Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@22:09:55 GMT

رسومی با رنگ و بوی وداع با ماه مبارک رمضان در یزد

تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۵۴۶۴۰

رسومی با رنگ و بوی وداع با ماه مبارک رمضان در یزد

به گزارش ایرنا، آداب و رسوم ماه رمضان از بارزترین نمونه‌های فرهنگ عامه به شمار می‌رود و بسیاری از این آداب و رسوم، ریشه در اعتقادات دینی شهروندان دارد و جالب اینکه برخی از این آداب، حتی به دوران قبل از اسلام باز می‌گردد که این امر حاکی از پیوند عمیق فرهنگ اسلامی و ایرانی است. 

استان یزد با برخورداری از فرهنگی غنی، آداب و رسوم خاصی را برای ماه رمضان دارد که برخی از مراسم سنتی در روزهای پایانی این ماه برگزار می شود که '"دوست، دوست"،  " پیراهن مراد"، شکستن گردو، "حلقه مراد" و پخت "نان بیست هفتمی" ویژه شب و روز بیست و هفتم ماه مبارک رمضان است که  همچنان در میان کویرنشینان استان یزد پا برجاست اما به علت کرونا فعلا این رسوم برگزار نمی شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

دوست دوست، علی دوست

آیین سنتی "دوست دوست علی  -  امام اول علی" هرسال با حضور کودکان در نقاط مختلف استان یزد برگزار می شود، اما اکنون ۲ سال است که بخاطر شیوع کرونا، کودکان یزدی از برگزاری این آیین که با شور و نشاط خاصی برپا می شد، محرومند. 

آیین قدیمی  "دوست ،دوست، علی دوست " بر اساس خرده فرهنگی دیر پا در شامگاه بیست و ششم ماه رمضان پس از تاریکی هوا با حضور خردسالان آغاز و تا نیمه های شب ادامه می یابد.


جمعی از کودکان و نوجوانان بصورت گروه های کوچک در محله ها به گردش درآمده به در منازل رفته و با قرائت اشعار و مطالب موزون، درخواست هدیه می کنند.
این افراد که بعضا حتی صورت خود را نیز پوشانده اند به در هر منزلی که رسیدند با خواندن 'ˈدوست دوست - دوست علی - امام اول علی" و یا 'ˈاین خونه شربت و قنده ، امام علی درش را نبنده" یا "من درویشم، کلاه ریشم تا نگیرم رد نمی شم" تقاضای هدیه می کنند. 
صاحبخانه هم در جواب می گوید: " می دیم می دیم . صبر کنید" و باز هم افراد در جواب صاحبخانه می گویند : " این خونه رو به طبسه - صابش(صاحبش) به مکه برسه". 
مردم استان دارالعباده یزد معتقدند که این رسم پس از شهادت مولا علی (ع) و به یاد این امام همام و کمک هایی که آن حضرت به یتیمان کوفه داشتند، صورت می گیرد .
همچنین براساس اعتقادات موجود، کسانی که به مراسم "دوست دوست علی دوست" می روند چیزهایی که هر صاحبخانه به آنها می دهد را به عنوان تبرک به مال خود اضافه و در طول سال از آن برای برکت زندگی استفاده می کنند.
مردم استان یزد با عشق و ارادت خاصی که به ائمه اطهار(ع) و مولای متقیان دارند از شب های قبل از بیست وهفتم ماه مبارک رمضان با خریدن شیرینی، نبات، آبنبات، نخود ،خرما و سایر مواد خوردنی مناسب، آماده پذیرایی از برگزار کنندگان این آیین می شوند، در برخی از خانواده های یزدی موسوم است که برای برآورده شدن حوائج خود وجه نقد تهیه و به عنوان برکت به میهمانان تقدیم می کنند.

این مراسم، محدود به گروه نونهالان و نوجوانان دختر و پسر نیست بلکه در برخی از مناطق استان خانم های خانه دار هم چند نفری با هم به در منازل همسایه ها رفته و سنت را بجا می آورند.
عده ای از مردم این استان عقیده دارند که برگزاری این مراسم علاوه بر زنده نگه داشتن یاد و خاطره مولای متقیان حضرت علی (ع) موجب نزدیکی دل ها و ترویج یتیم نوازی و ترحم به دیگران در سطح جامعه می شود .
 

پیراهن مراد

برگزاری آیین "پیراهن مراد" از دیگر رسوم مردم استان یزد در روز بیست و هفتم ماه مبارک رمضان است که در برخی از نقاط این استان بر پا می شود.
در این مراسم زنان در صحن مسجد جامع شهر و تکیه تاریخی امیر چقماق یزد برای گرفتن حاجت جمع شده و پارچه هایی که به همین منظور آماده شده را قبل از نماز ظهر در قالب لباسی دوخته و به فرد حاجتمند هدیه می کنند.

حلقه مراد

ساختن و به دست کردن "حلقه مراد" از جمله رسوم مردم استان در روز بیست و هفتم ماه رمضان است، پدر و مادرانی که فرزندانشان قبل از سن بلوغ فوت می کرد، برای جلوگیری از مرگ فرزند حلقه مراد می ساختند و معتقد بودند با این کار از مرگ جلوگیری می شود.
 برای تهیه حلقه مراد، ابتدا از هفت نفر که نام آنها محمد، علی یا فاطمه بود یا از هفت مؤمن، یک سکه می گرفتند، بعد از جمع آوری پول به زرگری رفته، سفارش حلقه ای از جنس نقره می دادند و سفارش می دادند که حتما در روز بیست و هفتم ماه مبارک حلقه ساخته شود، سپس قبل از ظهر روز بیست و هفتم اگر فرزند دختر بود، دو حلقه به گوش او و اگر پسر بود تنها یک حلقه به گوش راستش آویزان می کردند.
برای اینکه پول حلقه مراد را از افرادی به نام محمد یا علی یا فاطمه می گرفتند، حلقه را  "حلقه محمد" یا "حلقه هفت مرتضی علی" و یا "حلقه هفت فاطمه" هم می نامیدند.

نان بیست و هفتمی

از دیگر آداب و رسوم مردم استان کویری یزد پخت نان بیست و هفتمی است، برای تهیه این نان، آرد آن را از هفت نفر که اسم فاطمه دارند، گرفته و به سراغ مغازه ای که رو به قبله بود و صاحبش فرد خوب و مومنی محسوب می شد، می رفتند و از او هم پولی می گرفتند.


با این پول آرد خریده و نان را می پختند و به برش های کوچکی تقسیم کرده و به مردم می دادند و معتقد بودند اگر فردی که باید به سربازی برود این نان را بخورد از خدمت سربازی معاف می شود و یا اگر در زندان است، آزاد می شود. 
البته امروزه دیگر چنین نیست و فرد به مغازه رفته و آرد این نان را می خرد و بعد از خمیر، آن گاه آنها را به صورت چانه های کوچک پهن کرده و در روغن سرخ می کنند و روی آن گل زرد ریخته و در پایان روی آن شکر می پاشند و برخی نان سوروک را در شیره قرار می دهند.

 شکستن گردو  

 رسم شکستن گردو هم برای گشودن بخت دختران دم بخت در روز بیست هفتم رمضان برگزار می شد، البته  این آیین در گذشته بسیار رواج داشت که اکنون هم کم و بیش وجود دارد.

 افرادی که دختر دم بختی داشتند، مقداری ‌گردو تهیه کرده و از پله های مسجد جامع بالا می رفتند و در هر پله یک عدد گردو را زیرپا می شکستند و زمانی که به بالای مسجد رسیدند بر گنبد مسجد دعای خاصی می خواندند و هفت دور می چرخیدند و از پله ها پایین می‌آمدند ، این آداب در حالی برگزار می شد که در دست دختر دم بخت، قفل و شیرینی بود که وقتی دختر از پله های مسجد جامع پایین آمد به اولین نفری که جوان بود می رسید، قفل را به وی می داد تا آن را باز کند و به وی شیرینی تعارف می کرد که معتقد بودن بخت دختر باز شده و همسر مناسبی پیدا می کند.

 آئین‌ها روز بیست هفتم ماه رمضان در سال‌های قبل در نقاط مختلف استان تا قبل از شیوع کرونا همچنان برگزار می شد. 

برچسب‌ها ویروس کرونا آداب و رسوم یزد ماه رمضان پروندهٔ خبری ماه مبارک رمضان؛ روزگار کرونایی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا آداب و رسوم یزد ویروس کرونا آداب و رسوم یزد ماه رمضان اخبار کنکور روز بیست و هفتم ماه ماه مبارک رمضان هفتم ماه مبارک روز بیست آداب و رسوم مردم استان استان یزد ماه رمضان دوست دوست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۵۴۶۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وداع تلخ مدافع عنوان قهرمانی با لیگ قهرمانان؛ ضربات پنالتی بلای جان سیتیزن‌ها شد

 تیم فوتبال منچسترسیتی از ساعت ۲۲:۳۰ در چارچوب دیدار برگشت مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا در ورزشگاه اتحاد به مصاف تیم فوتبال رئال مادرید خواهد رفت.

منچسترسیتی که به عنوان مدافع عنوان قهرمانی به دنبال دفاع از عنوان قهرمانی خود است در این بازی تلاش می‌کند تا از امتیاز خانگی خود استفاده کرده و با توجه به تساوی ۳ بر ۳ دیدار رفت به مرحله نیمه نهایی صعود کند. در آنسو نیز رئال مادرید که عنوان پرافتخارترین تیم اروپا را یدک می‌کشد تلاش می کند تا به پانزدهمین قهرمانی خود در این رقابت ها برسد.

در شرایطی که انتظار می‌رفت بازی با حملات تیم میزبان یعنی منچسترسیتی همراه شود اما رودریگو در دقیقه ١٢ خیلی زود موفق شد گل نخست بازی را به ثمر برساند تا رئالی‌ها از حریف خود پیش بیافتند. در نهایت نیمه نخست نیز با همین یک گل به پایان رسید و دو تیم راهی رختکن شدند.

با شروع نیمه دوم، شاگردان پپ گواردیولا برای جبران گل خورده حملات گسترده ای را روی دروازه کهکشانی‌ها ترتیب دادند. در نهایت در دقیقه ٧۶ بازی کوین دی‌بروینه موفق شد با ضربه تماشایی قفل دروازه رئال را بکشند و گل مساوی را به ثمر برساند.

در ادامه سیتیزن ‌ها باز هم برای به ثمر رساندن گل برتری حملات زیادی را روی دروازه رئال مادرید ترتیب دادند که هیچ یک ره به جایی نبرد تا این بازی در ٩٠ دقیقه یک بر یک به پایان برسد تا بازی به اوقات تلف شده کشیده شود.

تلاش‌های دو تیم در اوقات تلف شده حاصلی نداشت تا ضربات مرگبار پنالتی سرنوشتر چهارمین تیم صعود کننده به مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا را مشخص کند.

خولیان آلوارز در شرایطی پنالتی نخست سیتیزن‌ها را تبدیل به گل کرد که لوکا مودریچ نخستین پنالتی کهکشانی‌ها را از دست داد. برناردو سیلوا پنالتی دوم میزبان را به بدترین شکل ممکن از دست داد تا بیلینگهام با گل کردن پنالتی خود همه چیز را به تساوی بکشاند.
لونین با واکنش تماشایی پنالتی کواچیچ را مهار کرد تا وازکز با گل کردن پنالتی خود شاگردان کارلتو را پیش بیاندازد. پنالتی چهارمین منچسترسیتی را فودن تبدیل به گل کرد اما ناچو پنالتی چهارم رئال را گل کرد تا همچنان برتری با کهکشانی‌ها باشد.
در عین ناباوری آندرسون مورایس پنالتی پنجم را تبدیل به گل کرد اما رودیگر پنالتی پنجم رئالی‌ها را گل کرد تا کهکشانی‌ها با پیروزی ۴ بر ٣ در ضربات پنالتی راهی نیمه نهایی شود و حریف بایرن مونیخ در این مرحله شود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • تکمیل طرح‌های نیمه تمام آموزشی در دولت سیزدهم شتاب گرفتند
  • پرویز داوودی معاون اول دولت نهم دار فانی را وداع گفت
  • ۲ واحد صنفی در طبس پلمب شد
  • وداع تلخ مدافع عنوان قهرمانی با لیگ قهرمانان؛ ضربات پنالتی بلای جان سیتیزن‌ها شد
  • پلمپ ۲ واحد متخلف در طبس
  • مدیرکل تبلیغات اسلامی فارس از مجری برنامه «سحرخیزان» تجلیل کرد
  • وعده صادق تنها بخش کوچکی از اقتدار نظام جمهوری اسلامی است
  • تغییر ناگهانی آمار پربیننده ترین برنامه ماه رمضان تلویزیون / محفل چگونه صدرنشین شد؟
  • انجام قریب به ۱۲ هزار مورد بازرسی در اجرای طرح ویژه ماه مبارک رمضان و نوروز ۱۴۰۳ در آذربایجان غربی
  • ۳ تخلف مهم اصناف هرمزگان در طرح نظارتی رمضان و نوروز