آفتاب‌‌نیوز :

آمارگیری واقعی از جمعیت زنجره‌ها ممکن نیست اما دانشمندان برآورد می‌کنند که در برخی مناطق تا بیش از یک میلیون زنجره در هر چهار هزار متر مربع وجود داشته باشند.

اما این حشرات چه زمانی از زیر زمین بیرون می‌آیند؟

پاسخ این است که بستگی به شرایط آب و هوا دارد. آنها حدود ۱۷ سال زیر زمین زندگی می‌کنند و بعد تا وقتی که دمای ۳۰ سانتیمتر بالایی خاک به نزدیک ۱۸ درجه سانتیگراد نرسد، سر از خاک بیرون نخواهند آورد.

اغلب آنها منتظر یک غروب شرجی اما نه بارانی، می‌شوند که از طریق تونل‌هایی که هفته‌ها صرف حفر آنها کرده‌اند به دنیای روی زمین وارد شوند.

امسال، کسانی در ایالات متحده شاهد این حشرات خواهند بود که در مناطق سکونت آنها، دوره ۱۷ ساله زنجره‌ها به پایان رسیده باشد. مثلا افرادی در شهر واشنگتن و اطراف آن زندگی می‌کنند، این حشرات را خواهند دید. ساکنان سینسیناتی و فیلادلفیا هم همینطور، اما نیویورکی‌ها امسال اقبال دیدار با این حشرات بزرگ را نخواهند داشت.

کارشناسان محیط زیست در دانشگاه سنت جوزف در اوهایو امیدوارند بتوانند امسال نقشه حضور زنجره‌ها را در سراسر ایالات متحده درست کنند و برای این منظور یک اپلیکیشن موبایل هم طراحی کرده‌اند تا مردم بتوانند تصاویری از حضور این حشرات را در مناطق سکونتشان ثبت کنند.

یک گونه‌ای از زنجره‌ها وجود دارد به نام "Brood X" که "برود ۱۰" خوانده می‌شود و شباهت چندانی به گونه معمول سبزرنگ آنها ندارد. گونه‌های مختلف زنجره‌ها با استفاده از اعداد رومی طبقه‌بندی شده‌اند و در مجموع ۱۵ طبقه از گونه‌های مختلف آنها در ایالات متحده تعیین شده است. سه گونه از زنجره‌ها هر ۱۳ سال یک‌بار از زیر زمین می‌آیند و ۱۲ گونه هر ۱۷ سال یک‌بار. سه گونه از آنها هستند که "برود ۱۰" را تشکیل می‌دهند و با چشمان سرخ آتشین و صدای کرکننده در هر ۱۷ سال یک‌بار شناخته می‌شوند.

زنجره‌ها در کل، پس از آن که به سطح زمین می‌آیند، به روی شاخه‌های درختان می‌روند و ظاهر و رنگی نیمه‌شفاف دارند و طولشان از دو و نیم سانتیمتر تجاوز نمی‌کند. ظرف چند ساعت رنگشان کامل تغییر می‌کند و در عرض چند روز می‌توانند پرواز کنند. زنجره‌های بالغ، می‌توانند بین دو تا چهار هفته روی زمین زندگی کنند و تمام طول عمرشان روی زمین را صرف خوردن و تلاش برای تولیدمثل می‌کنند.

به نوشته روزنامه ایندیپندنت، بعد از جفت‌گیری، زنجره‌های ماده روی شاخه‌های درختان تخم‌ریزی می‌کنند و بعد حشرات نوزاد که از لاور خود بیرون می‌آیند، به سرعت به پایین و زیر زمین رفته تا از خاک تغذیه و آب مورد نیازشان را هم از ریشه درختان تامین کنند و یک دوره ۱۳ یا ۱۷ ساله را همانجا سپری کنند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

عضویت در کانال تلگرام خبربان

منبع: آفتاب

کلیدواژه: حشره زنجره سال یک بار زیر زمین زنجره ها ۱۷ سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۵۴۱۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۰۰۲۲۱۰۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

الگوبرداری گزینشی اصولگرایان از مدل چینی برای ایران

انتقاد شدید روحانی از صداوسیما و نامزدهای اصولگرا: در این انتخابات جفاها و ظلم‌های بسیار بدی شد

چرا روحانی دست‌های پشت پرده را رو نمی‌کند تا دلیل مشکلات امروز معلوم شود؟

ادامه دعوای رئیسی و یارانش با همتی و حمله به دولت روحانی

تیم ملی والیبال ایران مقابل آلمان شکست خورد

خبر بعدی:

«تاریخ فلسفه معاصر غرب» کتاب شد/فلسفه معاصر چیست؟ کسی نمی‌داند

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «تاریخ فلسفه معاصر غرب» تألیف بهمن پازوکی عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران به همت انتشارات این مؤسسه منتشر شد.

منظور از «فلسفۀ معاصر» در عنوان این کتاب فلسفۀ قرن بیستم است؛ با یک استثنا و آن هم کیرکگور فیلسوف دانمارکی است که به قرن نوزدهم تعلق دارد؛ اما شرح اندیشه‌اش به لحاظ تأثیر به سزایی که در فلسفۀ معاصر به طورکل در اندیشه هیدگر و یاسپرس به طور خاص داشته است در اینجا آمده است.

فلسفه بعد از مرگ هگل در سال ۱۸۳۱ و با قوت یافتن علوم تجربی، در بحرانی عمیق فرورفت و دیگر قادر به استقامت در برابر فشاری نبود که این علوم بر آن وارد می کنند. علوم تجربی به آهستگی سرمشق علوم نظری شدند و از این حیث جایگاه فلسفه را متزلزل ساختند. موقعیت علوم طبیعی در شکل دهی عملی به واقعیت و تسلط بر آن چنان چشمگیر بود که آنها به زودی ملاک و مناط هر گونه دستیابی به واقعیت شدند.

به جای کوشش در تألیف و ترکیب همه اشکال دانش و فرهنگ از قبیل دین، هنر، علم و سیاست، در نظامی فلسفی، آن گونه که ایدئالیسم آلمانی در سر می پروراند، اکنون حوزه های منفرد «واقعیت» در پی استقلال هرچه بیشتر خود و جدا شدن از یکدیگر بودند. این گونه به نظر می‌رسید پیوندی که علوم همواره با فلسفه داشتند برای همیشه گسسته و به استقلال دست یافته و با توجه به نقش تعیین کننده‌شان در تبیین واقعیت فلسفه را به حاشیه رانده باشند. بنا بر قول شایع در آن زمان از فلسفه دیگر هیچ کاری در جهت حل مشکلات اجتماعی، سیاسی و اقتصادی و رتق‌وفتق امور زندگی برنمی‌آید. در حالی که متخصصان علوم منفرد در حوزه های مختلف علمی از قبیل زیست شناسی، طب، فیزیک، شیمی و اقتصاد به پژوهش می پردازند و به برنامه ریزی و اجرای طرح های مختلف علمی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی مشغول اند. از حضور اهل فلسفه در این زمینه ها خبری نیست. در مقایسه با عالمان و متخصصان مجرب علوم منفرد تجربی، فلاسفه دانش، تخصص و روش خاص و مطمئنی برای عرضه ندارند. انسان نیز بیشتر و سفت و سخت تر به آن اموری می چسبد که به نظرش مطمئن ترین و قابل اعتمادترین امورند. چنین صفاتی را نیز باز بنا بر باور شایع در آن زمان، فقط علم تخصصی و تجربی داراست.

اما از دهه‌های میانی قرن نوزده گرایش به فلسفه در اشکال مختلف و با مقاصد متفاوت از نو شکل گرفت، البته هیچ یک از این جریان‌ها در پی بازسازی فلسفه در شکل فرادادی(سنتی) آن نبود. جریان نوکانتی با شعار بازگشت به کانت و تأکید بر موضوع شناخت‌شناسی در پی گره زدن مجدد فلسفه به علوم تجربی بود.

پدیدارشناسی با شعار خود مبنی بر رفتن به سوی خود اشیاء در تقابل با فلسفه انتقادی نوکانتی‌ها، مجددا بر سویه وجودشناختی فلسفه تأکید می‌کرد. وظیفه پدیدارشناسی دستیابی به شناخت ذات چیزها بود که با وسایل و روش علوم طبیعی ممکن نیست، بدان دست یافت.

با کیرکگور آنچه فلسفه اگزیستنز یا بنابر قرائتی دیگر اگزیستنسیالیسم خوانده می‌شود رونق می‌گیرد تا در مقابل هگل بایستد که هستی انضمامی انسان متناهی اندیش را نادیده می‌گیرد و آن‌را به حاشیه تمامیت هیئت تألیفی(سیستم) روح می‌راند. هرمنوتیک که در گذشته شاخه ای از روش شناسی در فلسفه و الهیات بود، اکنون با تأکید بر فهم عالم زیسته هر گونه فلسفه ای را که به ابزار روشمند علوم طبیعی تأسی می‌کند و مدعی درک تمامیت واقعیت از این راه است، رد می‌کند.

وجوه اشتراک سه حوزه فلسفه تحلیلی، پوزیتیویسم یا آمپریسم منطقی و نظریه های علم تکیه بر نتایج و دستاوردهای علوم تجربی، نفی فلسفه به معنای متافیزیک و کوشش در جهت تفوق بر آن است، البته هر کدام به طریق خاص خودشان فلسفه تحلیلی گمان می بُرد با تحلیل زبان روزمره و علمی بتواند از پس این کار برآید. پوزیتیویسم یا آمپریسم منطقی بر آن بود تا با کمک منطق و اصلاح زبان مابعدالطبیعه، به بازسازی عقلانی نظریه های علوم تجربی دست بزند. نظریه های علم نیز با پرداختن به پیش فرض ها، روش‌ها و غایات شناخت علمی – و نه شناخت به طور کل – در نشان دادن حدود این گونه شناخت و به تبع آن رد هرگونه ادعایی که خارج از شمول این حدود باشد، سعی دارد.

تاریخ فلسفۀ معاصر، تاریخ جریان‌های فلسفی متعدّد است. کثرت جریان‌ها و موضوعات فلسفی یکی از اوصاف بارز فلسفه در دوران معاصر است. در گذشته، سالیان دراز طول می‌کشید تا جریان‌ها و مکاتب فلسفی شکل گیرند. این شکل‌گیری، چنانچه پذیرش آراء افلاطون و ارسطو را درنظر گیریم، بعضاً حتی به بیش از هزار سال نیز رسیده است.

اندیشۀ افلاطون به‌واسطۀ نوافلاطونیان ادامه پیدا کرد و در قرن یازده میلادی با کشف آثار اصلی افلاطون مجدداً احیا شد و در قرن‌های چهارده و پانزده میلادی با قول به اصالت اسم از نو زاده شد. به ‌همین‌ ترتیب، مسلمانان و مسیحیان در قرن سیزده میلادی با کشف آثار اصلی ارسطو و تفاسیر خود بر آنها باعث تجدید حیات و شکوفایی آن شدند، اما وضعیت در مورد فلسفه‌های قرن بیستم به‌گونه‌ای دیگر است؛ به‌طوری‌که جریان‌های فلسفی زود به‌ زود و به فاصلۀ ۱۰تا بیست سال جای خود را به دیگر جریان‌ها می‌دهند. علی رغم کثرت جریان های بعضاً متعارض یک موضوع در همه آنها مشترک است و آن موضوع زبان است.

در هر صورت آنچه مسلم است این است که در زمانه ما اتفاق نظر در اینکه فلسفه – خاصه فلسفه معاصر – چیست؟، وجود ندارد و این پرسش همچنان بی پاسخ مانده است.

در کتاب تاریخ فلسفه معاصر غرب، همه جریانهای فلسفی قرن بیستم عنوان نشده اند و نویسنده در تألیف و تنظیم مطالب هم فقط به شرح احوال و آراء فیلسوفان بسنده و از آوردن مواضع مخالفان و منتقدان خودداری کرده است؛ چرا که مقصود از تألیف آن، صرفاً جریانهای اصلی فلسفه معاصر به صورت مقدماتی و تمهیدی بوده است.

پازوکی در نهایت تأکید می کند: نکته آخر اینکه نوع گزارش های آمده در غالب کتابهای تاریخ فلسفه عموماً اجمال بعد از تفصیل است، به این معنا که اجمال مطالب مبتنی بر دانش تفصیلی و پیشینی از اندیشه های فلسفی مورد نظر است. بنابراین نباید توقع داشت که با صرف خواندن این گونه کتابها به ماهیت تفکر فلسفی به طور کل و به ماهیت اندیشه هر یک از فلاسفه به طور خاص پی برد. بدین منظور باید زحمت خواندن متون اصلی فلاسفه را بر دوش کشید.

فهرست این اثر عبارت است از پدیدارشناسی، ادموند هوسرل، ماکس شلر، موریس مرلوپنتی، فلسفه اگزیستنز، سورن کیرکگور، مارتین هیدگر، کارل یاسپرس، هرمنوتیک فلسفی، ویلهلم دیلتای، هانس گئورگ گادامر، پل ریکور، فلسفه تحلیلی، گتلب فرگه، برتراند راسل، لودویگ ویتگنشتاین، پوزیتیویسم منطقی، پاول کارناپ، کارل همپل، ویلارد کواین، نظریه علم، کارل پوپر، تامس کوون، پاول فایرابند، منابع و نمایه.

کتاب «تاریخ فلسفه معاصر غرب» تألیف بهمن پازوکی عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران به تازگی به بهای ۱۰۰ هزار تومان به همت انتشارات این مؤسسه منتشر شد و علاقه مندان برای تهیه این کتاب با ۲۰ درصد تخفیف می توانند به سایت این مؤسسه مراجعه کنند.

کد خبر 5232746

دیگر خبرها

  • پلیس با سد معبر خودروها مقابل ستادهای انتخاباتی برخورد می‌کند
  • ماهیگیری که نهنگ او را بلعید اما زنده ماند!
  • پدافند هوایی ارتش و سپاه آماده مقابله با هر گونه تهدید احتمالی
  • نئور برای نفس کشیدن باید برای گونه کاراس ناامن شود
  • 3 شهرستان از لرستان در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند / کاندیداهای انتخابات شورا از هر گونه تجمع پرهیز کنند
  • هر گونه تجمع انتخاباتی در فضای بسته ممنوع است 
  • حرکت گونه های حیات وحش به سمت روستاها به دلیل خشکسالی
  • پارک کردن خودرو مهمترین رفتار رانندگی مرتبط با حقوق شهروندی است
  • توصيه‌هاي فني براي کنترل آفات و بيماري ها در باغات‌ مرکبات/ باغداران از چه تاريخي مبارزه کنند؟
  • خشکسالی حیات وحش خراسان رضوی را به مخاطره انداخته است
  • ۲هزار هکتار مرتع در ایلام به کشت گیاهان دارویی اختصاص یافت
  • ناوگان خودرویی محیط زیست گلستان به شدت فرسوده است
  • قرق و احیاءبیش از ۲۶ هزار هکتار از مراتع اصفهان
  • قرق و احیا بیش از ۲۶ هزار هکتار از مراتع اصفهان
  • عطش ریاست جمهوری بدون ارایه حتی یک برنامه تازه
  • رأی دختران با آب بازی و بیرون ریختن چند تار مو خریدنی نیست/نشاط جامعه در گرو داشتن دخترانی شاداب!
  • محسن رضایی: نهضت بزرگ خانه‌سازی ایرانیان را ‌راه‌اندازی می‌کنم/‌بیرون کردن فقر از جامعه سخت‌تر از بیرون کردن سربازان صدام از خرمشهر نیست
  • هیچ‌گونه مداخله‌ای در انتخابات شوراها نداشته‌ام/ امکان راه‌اندازی پروازهای بین‌المللی در فرودگاه سمنان
  • حضور هواداران ترکیه بیرون از ورزشگاه المپیکو پیش از بازی مقابل ایتالیا / فیلم
دیگران می‌خوانند: