Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@19:34:36 GMT

برداشت گل محمدی از ۳۸ هکتار اراضی مهریز آغاز شد

تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۵۰۴۶۴

برداشت گل محمدی از ۳۸ هکتار اراضی مهریز آغاز شد

محمد جعفری عصر یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه میزان برداشت امسال نسبت به سال گذشته در مجموع تفاوتی ندارد افزود: به طور میانگین از هر هکتار حدود سه تن گل محمدی برداشت می‌شود.

وی ادامه داد: امسال حدود ۲۰۰ هزار لیتر گلاب ناب محمدی از گلستان‌های منطقه به دست می‌آید و از هر ۱۰ تُن گل تَر حدود یک کیلوگرم اسانس استحصال می‌شود که  بخش عمده‌ آن به کشورهای اروپایی صادر می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مسوول خاطرنشان کرد: در بخش مرکزی در روستاهای منشاد و بنادک سادات حدود ۲۰ کارگاه گلابگیری سنتی مشغول به کار است ، تقویت این کارگاه ها  و صنعتی کردن واحدها جزو برنامه‌های مهم مدیریت کشاورزی شهرستان است که پیگیری می‌شود.

جعفری به فعالیت حدود ۱۰۰ نفر در کار گلابگیری شهرستان خبر داد که به علت کم‌آبخواه بودن بوته گل محمدی یکی از برنامه‌های مهم جهاد کشاورزی است که تشویق به کشت و فعالیت در این زمینه طی ال‌های اخیر در برنامه قرار داشت.

گل محمدی دارای ویتامین E و C است و در درمان اضطراب و استرس( دلهره)  موثر است و علاوه بر عطر بی‌نظیر و تهیه عرق آن، از گلبرگ آن در کشک، ماست و چای استفاده می‌شود.

 ۳۷۷ هکتار سطح زیرکشت این گیاه در استان یزد  است و سالانه حدود  ۲ هزار و ۵۰۰ تن گلاب خالص استحصال می‌شود.

از ۱۱۲ هزار هکتار اراضی قابل کشت یزد، ۳۲ هزار و ۳۵۴ هکتار (معادل ۲۹ درصد) زراعی و  ۷۹ هزار و ۶۴۶هکتار (معادل ۷۱ درصد) به کشت محصولات باغی و گلخانه ای اختصاص دارد و بخش عمده درآمد کشاورزان مربوط به باغبانی و کشت محصولاتی مانند پسته، انار، زردآلو ، زعفران و گیاهان دارویی است.

۶۰۶ هزار تن محصول زراعی، ۲۵۵ هزار تن محصول باغی، ۵۵۰ هزار تن محصول گلخانه ای و ۳۹۲ هزار تن  محصولات دامی حاصل تلاش ۱۱۷ هزار و ۸۰۰ کشاورز، دامدار و بهره بردار در تولید محصولات کشاورزی ، باغی ، گلخانه‌ای و دامی در استان است.

سطح اراضی کشاورزی مهریز ۱۷ هزار و ۵۰۰ هکتار است که حدود ۱۵ هزار بهره بردار در کاشت، داشت و برداشت محصولات باغی و زارعی در این شهرستان فعالیت دارند که ۱۰ هزار هکتار آن باغی و بقیه زراعی است و میانگین سهم هر کشاورز ۱۱ هزار و ۶۶۷ مترمربع است.

مرکز شهرستان ۵۵ هزار نفری مهریز در ۳۰ کیلومتری جنوب شهر یزد قرار دارد.

برچسب‌ها مهریز وزارت جهاد کشاورزی گیاهان دارویی یزد گلستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مهریز وزارت جهاد کشاورزی گیاهان دارویی مهریز وزارت جهاد کشاورزی گیاهان دارویی یزد گلستان اخبار کنکور گل محمدی هزار تن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۵۰۴۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز برداشت غلات از مزارع فراشبند


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس، سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان فراشبند گفت: برداشت گندم و جو از مزارع دشت دژگاه بخش دهرم آغاز شده است و تا اوایل خرداد  در بخش مرکزی ادامه دارد.
سید حسن موسوی افزود: در سال زراعی جاری در شهرستان فراشبند ، ۱۰ هزار و ۳۱۰ هکتار گندم دیم، پنج هزار هکتار گندم آبی، ۱۵۰ هکتار جو آبی و هزار هکتار جو دیم کشت شده است.
به گفته وی، پیش‌بینی می‌شود ۲۰ هزار تن گندم و ۴۰۰ تن جو از مزارع این شهرستان برداشت شود.
سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان فراشبند گفت: در حال حاضر با توجه به اقدامات و پیگیری‌های انجام شده سه مرکز خرید فعال در این شهرستان آماده خرید گندم از کشاورزان منطقه است.

دیگر خبرها

  • آغاز برداشت گندم در جنوب سیستان و بلوچستان
  • آغاز برداشت گندم از سطح سه هزار و ۵۰۰ هکتار از زمین‌های زراعی شهرستان بمپور
  • ۸۹۰۰۰هکتار از اراضی کشاورزی استان به کشت گندم اختصاص یافته است
  • آغاز برداشت گندم از زمین‌های زراعی شهرستان بمپور
  • برداشت چغندر قند از اراضی کشاورزی خوزستان
  • ۵۶ هزار هکتار از اراضی پلدختر زیر کشت محصولات کشاورزی رفت
  • حدود ۶۰ هزار تن چغندرقند از مزارع خوزستان برداشت شد
  • آغاز برداشت غلات از مزارع فراشبند
  • پهن شدن فرش صورتی رنگ در باغ‌های خراسان جنوبی
  • پیچیدن عطر گل محمدی از گلستانهای خراسان جنوبی