Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-23@23:08:54 GMT

سند تحول قوه قضائیه تمام بدنه دستگاه قضا را متحول می‌کند

تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۵۱۰۷۶

سند تحول قوه قضائیه تمام بدنه دستگاه قضا را متحول می‌کند

رئیس قوه قضاییه گفت: اجرای سند تحول قوه قضاییه تمام بدنه دستگاه قضا را متحول می‌کند و اگر دستگاه حس تحولی نیابد در حد دستورالعمل خواهد ماند.

به گزارش مشرق، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی بعد از ظهر امروز  در دیدار با کارکنان و قضات دستگاه قضایی استان همدان اظهار داشت: ماه رمضان ماه با عظمتی است که از ظرفیت آن برای خودسازی استفاده کند از تمام لحظات آن بهره ببرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه ما با شهدای استان شهید سلگی، شهید همدانی، شهیدان اسلامیان  و چیت‌سازیان آشنا بوده و سال‌های نخست انقلاب که در همدان بودم توفیق آشنایی با آن‌ها را داشتم گفت: علمای بزرگی در همدان زیسته اند مانند آیت‌الله آخوند، شهید مدنی و موسوی همدانی که آثار تربیتی آن‌ها هنوز در شهر وجود دارد.

رئیس قوه قضاییه افزود: خدمت به این مردم توفیق بزرگی برای همه ما و دستگاه قضا است پس باید برای خدمت به آن‌ها و تکریمشان صبورانه به سخنانشان گوش داد و مسائل آن‌ها را پیگیری کرد.

رئیسی با بیان اینکه  حفظ سلامت مجموعه اداری کشور استان و دستگاه قضا بسیار مهم است و باید از آن صیانت کرد گفت: تک تک افراد در حفظ این صیانت وظیفه دارند.

وی افزود: نظام ارزشیابی کارکنان و قضات بسیار پسندیده بوده پس باید قدردانی کرد و این ابتکار استان پیشگیری شود اظهار داشت: فرد محسن، کارمند فعال و نفوذناپذیر باید تشویق شود و فردی که کم کاری کند باید مورد توبیخ قرار گیرد.

رئیس قوه قضاییه با تاکید بر اینکه قاطبه قضات قابل تقدیر است و متوجه سختی کار آنها هستیم افزود: اصلاح مجرمین بسیار مهم است و دستگاه قضایی وظیفه اصلاح آن‌ها را بر عهده دارد.

رئیسی اجرای سند تحول در قوه قضاییه را بسیار مهم دانست و گفت: باید همه بدنه دستگاه قضا از آن متحول شود. اگر دستگاه حس تحولی نیابد در حد دستورالعمل خواهد ماند. این تحول را مردم و کارکنان مجموعه باید احساس کنند و ببینند که کارها تسهیل شده است.

وی افزود: در این راستا ۳۰ سامانه فعال شده و تا پایان سال ۴۰ سامانه دیگر نیز فعال می‌شود و نیمی از سند تحول محقق خواهد شد.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه توسعه صلح و سازش بسیار پسندیده است تصریح کرد:  طرح معتذرین که ابتکار استان است را معاونت راهبردی قوه پیگیری کند.

منبع: تسنیم

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا فایل صوتی ظریف سند تحول قوه قضاییه دستگاه قضائی سید ابراهیم رئیسی قوه قضائیه آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضاییه دستگاه قضا سند تحول

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۵۱۰۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راهکار سند تحول قوه قضاییه برای ارزیابی ادله در محاکم

سند تحول قضایی برای رفع مشکل در ارزیابی ادله به عنوان یکی از علت‌های ایجاد مانع غیرمتقن بودن برخی آراء و تصمیمات قضایی، راهبرد "دسترسی برخط به پایگاه‌های اطلاعاتی دستگاه‌های اجرایی و ضابطان" را در نظر گرفته است. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، توسعه امکان استعلام برخط قضات از پایگاه‌های اطلاعاتی حاکمیتی مانند مکان‌یابی مخابراتی، اطلاعات بانکی، تصاویر دستگاه‌های خودپرداز، مراکز درمانی و ترددهای شهری راهکار سند تحول برای استفاده حداکثری از فناوری‌های نوین در تحصیل و ارزیابی ادله است.

بر اساس سند جدید تحول و تعالی قوه قضاییه، "غیرمتقن بودن برخی آرا و تصمیمات قضایی"، "اطاله در فرآیند دادرسی" و "اجرای ناقص و دیرهنگام برخی از احکام" سه چالش یا مانعی است که در مسیر تحقق مأموریت اول قوه قضائیه در زمینه "رسیدگی به تظلمات، تعدیات، شکایات، حل و فصل دعاوی و رفع خصومات" قرار دارد.

همچنین پنج عامل "تعارض، ابهام و نقص قوانین و مقررات"، "نقص در زمینه‌های مؤثر برای صدور آرا و تصمیمات متقن"، "خطای برخی از نظرات کارشناسی"، "استفاده حداقلی از فناوری‌های نوین در تحصیل و ارزیابی ادله" و "روزآمدنبودن بخش‌هایی از نظام و فرآیند‌های دادرسی متناسب با قضای اسلامی" علت‌هایی‌ است که در سند تحول برای وجود مشکل "غیرمتقن بودن آراء و تصمیمات قضایی" شناسایی شده است.

مدیران قضایی مکلف به پیاده‌سازی "سند تحول قضایی" هستند

راه‌حل رفع مشکل استفاده حداقلی از فناوری‌های نوین در تحصیل و ارزیابی ادله در سند تحول

سند تحول قضایی برای رفع مشکل استفاده حداقلی از فناوری‌های نوین در تحصیل و ارزیابی ادله به عنوان یکی از علت‌های ایجاد مانع غیرمتقن بودن برخی آراء و تصمیمات قضایی، راهبرد "دسترسی برخط به پایگاه‌های اطلاعاتی دستگاه‌های اجرایی و ضابطان" را در نظر گرفته است.

راه‌حل اجرایی این راهبرد توسعه امکان استعلام برخط قضات از پایگاه‌های اطلاعاتی مراجع حاکمیتی از قبیل مکان‌یابی مخابراتی، اطلاعات بانکی، تصاویر دستگاه‌های خودپرداز، مراکز درمانی و تردد‌های شهری است.

متولی اجرای این راهکار، مرکز آمار و فناوری اطلاعات، دادستانی کل کشور و دادگستری استان‌ها هستند و مهلت اجرای آن تا پایان سال 1404 است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نمایندگان قوه قضاییه در شورای نظارت بر صدا وسیما منصوب شدند
  • رئیس قوه قضاییه: در بحث حجاب از فراجا خواسته شد به میدان بیاید
  • رئیس قوه قضاییه : به فراجا در زمینه موضوع حجاب کمک کنیم
  • راهکار سند تحول قوه قضاییه برای ارزیابی ادله در محاکم
  • اژه ای: پیگیری نمایندگان، دخالت نیست/ نمایندگان از مراکز قضایی بازدید کنند و اگر اشکالی بود، به من یا پشت تریبون بگویند/ نکات، اظهارات و واگویه‌های ۲۳ تن از نمایندگان مجلس با رئیس قوه قضا
  • استقبال اژه‌ای از بازدید نمایندگان از زندان‌ها
  • باید سازوکار‌های مشارکت مردم در جهش تولید مشخص شود
  • باید بستر‌های مشارکت مردم در امر رونق اقتصاد و جهش تولید را فراهم آوریم
  • هیچ مانعی وجود ندارد که نمایندگان از دستگاه قضائی ایراد بگیرند
  • باید سازوکارهای مشارکت مردم در جهش تولید مشخص شود