Web Analytics Made Easy - Statcounter

بهرام درخشان روز یکشنبه به خبرنگار ایرنا گفت که گزارش های دریافتی مردمی در سال ۹۹ سبب شد تا ۳۱۵ هکتار از اراضی کشاورزی و باغی مازندران از تغییر کاربری غیرمجاز رهایی یابد که نسبت به سال ۹۸ افزایش ۳۰۰ درصدی نشان می دهد.

وی گفت که سودجویان قصد داشتند با انجام چهار هزار و ۶۳۷ مورد تغییر کاربری غیرمجاز ، این زمین ها را از کاربری کشاورزی و باغی خارج کنند که با واکنش بموقع مردم ، حضور بموقع گشت های محافظتی و همکاری دستگاه قضایی ناکام ماندند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

درخشان بیشترین میزان تغییر کاربری را مربوط به منطقه چمستان شهرستان نور و شهرستان نوشهر در غرب مازندران معرفی کرد.

وی با قدردانی از مردم مازندران در اطلاع رسانی بموقع اقدام سودجویان برای تغییر کاربری غیر مجاز زمین های باغی و زراعی، توضیح داد : عمده تغییر کاربری های زمین در شرق مازندران در حد خاک برداری شناسایی و برخورد شد ولی در غرب استان به مرحله ساخت و ساز رسیده بود.

۶ هزار تماس مردمی 

مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی مازندران همکاری مردم در گزارش کردن تغییر کاربری غیرمجاز اراضی را روزافزون و قابل تحسین توصیف کرد و گفت : تنها در ۴۵ روز سال جاری بیش از ۶ هزار تماس مردمی با سامانه ۱۳۱ یگان حفاظت امور اراضی استان ثبت شد که در شناسایی ،پیشگیری و توقف تغییر کاربری های غیر مجاز زمین بسیار موثر بوده است.

وی از برخی متصدیان بنگاه های املاک به عنوان تشویق کنندگان تغییر کاربری اراضی در مازندران بویژه در غرب استان یاد کرد و افزود : بررسی ها نشان می دهد که همچنان شمار زیادی از بنگاه های املاک در غرب استان کشاورزان را به فروش زمین و تغییر کاربری های غیر مجاز سوق می دهند.

درخشان گفت : متاسفانه برخی از متصدیان بنگاه ها در استان در قالب تور ، اقدام به معرفی زمین های کشاورزی و باغی به خریداران و انجام معامله با فروشندگان می کنند.

مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی مازندران هشدار داد : در سال های اخیر ما شاهد تفکیک زمین های یک هکتاری در مساحت ۱۵۰ تا ۳۰۰ متر مربعی هستیم که این ضربه سنگینی به کشاورزی استان و در نتیجه به امنیت غذایی ملی است.

وی افزود : مازندران با بیش از سه هزار و ۵۰۰ روستا و ۶۲ شهر  بزرک و کوچک ، دارای زمین های با ارزش برای کشاورزی و باغداری است و برای حراست از این وسعت ، یگان حفاظت امور اراضی استان به تداوم همکاری مردم در پیشگیری و توقف هرگونه ساخت و ساز غیرمجاز نیاز دارد.

درخشان گفت : در سال‌های اخیر بسیاری از  فعالیت های آب و خاک و تولیدات کشاورزی برای حفظ زمین در قالب زهکشی و یکپارچه سازی در مازندران شتاب گرفته است ، اما تغییر کاربری‌ غیر قانونی اراضی همچنان وجود دارد.

سازمان امور اراضی کشور از ابتدای فعالیت دولت یازدهم، توسعه گشت‌های ویژه حفاظت اراضی کشاورزی را به عنوان یکی از اقدامات موثر برای صیانت از زمین های کشاورزی در دستور کار خود قرار داد اما طبق بررسی های صورت گرفته زمین خواری و تصرف عرصه های طبیعی و ملی و تغییر کاربری غیر قانونی زمنی های کشاورزی همچنان ادامه دارد.

صدور چهار هزار رای قضایی 

 مدیر امور اراضی کشاورزی مازندران به همکاری و اهتمام جدی دادگستری و اجرای احکام قضایی در بخش قلع و قمع اشاره کرد و گفت:  پارسال در راستای تبصره ۲ ماده ۱۰ تعداد چهار هزار دستور قضایی برای آزاد سازی ۳۰۲ هکتار از اراضی استان از کاربری  غیرمجاز اخذ شد که از این تعداد سه هزار و ۴۳۰ مورد در سطح ۳۰۵ هکتار به مورد اجرا درآمد.

وی اضافه کرد : این در شرایطی است که در سال ۹۸ شاهد صدور یک‌هزار و ۱۸۸ حکم قضایی برای آزاد سازی ۸۸ هکتار از اراضی بودیم و به عبارتی در این بخش هم ما شاهد افزایش ۳۰۰ درصدی احکام قضایی و آزاد سازی اراضی هستیم.

درخشان با تاکید بر این که جهاد کشاورزی هرگونه اقدام لازم را برای حفاظت از اراضی کشاورزی استان انجام می دهد ، گفت : پارسال برای ۶۳۹ مورد از ساخت و سازهای غیرمجاز به مساحت ۴۹.۳ هکتار در دادگاه های کیفری شهرستان ها طرح دعوی کردیم که تاکنون برای ۲۳۸ مورد از این دعاوی ، رای صادر و اجرا شده و ۱۲.۵ هکتار از اراضی به بخش کشاورزی بازگشت که افزایش  ۳۰ درصدی نسبت به سال ۹۸ دارد.

از آن جایی که تا ۷۰ درصد وسعت استان مازندران جزء عرصه های طبیعی ملی در قالب سواحل دریای خزر ، جنگل و مرتع است، تجاوز و تصرف این عرصه ها و تغییر کاربری های غیر قانونی زمین های کشاورزی همواره از مشکلات جدی و دغدغه های ملی بوده است.

وسعت اراضی کشاورزی و باغی مازندران حدود ۴۶۰ هزار هکتار است که سالانه حدود هفت میلیون تن محصول از آن برداشت می شود.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی ساری مازندران سازمان امور اراضی کشور تغییر کاربری اراضی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی ساری مازندران وزارت جهاد کشاورزی ساری مازندران سازمان امور اراضی کشور تغییر کاربری اراضی اخبار کنکور تغییر کاربری غیر تغییر کاربری کشاورزی و باغی هکتار از اراضی اراضی کشاورزی جهاد کشاورزی امور اراضی زمین ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۴۹۷۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قلع و قمع ساخت و ساز غیر مجاز در صومعه بخش مرکزی شهرستان نیشابور

به گزارش قدس خراسان به نقل از روابط عمومی جهاد کشاورزی نیشابور، علی مبارکی از قلع و قمع یک مورد ساخت و ساز غیر مجاز واقع در اراضی باغی روستای صومعه بخش مرکزی شهرستان خبرداد.

مدیر جهادکشاورزی نیشابور گفت: این قلع و قمع که ۱۳۰ متر مربع از طریق ساخت غیرمجاز بنا، محوطه، تراس و دیوار بود درفرودین ماه ۱۴۰۳ در محدوده اراضی باغی روستای صومعه با حضور کارشناسان، یگان حفاظت امور اراضی و نیروی انتظامی و با همکاری مالک به استناد رأی صادره انجام شد.

وی ادامه داد: از ابتدای سال ۱۴۰۳ تعداد ۶۴ فقره اخطار ساخت و ساز غیرمجاز در سطح شهرستان صادر شده است.

مبارکی بیان کرد: هر گونه ساخت و ساز در اراضی کشاورزی ممنوع بوده و متقاضیان باید قبل از فعالیت نسبت به اخذ مجوزهای لازم از جهادکشاورزی و دستگاه‌های صادرکننده موافقت اصولی اقدام کنند.

شهاب جهانداری، رئیس اداره امور اراضی جهاد کشاورزی افزود: محدودیت اراضی مرغوب و مستعد کشاورزی و لزوم حفظ و حراست از اراضی کشاورزی و همچنین نظارت و پیشگیری از تغییر کاربری‌های گسترده به استناد مواد ۳، ۸ و ۱۰ قانون اصلاحی قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها از جمله وظایف امور اراضی جهادکشاورزی شهرستان است.

رئیس اداره امور اراضی جهادکشاورزی بیان کرد: طبق قانون با هرگونه ساخت و ساز غیر مجاز در اراضی کشاورزی و باغی برخورد خواهد شد و شهروندان می‌توانند مشاهدات خود را از طریق سامانه تلفنی رایگان و۲۴ساعته ۱۳۱با ما در میان بگذارند.

دیگر خبرها

  • قلع و قمع ۲۵ بنای غیرمجاز در اراضی شهرستان قزوین
  • رفع‌تصرف ۱۰هزار مترمربع از اراضی کشاورزی در لرستان
  • ممنوعیت تغییر کاربری اراضی حاصلخیز کشاورزی
  • ۵۶ فقره ساخت و ساز غیرمجاز در پیشوا تخریب شد
  • قلع و قمع ساخت و ساز غیر مجاز در صومعه بخش مرکزی شهرستان نیشابور
  • تغییر کاربری اراضی کشاورزی ممنوع است
  • تغییر کاربری اراضی حاصلخیز کشاورزی ممنوع است
  • شناسایی ۱۸ تغییر کاربری غیرمجاز در بهشهر
  • شناسایی ۵مورد تغییر کاربری غیر مجاز اراضی در بروجرد
  • بازگشت ۶هزارمترمربع از اراضی کشاورزی لرستان به چرخه تولید