Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-03-28@19:37:02 GMT

تقویت جایگاه اصحاب رسانه در کردستان نیازمند نگاهی نو

تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۵۷۱۵۴

تقویت جایگاه اصحاب رسانه در کردستان نیازمند نگاهی نو

زمانیکه قلم خبرنگار عنصر اصلی هویت رسانه شناخته می‌شود تقویت و توجه به جایگاه وی نیز نیازمند نگاهی نو با رویکردی جدید است.

به گزارش خبرگزاری شبستان در کردستان، اقتدار و تداوم دین بر دو اصل «قلم و شمشیر» استوار است، آنگاه که جنگجویان به شمشیر خود قسم یاد می‌کنند برای اهل قلم نیز همین بس که خداوند به قلم آنان سوگند یاد کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

قلم خبرنگار نه تنها امواج و تندبادهای خبر بلکه نسیم فرح‌بخش فرهنگ‌های ارادت و محبت به مردم و حل مشکلات آنان را در جامعه می‌پراکند و با اتصال مردم به نظام می‌کوشد تا اذهان را جهت بخشد و آنچه را که باید به اطلاع مخاطب برساند و اینجاست که خبرنگار به حقیقت باید وجدان بیدار جامعه تلقی شود.

 

لازمه توجه به جایگاه خبرنگار در جامعه کنونی که افکار عمومی علاوه بر اخبار رسانه‌های داخلی درگیر تولیدات رسانه‌های خارجی و فضای مجازی است نیازمند ایجاد مامنی امن با نگاهی نو و رویکردی اثرگذار است.

 

تشکیل خانه مطبوعات از سال‌ها قبل بگونه‌ای راهی برای رفع مشکلات اصحاب رسانه و توجه به مسائل صنفی و ارتقای جایگاه حرفه‌ای اصحاب رسانه بود که گرچه در استان کردستان و سایر استانهای کشور به دلایل عدم بودجه، امکانات و یا شاید مطالبات خارج از اختیارات خانه مطبوعات آنطور که باید و شاید جا نیفتاد اما در دوره فعلی هیات مدیره خانه مطبوعات کردستان که به دنبال توجه به جایگاه خبرنگاران واقعی است، خانه مطبوعات را می‌توان مامنی برای اصحاب رسانه به شمار آورد.

 

پالایش؛ اولین قدم

هیات مدیره خانه مطبوعات استان کردستان در اولین قدم خود برای تثبیت جایگاه اصحاب رسانه و شناسایی فعالان عرصه رسانه استان، اواخر اسفند ماه ۹۹ فراخوانی را در استان مننشر کرد که براساس آن اصحاب رسانه استان تا ۳۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ فرصت دارند با تکمیل فرم فراخوان و ارسال مدارک مورد نیاز برای عضویت در خانه مطبوعات ثبت نام کنند.

 

براساس اعلام رئیس خانه مطبوعات کردستان؛ اعضای فعلی خانه، اعضای جدید و حتی هیات مدیره خانه باید در این فراخوان ثبت نام کنند چرا که انتشار این فراخوان رعایت ماده ۴۲ اساسنامه و احصای هویت اعضای اصلی و افتحاری خانه است.

 

شیروان یاری معتقد است افرادی که در عرصه رسانه هیچ فعالیتی ندارند باید از عضویت خانه حذف شوند.

 

وی با اشاره به اینکه تا عصر روز ۱۹ اردیبهشت ماه جاری ۷۲ نفر در این فراخوان ثبت نام کرده‌اند، اعلام کرد: مهلت ثبت نام در این فراخوان تمدید نخواهد شد و مدارک ارسالی پس از اتمام مهلت فراخوان، پذیرش نمی‌شود.

 

وی گفت: هیات مدیره خانه مطبوعات تا دهم خرداد نسبت به بررسی آثار ارسالی اعضا اقدام خواهد کرد و در صورت تکمیل بودن پرونده نام عضو در سامانه خانه تایید خواهد شد اما درصورتیکه پرونده اعضا ناقص باشد تا بیستم خرداد ماه مدت زمان رفع نقص پرونده عضو ثبت نام شده خواهد بود که در صورت عدم تکمیل پرونده با هماهنگی اداره کل فرهنگ و ارشلد اسلامی و وزارت ارشاد از عضویت خانه مطبوعات خارج خواهد شد.

 

تشکیل کمیته آموزش با تاکید بر ارتقای سواد و دانش رسانه‌ای

 

رئیس خانه مطبوعات کردستان با بیان اینکه کمیته‌های رفاهی، حقوقی، ورزشی، انضباطی و آموزش در خانه مطبوعات استان تشکیل شده است، تصریح کرد: کمیته آموزش بدنبال تقویت زیرساخت‌های آموزش است و سعی دارد تا پایان سالجاری نسبت به برگزاری دوره‌های مختلف آموزشی با حضور اساتید برجسته کشوری اقدام کند.

 

یاری روزنامه‌نگاری بحران را نخستین دوره آموزشی برگزار شده توسط خانه دانست و گفت: این دوره به صورت مجازی و با حضور مینو بدیعی برگزار شد و هفته آینده نیز دوره صفحه‌آرایی و گرافیک در مرحله استانی برگزار می‌شود.

 

دوره‌های خبرنویسی، گزارش نویسی، مقاله و یادداشت نویسی، مصاحبه و عکاسی از دیگر دوره‌هایی است که به گفته رئیس خانه مطبوعات کردستان در سال‌جاری برای اصحاب رسانه برگزار می‌شود.

 

واگذاری روزنامه‌های سراسری به متقاضیان نیازمند تدابیر لازم

 

رئیس خانه مطبوعات کردستان خانوادگی شدن سرپرستی روزنامه‌های سراسری در استان را یک معضل دانست و گفت: نحوه واگذاری سرپرستی روزنامه‌های کثیرالانتشار در استان‌های کشور به‌ویژه در کردستان فاجعه است و براساس نشست هم‌اندیشی خانه مطبوعات استان با خانه مطبوعات کشور واگذاری سرپرستی روزنامه‌ها به افراد متقاضی بنا بر مولفه‌های مورد نظر انجام می‌گیرد.

 

یاری خاطر نشان کرد: براساس نشست یاد شده متقاضیان برای دریافت سرپرستی ابتدا باید به تایید خانه مطبوعات استان برسند که این موضوع به اطلاع اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد رسیده است.


اولویت دکه‌های مطبوعاتی توزیع رسانه نوشتاری است

 

وی در خصوص فعالیت دکه‌های مطبوعاتی استان کردستان افزود: اولویت دکه‌های مطبوعاتی توزیع رسانه نوشتاری است در حالیکه بررسی‌ها نشان می‌دهد که هشتاد درصد دکه‌ها نسبت به توزیع رسانه نوشتاری بی‌تفاوتند.

 

وی عنوان کرد: نظام توزیع رسانه‌ها بر پیشخوان دکه‌های مطبوعاتی در شهرهای استان با همکاری شهرداری، شورای شهر و اداره‌کل ارشاد اسلامی استان ساماندهی می‌شود.

 

رئیس خانه مطبوعات کردستان اضافه کرد: ساماندهی نظامم توزیع رسانه‌ها از موارد اساسنامه خانه مژبوعات است و چنانچه دکه‌دار اقدام به توزیع رسانه نوشتاری نکند بعد از دوبار تذکر شفاهی و کتبی، در تذکر سوم مجوز دکه مطبوعاتی وی لغو می‌شود.

 

گرچه خانه مطبوعات به دنبال احصای هویت خبرنگاران واقعی و آسیب‌شناسی وضعیت نابسامان رسانه در کردستان است اما باید بتواند با تقویت جایگاه خبرنگاران در استان، متضمن تقویت نقش رسانه در استان و کشور و همچنین افزایش استانداردهای کار خبری و اطلاع‌رسانی باشد و با تعاملات سازنده با نهادهای اثرگذار نیز بتواند نفس تازه‌ای به جان رسانه‌های استان بدمَد تا بدین گونه بتواند رویکرد جدید خود را در میان اصحاب رسانه به اثبات برساند.

پایان پیام/713

منبع: شبستان

کلیدواژه: خانه مطبوعات رسانه کردستان خانه مطبوعات استان دکه های مطبوعاتی هیات مدیره خانه اصحاب رسانه روزنامه ها رسانه ها ثبت نام دکه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۵۷۱۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تقدیر رئیس‌جمهور از برگزاری جشن امام حسنی‌ها در ورزشگاه آزادی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ما از روز اول فروردین نمایشگاه قرآن را داریم که استقبال مردمی از این نمایشگاه فراتر از انتظار بوده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، محمدمهدی اسماعیلی امروز _چهارشنبه هشتم فروردین_ در حاشیه اولین نشست هیئت دولت در سال ۱۴۰۳ در جمع خبرنگاران با اشاره به دیدار اخیر شعرا با رهبر معظم انقلاب در شب میلاد امام حسن مجتبی (ع) اظهار داشت: به نمایندگی از اصحاب فرهنگ و شعر از رهبر انقلاب بابت توجهی که به مقوله ادبیات و فرهنگ دارند، سپاسگزارم.

وی افزود: از اول فروردین نمایشگاه قرآن شروع شده و استقبال و بازدید بسیار فراتر از برآوردهای ما بود مردم از قبل از افطار در نمایشگاه قرآن حاضر می‌شوند از رسانه ملی بابت همیاری با این رویداد تشکر می‌کنم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه دیشب برای اولین بار برای پیوست فرهنگی شعار سال جلسه‌ای با وزیر اقتصاد برگزار کردیم، عنوان کرد: شب گذشته همچنین ۷ جلد از کتاب‌های اندیشمندان غیرمسلمان درباره ائمه شیعه رونمایی شد و این کتب بسیار مهم و قابل توجه حدود ۱۰۰ جلد درباره زندگی آل الله است و در وزارت فرهنگ با همکاری مؤسسه ایران چاپ و منتشر می‌شود.

اسماعیلی تأکید کرد: امسال همچنین جایزه «حافظ شو» برای کودکان زیر ۱۴ سال را داریم و امید است این برنامه‌ها اجرایی شود.

وی خاطرنشان کرد: در سال جاری در بخش‌های فرهنگی - قرآنی و مساجد برنامه‌های متعددی داریم که یکی از برنامه‌های اصلی ما حل مسائل صنفی هنرمندان و اصحاب فرهنگ در حوزه‌های بیمه و مسکن است.

وزیر فرهنگ با اشاره به برگزاری جشن دیروز به مناسبت میلاد امام حسن مجتبی (ع) در استادیوم آزادی تأکید کرد: امروز رئیس جمهور در جلسه دولت از جشن امام حسنی‌ها تقدیر کرد، برنامه بسیار خوبی بود از کسانی که زحمت کشیدند و این مراسم شورانگیز و پر از نشاط دینی را با حضور خانواده‌ها در ورزشگاه آزادی برگزار کردند، تشکر می‌کنم.

منبع: ایرنا کد خبر 739628

دیگر خبرها

  • خبرنگاران کارنامه اعمال مسئولان را گزارش کنند
  • تقویت زیرساخت شهرک‌های صنعتی کردستان با تخصیص ۵ هزار میلیارد ریال
  • نوروز از جایگاه بالایی در آداب و رسوم سیستانی های گلستان برخوردار است
  • بناها و عمارت‌ها گنجینه‌ای از تاریخ و تمدن کردستان
  • نگاهی به آیین سنتی هوم بابایی در آران و بیدگل + فیلم
  • شی ‌جین‌پینگ به روزنامه‌نگاران گفت: « داستان چین را خوب روایت کنید»
  • کردستان جایگاه سوم کشوری در اجرای طرح زندگی با آیه‌ها را دارد
  • تقدیر رئیس‌جمهور از برگزاری جشن امام حسنی‌ها در ورزشگاه آزادی
  • تحقق شعار سال نیازمند تقویت ارتباط مردم و مسئولان
  • محیا اسناوندی: تلاش کردم بی‌حاشیه باشم، رسانه اجازه نمی‌دهد