Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس علوم قرآنی گفت: جامعه امروز به واسطه فاصله گفتن از معنویات با مشکلات متعددی روبرو شده است، ولی باید توجه داشت که توکل بر خداوند متعال و تکیه بر دعا‌ها جهت رفع بسیاری از گرفتاری‌ها می‌تواند بهترین مسیر برای زندگی باشد بنابراین در دعا‌های خود از خداوند بخواهیم که سختی امور زندگی را به آسانی مبدل کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رضا وحیدی در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان پیرامون مضمون دعای روز بیست هفتم ماه مبارک رمضان گفت: در دعای روز بیست و هفتم ماه مبارک رمضان بیان شده است: «اللهمّ ارْزُقْنی فیهِ فَضْلَ لَیْلَةِ القَدْرِ وصَیّرْ أموری فیهِ من العُسْرِ الی الیُسْرِ واقْبَلْ مَعاذیری وحُطّ عنّی الذّنب والوِزْرِ یا رؤوفاً بِعبادِهِ الصّالِحین، خدایا روزی کن مرا در آن فضیلت شب قدر را و بگردان در آن کار‌های مرا از سختی به آسانی و بپذیر عذرهایم و بریز از من گناه و بار گران را‌ ای مهربان به بندگان شایسته خویش.»

وی با اشاره به فراز نخست دعای روز بیست و هفتم ماه مبارک رمضان بیان کرد:‌ در فراز نخست دعای روز بیست و هفتم ماه مبارک رمضان بنده به خداوند متعال می‌گوید: ای خدا، برتری فضیلت شب قدر را روزی‌ام کن از این دعا برخی احتمال می‌دهند که شب بیست و هفتم ماه مبارک رمضان، شب قدر است لذا در دعا از خداوند در خواست شده تا فضیلت‌های ارزنده شب قدر را نصیب ما گرداند.

وحیدی در همین راستا ادامه داد: خداوند متعال درسوره قدر می‌فرماید: « لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ، شب قدر از هزار ماه بهتر و والاتر است»؛ چرا که در شب قدر قرآن نازل گردید: «إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ، ما قرآن را در شب قدر نازل کردیم»؛ در این شب سرنوشت انسان‌ها رقم می‌خورد و فرشتگان در این شب به زمین تنزل می‌کنند این نکته‌ای مهم است که خود پروردگار به آن اشاره دارد لذا در دعا نیز بندگان از خداوند متعال درخواست دارند تا آنان را به فضیلت شب قدر برساند.

بیشتر بخوانید: برای مطالعه مطالب و گفت‌وگوهای مذهبی اینجا کلیک کنید

وی به بخش دیگری از دعای روز بیست و هفتم ماه مبارک رمضان اشاره و اظهار کرد: در دعای روز بیست و هفتم ماه مبارک رمضان مومنان از خدا می‌خواهند: «وصَیرْ أموری فیهِ من العُسْرِ الی الیسْرِ؛ خدایا امورات من را از سختی به آسانی مبدل کن»؛ این در حالی است که بسیاری از مردم به علت شیوع بیماری کرونا دچار جالش‌های اقتصادی شده و مشکلات متعددی گریبانگیر آنان شده است، بنابراین با اتکا و پیروی از این دعا به درگاه خداوند متعال در خواست می‌کنیم که چالش‌ها و مشکلاتمان را حل کند و سختی‌های زندگی را برای ما آسان و با آرامش مبدل کند.

این کارشناس علوم قرآنی نیاز جامعه امروز به آرامش را مورد بررسی قرار داد و ابراز کرد: جامعه امروز به واسطه فاصله گرفتن از معنویات با مشکلات متعددی روبرو شده است، ولی باید توجه داشت که توکل بر خداوند متعال و تکیه بر دعا‌ها جهت رفع بسیاری از گرفتاری‌ها می‌تواند بهترین مسیر برای زندگی باشد، پس در دعا‌های خود از خداوند بخواهیم که سختی امور زندگی را به آسانی مبدل کند و این نوع از توکل قطعا تاثیرگذار خواهد بود، توکل قطعه گمشده در بازار جامعه دنیای امروز خصوصا غرب است، خود کشی‌هایی که در جامعه غیر اسلامی شکل می‌گیرد همه از غفلت از پروردگار خبر می‌دهد.

وحیدی به فراز دیگری از دعای روز بیست و هفتم ماه مبارک رمضان اشاره و ابراز کرد: در روز بیست و هفتم ماه مبارک رمضان دست به درگاه پروردگار بلند می‌کنیم و از او در خواست داریم که «خدایا عذر من را بپذیر»؛ گاهی کسی از شما غیبت کرده یا در عصبانیت حرفی می‌زند و عذرخواهی می‌کند؛ ما هم با این دعا به در خانه خدا می‌رویم و از او به خاطر کار‌هایی که انجام داده‌ایم عذرخواهی می‌کنیم. اگر کودکی از پدرش عذرخواهی کند، پدر منقلب می‌شود حالا که ما از خدا عذرخواهی می‌‍کنیم، خدا بسیار بیشتر از والدین مهربان‌تر است و حتماً می‌بخشد.

این کارشناس علوم قرآنی ابراز کرد: خداوند توبه و درخواست بخشش را در قرآن کریم به بندگان خود به عنوان بهترین مسیر برای آمرزش نشان می‌دهد، در آیه ۲۸۶ سوره بقره بیان شده است: «لَا یُکَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا ۚ لَهَا مَا کَسَبَتْ وَعَلَیْهَا مَا اکْتَسَبَتْ ۗ رَبَّنَا لَا تُؤَاخِذْنَا إِنْ نَسِینَا أَوْ أَخْطَأْنَا ۚ رَبَّنَا وَلَا تَحْمِلْ عَلَیْنَا إِصْرًا کَمَا حَمَلْتَهُ عَلَى الَّذِینَ مِنْ قَبْلِنَا ۚ رَبَّنَا وَلَا تُحَمِّلْنَا مَا لَا طَاقَةَ لَنَا بِهِ ۖ وَاعْفُ عَنَّا وَاغْفِرْ لَنَا وَارْحَمْنَا ۚ أَنْتَ مَوْلَانَا فَانْصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْکَافِرِینَ، خدا هیچ کس را تکلیف نکند مگر به قدر توانایی او، نیکی‌های هر کس به سود او و بدیهایش نیز به زیان خود اوست. پروردگارا، ما را بر آنچه به فراموشی یا به خطا کرده‌ایم مؤاخذه مکن. بار پروردگارا، تکلیف گران و طاقت فرسا که بر پیشینیان ما نهاده‌ای بر ما مگذار. پروردگارا، بار تکلیفی فوق طاقت ما بر دوش ما منه، و بیامرز و ببخش گناه ما را، و بر ما رحمت فرما، تنها آقای ما و یاور ما تویی، پس ما را بر گروه کافران یاری فرما.» در این آیه تدبر کنید چه معانی بلندی برای مومنان و بندگان در خود نهفته دارد.

وی در همین راستا اظهار کرد: در آیه ۲۸۶ سوره بقره خداوند هیچ کس را جز به اندازه توانایى‌اش تکلیف نمى‌کند، هرکس آنچه از کارهاى نیک انجام دهد به سود خود انجام داده و آنچه از کارهاى بد به ضرر خود کسب کرده است را با خود همراه می‌کند، در این آیه مؤمنان مى‌گویند: پروردگارا اگر در انجام تکالیف چیزى را فراموش یا خطا نمودیم، ما را مؤاخذه مکن. پرودگارا تکلیف سنگین بر ما قرار مده، آن چنان که به خاطر گناه و طغیان بر کسانى که پیش از ما بودند قرار دادى. پروردگارا آنچه را ازمجازات که طاقت تحمل آنرا نداریم، بر ما مقرّر نکن و از ما درگذر و ما را بیامرز و در رحمت خود قرارده، تو مولى و سرپرست مایى، پس ما را بر گروه کافران پیروز گردان، نکته قابل توجه دیگر در آیه این امر است که گاهى منشا فراموشى، سهل انگارى خود انسان است که قابل مؤاخذه مى‌باشد چنانکه خداوند در آیه ۱۲۶ سوره طه مى‌فرماید: «کَذلِکَ أَتَتْکَ آیاتُنا فَنَسِیتَها وَ کَذلِکَ الْیَوْمَ تُنْسى؛ آن چنانکه آیات ما بر تو آمد و تو آن‌ها را فراموش کردى، همان‌گونه امروز نیز تو به فراموشى سپرده مى‌شوى»؛ لذا در این آیه از فراموش‌کارى در کنار خطاکارى، طلب آمرزش مى‌شود. در ضمن از مجازات‌هاى سنگین که در اثر طغیان و فساد امّت‌هاى پیشین بر آن‌ها تحمیل شد، درخواست عفو مى‌شود؛ لذا در آیه ۲۸۶ انسان تمام مراحل لطف را از خداوند مى‌خواهد.

وحیدی به بخش آخر دعای روز بیست و هفتم ماه مبارک رمضان اشاره و خاطرنشان کرد: دربخش آخر دعای روز بیست و هفتم ماه مبارک رمضان بندگان از خدا می‌خواهند: «وحُطّ عنّی الذّنب والوِزْرِ یا رؤوفاً بِعبادِهِ الصّالِحین، خدایا گناهانم را محو کن‌ ای خدایی که به بندگان صالحت مهربانی»؛ مهربانی خدا بسیار زیاد است. آدم هرگاه رو به خدا عذرخواهی می‌کند، خدا او را می‌پذیرد حتی اگر یک عمر نااهل باشد پس استغفار کنید و با حضور قلب از خداوند طلب بخشش کنید.

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار مذهبی ماه مبارک رمضان

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: اخبار مذهبی ماه مبارک رمضان دعای روز بیست و هفتم ماه مبارک رمضان خداوند متعال دعا ها شب قدر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۵۴۸۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعمال شب نوزدهم ماه مبارک رمضان + اعمال مشترک شب های قدر

اعمال مشترک شب های قدر، اهمیت، زمان دقیق، به همراه اعمال مخصوص، ادعیه و متن دعای شب ۱۹ ماه رمضان و ذکر معروف شب قدر در این مطلب آماده شده است.

به گزارش ایمنا، شب قدر یا لیله القدر شب نزول قرآن و مقدر شدن امور یک‌ساله انسان‌هاست که از مهمترین و با فضیلت‌ترین شب‌های ماه مبارک رمضان محسوب می‌شود. بر اساس آیات قرآن و روایات، ارزش شب قدر بیش از هزار ماه است. شب قدر شب رحمت الهی و آمرزش گناهان است و در آن، فرشتگان به زمین می‌آیند و بنابر برخی از احادیث شیعه، مقدرات سال آینده بندگان را بر امام عرضه می‌کنند.زمان دقیق شب قدر مشخص نیست ولی بر اساس بسیاری از روایات این شب در ماه رمضان قرار دارد و یکی از شب‌های ۱۹، ۲۱ یا ۲۳ است. شب ضربت‌خوردن امام علی (ع) به شامگاه ۱۸ رمضان و شب ۱۹ رمضان گفته می‌شود. در سحرگاه ۱۹ رمضان سال ۴۰ ق امام علی (ع)، امام اول شیعیان با ضربه شمشیر زخمی شد. این واقعه در مسجد کوفه توسط ابن ملجم مرادی اتفاق افتاد و به شهادت امام علی (ع) در روز ۲۱ رمضان انجامید.

تاریخ شب‌های قدر در فروردین ۱۴۰۳ اولین شب قدر روز ۱۸ ماه رمضان (شب ۱۹ رمضان) برابر با جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ است. دومین شب قدر روز ۲۰ ماه رمضان (شب ۲۱ رمضان) برابر با یکشنبه ۱۲ فروردین ۱۴۰۳ است. سومین شب قدر روز ۲۲ ماه رمضان (شب ۲۳ رمضان) برابر با سه شنبه ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ است.

اعمال شب قدر

اعمال شب قدر به دو دسته تقسیم می‌شوند دسته اول اعمالی است که در هر سه شب مشترک بوده و دسته دوم اعمالی که مختص همان شب است.

اعمال مشترک شب‌های قدر غسل کردن

علاّمه مجلسی فرموده‌اند: بهتر است غسل این شب‌ها در هنگام غروب آفتاب انجام بگیرد که نماز شام با غسل خوانده شود.

خواندن ۲ رکعت نماز

در هر رکعت بعد از حمد هفت مرتبه سوره توحید را خوانده و بعد از نماز هفتاد مرتبه گفته شود: «استَغفِرُالله وَ اَتوبُ اِلَیهِ» در روایت آمده از جای خود برنخیزد تا حق تعالی او و پدر و مادرش را بیامرزد.

باز کردن قرآن

قرآن مجید را باز کرده و در مقابل خود بگذارید و دعای زیر را بخوانید و بعد از آن حاجت خود را از خدا بخواهید: «اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ بِکِتَابِکَ الْمُنْزَلِ وَ مَا فِیهِ وَ فِیهِ اسْمُکَ الْأَکْبَرُ وَ أَسْمَاؤُکَ الْحُسْنَی وَ مَا یُخَافُ وَ یُرْجَی أَنْ تَجْعَلَنِی مِنْ عُتَقَائِکَ مِنَ النَّارِ»

بر سر گرفتن قرآن

قرآن مجید را روی سر بگذارید و بگویید: «اللّهُمَّ بِحَقِّ هذَا الْقُرْآنِ وَ بِحَقِّ مَنْ أَرْسَلْتَهُ بِهِ وَ بِحَقِّ کُلِّ مُؤْمِنٍ مَدَحْتَهُ فِیهِ وَ بِحَقِّکَ عَلَیْهِمْ فَلَا أَحَدَ أَعْرَفُ بِحَقِّکَ مِنْکَ»

سپس ده مرتبه بگویید «بِکَ یَا اللّهُ»

ده مرتبه «بِمُحَمَّدٍ»

ده مرتبه «بِعَلِیٍّ»

ده مرتبه «بِفَاطِمَةَ»

ده مرتبه «بِالْحَسَنِ»

ده مرتبه «بِالْحُسَیْنِ»

ده مرتبه «بِعَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ»

ده مرتبه «بِمُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ»

ده مرتبه «بِجَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ»

ده مرتبه «بِمُوسَی بْنِ جَعْفَرٍ»

ده مرتبه «بِعَلِیِّ بْنِ مُوسَی»

ده مرتبه «بِمُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ»

ده مرتبه «بِعَلِیِّ بْنِ مُحَمَّدٍ»

ده مرتبه «بِالْحَسَنِ بْنِ عَلِیٍّ»

ده مرتبه «بِالْحُجَّةِ»

سپس هر حاجتی را که دارید، بگویید.

زیارت امام حسین (ع)

در روایات آمده است که چون شب قدر می‌شود منادی از آسمان هفتم ندا می‌کند از بطنان عرش که حق تعالی آمرزید هر که را که به زیارت قبر امام حسین (ع) آمده است.

احیا داشتن

روایت شده است هر کس شب قدر را اِحیا بدارد، گناهانش آمرزیده می‌شود، هرچند به شماره ستارگان آسمان و سنگینی کوه‌ها و پیمانه دریاها باشد.

خواندن صد رکعت نماز

صد رکعت نماز بخواند که فضیلت بسیار دارد به این صورت که در هر رکعت پس از سوره «حمد» ده مرتبه سوره «توحید» را بخوانید.

خواندن دعای اللَّهُمَّ إِنِّی أَمْسَیْتُ...

دعای زیر را بخوانید:

«اللَّهُمَّ إِنِّی أَمْسَیْتُ لَکَ عَبْداً دَاخِراً لا أَمْلِکُ لِنَفْسِی نَفْعاً وَ لا ضَرّاً وَ لا أَصْرِفُ عَنْهَا سُوءاً أَشْهَدُ بِذَلِکَ عَلَی نَفْسِی وَ أَعْتَرِفُ لَکَ بِضَعْفِ قُوَّتِی وَ قِلَّةِ حِیلَتِی فَصَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْجِزْ لِی مَا وَعَدْتَنِی وَ جَمِیعَ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ مِنَ الْمَغْفِرَةِ فِی هَذِهِ اللَّیْلَةِ وَ أَتْمِمْ عَلَیَّ مَا

آتَیْتَنِی فَإِنِّی عَبْدُکَ الْمِسْکِینُ الْمُسْتَکِینُ الضَّعِیفُ الْفَقِیرُ الْمَهِینُ اللَّهُمَّ لا تَجْعَلْنِی نَاسِیاً لِذِکْرِکَ فِیمَا أَوْلَیْتَنِی وَ لا [غَافِلا] لِإِحْسَانِکَ فِیمَا أَعْطَیْتَنِی وَ لا آیِساً مِنْ إِجَابَتِکَ وَ إِنْ أَبْطَأَتْ عَنِّی فِی سَرَّاءَ [کُنْتُ] أَوْ ضَرَّاءَ أَوْ شِدَّةٍ أَوْ رَخَاءٍ أَوْ عَافِیَةٍ أَوْ بَلاءٍ أَوْ بُؤْسٍ أَوْ نَعْمَاءَ إِنَّکَ سَمِیعُ الدُّعَاءِ.»

طلب آمرزش و دعا برای حوائج دنیا و آخرت

علامه مجلسی فرمودند بهترین اعمال در این شب‌ها طلب آمرزش و دعا برای حوائج دنیوی و اخروی برای خود، پدر و مادر و خویشاوندان و برادران زنده و مرده ایشان است.

فرستادن صلوات

ذکر صلوات: اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحمّدٍ وَ آلِ مُحمّد

خواندن جوشن کبیر

در بعضی روایات وارد شده است که در این سه شب دعای جوشن کبیر خوانده شود.

اعمال شب ۱۹ ماه رمضان (اعمال مخصوص اولین شب قدر، شب نوزدهم)

اعمال شب نوزدهم شامل چند عمل از جمله:

اول

صد مرتبه"اَستَغفُرِاللهَ رَبی وَ اَتوبُ اِلَیه" بگویید.

صد مرتبه "اَللّهُمَّ العَن قَتَلَةَ اَمیرَالمومنینَ" بگویید.

دوم

دعای زیر را بخوانید:

«یا ذَا الَّذی کانَ قَبْلَ کُلِّشَیْءٍ ثُمَّ خَلَقَ کُلَّشَیْءٍ ثُمَّ یَبْقی وَیَفْنی کُلُّشَیْءٍ یا ذَا الَّذی لَیْسَ کَمِثْلِهِ شَیءٌ وَ یا ذَاالَّذی لَیْسَ فِی السَّماواتِ الْعُلی وَلا فِی الاْرَضینَ السُفْلی وَ لا فَوقَهُنَّ وَلا تَحْتَهُنَّ وَلا بَیْنَهُنَّ اِلهٌ یُعْبَدُ غَیْرُهُ لَکَ الْحَمْدُ حَمْداً لا یَقْوی عَلی اِحْصاَّئِهِ اِلاّ اَنْتَ فَصَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ الِ

مُحَمِّدٍ صَلوةً لا یَقْوی عَلی اِحْصاَّئِها اِلاّ اَنْتَ»

سوم

دعای زیر را بخوانید:

«اللَّهُمَّ اجْعَلْ فِیمَا تَقْضِی وَ تُقَدِّرُ مِنَ الْأَمْرِ الْمَحْتُومِ وَ فِیمَا تَفْرُقُ مِنَ الْأَمْرِ الْحَکِیمِ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ وَ فِی الْقَضَاءِ الَّذِی لا یُرَدُّ وَ لا یُبَدَّلُ أَنْ تَکْتُبَنِی مِنْ حُجَّاجِ بَیْتِکَ الْحَرَامِ الْمَبْرُورِ حَجُّهُمْ الْمَشْکُورِ سَعْیُهُمْ الْمَغْفُورِ ذُنُوبُهُمْ الْمُکَفَّرِ عَنْهُمْ سَیِّئَاتُهُمْ وَ اجْعَلْ فِیمَا تَقْضِی وَ تُقَدِّرُ أَنْ

عُمْرِی وَ تُوَسِّعَ عَلَیَّ فِی رِزْقِی وَ تَفْعَلَ بِی کَذَا وَ کَذَا» به جای این کلمه حاجت خود را ذکر کند.

کد خبر 739370

دیگر خبرها

  • اعمال شب نوزدهم ماه مبارک رمضان 19 + اعمال مشترک شب های قدر
  • ویژه‌برنامه شب‌های قدر شبکه دو از حرم حضرت معصومه (س)
  • اعمال شب نوزدهم ماه مبارک رمضان + اعمال مشترک شب های قدر
  • پخش ویژه برنامه شب های قدر از حرم حضرت معصومه (س)
  • دعای روز هفدهم ماه مبارک رمضان
  • فواید گرسنگی و روزه در ماه رمضان
  • دعای روز شانزدهم ماه مبارک رمضان
  • دعای روز پانزدهم ماه مبارک رمضان
  • دعای روز پانزدهم ماه مبارک رمضان + ترجمه
  • دعای روز پانزدهم ماه مبارک رمضان و اوقات شرعی