Web Analytics Made Easy - Statcounter

سید رضا تقوی نژاد کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره سند جامع همکاری ایران و چین، اظهار کرد: به نظر می‌رسد به غیر از آمریکایی‌هایی که به طور کلی این برنامه را فاقد دستاوردی برای ایران و چین و تهدیدی برای ایالات‌متحده می‌دانند، دیگر  این دومینو با بهبود شرایط اقتصادی ایران و مقابله با تحریم‌های ایالات‌متحده شروع شده و در پایان ممکن است به غلبه چین بر آمریکا در رقابت هژمونیک دو کشور در نظام بین‌الملل ختم شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: سند همکاری ایران و چین برای اولین بار در جریان سفر شی جینگ پینگ در بهمن‌ماه ۱۳۹۴  به ایران، از طرف ایران به چینی‌ها پیشنهاد شد و مورد موافقت طرف چینی قرار گرفت. در بند ۶ بیانیه‌ای که طی همان سفر روابط دو کشور را به سطح «مشارکت جامع راهبردی» ارتقاء داده بود نیز مورد اشاره قرار گرفت و از همان تاریخ تا زمان امضای نهایی در هفتم فروردین امسال سفر‌ها و ارتباطات متعدد دیپلماتیک بین دو کشور برای به نتیجه رساندن این برنامه صورت گرفت که آخرین آن سفر فروردین ۱۴۰۰ وزیر امور خارجه چین به ایران و امضای نهایی آن بود.

واکنش‌ها به سند همکاری ایران و چین/ چرا آمریکا نگران است؟

تقوی نژاد تصریح کرد: جدا از اینکه امضای سند همکاری ایران و چین نتیجه‌ای به دنبال داشته باشد یا نه، واکنش‌های بسیاری را در سراسر جهان به دنبال داشت. این واکنش‌ها در آمریکا به چند دلیل شدت بیشتری داشت و تحلیلگران تلاش کردند، خطراتی را که امضای این سند متوجه منافع ایالات‌ متحده می‌کند را متذکر شوند.

او افزود: در مورد اهمیت روابط تهران و پکن برای ایالات‌متحده همین بس که رئیس‌جمهور آمریکا ۲۸ مارس در پایگاه هوایی دلاور آمریکا در پاسخ به خبرنگاری که از او پرسید «تا چه اندازه مشارکت پیشروی ایران و چین نگران کننده است» گفت که سال‌هاست که نگران آن هستم، بنابراین به نظر می‌رسد این نگرانی چهار منشأ اصلی دارد؛ خصومتی که این کشور با جمهوری اسلامی ایران دارد، رقابت و روابط ویژه‌ای که ایالات‌ متحده آمریکا در سطح جهانی با چین دارد، روی کار آمدن دولت جدید در آمریکا و تلاش برای احیای برجام، مسئله خروج ایالات‌متحده از منطقه و تهدید منافع این کشور در صورت توسعه همکاری ایران و چین در منطقه.

چشم انداز آمریکایی به امضای برنامه همکاری ایران و چین

کارشناس مسائل بین الملل تاکید کرد: در هفتم فروردین امسال به بعد، شاهد اظهار‌ نظر‌ها و تحلیل‌های گوناگونی از سوی آمریکایی‌ها یا از چشم انداز آمریکایی به امضای  برنامه همکاری ایران و چین بودیم. واکنش‌ها در آمریکا را می‌توان به دو دسته کلی تقسیم کرد؛ گروه اول کسانی که این توافقنامه را فاقد تأثیر عملی در روابط دو کشور ایران و چین از یک‌ طرف و فاقد تهدید خاصی برای منافع ایالات متحده در روابط ایران و چین می‌دانند و بر این باورند این اقدام بیشتر ژست سیاسی از سوی ایران و چین برای اعمال فشار و گرفتن امتیاز از آمریکا در موضوعات مختلف عنوان می‌کنند.

او افزود: دسته دوم طیف گسترده‌ای از نگرانی‌ها را برای منافع ایالات‌متحده در نتیجه امضا و به نتیجه رسیدن این برنامه همکاری عنوان می‌کنند؛ که در سه دسته قابل تقسیم هستند؛ بهبود وضعیت سیاسی-اقتصادی در ایران و مقابله با فشار تحریم‌های آمریکا، نفوذ و تقویت جایگاه چین در منطقه و تقویت موقعیت چین در رقابت هژمونیک با ایالات‌متحده.

تقوی نژاد با بیان اینکه در هر سطحی بهبود شرایط اقتصادی در ایران، اراده و جسارت نظام حاکم در ایران را برای مقابله با تحریم‌ها افزایش خواهد داد، گفت: اراده و عزم چین به عنوان یکی از اعضای دائم شورای امنیت و عضو برجام برای فشار بر ایران و همکاری با قدرت‌های جهانی اگر از بین نرود، تضعیف می‌شود، این سند در بازه زمانی امضا شد که طرف‌های برجام از جمله دولت ایالات‌ متحده در حال تلاش برای احیای مجدد آن هستند.

کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: در صورت اتفاق افتادن دو سناریوی بالا یا حتی یکی از آن‌ها فعالیت و اقدامات ایران را علیه منافع آمریکا در منطقه یا هم‌پیمانان این کشور به شدت افزایش خواهد داد. این نگرانی بیشتر از سوی مقامات فعلی و سابق ایالات‌ متحده مطرح شده است و آن را محتمل‌ترین نتیجه امضای این توافقنامه برای منافع ایالات‌ متحده می‌دانند که اگر اتفاق بیفتد به دنبال خود عواقب خطرناک‌تری را نیز خواهد داشت، بنابراین پیش‌ بینی می‌شود، دولت ایالات‌ متحده با مشاهده اولین نشانه‌ها از سست شدن زنجیره تحریم‌های اعمال‌شده علیه ایران تحت تأثیر این برنامه همکاری عملاً واکنش دهد.

در آینده نزدیک چین تمایلی به چالش کشیدن آمریکا در منطقه ندارد

او افزود: امضای برنامه همکاری ایران و چین در زمانی رخ داد که آمریکا در حال اجرای طرح خروج از خاورمیانه است و سابقه تاریخی نشان داده که منطقه خاورمیانه همواره یک مداخله‌گر خارجی داشته است و چین با این برنامه می‌تواند جای پای خود را برای تبدیل شدن به بازیگر اصلی در منطقه مستحکم کند، روابط گسترده و عمیق چین با هم‌ پیمانان منطقه‌ای ایالات‌ متحده و تردید این کشور‌ها برای همراهی با آمریکا برای مهار نفوذ چین در منطقه و روابط قابل توجه چین با گروه‌های معارض آمریکا و هم‌پیمانانش در منطقه از جمله ایران، سوریه، لبنان، البته همان‌ طور که در برخی از اظهار‌ نظر‌ها دیدیم در آینده نزدیک چین تمایلی به چالش کشیدن آمریکا در منطقه ندارد با این حال با توجه به چشم‌ انداز جهانی رقابت دو کشور و اهمیت منطقه ژئواستراتژیک خاورمیانه در معادلات منطقه‌ای این مسئله از دید تحلیلگران آمریکایی دور نماند.

تقوی نژاد تصریح کرد: طی دو دهه گذشته بحث رقابت هژمونیک بین آمریکا (هژمون مستقر) و چین (قدرت چالشگر) مطرح‌ شده و با رشد خیره کننده چین به خصوص در حوزه اقتصادی بیشتر رنگ و بوی واقعیت به خود می‌گیرد، در همین راستا تحلیلگران آمریکایی با ربط دادن این برنامه به دیگر حوزه‌ها و مسائل منطقه‌ای و جهانی که آمریکا و چین در آن‌ها درگیری دارند، نسبت به خطرات احتمالی این برنامه هشدار می‌دهند؛ به عنوان مثال عده‌ای آن را مکمل طرح کلان ابتکار کمربند و جاده چین در سطح منطقه‌ای و جهانی می‌دانند، عده‌ای به احتمال پیوستن روسیه به ایران و چین و تشکیل یک مثلث قوی و خطرناک در منطقه برای مقابله با غرب در منطقه اشاره دارند و عده‌ای نیز این برنامه را به تلاش چین برای دور زدن یا حتی مقابله با «کواد» (ائتلاف چهارگانه‌ی آمریکا، ژاپن، استرالیا و هند) ربط داده و در راستای تقویت دیدگاه خود تلاش می‌کنند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ایران و چین ایالات متحده آمریکا همکاری ایران و چین آمریکا در منطقه برنامه همکاری ایالات متحده منافع ایالات تقوی نژاد بین الملل تحریم ها واکنش ها منطقه ای دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۵۴۲۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جنگ داخلی و پیش‌بینی احتمال فروپاشی آمریکا

نیویورک تایمز بزرگترین روزنامه آمریکایی مقاله‌ای تحت عنوان «جنگ داخلی و پیش‌بینی وحشتناک فروپاشی آمریکا» - از میشل گلدبرگ منتشر کرد که در آن نویسنده احتمال وقوع جنگ داخلی و چنین رویداد‌های دراماتیکی در ایالات متحده را مورد بحث قرار می‌دهد.

گلدبرگ در مقاله خود گریزی به یک فیلم درباره جنگ داخلی آمریکا زده است. دلیل بدبینی به فیلم بلند و جدید «سقوط امپراتوری» (یا جنگ داخلی) به کارگردانی الکس گارلند این بود که در مورد یک جنگ داخلی فرضی در ایالات متحده بین نیرو‌های ترکیبی تگزاس و کالیفرنیا است. جنگ علیه دولت و شخص رئیس جمهور ایالات متحده که برای سومین دوره مجدداً انتخاب شد. نیرو‌های ترکیبی جدایی طلبان به طور پیوسته به سمت واشنگتن پیشروی می‌کنند و گروهی از روزنامه نگاران ناامید سعی می‌کنند قبل از کشته شدن رئیس جمهور با او صحبت کنند.

در عین حال، این فیلم فقط یک فیلم اکشن خوش ساخت دیگر با قربانیان خونین و دسیسه‌های سرگیجه آور نیست. به گفته منتقدان، او کاملا قانع‌کننده در این فیلم نشان داد که یک جنگ داخلی در ایالات متحده واقعاً ممکن است و بلافاصله بحثی را در رسانه‌های پیشرو در مورد این موضوع به راه انداخت. برخی حتی اشاره می‌کنند که الکس گارلند توسط یکی از اهالی پشت صحنه قدرت در ایالات متحده کارت سفید دریافت کرده است؛ آنچه را که می‌خواهید بردارید، اما نکته اصلی را بیان کنید.

نمایش احتمال جنگ داخلی و فروپاشی آمریکا روی پرده سینما

میشل گلدبرگ می‌نویسد: «وقتی می‌خواستم فیلم جدید و شگفت انگیز الکس گارلند را ببینم، انتظار داشتم که از غیرقابل قبول بودن سناریوی او عصبانی باشم. اما او به خوبی شرایط فعلی و احتمالی بعد از انتخابات را نشان داد.»

با این حال، در یک نظرسنجی در سال ۲۰۲۲، ۴۳ درصد از آمریکایی‌ها گفتند که جنگ داخلی حداقل تا حدودی محتمل است خشونت سیاسی پس از انتخابات آتی به طور چشمگیری افزایش می‌یابد و در نهایت از کنترل خارج می‌شود. 

به گفته گلدبرگ، تفسیر این فیلم نوعی پیش بینی چگونگی فروپاشی یک کشور به اصطلاح در حال شکوفایی زیر بار بازگشت دونالد ترامپ دشوار نیست. وقتی "جنگ داخلی" آغاز می‌شود، رئیس جمهور آمریکا - مردی که بعداً با بنیتو موسولینی، نیکولای چائوشسکو یا معمر قذافی مقایسه خواهد شد - یک سخنرانی خشونت آمیز انجام می‌دهد. او به دروغ می‌گوید: «اکنون ما به پیروزی نزدیک‌تر هستیم.» نویسنده مقاله خاطرنشان می‌کند: برخی از هم اکنون این را بزرگترین پیروزی در تاریخ بشریت می‌دانند.

دودستگی سرآغاز جنگ داخلی در آمریکا

این واقعیت که دوگانگی در ایالات متحده می‌تواند به پیامد‌های دراماتیک تبدیل شود، نه در فیلم، بلکه در زندگی واقعی، قبلاً توسط متحدان ایالات متحده مطرح شده است. سرآغاز این دوگانگی در عصر نوین  چهار سال قبل و در ماجرای یورش هواداران ترامپ به کنگره بود.

بیشتر بخوانید:

بیش از آنچه انتظار داریم به جنگ داخلی نزدیک شدیم

پورتال انگلیسی UnHerd می‌نویسد: «اکنون که وحشت و نفرت بیشتر و بیشتر در آمریکا در حال گسترش است، آیا چشم انداز وحشتناک جنگ داخلی در جامعه فعلی ما تا این حد غیرقابل تصور است؟ هیچ یک از ما دقیقا نمی‌دانیم که یک جنگ داخلی چگونه می‌تواند ادامه یابد. در قرن بیست و یکم این اتفاق تکراری از وقایع دهه ۱۸۶۰ نخواهد بود، زیرا امروز ما تقسیم بندی واضحی به دو قسمت نداریم - درگیری‌ها در داخل هر شهر، در داخل هر ایالت، وجود دارد  چه شهرهای آبی (دموکرات) و چه شهرهای قرمز (جمهوری خواه). شکاف اجتماعی و پیچیدگی درگیری ها صرفا مربوط به دموکرات ها و جمهوری خواهان نیست؛ در سال ۱۹۳۶ حتی ارتش نیز به دو بخش تقسیم شد. در سال ۲۰۲۰  مرگ جورج فلوید و اکنون در ارتباط با تظاهرات ضد اسرائیلی می تواند زمینه ساز اختلافات میان آمریکایی ها شود.

واقعیت این است که به محض اینکه مردم تصمیم بگیرند که دیگر نمی‌توانند با هم زندگی کنند، یا زمانی که شهروندان به بلوک‌های کاملاً متضاد تقسیم می‌شوند، دیگر نمی‌توان دقیقاً پیش بینی کرد که درگیری چگونه آغاز می‌شود. 

هیچ کس منکر این نیست که آمریکا به طور چشمگیری تقسیم شده است. اما کسانی هستند که قبلاً شروع به صحبت در مورد سناریوی آینده به صورت عملی کرده اند. نمونه آن انتخابات آتی در آمریکاست.

از آنجایی که ترامپ همچنان در بیشتر رتبه‌بندی‌ها از بایدن ضعیف تر بوده است، حتی تغییر او به هر نامزد دیگری پیروزی برای دموکرات‌ها نخواهد بود چراکه بایدن دموکرات نیز به چهره ای منفور در میان آمریکایی ها تبدیل شده است و آمریکایی ها حتی قادر به انتخاب از میان بد و بدتر نیستند.

سرهنگ بازنشسته داگلاس مک گرگور، دستیار سابق وزیر دفاع ایالات متحده در دولت ترامپ معتقد است تحولات عجیب در آمریکا به یکباره رخ خواهد داد؛ به زودی یکباره تمام بانک‌های بزرگ در ایالات متحده بسته می‌شود، که توسط نخبگان جهانی سازماندهی شده است، بانک‌ها حداقل برای سه هفته بسته خواهند شد و سپس دولت بایدن حکومت نظامی را اعمال  و لغو خواهد کرد. 

 مک گرگور اعتقاد دارد که نخبگان جهانی گرا در حال طراحی نقشه فروپاشی صنعت بانکداری هستند که منجر به یک بحران مالی جهانی و فروپاشی کل صنعت بانکداری خواهد شد.

با این حال، مک گرگور مشخص نکرد که آیا برنامه‌های موذیانه نخبگان جهانی که توسط او بیان شده است، اطلاعات داخلی است یا طبق پیش بینی آنها. اما اگر آنچه مک گرگور پیش‌بینی می‌کند واقعاً اتفاق بیفتد، مطمئناً منجر به اعتراضات گسترده به خصوص در میان هواداران ترامپ و نظام سرمایه داریه آن خواهد شد که ممکن است به یک جنگ داخلی واقعی در ایالات متحده منجر شود.

در همین راستا یادآوری می‌کنم که ژنرال‌های بازنشسته آمریکایی پل ایتون، آنتونیو تاگوبا و استیون اندرسون در سال ۲۰۲۱ اظهار داشتند که پس از انتخابات ریاست‌جمهوری در سال ۲۰۲۴، وضعیت در ایالات متحده ممکن است به وضعیت جنگ داخلی تبدیل شود. به نظر آنها، اختلافات سیاسی ممکن است منجر به تقسیم نیرو‌ها به دو اردوگاه متضاد و بروز جنگ داخلی شود. 

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • نگرانی صهیونیستی از گسترش همکاری‌های نظامی
  •   همۀ دوستان و دشمنانِ خاورمیانه در روایت نیویورک تایمز
  • هشدار مسکو درباره شکست تحقیرآمیز آمریکا در اوکراین
  • پشت پرده کمک آمریکا به اسرائیل
  • خشم روسیه از کمک گزاف آمریکا به اوکراین
  • چگونه چین به روسیه کمک می کند تا تحریمهای غرب را خنثی کند؟
  • دستور مقامات کاخ سفید پس از حوادث اصفهان
  • جنگ داخلی و پیش‌بینی احتمال فروپاشی آمریکا
  • آمریکا؛ از «گزینه نظامی روی میز است» تا «ما هیچ نقشی نداشتیم»
  • تحلیل اندیشکده‌های غربی درباره هفته‌های پرتنش میان ایران و اسرائیل