Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-04-16@04:09:04 GMT

تهران خون نیاز دارد/ ذخایر خونی شکننده است

تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۵۵۷۳۴

تهران خون نیاز دارد/ ذخایر خونی شکننده است

مدیر کل انتقال خون استان تهران ضمن تقدیر از اهداکنندگان خون در ماه رمضان و شب‌های قدر، گفت: نیاز به خون در استان تهران هنوز رفع نشده و بیماران چشم به راه اهداکنندگان هستند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، محمدرضا مهدی زاده افزود: همه ساله با ورود به ماه مبارک رمضان آمار اهدای خون کاهش می‌یابد و امسال نیز وجود موج چهارم همه گیری کرونا سبب کاهش تردد مردم و مراجعه کمتر شده است در حالی که نیاز به خون مستمر و همیشگی است و بیماران همه روزه نیازمند به خون اهدایی و فرآورده‌های خونی هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی با اشاره به عمر سه روزه پلاکت، گفت: کسانی که به این فرآورده خونی نیاز مبرم پیدا می‌کنند معمولاً مشکلات انعقادی یا سرطان دارند و در صورت کمبود این فرآورده همکاران انتقال خون با تماس و فراخوان اهدا کنندگان و دریافت مستقیم پلاکت این نیاز را رفع می‌کنند.

مهدی زاده با اشاره به بیماری‌های مزمن نیازمند به خون و فرآورده‌های خونی مثل تالاسمی، هموفیلی، سرطان و حجم بالای جراحی‌هایی که در مراکز درمانی استان تهران انجام می‌شود، تاکید کرد: ذخایر خون در استان تهران با توجه به شرایط موجود بسیار شکننده است و شهروندان تهرانی در کمک به همشهریان و هموطنان خود و حفظ وضعیت پایدار ذخایر خونی اقدام کنند

وی، پیشاپیش فرا رسیدن عید سعید فطر را به همه هموطنان و به ویژه اهداکنندگان خون تبریک گفت و از شهروندان خواست این روز‌های پایانی ماه مبارک رمضان با اهدای خون جلوی کاهش ذخایر خون را بگیرند و به درمان بیماران کمک کنند.

بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل انتقال خون استان تهران، ۴ مرکز اهدای خون در تعطیلات عید سعید فطر فعال خواهند بود.

مرکز جامع وصال از ساعت ۸ صبح تا ۲۰:۳۰، مرکز جامع منطقه ۵ (ستاری) از ساعت ۹ تا ۱۶، مرکز جامع منطقه ۴ (تهرانپارس) از ساعت ۹ تا ۱۶، مرکز منطقه ۲۰ (شهر ری) از ساعت ۹ تا ۱۶

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: تهران پلاکت ماه رمضان بیمار استان تهران ذخایر خون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۵۵۷۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش ۷ درصدی ذخایر سدهای تهران/ لزوم کاهش ۱۵ درصدی مصرف

آخرین وضعیت ذخایر آب سدها نشان می‌دهد که ذخیره آب مخازن تأمین‌کننده آب شرب استان تهران از ابتدای سال آبی تاکنون نسبت به دوره مشابه سال قبل حدود ۷ درصد کاهش داشته است.

به گزارش ایسنا، در سال های اخیر کشور درگیر یک خشکسالی بی سابقه طی ۵۲ سال اخیر شده است، در این بین تهران به عنوان پایتخت وضعیت چندان مناسبی در منابع آبی ندارد تا جایی که نگرانی‌هایی برای تامین آب تهران وجود دارد، آنطور که عیسی بزرگ‌زاده - سخنگوی صنعت آب کشور اعلام کرده از ابتدای سال آبی جاری تاکنون حدود ۱۵۰ میلی‌متر بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که ۱۶۳ میلی متر بود، حدود ۸ درصد کاهش یافته است.

وی با تأکید بر اینکه علیرغم بارش‌های اخیر برای گذر از ماه‌های گرم سال، مدیریت مصرف آب ضروری است، اظهار کرد: همه ما پایتخت‌نشینان باید کاهش مصرف آب به میزان ۱۵ درصد را در برنامه‌های خود داشته باشند و در این زمینه همکاری شهروندان را خواستاریم.

برنامه‌هایی برای حفظ آب در تهران

هم‌اکنون در سامانه‌های شرقی شامل سدهای لار، لتیان و ماملو شاهد ناترازی آب وجود دارد، به گونه‌ای که ورودی سدها کمتر از برداشت است. این امر منجر به از دست دادن ذخیره آب می‌شود. بنابراین مجموعه اقداماتی را برای مدیریت تنش آبی سامانه‌های شرقی تهران و افزایش تاب‌آوری این سامانه‌ها تعریف شده تا آب را از سمت جنوب شرق به شرق و شمال‌شرق تهران هدایت شود و برای رسیدن به این هدف، مقرر شده است در مخزن ۳۱، ایستگاه پمپاژی با ظرفیت هزار لیتر در ثانیه احداث شود و سپس در مخزن بالادست (مخزن شماره ۷) ظرفیت پمپاژ را افزایش دهیم و پس از آن، افزایش ظرفیت پمپاژ مخزن ۱۹ و در نهایت افزایش ظرفیت پمپاژ مخزن ۲۱ را داشته باشیم که سال گذشته تمامی این پروژه‌ها اجرایی شد.

همچنین خط انتقال پیرامونی آبرسانی تهران مزین به نام حضرت قمر بنی هاشم(ع) در دست تکمیل است که ۱۷۰ کیلومتر طول دارد وتاکنون ۱۳۰ کیلومتر آن انجام شده است و در سال قبل نیز ۱۵ کیلومتر در سخت‌ترین نقاط ترافیکی شهر مثل بزرگراه همت و خرازی و خیابان دماوند اجرایی شد.

تقریباً ۴۰ کیلومتر این طرح باقی مانده و اگر اعتبار به‌موقع تأمین شود، امسال آن به پایان خواهد رسید. با اجرای این طرح ارتباط بین مخازن و تصفیه‌خانه‌ها و امکان انتقال آب از سامانه غرب به شرق و از شرق به غرب و از شمال به جنوب فراهم می‌شود و کمک قابل توجهی در مدیریت بهینه توزیع آب خواهد شد و می‌توانیم از منابع محدود حداکثر بهره‌وری را داشته باشیم.

علاوه بر این به دلیل نشتی که در مخزن سد لار وجود دارد، این سد تاکنون در بهترین شرایط و در ترسالی‌ها بیشتر از ۴۵۰ میلیون مترمکعب ذخیره آبی نداشته و آب از دریاچه سد به پایین‌دست فرار می‌کند. براساس طرح علاج ‌بخشی سد لار، سالانه ۱۶۲ میلیون مترمکعب آب بسیار گوارا و باکیفیت که از مخزن سد، نشت پیدا می‌کند و به سمت دریای خزر می‌رود، به‌وسیله یک تونل ۲۸ کیلومتری به تصفیه‌خانه پنجم پایتخت در شرق تهران و منطقه سوهانک منتقل خواهد شد.

تاکنون هشت کیلومتر از این طرح اجرا شده و ۲۰ کیلومتر آن باقی مانده که تکمیل آن اعتبار ۳ هزار میلیارد تومانی و زمان دو ساله نیاز دارد. اجرای این طرح می‌تواند یک پایداری میان‌مدت برای تأمین آب تهران ایجاد کند.

تهرانی‌ها پیشرو در مصرف آب

البته باید به این موضوع نیز توجه کرد که مصرف آب تهران بسیار بالاست، آنطور که اعلام شده  ۲۳ درصد آب شرب کشور در استان تهران مصرف می‌شود، میزان مصرف آب شهروندان تهرانی فراتر از الگوی مصرف است و هر شهروند تهرانی در شبانه‌روز ۲۵۰ لیتر آب مصرف می‌کند، در حالیکه در بسیاری از کشورهای پیشرفته که از میانگین بارندگی بالاتری در مقایسه با ایران برخوردارند، سرانه مصرف هر شهروند ۱۷۰ لیتر در شبانه‌روز است.

مشترکان استان تهران سالانه ۱.۵ میلیارد مترمکعب و مشترکان شهر تهران سالانه ۱.۲ میلیارد مترمکعب آب مصرف می‌کنند. با وجود آب کمتر، شمار مصرف‌کنندگان آب بیشتر شده اما با این حال، حتی آب شرب یک واحد مسکونی نیز قطع نشده است. درواقع یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون مترمکعب آب در استان تهران برای شرب و بهداشت توزیع می‌شود، کاهش ۲۰ درصدی مصرف آب می‌تواند نقش زیادی در گذر از چالش‌ها داشته باشد، درواقع این ۲۰ درصد معادل ۳۰۰ میلیون مترمکعب بوده که این عدد ۱.۵ برابر سد امیرکبیر است.

کارشناسان بر این باورند که توجه به مدیریت مصرف و کاهش مصرف آب امری مهم و ضروری بوده که باید به طور ویژه به آن توجه شود، هرچند که در طول سال‌های قبل اهمیت این مایه حیات بیش از گذشته برای مردم آشکار شده اما باز هم لازم است تا قدر آب بیشتر دانسته شود چراکه آب قابل تولید نیست و باید در حفظ آن کوشا باشیم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ردپای آمریکا در رسوایی خون آلوده انگلیس؛ طمع تجاری لندن مرگ بیش از هزار نفر را رقم زد
  • از ماجرای «تمساح خونی» تا چند خبر دیگر
  • ۹۰۰ میلیون لیتر انواع فرآورده نفتی در خراسان شمالی توزیع شد
  • ذخایر خونی استان هرمزگان در چند روز آینده با کاهش روبه رو می‌شود
  • نیاز به همه گروه‌های خونی در هرمزگان
  • وضعیت مطلوب ذخایر خونی در چهارمحال و بختیاری
  • کاهش ذخایر سد‌های تهران
  • این خوراکی‌ها دشمن کم خونی هستند
  • کاهش ۷ درصدی ذخایر سد‌های تهران
  • کاهش ۷ درصدی ذخایر سدهای تهران/ لزوم کاهش ۱۵ درصدی مصرف