرجند  

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهار داشت: شیوع کرونا در استان خراسان جنوبی سیر نزولی دارد و پیش‌بینی می‌شود در صورت رعایت همه جانبه پروتکل‌های بهداشتی تا سه هفته آینده از موج چهارم کرونا عبور کنیم.

محمد دهقانی افزود: طبق بررسی وضعیت بیمارستان‌ها و مراکز پذیرش بیماران کرونایی در استان شاهد کاهش ثبت موارد بستری کرونا مثبت و سرپایی در خراسان جنوبی هستیم و ادامه این روند نزولی موج چهارم کرونا که در روزهای اخیر شروع شده است به تداوم رعایت پروتکل‌ها و محدودیت‌های مصوب بستگی دارد.

دبیر ستاد استانی مدیریت کرونا درباره آخرین وضعیت واکسیناسیون کرونا در خراسان جنوبی گفت: تاکنون 11 هزار و 800 دز واکسن کرونا وارد استان شده که با اولویت کادر درمان، سالمندان، جانبازان، پاکبانان و برخی مشاغل حساس نظیر غسال‌ها با دزهای اضافی به حدود 14 هزار نفر تزریق شده است.

وی افزود: در مورد کادر درمان استان به غیر از کسانی که درگیر بیماری هستند یا افرادی که به هر دلیل از تزریق واکسن خودداری کردند، سایر افراد واکسینه شدند.

دهقانی گفت: در ارتباط با سالمندان نیز طبق آمار موجود 16 هزار سالمند در استان خراسان جنوبی شناسایی شدند که تاکنون واکسیناسیون برای 2 هزار و 205 نفر انجام شده است.

وی اظهار داشت: واکسیناسیون سالمندان هنوز در فاز 80 سال به بالا است و به محض پوشش 100 درصدی کادر بهداشتی با گروه اولویت‌دار 75 سال به بعد تماس خواهند گرفت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: با اعلام رنگ بندی جدید شهرستان‌ها و مصوبات ستاد مقابله با ویروس کرونا در خراسان جنوبی، فعالیت‌های ورزشی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و رعایت فاصله گذاری اجتماعی، در شهرستان‌های با رنگ بندی زرد مجاز اعلام شد.

دهقانی ادامه داد: در حال حاضر شهرستان‌های نهبندان و قاینات در وضعیت قرمز و زیرکوه، بیرجند، فردوس و طبس در وضعیت نارنجی قرار دارند و فعالیت‌های ورزشی در آنها همچنان تعطیل است و مجاز به فعالیت نیستند.

انعقاد تفاهم نامه برای ساخت آزمایشگاه تشخیص طبی در مود  

ساخت یک واحد آزمایشگاه تشخیص طبی و دو واحد پانسیون پزشک در شهر مود با انعقاد تفاهم نامه سه جانبه فی ما بین بانک کشاورزی، مجمع خیرین سلامت و دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، پس از ماه رمضان آغاز می شود.

صبح امروز تفاهم نامه سه جانبه فی ما بین بانک کشاورزی، مجمع خیرین انعقاد تفاهم نامه برای ساخت آزمایشگاه تشخیص طبی و پانسیون پزشک در مود سلامت و دانشگاه علوم پزشکی بیرجند برای ساخت یک واحد آزمایشگاه تشخیص طبی و دو واحد پانسیون پزشک در شهر مود به ارزش 15 میلیارد ریال (10 میلیارد ریال بانک کشاورزی، 3.5 میلیارد ریال مجمع خیرین سلامت و 1.5 میلیارد ریال دانشگاه علوم پزشکی بیرجند) به امضا رسید.

عملیات ساخت این طرح با مساحتی به متراژ  250 متر مربع  بعد از ماه مبارک رمضان  آغاز و پیمانکار متعهد شده طی 18 ماه نسبت به تحویل آن اقدام کند.

 تجهیز  این آزمایشگاه و پانسیون‌ها به عهده دانشگاه علوم پزشکی بیرجند است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه توجه به حوزه سلامت هزینه نیست بلکه سرمایه گذاری است گفت: خود و خانواده مان یک روزی به این خدمت احتیاج پیدا می‌کنیم که این مقوله ضرورت نگاه ویژه به حوزه سلامت را دو چندان کرده است.

دهقانی با بیان اینکه حوزه سلامت در پیک‌های مختلف بیماری کرونا، روز‌های سختی را پشت سر گذاشت گفت: اخیرا هم با شروع پیک چهارم 30 استان به طور همزمان درگیر این بیماری شدند و حجم بسیار زیادی از موارد مثبت شناسایی و تعداد زیادی از بیماران، بستری شدند؛ که خوشبختانه با تجربیاتی که در پیک‌های گذشته کسب و تمهیداتی که در خصوص تامین تجهیزات درمانی و پروتکل‌ها در سطح کشور اندیشیده شد، این پیک علی‌رغم موارد مثبت بسیار زیاد، شکسته و روند نزولی آن در کشور شروع شده است.

وی بیان‌کرد: همچنین در راستای حمایت از اصناف حتی در شهرهای قرمز و نارنجی نیز به مدت دو هفته علاوه بر گروه یک مشاغل گروه دو نیز اجازه فعالیت خواهند داشت تا بعد از آن روند بیماری بررسی شود.

دهقانی با اشاره به ممنوعیت تردد در ایام تعطیلات عید سعید فطر ادامه‌ داد: تردد حتی بین شهرهای درون یک استان از تاریخ 12 ظهر سه شنبه 21 اردیبهشت ماه تا ظهر شنبه 25 اردیبهشت ماه ممنوع خواهد بود تا خدای نکرده شاهد افزایش مجدد بیماری نباشیم.

انتهای پیام/253/ح

منبع: تسنیم

کلیدواژه: دانشگاه علوم پزشکی بیرجند کرونا در خراسان جنوبی آزمایشگاه تشخیص طبی پروتکل های بهداشتی شبانه روز گذشته میلیارد ریال شناسایی شد شهرستان ها تفاهم نامه موج چهارم پروتکل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۴۹۴۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سندروم پس از کرونا چیست؟

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، معمولاً افرادی که به ویروس کرونا مبتلا می‌شوند ظرف چند هفته بهبود می‌یابند. اما بعضی از افراد، حتی کسانی که علائم زیادی ندارند و بیماری‌شان خفیف است ممکن است علائمی داشته باشند که پس از مدت طولانی ادامه پیدا کند. این مشکلات گاهی سندرم پس از کرونا یا کووید طولانی مدت نام می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: ویروسی که موجب بی‌خوابی می‌شود سندرم پس از کووید ۱۹

سندرم پس از کووید-۱۹ شامل انواع علائم جدید، برگشتی یا مداوم است که افراد بیش از چهار هفته پس از ابتلا به کووید-۱۹ تجربه می‌کنند. در بعضی افراد، سندرم پس از کووید، ماه‌ها یا سال‌ها طول می‌کشد؛ به گونه‌ای که در بعضی موارد باعث ناتوانی فرد می‌شود.

تحقیقات نشان می‌دهد که بین یک ماه تا یک سال پس از ابتلا به کووید-۱۹، از هر ۵ فرد ۱۸ تا ۶۴ ساله، حداقل یک نفر یک دچار مشکلاتی می‌شود که ممکن است ناشی از کووید باشد.

ضمن آنکه در میان افراد ۶۵ ساله و بالاتر هم اغلب از هر چهار نفر حداقل یک نفر دچار عوارض پس از بیماری می‌شود بیماری پزشکی دارد که ممکن است ناشی از کووید باشد.

دکتر مصطفی نوری‌زاده، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران در گروه بیوتکنولوژی در مورد ابتلای جدید افراد به کرونا می‌گوید: بیماری کرونا ویروس که از اواخر سال ۲۰۱۹ شروع شد تا امروز حدوداً موجب ابتلای ۷۰۴ میلیون نفر به این بیماری شده و در این بین نیز تقریباً ۷ میلیون نفر جان خود را از دست دادند.

به غیر از آنکه این بیماری از لحاظ روانی، سلامت و اقتصاد موجب مشکلاتی زیادی شد؛ این مشکلات همچنان هم ادامه دارند.


آلرژی بعد از کووید

به گفته این استاد دانشگاه یکی از عوارضی که تا به امروز در مورد آن صحبت نشده بوده به وجود آمدن آلرژی بعد از دوران کووید است. این نظریه را مطالعه‌ای که به تازگی در نیچر چاپ شد ثابت کرده است.

این مطالعه که در کشورهای کره جنوبی، ژاپن و انگلستان انجام شد و در آن ۲ میلیون نفر شرکت کردند ثابت کرد کووید ۱۹ موجب افزایش آلرژی در افراد شده است.

افزایش بیست درصدی ابتلا به آلرژی

دکتر نوری زاده می‌گوید: نتایج مطالعات نشان داد افرادی که در این ۴ سال به کرونا مبتلا شدند به میزان ۲۰ درصد بیشتر از دیگر افراد مشکلات آلرژی را تجربه کردند؛ یعنی ویروس کرونا احتمال به وجود آمدن آلرژی را ۲۰ درصد افزایش داده است.

یکی از مشکلات عمده‌ای که بعد از کووید به میزان قابل توجهی افزایش داشت آسم است؛ یعنی افرادی که قبلاً به کرونا مبتلا شده‌اند دو برابر بیشتر از افرادی که به کرونا مبتلا نشدند می‌توانند مشکلات آسم را تجربه کنند.

یکی از واکنش‌های آلرژیک نیز رینیت یا آبریزش بینی است. این مطالعه همچنین ثابت کرده احتمال اینکه افراد مبتلا به کرونا به رینیت مبتلا شوند ۲۵ درصد افزایش داشته است.

مشکلات دو برابری عوارض ابتلای سخت به کرونا

به گفته این استاد دانشگاه در حالت کلی افرادی که بعد از ابتلا به کرونا علائم شدیدتری را تجربه کردند نسبت به افرادی که علائم خفیفی داشته‌اند با احتمال ابتلای بیشتری به مشکلات آلرژیک مواجه شده‌اند. این نسبت در افرادی که علائم شدیدتری را تجربه کردند ۵۰ درصد و در افرادی که علائم خفیف‌تری را تجربه کرده‌اند ۱۴ درصد است.

تشکیل لخته و ابتلا به سکته

نتیجه دیگری که این پژوهشگران حاصل کردند این بود که تزریق واکسن توانسته به میزان قابل توجهی موجب کاهش واکنش‌های آلژیک بعد از کووید شود.

احتمال می‌رود این تأثیر به خاطر تحت تأثیر قرار گرفتن سلول‌های تی از سیستم ایمنی باشد که مطالعات بعدی این نظر را تأیید یا رد خواهند کرد. همچنین تشکیل لخته یا سکته نیز از عوارض دیگر ابتلا به بیماری کرونا به شمار می‌رود.

منبع: همشهری آنلاین

انتهای پیام/

کد خبر: 1227939 برچسب‌ها دانستنی ها

دیگر خبرها

  • کشف جسد مردی در بیرجند
  • گلچینی از گل و گیاه ۵ استان کشور در نمایشگاه بین‌المللی بیرجند
  • گشایش نمایشگاه گل و گیاه در بیرجند
  • ثبت بیش از ۲۰ هزار حیوان گزیدگی در خراسان رضوی
  • شایع‌ترین اختلالات روانی کرونا و آمار آن
  • گلچینی از گل و گیاه در نمایشگاه بین‌المللی بیرجند
  • اغازواکسیناسیون پنوموکوک (سینه پهلو)در مجموعۀ زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه
  • تزریق ۵۸۴ هزار دز واکسن فلج اطفال در خراسان رضوی
  • صفحه نخست روزنامه خراسان جنوبی - دوشنبه ۳ اردیبهشت
  • سندروم پس از کرونا چیست؟