Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا-تعداد جانباختگان انفجار بمب در نزدیکی مدرسه‌ای دخترانه در غرب کابل به دست‌کم 50 نفر رسید.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از یورونیوز،این انفجار در نزدیکی یک مدرسه دخترانه به نام «مکتب سیدالشهداء» در محله شیعه نشین دشت برچی روی داده است. شبکه طلوع به نقل از شاهدان عینی اعلام کرد که سه انفجار پیاپی در نزدیکی این مدرسه و هنگام ترک محل از سوی دانش‌آموزان رخ داده است
اکثر قربانیان انفجار روز شنبه در غرب کابل دانش‌آموزان 11 تا 15 ساله بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته مقامات افغانستان دست‌کم 100 نفر نیز بر اثر انفجار روز شنبه مجروح شدند.
سخنگوی وزارت داخله افغانستان اعلام کرد که چند آمبولانس به محل حادثه اعزام شده است. این در حالی است که سخنگوی وزارت صحت افغانستان از حمله جمعیت خشمگین به آمبولانس ها و امدادگران سخن گفت. وی از ساکنان خواست که با امدادگران همکاری کنند.
تاکنون هیچ فرد یا گروهی مسئولیت این انفجارها را برعهده نگرفته است اما گروه داعش پیش از این مسئولیت حملات مشابهی در این منطقه را برعهده گرفته بود. گروه طالبان ضمن محکوم کردن انفجار در محله دشت برچی کابل هرگونه نقش آفرینی در آن را رد کرد.
وزارت داخله افغانستان اعلام کرده است که تحقیق در مورد انفجار در غرب کابل آغاز شده و شمار قربانیان ممکن است باز هم افزایش یابد. در گزارش های اولیه تعداد کشته شدگان 25 نفر اعلام شده بود اما ساعاتی بعد به 30 نفر و صبح یکشنبه به 50 نفر افزایش یافت.
دفتر سازمان ملل متحد در افغانستان با انتشار بیانیه‌ای انفجار و کشتار دانش‌آموزان را قساوت توصیف کرد.
بسیاری از کاربران در شبکه‌های اجتماعی با انتشار تصاویر اجساد قربانیان، بیمارستان‌ها و بازگو کردن تجربه شخصی، از بروز این فاجعه ابراز خشم کرده اند.
انفجار مکتب سید‌الشهدا در دشت برچی کابل در میانه روند خروج نیروهای نظامی خارجی از افغانستان روی داد. روندی که قرار است تا 11 سپتامبر 2021 تکمیل شود.

توئیت ظریف درباره کشتار وحشیانه دختران افغان
انفجاری مقابل یک دبیرستان دخترانه در کابل افغانستان بیش از دویست کشته و مجروح بر جای گذاشت،
به گزارش اسپوتنیک، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در توییتر نوشت: "داغدار دخترکان معصوم و روزه‌داری هستیم که مظلومانه قربانی تکفیری‌های داعشی شدند"
وی افزود: "تکفیری‌هایی که نشان دادند با اسلام و انسانیت بیگانه‌اند‌. زمان آن رسیده که تمامی آنهایی که دل در گرو اسلام و افغانستان دارند، به برادرکشی پایان‌داده و یک‌پارچه عرصه را بر داعشیان بی‌وطن تنگ کنند."
داغدار دخترکان معصوم و روزه‌داری هستیم که مظلومانه قربانی تکفیری‌های داعشی شدند؛ تکفیری‌هایی که نشان دادند با اسلام و انسانیت بیگانه‌اند‌.
در عصر روز شنبه بیست و پنجم ماه رمضان در اثر انفجاری که توسط تروریست های داعشی* در مقابل یک دبیرستان دخترانه شیعیان در غرب کابل در هنگام خروج دانش آموزان سه انفجار رخ می ‏دهد و بیش از دویست نفر کشته و زخمی می ‏شوند که غالب آنها دختران مظلوم این مدرسه هستند که با زبان روزه کشته شدند و البته این چندمین بار است که آنان در مقابل مدارس دخترانه چنین جنایت‏هایی را می کنند

هشدار نهادهای اطلاعاتی آمریکا: دستاوردهای زنان افغانستان در خطر است
تحلیلگران ارشد اطلاعاتی آمریکا هشدار می‌دهند پس از خروج نیروهای آمریکایی تا اواخر سال جاری، هر دستاوردی در حقوق زنان در افغانستان که در دو دهه گذشته حاصل شده باشد، در معرض خطر خواهد بود.
یک گزارش طبقه‌بندی نشده که  از سوی مدیر اطلاعات ملی آمریکا منتشر شد می‌گوید: «طالبان عمدتا در رویکرد محدود کننده خود درباره حقوق زنان ثابت قدم است و اگر این گروه در سطح ملی به قدرت برسد بسیاری از پیشرفت‌های دو دهه گذشته را پس می‌زند.»
این موضوع آخرین هشدار ایالات متحده آمریکا در مورد عواقب خروج از افغانستان دو دهه پس از سرنگونی طالبان به دست ائتلافی به رهبری آمریکا است. مارک میلی، رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا روز یکشنبه گفته بود که ممکن است برخی تبعات بد پدیدار شود اما وی تصریح کرد هنوز چیزی نمی‌دانند. از سوی دیگر ویلیام برنز، رئیس سیا در آوریل به کنگره آمریکا گفته بود که توانایی این کشور «برای جمع آوری داده‌ها و اقدام در مورد تهدیدها کاهش می‌یابد.»
جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا برای خروج کامل نیروهای آمریکایی از افغانستان ماه سپتامبر را تعیین کرده است. این در حالی است که بایدن و مقامات ارشد دولت وی تاکید کرده‌اند که همچنان به موضوعات حقوق بشری در افغانستان توجه نشان می‌دهند.
در زمان حکومت طالبان در دهه 1990 زنان اغلب در خانه بودند و دختران به آموزش دسترسی نداشتند. دو سوم جمعیت افغانستان هم اکنون 25 ساله یا کمتر سن دارند و خاطره‌ای از حکومت طالبان ندارند. در حالیکه افغانستان همچنان به‌عنوان یکی از بدترین کشورهای جهان برای زنان رده‌بندی می‌شود اما زنان افغان در پارلمان حضور دارند، به مدرسه می‌روند و تجارت می‌کنند.
طالبان ماه گذشته با صدور بیانیه‌ای وعده داد که زنان می‌توانند «با حفظ حجاب اسلامی در زمینه‌های آموزشی، تجاری، بهداشتی و اجتماعی به جامعه خود خدمت کنند.»
در بخشی از این گزارش آمده است: «طالبان حداقل گردش مدیریت را دیده است، مواضع غیرانعطاف‌پذیر در مذاکرات را حفظ می‌کند و محدودیت‌های سختگیرانه اجتماعی را در مناطقی که در اختیار دارد اعمال می‌کند.»
هرگونه پیشرفت در حقوق زنان که احتمالا بیشتر از حمایت داخلی، مدیون فشار خارجی است پس از خروج نیروهای ائتلاف در معرض خطر است
این گزارش اضافه می‌کند: «هرگونه پیشرفت در حقوق زنان که احتمالا بیشتر از حمایت داخلی، مدیون فشار خارجی است پس از خروج نیروهای ائتلاف در معرض خطر است.»
تحلیلگران در این گزارش می‌گویند که «فن‌آوری و فشارهای بین‌المللی می‌تواند رفتار با زنان در حکومت طالبان را بهبود بخشد.»
در این گزارش آمده است: «خواسته‌های طالبان برای کمک خارجی و کسب مشروعیت ممکن است به مرور زمان رفتار‌های آن‌ها را تعدیل کند.»
در این گزارش تاکید شده است: «با این حال طالبان احتمالا در نخستین روزهای تاسیس مجدد امارت خود، بر گسترش کنترل شرایط تمرکز خواهد کرد.»
آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا اذعان کرده است که تسلط طالبان بر افغانستان پس از خروج از این کشور امکان دارد صورت گیرد. وی در عین حال گفته است این گروه اگر بخواهد مقبولیت جهانی را کسب کند مجبور است تا حقوق زنان، دختران و اقلیت را رعایت کند یا حداقل تحمل کند.
با این حال منتقدان می‌گوید طالبان هیچگاه علاقه‌ای نداشته است که از سوی جامعه جهانی مورد پذیرش قرار گیرد.

خروج نظامیان امریکایی از افغانستان
ایالات متحده آمریکا  به طور رسمی آخرین مرحله از خروج نظامیان این کشور از افغانستان را آغاز کرد.
هر چند خروج سربازان آمریکایی از افغانستان پیش از این آغاز شده بود اما روز اول مه (11 اردیبهشت) اهمیتی نمادین پیدا کرده است زیرا واشنگتن در توافق ماه فوریه سال 2020 با گروه طالبان با موعد اول مه سال 2021 برای خروج نظامیانش از افغانستان موافقت کرده بود.
آخرین مرحله از خروج نظامیان آمریکا از افغانستان برای ایالات متحده به معنای پایان جنگی 20 ساله خواهد بود اما برای افغانستان با توجه به نفوذ گروه طالبان در این کشور می تواند سرآغاز دوره ای نامعلوم باشد.
ارتش آمریکا با افزایش پرواز بالگردهای خود بر فراز کابل و پایگاه هوایی بگرام زمینه چینی برای خروج نظامیان این کشور از افغانستان را سرعت بخشید. نظامیان آمریکا قرار است تا روز 11 سپتامبر سال جاری که مصادف با بیستمین سالگرد حملات سال 2001 به برج های دوقلوی نیویورک و پنتاگون است خاک افغانستان را ترک کنند.
روز یکشنبه دو مه (12 اردیبهشت) مصادف با دهمین سالگرد کشته شدن اسامه بن لادن، رهبر گروه القاعده به دست نیروهای آمریکایی خواهد بود.
خروج متحدان آمریکا در ناتو از افغانستان نیز از روز پنجشنبه و با «هماهنگی» با ایالات متحده آغاز شده است. جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا حدود دو هفته پیش خروج 2500 نظامی کشورش از افغانستان را تائید کرده بود. حدود 100 هزار سرباز در دوران اوج حضور نظامی آمریکا در افغانستان بین سالهای 2010 تا 2011 در خاک این کشور حضور داشتند.
در دوران حضور نظامی آمریکا در افغانستان که از سال 2001 و به دنبال سرنگونی گروه طالبان از قدرت به دست این کشور آغاز شد بیش از دو هزار سرباز آمریکایی کشته شدند. در مقابل دهها هزار افغان نیز در جریان این جنگ 20 ساله جان خود را از دست دادند.
گروه طالبان پس از دستیابی به توافق با آمریکا در دوحه از حمله مستقیم به نظامیان خارجی خودداری کرده است. با این حال این گروه به حملات خود علیه نیروهای دولتی افغانستان ادامه داده است.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: افغانستان آمریکا کشتار خروج نظامیان خروج نیروهای دانش آموزان گروه طالبان غرب کابل پس از خروج حقوق زنان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۴۹۹۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازداشت سخنگوی «حزب التحریر» در افغانستان

حزب التحریر که گفته می‌شود تفکر آنها نزدیک به داعش است در بیانیه‌ای از بازداشت سخنگوی خود توسط حکومت طالبان خبر داد. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، حزب التحریر در افغانستان با انتشار بیانیه‌ای در شبکه ایکس اظهار داشت شماری از اعضای آنها از طی دو ماه گذشته توسط نیروهای امنیتی حکومت افغانستان به جرم دعوت و فعالیت و برپایی خلافت اسلامی بازداشت شده‌اند.

این بیانیه افزود «سیف الله مستنیر» سخنگوی حزب التحریر نیز توسط حکومت طالبان بازداشت شده است.

در این بیانیه با انتقاد از حکومت طالبان آمده است نظام حاکم سد راه دعوت به سوی خیر است و باید افراد بازداشت شده را رها کنند.

حکومت طالبان طی سال گذشته دهها نفر از اعضای حزب التحریر را در نقاط مختلف افغانستان به اتهام تبلیغ برای گروه تروریستی داعش بازداشت کرده است.

حزب التحریر که بسیاری از افراد این گروه را در افغانستان تروریستی می‌خوانند با شعار برقراری خلافت اسلامی در بیش از یک دهه اخیر از طریق فضای مجازی، پخش ماهنامه و هفته نامه، تریبون مساجد و حتی در دانشگاه‌های افغانستان فعال بوده است.

دادگاه طالبان 20 عضو «حزب التحریر» را به 3 سال زندان محکوم کردطالبان: فعالیت «حزب التحریر» و «جمعیت اصلاح» در دانشگاه‌ها ممنوع استبازداشت اعضای «حزب التحریر» به اتهام تبلیغ برای داعش در شمال افغانستان

مرکز تحقیقی «پیک» پیش از این گزارش داده بود کشورهایی که از گروه تروریستی داعش در افغانستان حمایت می‌کنند با هدف ایجاد پایگاه فکری برای جریان‌های تکفیری ساز، کار تبلیغاتی را از طریق «حزب‌التحریر» در این کشور راه اندازی کرده‌اند.

برخی سران سیاسی و شخصیت‌های افغانستان گفته بودند حزب التحریر با شعار خلافت جهانی اسلام، با ترویج عقاید وهابیت در بین مردم برای گروه‌های تروریستی داعش و النصره سربازگیری می‌کند.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • یک دستیار نزدیک رهبر طالبان افغانستان در پاکستان کشته شد + عکس
  • درخواست طالبان برای بازگشت مهاجرین به کشور
  • اجازه پایمال شدن حقوق زنان را نمی دهیم
  • پایان کار داعش در افغانستان
  • بازداشت سخنگوی «حزب التحریر» در افغانستان
  • افغانستان| فتنه گروه تروریستی داعش پایان یافته است
  • نقش دفتر سیاسی طالبان در قطر برای تعامل کابل با کشورهای جهان
  • مشکلات اقتصادی فراروی اشتغال زنان در افغانستان
  • شمار قربانیان سیل در افغانستان به 66 نفر رسید
  • افزایش شمار جانباختگان سیل در افغانستان به ۶۶ نفر