Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-18@18:29:26 GMT

کاهش محسوس ذخایر سدها در خراسان رضوی/ خشکسالی در کمین است

تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۵۷۱۱۵

کاهش محسوس ذخایر سدها در خراسان رضوی/ خشکسالی در کمین است

گروه استان‌ها ــ مدیرعامل آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: میزان بارش‌ها در خراسان رضوی با کاهش محسوسی روبرو شده و همین مسئله می‌تواند زمینه خشکسالی استان را تشدید کند. - اخبار استانها -

محمد علایی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در  مشهدمقدس  اظهار داشت: آمار و ارقام بیانگر این است که امسال نسبت به سال قبل در خراسان رضوی با کاهش محسوس بارش‌ها روبرو بوده‌ایم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرعامل آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: بسیاری از بارش‌ها براساس آمار در اصطلاح بارش محسوب نمی‌شوند زیرا از آنها نمی‌توان بهره برداری کرد و به همین دلیل است که از نظر علمی باید شاهد بارش موثر باشیم.

علایی خاطرنشان کرد: آمارها بیانگر کاهش 69 درصدی میزان بارش‌ها در سطح استان است؛ در مجموع میزان بارش‌ها در 60 سال اخیر بی‌سابقه بوده و کمترین میزان را در این بازه زمانی به خود اختصاص داده است.

خراسان رضوی|60 درصد عملیات خط انتقال آب سد دوستی به سرخس پایان یافتآب سیستان و بلوچستان دیگر از سد دوستی تأمین نمی‌شودمیزان خسارت خشکسالی در اردبیل به مرز 70 درصد رسید

وی تصریح کرد: بخش عمده آب مورد نیاز در مشهد و شهرهای استان از طریق سدها تامین می‌شود و این در حالی است که در این حوزه و در زمینه ذخیره آب در سدها نیز نسبت به سال قبل با کاهش روبرو شده‌ایم.

علایی بیان کرد: آمارها بیانگر این است که میزان ذخیره موجود در سدهای استان در حال حاضر 42 درصد است که در این زمینه نیز نسبت به سال قبل با کاهش ذخایر آبی سدها روبرو هستیم.

وی تاکید کرد: بخش کشاورزی استان بخش زیادی از آب مورد نیاز خود را از آبخوان‌های زیرزمینی تامین می‌کند و این در حالی است که در این حوزه نیز با مشکلاتی روبرو هستیم و در مجموع باید تمهیدات لازم برای عبور از خشکسالی ایجاد شده اندیشیده شود.

انتهای پیام/281/س

منبع: تسنیم

کلیدواژه: خراسان رضوی بارش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۵۷۱۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزش باد وضعیت جوی خراسان رضوی را ناپایدار می‌کند

      به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز خراسان رضوی، کارشناس مرکز پیش بینی هواشناسی خراسان رضوی گفت: این پدیده موجب وقوع گرد و غبار همراه با کاهش دید و کاهش کیفیت هوا در مناطق جنوبی و شرقی می شود و با شدت گرفتن آن در روز پنج شنبه هفته جاری احتمال وقوع خسارت نیز دور از انتظار نخواهد بود.   سارا فاروقی روز سه‌شنبه افزود: بارش های پراکنده و خفیف فردا(چهارشنبه) در نواحی کوهستانی خراسان رضوی خواهد بارید که این بارش ها در مناطق غربی شدت بیشتری خواهد داشت.   کارشناس مرکز پیش بینی هواشناسی خراسان رضوی گفت: در شبانه روز گذشته، فریمان با کمینه دمای سه درجه سلسیوس و داورزن با بیشینه دمای ۲۴ درجه به ترتیب سردترین و گرمترین شهرستان های استان بوده اند.   فاروقی افزود: همچنین در ۲۴ ساعت گذشته، کلانشهر مشهد نوسانات دمایی ۹ تا ۱۹ درجه را به ثبت رسانده است.

دیگر خبرها

  • پیش بینی افزایش ۵ تا ۸ درجه‌ای دمای هوا در خراسان رضوی
  • بارندگی‌های اخیر، خشکسالی خراسان جنوبی را جبران نمی‌کند
  • لغزندگی جاده‌های جنوبی خراسان رضوی به علت بارش باران
  • صدای آرامش بخش باران در دل طبیعت روستای چهارتکاب + فیلم
  • کاهش محسوس دمای هوا در خراسان جنوبی
  • سالانه یک میلی‌متر از میزان بارش‌های کشور کم شده است
  • وزش باد وضعیت جوی خراسان رضوی را ناپایدار می‌کند
  • کاهش ورودی آب سدهای بزرگ آذربایجان شرقی
  • کاهش ۴۸ درصدی ورودی آب سد آیدوغموش میانه
  • برف بهاری مصداق تغییر اقلیم/بارش‌های اخیر شدت خشکسالی در کشور را کاهش نداد