Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-18@01:45:30 GMT

افزایش زباله گردی در زاهدان در سایه شیوع ویروس کرونا

تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۵۵۴۹۹

افزایش زباله گردی در زاهدان در سایه شیوع ویروس کرونا

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها، علی شهرکی سیار؛ زباله گردی به عنوان یک پدیده منفی در کشور ما و مخصوصاً در سیستان و بلوچستان به شمار می‌رود که متأسفانه تاکنون به اندازه کافی به آن پرداخته نشده است. گروهی از مردم با جست و جو در میان زباله‌ها برخی اقلام قابل بازیابی را جدا و با فروش آنها هزینه‌های زندگی خود را تأمین می‌کنند و از این راه به امرار معاش و گذران زندگی خود می‌پردازند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حاشیه شهر زاهدان به دلیل برخورداری از بافت جمعیتی خاص خود در حوزه‌های مختلف نیاز به فعالیت فرهنگی و اجتماعی بیشتری دارد

پدیده زباله گردی در حاشیه شهر زاهدان به وفور دیده می‌شود. حاشیه شهر زاهدان به دلیل برخورداری از بافت جمعیتی خاص در حوزه‌های مختلف نیاز به فعالیت فرهنگی و اجتماعی بیشتری دارد. وقتی پای صحبت زباله گردها می‌نشینیم، به داستان‌های تراژدیک با شباهت‌های فراوان برخورد می‌کنیم. پدر و مادر با مشکلات فراوان و سرپرستی بد از این کودکان و نوجوانان، برادر و خواهرهای کوچک‌تر و شکم گرسنه، سفره خالی و دست تنگ.

حرفه یا به عبارتی شغلی فارغ از جنسیت، سن، قد و قواره که در همه جای شهر زاهدان قابل مشاهده است و همه ما درگذر از خیابان‌های این شهر حتماً یک زباله گرد را می‌بینیم که تا کمر در سطل زباله خم شده و به دنبال مواد بازیافتی مانند بطری، قوطی، کارت و نظایر اینها است. متأسفانه گاهاً شاهدیم که علاوه بر مردان، زنان و کودکان نیز به این کار دست می‌زنند.

نانی که به قیمت جان تمام می‌شود

به عقیده کارشناسان پدیده زباله گردی از دو نظر قابل توجه و بررسی است؛ جنبه فردی و جنبه اجتماعی. همه ما متوجه این موضوع که زباله گردی یکی از مهمترین دلایل برای ایجاد بیماری‌های مختلف عفونی و مسری است، هستیم.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری زاهدان در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: زباله گردان همواره در معرض بیماری‌های پنهان موجود در مخازن زباله قرار دارند و امکان انتشار برخی از این بیماری‌ها توسط این افراد در سطح جامعه نیز وجود دارد.

زباله گردان همواره در معرض بیماری‌های پنهان موجود در مخازن زباله قرار دارند و امکان انتشار برخی از این بیماری‌ها توسط این افراد در سطح جامعه نیز وجود دارد

محمد حسین زهی زمانی افزود: جابجایی و تفکیک پسماندها توسط این اشخاص بی‌محابا و بدون وسیله‌های حفاظتی و اغلب بدون رعایت مسائل بهداشتی است.

وی ادامه داد: زباله گردها باعث انتقال بیماری‌های هپاتیت B، هپاتیت C و HIV و همچنین در برهه حساس کنونی، با توجه به شیوع غیر متعارف ویروس منحوس کرونا، باعث شیوع این ویروس در کنار سایر بیماری‌های پوستی و عفونی می‌شود.

اما نکته اینجاست که اغلب این زباله گردها از خطری که توسط این بیماری‌ها برای آنها ایجاد می‌شود با خبر هستند اما با این وجود به دلیل نیاز مالی و تأمین معاش و گذران زندگی، مجبور به ادامه این روند هستند.

زباله گردی فقط به بهداشت و سلامت شخصی زباله گردان خلاصه نمی‌شود. گذشته از وجهه فردی، این معضل بر جبهه اجتماعی و زیبایی شهر نیز تأثیر فراوانی دارد. زباله گردی با افزایش احتمال شیوع بیماری‌های مسری، بهداشت و سلامت مردم را به خطر می‌اندازد. از طرفی به دلیل عدم تأمین مالی این افراد، فعالیت این اشخاص فقط به زباله گردی ختم نمی‌شود. در کنار زباله گردی، این اشخاص گاهاً دست به سرقت نیز می‌زنند.

هر روزه شاهد ریخت و پاش زباله‌ها در کنار سطل‌های زباله در سطح شهر زاهدان هستیم که موجب بر هم زدن زیبایی و ایجاد مشکلات فراوان دیگر از جمله بند آمدن جوی‌های آب و فاضلاب، از بین بردن درختان و گیاهان زینتی حاشیه خیابان‌های شهر می‌شود که این معضل نیز یکی از عوارض جانبی پدیده زباله گردی است. از طرفی زباله‌های پخش شده علاوه بر ایجاد بوی تعفن، باعث تجمع حشرات در محل پخش زباله‌ها می‌شود.

طبق قانون مدیریت پسماند و تفکیک آنها مستقیماً برعهده شهرداری هاست که متأسفانه این مسئولیت تاکنون از سوی شهرداری زاهدان به خوبی انجام نشده است و بنا به گفته شهروندان زاهدانی مدیریت پسماند در این شهر بسیار ناکارآمد است و شهرداری تا به حال آن گونه که باید موفق عمل نکرده است.

شغل زباله گردی کاملاً غیر قانونی است

ابوالفضل طاهری، کارشناس شهرسازی در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: شغلی رسمی به نام زباله گردی وجود ندارد اما زباله گردی در جامعه پذیرفته‌شده و غیرقابل انکار است.

وی ادامه داد: این فعالیت یکی از شغل‌های کاذبی است که در تمام دنیا رواج دارد و یکی از راه‌های امرار معاش تعداد زیادی از انسان‌هاست و در نتیجه به هیچ وجه نمی‌توان آن را ریشه کن کرد.

وی با اشاره به اینکه جمع آوری، برخورد مستقیم و دستگیری این افراد یکی از بدترین شیوه‌های مبارزه با زباله گردی است، تصریح کرد: جامعه‌شناسان بر این باورند که افزایش پدیده زباله‌گردی به نوعی تداعی‌گر افزایش فاصله طبقاتی در جامعه است.

این کارشناس شهرسازی گفت: از همین رو اقداماتی که می‌توان در جهت کاهش پدیده زباله گردی انجام داد، در وهله اول مربوط به مسئولین مربوط به این حوزه از جمله سازمان مدیریت پسماند، شورای شهر و مدیران شهرداری‌ها در قبال این پدیده است.

وی اضافه کرد: در قدم بعدی می‌توان در جهت جمع آوری به موقع زباله‌ها و جلوگیری از ریخته و تلنبار شدن زباله‌ها گام برداشت و به جای درمان، به پیشگیری از این پدیده پرداخت از همین رو تجهیزات و ماشین آلات حمل زباله، باید نوسازی شده و حتی می‌توان در جهت هوشمند سازی و مکانیزه کردن جمع آوری پسماند از این وسایل استفاده کرد.

طاهری با اشاره به اینکه نمی‌توان پدیده زباله گردی را ریشه کن کرد و آن را به صفر رساند، تصریح کرد: بنابراین بهتر است این پدیده ساماندهی شود و این افراد تحت آموزش قرار بگیرند و وسایل بهداشتی لازم مانند دستکش، لباس کار و ماسک برای جلوگیری از شیوع بیماری‌های مختلف توسط سازمان مدیریت پسماند، شورای شهر و شهرداری زاهدان در اختیار این افراد قرار بگیرد و به جای اینکه این افراد زباله‌ها را به قیمت پایین‌تری به افراد دیگر بفروشند، خود سازمان مدیریت پسماند در جهت بازیافت پسماندهای شهری این زباله‌ها را با قیمت مناسب‌تری از این افراد خریداری کند تا در جهت امرار معاش زباله گردها نیز قدم مثبتی برداشته شود.

در مجموع متأسفانه ما هر روزه شاهد صحنه‌های دلخراش زباله گردی توسط کودکان، زنان و مردان زیادی در سطح شهر زاهدان هستیم که با دیدن این صحنه‌ها فقط متأسف می‌شویم. به همین دلیل و به دلیل جلوگیری از افزایش شیوع بیماری‌های مسری، مسئولان مربوطه باید به فکر چاره‌ای برای این پدیده باشند.

کد خبر 5206873

منبع: مهر

کلیدواژه: سیستان و بلوچستان شهرداری زاهدان زاهدان زباله گردی تفکیک زباله ویروس کرونا روز قدس روز جهانی قدس بوشهر کرمانشاه آمار کرونا شیوع کرونا عکس استانها گرگان واکسن کرونا شب قدر فلسطین اردبیل ماه مبارك رمضان سازمان مدیریت پسماند پدیده زباله گردی زباله گردها شهر زاهدان بیماری ها زباله ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۵۵۴۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ورود داروهای مخدر و آرامبخش های بنزودیازپین به عربستان ممنوع است/لزوم تزریق واکسن مننژیت+فیلم

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت گفت: توصیه ما این است که زائران حتما نسخه انگلیسی دارو و توصیه پزشکشان را به همراه داشته باشند.

سیدعلی مرعشی، رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت در پاسخ به خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو پیرامون دارو‌های غیر مجاز و نحوه انتقال داروی بیماران اظهار داشت لیست دارو‌های ممنوعه هرسال توسط وزارت بهداشت عربستان ابلاغ می‌شود که همان لیست سال‌های گذشته است. لیست دارو‌ها را به پزشکان معاینه کننده زائرین داده ایم و وظیفه پزشکان این است که این لیست را به اطلاع زائر برسانند.

وی افزود: از دارو‌های ممنوعه، دارو‌های مخدر است که ورود آن کلا به عربستان ممنوع است. همچنین دارو‌های آرامیخش از خانواده بنزودیازپین مثل خانواده دیازپام نیز ممنوع است.

مرعشی در ادامه تصریح کرد: ورود سایر دارو‌ها ممنوعیتی ندارد، ولی برای اینکه عزیزان زائر در فرودگاه‌های مقصد دچار مشکل نشوند، توصیه ما این است که حتما نسخه انگلیسی دارو و توصیه پزشکشان را به همراه داشته باشند.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت در رابطه با واکسن‌های مورد نیاز برای سفر حج گفت: براساس دستورالعمل سعودی واکسن اجباری برای همه کشور‌ها واکسن مننژیت است و برای کشور ما همین واکسن در نظر گرفته شده است و از طریق هلال این واکسن برای همه زائرین تهیه شده است و تا دو هفته قبل از اعزام زائر باید این واکسن تزریق شود.

وی در پاسخ به سوالی پیرامون لزوم تزریق واکسن کرونا اذعان داشت: فعلا توصیه‌ای برای تزریق واکسن کرونا و آنفولانزا وجود ندارد. واکسن الزامی مننژیت است و نگرانی بابت بیماری کرونا وجود ندارد.

مرعشی در رابطه با بیماری‌های واگیر در میان زائران بیان داشت: رعایت نکات جمعی و فرعی در پیشگیری از بیماری‌های عفونی بسیار مهم است. به هر حال تعداد زیادی زائر از کشور‌های مختلف با بیماری‌های بومی مختلف در یک مکان قرار می‌گیرند و همین امر موجب می‌شود حتی افرادی که سیستم ایمنی قوی دارند به بیماری‌های عفونی مبتلا شوند. اما در صورت بیمار شدن نیاز به قرنطینه نیست.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • برخورد با پیمانکاران متخلف و عوامل غیرقانونی زباله‌گردی 
  • برخورد قاطع با پیمانکاران متخلف همکار با عوامل زباله گردی
  • برخورد با پیمانکاران متخلف و عوامل غیرقانونی زباله‌گردی
  • فعالیت ۷۵۰۰ آزمایشگاه پزشکی در کشور / کرونا؛ تجهیزات آزمایشگاهی را فرسوده کرد
  • اجرای طرح ملی واکسیناسیون رایگان طیور بومی در خمینی‌شهر
  • ورود داروهای مخدر و آرام‌بخش های بنزودیازپین به عربستان ممنوع است/لزوم تزریق واکسن مننژیت+فیلم
  • ورود داروهای مخدر و آرامبخش های بنزودیازپین به عربستان ممنوع است/لزوم تزریق واکسن مننژیت+فیلم
  • شیوع بیماری پوستی در پکتیکا
  • احتمال شیوع بیماری آنتروتوکسمی در دام‌های سبک
  • توصیه‌هایی برای پیشگیری از بیماری‌های شایع در فصل بهار/ از آلرژی فصلی تا ابتلا به آنفلوآنزا و کرونا