Web Analytics Made Easy - Statcounter

اقتصادآنلاین - مهدی بیک؛ نماینده مردم شاهین شهر و میمه در مجلس با اشاره به حساسیت های مجلس در خصوص مذاکرات هسته ای وین گفت: با توجه به اهمیت موضوع، مجلس از تمام ابزارهای نظارتی و تقنینی خود استفاده می کند تا تضامین لازم برای تحقق حداکثری منافع ملی در جریان انعقاد هر توافقی اخذ شود. برای این منظور طرف های مقابل باید ابتدا تضمین دهند که اتفاق غیرمتعارفی برای اقتصاد کشور رخ ندهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در نهایت نیز هر نوع توافقی باید مسیر را برای برداشتن مجموعه تحریم های اقتصادی در آینده باز کند.

حاجی دلیگانی افزود: برای دستیابی به چنین اهدافی، چندین طرح ویژه، برنامه های تحقیق و تفحص و حتی اعمال ماده ۲۳۴در دستور کار نمایندگان قرار دارد. هر کدام از این ایده ها در زمان مناسب خود به استحضار رسانه ها و مردم ایران خواهند رسید.

عضو هیات رییسه مجلس در تبیین یکی از مهمترین طرح های مجلس یادآور شد: به عنوان نمونه در جلسه روز یکشنبه، نمایندگان به این نتیجه رسیدند در شرایط فعلی به خاطر مجموعه نقطه ضعف های موجود، مجلس دیگر اعتمادی به وزیر امور خارجه کشور برای پیگیری مطالبات ملی را ندارد. مبتنی بر این فضای عدم اطمینان، بسیاری از نمایندگان به این جمع بندی رسیده اند که آقای ظریف با این دیدگاه و طرز تفکر، نمی تواند در صحنه چانه زنی بین المللی برای استیفای منافع ملی توفیقی داشته باشد.

حاجی دلیگانی در ادامه افزود: بنابراین، بیش از ۵۰نفر از نمایندگان مجلس، طرحی را ارائه کرده اند که پرونده مذاکرات هسته ای از ذیل مسئولیت های وزارت امور خارجه منفک و به دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی کشور سپرده شود. تعداد امضاهای نمایندگان متقاضی این طرح بعد از اعلام وصول در حال افزایش است. با توجه به مجوعه رخدادهای اخیر نمایندگان اصرار دارند که چنین طرحی به سرعت تصویب و عملیاتی شود.

این نماینده در پاسخ به پرسش خبرنگار اقتصادآنلاین که آیا در شرایط فعلی که مذاکرات به مرحله حساسی رسیده، چنین تصمیمی اساسا شدنی است؟ گفت: بر اساس قانون اساسی باید جوی از اعتماد و هماهنگی میان مجلس و متولیان حوزه سیاست خارجی وجود داشته باشد به گونه ای که وزیر خارجه بتواند به طور شفاف مجموعه رخدادها را با نمایندگان در میان بگذارد و در نقطه مقابل نمایندگان نیز چنین اعتمادی را به متولی رسمی حوزه سیاست خارجی داشته باشند. متاسفانه علی رغم تمام تلاش های صورت گرفته توسط نمایندگان، چنین هماهنگی میان وزارت خارجه و مجلس وجود ندارد. بنابراین نمایندگان به دنبال اعمال تغییرات مورد نظر خود از این طریق هستند.

طرح تحقیق و تفحص از مرکز تحقیقات استراتژیک

حاجی دلیگانی در تشریح سایر طرح های نظارتی مرتبط با مذاکرات هسته‌ای گفت:  3طرح تحقیق و تفحص از مرکز تحقیقات استراتژیک نهاد ریاست جمهوری در دستور کار مجلس است تا نوری به ابعاد پنهان رخدادهای این مرکز تابانده شود. با توجه به درز اطلاعات این مرکز و مطالبی که بر خلاف مصالح امنیتی کشور در رسانه های خارجی مطرح شده، نمایندگان مصوب کردند تا این طرح های تحقیق و تفحص به سرعت عملیاتی شوند. از طریق این بررسی ها مشخص خواهد شد چه افراد یا جریاناتی در این مجموعه ها نفوذ کرده اند و منافع کشور را تحت الشعاع قرار داده اند.

عضو هیات رییسه مجلس در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص برنامه های مجلس برای راستی آزمایی هر گونه توافقی در وین گفت: در وهله نخست، مواردی که به عنوان رفع تحریم های اقتصادی بر روی آنها توافق و روی کاغذ می آید، باید حداقل در فرصتی ۳الی ۶ماهه به طور دقیق مورد بررسی قرار بگیرند. به عنوان نمونه، اگر طرف مقابل ادعا کرد که زنجیره های تحریمی مرتبط با فروش نفت، نقل و انتقالات بانکی، کشتیرانی و... برداشته شده، تیم راستی آزمایی مجلس باید بررسی کند که آیا در عمل نیز چنین گشایش هایی صورت گرفته است یا نه؟

حاجی دلیگانی در پایان با اشاره به تشکیل کارگروه های ویژه در مجلس برای ارزیابی دقیق و راستی آزمایی فرایند رفع تحریم ها یادآور شد: در حال حاضر کمیته های تخصصی در مجلس برای راستی آزمایی ها تشکیل شده و بلافاصله پس از هر توافق احتمالی روند بررسی ها آغاز خواهد شد. در نهایت مشخص می شود آیا طرف های مقابل اراده ای برای رفع تحریم های ظالمانه دارند یا اینکه تنها به دنبال وقت کشی و فرصت سوزی هستند.

پربیننده ترین مذاکرات بین ایران و ۱+۴ جدی است / دنبال رفع کامل تحریم ها هستیم پیشنهاد اصلاح سن بازنشستگی در مجلس رد شد اعطای زمین و تسهیلات ساخت به خانواده های فاقد مسکن / حمایت مالی و اعتباری و تامین زمین برای صنعتی‌سازان اجاره ای ظریف درباره فایل صوتی منتشر شده توضیح می‌ دهد میدان و دیپلماسی در کنار هم منافع ملی را تامین می کند

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: مهدی بیک برجام حسینعلی حاجی دلیگانی مهدی بیک راستی آزمایی حاجی دلیگانی تحقیق و تفحص تحریم ها هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۵۵۴۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لحظه به لحظه از صحن علنی مجلس / قالیباف: سیلی به اسرائیل درس‌آموز بود

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس دقایقی پیش به ریاست محمدباقر قالیباف آغاز شد که موارد کاری آن به شرح زیر است:

بیشتر بخوانید: ریاست مجلس دوازدهم بر عهده چه کسی خواهد بود؟

ادامه رسیدگی به لایحه تجارت (ایرادات شورای نگهبان)

گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی درباره طرح اصلاح ماده ۱۰۴ قانون مجازات اسلامی

گزارش کمیسیون اجتماعی درباره لایحه یک فوریتی پیشگیری از آسیب دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوءرفتار

گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درباره طرح تقویت و توسعه علوم پژوهش و نوآوری دفاعی

گزارش کمیسیون اجتماعی درباره طرح استفساریه ماده ۴۸ قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی به مقررات مالی دولت (۱)

قالیباف: سیلی به اسرائیل درس‌آموز بود/ هشدار به اسرائیل

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور خود در جلسه علنی امروز(یکشنبه، 26 فروردین ماه) مجلس ضمن درود و رحمت خدا بر قهرمانان شهید تاریخ‌ساز ایران اسلامی، گفت: درود خدا بر ارواح طیبه سید الشهدای انقلاب اسلامی، شهید سلیمانی و چشم و چراغ ما شهید طهرانی مقدم و یاران شهید ایشان.

رئیس مجلس شورای اسلامی درباره اتفاقات نیمه شب گذشته بیان کرد: سیلی مردم ایران به دشمن صهیونیستی که به کنسولگری ایران تعرض کرده بود و خاک کشورمان محسوب می شود، محکم و درس‌آموز بود. پاسخ بازدارنده و پشیمان کننده مدافعان حریم کشور عزیزمان ایران، دل هر ایرانی را که دل در گروی عزت و امنیت کشور پرافتخارمان دارد، شاد کرد.
وی در ادامه اقدام نظامی ایران در پاسخ به تجاوزات رژیم صهیونیستی به اماکن دیپلماتیک کشورمان را بر اساس منشور سازمان ملل متحد دانست و هشدار داد: در صورتی که از رژیم صهیونیستی یا متحدان آنها غلط دیگری سر بزند، پاسخ طراحی‌شده ایران، شدیدتر خواهد بود.

رئیس مجلس همچنین با بیان اینکه انتقام از این رژیم غاصب و کودک‌کش، موجی از شادمانی و غرور در دل مسلمانان جهان ایجاد کرده است، اظهار داشت: دولت‌های مسلمان، با پیروی از خواستهٔ ملت‌های خود که همانا تنبیه متجاوزان صهیونیست است در سمت درست تاریخ بایستند و خود را مقابل اراده ملت ‌ها قرار ندهند.

قالیباف افزود: جمهوری اسلامی ایران بر این اصل تاکید دارد که هر گونه تهدید از مبدا هر کشوری پاسخ مناسب و شدید به منشا تهدیدات را در پی خواهد داشت.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه ایجاد امنیت پایدار، منوط به پشیمان کردن هر متعرض به کشور است، گفت: جمهوری اسلامی ایران که نشان داده است غیرتمندانه نسبت به حفظ خاک و امنیت کشور، برخورد می کند، با اقتدار به وظیفه ملی خود عمل کرد.

قالیباف اضافه کرد: وظیفه خود می دانم به نمایندگی از مردم از حافظان امنیت و عزت ایران تشکر کنم. خدا شما را عزیز کند که ایران ما را عزیز و سربلند کردید.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان تصریح کرد: سیلی انتقام ایران به پشتوانه اراده ملت سرافراز ایران اسلامی، محکم و پشیمان‌کننده بود و باردیگر ثابت کرد که ما ملت امام حسینیم.

انتهای‌پیام/

کد خبر: 1227004 برچسب‌ها مجلس شورای اسلامی

دیگر خبرها

  • موشک چاله کن و بی‌بی‌سی فارسی؛ ماجرای یک راستی‌آزمایی
  • نور نیوز ارگان رسانه‌ای شورای عالی امنیت ملی نیست
  • آیا دستمزد کارگران تغییر می کند؟
  • آیا دستمزد ۱۴۰۳ تغییر می کند؟ / تشکیل جلسه شورای عالی کار
  • ایران از اقدام تنبیهی علیه رژیم صهیونیستی کاسته است
  • ایران به درخواست کشور‌های دوست از اقدام تنبیهی علیه رژیم صهیونیستی کاسته است
  • تصمیمات لازم برای واکنش به اقدامات احتمالی اسرائیل در شورای عالی امنیت ملی اتخاذ شده است
  • حمایت نمایندگان از عملیات موشکی سپاه پاسداران/ رئیس مجلس شورای اسلامی: سیلی ایران محکم و درس‌آموز بود
  • قالیباف:سیلی مردم ایران به دشمن صهیونیستی محکم و درس‌آموز بود
  • لحظه به لحظه از صحن علنی مجلس / قالیباف: سیلی به اسرائیل درس‌آموز بود