Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-19@07:41:35 GMT

کاکولی پزون در شب بیست و هفتم ماه رمضان

تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۵۲۶۰۹

کاکولی پزون در شب بیست و هفتم ماه رمضان

«کاکولی پزون» یکی از سنت های قدیمی استان چهارمحال و بختیاری در شب های قدر و بویژه در شب بیست و هفتم ماه رمضان است.

به گزارش خبرگزاری برنا ؛  «کاکولی پزون» یا «کاکولی پزان» یکی از سنت های قدیمی چهارمحال و بختیاری است که در شب های قدر و بویژه در شب بیست و هفتم ماه مبارک رمضان در سراسر این استان انجام می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این شب، هر خانواده با توجه به بضاعت مالی، و با نیت برآورده شدن حاجت و استجابت دعا، به پخت و نذر کاکولی پرداخته و این نذر را هنگام افطار در بین مردم روزه دار و همچنین احیاء کنندگان شب قدر توزیع می کنند.

زنان فامیل، بیشتر به صورت همیار گروهی کاکولی می پزند.

کاکولی نوعی نان است که خمیرش از شیر، آرد و خشکبار (گردو، کشمش و بادام) تهیه شده و بر روی این نان، زرده تخم مرغ، گل رنگ، زعفران و زیره افزوده و آن را در تنور می پزند.

در شهرکرد (مرکز استان) افرادی که کاکولی پخته اند آن ها را در صحن مطهر امام زادگان حلیمه و حکیمه خاتون (س) بین زائران، رهگذران و نمازگزاران روزه دار پخش می کنند.

کاکولی پزون در شب بیست و هفتم ماه رمضانیکی از دلایل پخت و توزیع کاکولی در شب 27 ماه مبارک رمضان این است که اولاً‍ جزء شب های قدر و شب نزول قرآن بوده و اطعام و توزیع نذورات بین روزه داران و نیازمندان دارای فضیلت می باشد و دیگر به شکرانه اینکه خانواده ها به خوبی و سلامتی این ماه مبارک را با عبادت و رضای حق به پایان رسانیده اند، چون ماه روزه رو به پایان است.

گفتنی است: در گوشه و کنار ایران اسلامی، آداب و رسوم خاص و متفاوتی برای مناسبت های مختلف سال نظیر ماه مبارک رمضان وجود دارد که هر کدام از این آیین ها و آداب و رسوم، برخاسته از فرهنگ عامه یا فولکلور و اعتقادات مردمان آن مناطق است.

در استان چهارمحال و بختیاری هم این آداب و رسوم ویژه همواره وجود داشته و چون ریشه در فرهنگ غنی و اصیل اسلامی دارد نه تنها در گذر زمان دچار خللی نشده، بلکه روز به روز بر عظمت آن افزوده شده و مردم با شوق هر چه تمام به آن ها توجه دارند.

در این میان، آداب و سنت های ماه مبارک رمضان، یکی از مصادیق فرهنگ عامه مردم مؤمن این دیار است که با غنای ویژه و ریشه های عمیق مذهبی، مورد توجه همگان قرار دارد.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: ماه رمضان شب بیست و هفتم شب بیست و هفتم ماه ماه مبارک رمضان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۵۲۶۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پوشش زنده 2 بازی هفته بیست و هفتم لیگ برتر| هوادار ۲- پیکان یک

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، دو دیدار هفته بیست و چهارم مسابقات لیگ برتر از ساعت 16:30 و 17:45 برگزار می شود.

پیکان یک - هوادار ۲

داور: فرزاد منصوری

گل: محسن سفید چغایی(24)،یونس شاکری(۲۹) برای هوادار،محمد جواد آزاده(۳۱) پیکان

------------

گل‌گهر سیرجان - استقلال خوزستان(17:45)

داور: محمدرضا تارخ

گل: -------

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پوشش زنده 2 بازی هفته بیست و هفتم لیگ برتر| هوادار ۲- پیکان یک
  • ۲ واحد صنفی در طبس پلمب شد
  • پلمپ ۲ واحد متخلف در طبس
  • مدیرکل تبلیغات اسلامی فارس از مجری برنامه «سحرخیزان» تجلیل کرد
  • تغییر ناگهانی آمار پربیننده ترین برنامه ماه رمضان تلویزیون / محفل چگونه صدرنشین شد؟
  • انجام قریب به ۱۲ هزار مورد بازرسی در اجرای طرح ویژه ماه مبارک رمضان و نوروز ۱۴۰۳ در آذربایجان غربی
  • ۳ تخلف مهم اصناف هرمزگان در طرح نظارتی رمضان و نوروز
  • آمار پرمخاطب‌ترین برنامه‌های نوروز و ماه مبارک رمضان اعلام شد
  • روایتی از توصیف جالب رهبر انقلاب از مجری سرشناس تلویزیون
  • بازدید بیش از شش هزار مورد از مراکز عرضه فرآورده های دامی