Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-25@06:27:37 GMT

پژوهش مرز‌های دانایی را افزایش می‌دهد

تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۵۷۳۹۹

پژوهش مرز‌های دانایی را افزایش می‌دهد

به گزارش حوزه سینما  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، سید جمال ساداتیان تهیه‌کننده باسابقه سینما، درباره اهمیت موضوع پژوهش و لزوم توجه سینمای ایران به آن گفت: حوزه فیلمسازی از نگاه من دو بخش دارد، یک بخش محتوا و بخش دیگر تکنولوژی است که محتوا را به تصویر تبدیل می‌کند. در هر دو حوزه ما نیاز به خلاقیت و ابتکار داریم؛ زیرا اگر قرار باشد در هر عرصه‌ای موضوعی به مدت طولانی استمرار داشته باشد به حالت سکون می‌رسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: از خلاقیت به عنوان یک ویژگی مثبت زمانی نام برده می‌شود که در آن نوآوری وجود داشته باشد؛ بنابراین اگر بخواهیم نگاهی به موضوع مهم پژوهش داشته باشیم، باید بگویم پژوهش مرز‌های دانایی را افزایش می‌دهد. ما امروز به سطحی از دانش رسیدیم و آن را به کار می‌گیریم، اما وقتی به پژوهش می‌رسیم گستره نگاهمان به تکنولوژی و خیلی مسائل دیگر تغییر پیدا می کند. در واقع شاخص‌های پیشرفت را ما بیشتر می‌توانیم در پژوهش دنبال کنیم.

وی ادامه داد: همانطور که اشاره کردم به دلیل اینکه سینما از دو بخش تشکیل می‌شود، هم محتوا نیاز به تحقیق، پژوهش و نوآوری دارد و هم تکنولوژی که می‌خواهد متون را به تصویر تبدیل کند. به نظر من پژوهش کوششی برای یافتن بهترین راه حل‌های ممکن در راستای حل معضلات موجود است. قطع به یقین ما اگر بخواهیم در جذب مخاطب و رقابت جهانی موفق باشیم و استراتژی که در ذهنمان متصوریم را محقق کنیم قطعا باید از حالت سکون خارج شویم.

این تهیه‌کننده درباره تاثیر مثبتی که پژوهش در نتیجه آثار سینمایی می‌گذارد بیان کرد: پژوهش نقاط ضعف و قوت ما را برایمان روشن می‌کند و افق و مرز جدیدتری را برایمان نمایان می‌سازد. تحقیق و مطالعه به دلیل اینکه امکان دسترسی به منابع مختلف را به ما می‌دهد سطح دانایی را بالا می‌برد. اگر این نگاه را در ذهن‌مان داشته باشیم چه در رقابت بازار داخلی، چه خارجی ومنطقه‌ای و بین‌المللی ابتکار عمل را سرلوحه کارمان قرار می‌دهیم. این ابتکار عمل نیز قطعا با پژوهش محقق می‌شود، ما هیچ وقت نمی‌توانیم با آثار تکراری چه به لحاظ مضمون و قصه و چه استفاده از تکنولوژی‌های بصری به نقطه مطلوب برسیم.

ساداتیان با اشاره به اهمیت تحقیق و پژوهش در آثار سینمایی و اثری که فیلم‌هایی که با این پشتوانه ساخته شدند بر مخاطب می‌گذارند اظهار داشت: هر سال فیلم‌هایی مورد توجه مخاطبین قرار می‌گیرند که آن نوآوری و خلاقیتی که به آن اشاره کردم را در درونشان داشته باشند و یا برای مثال فیلمی که یک پدیده اجتماعی که جامعه به آن مبتلاست را دستمایه قرار داده زمانی برای مخاب جذابیت پیدا می‌کند که با نگاهی تازه و بدیع به آن موضوع پرداخته باشد. نگاهی که شکل و شمایلی جدید دارد و ردپایی از تکراری بودن در آن دیده نشود. در چنین شرایطی است که نقش پژوهش بیشتر از قبل خودش را نشان می‌دهد و لزوم توجه به آن اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «متری شیش و نیم» با اشاره به معضلاتی که در سینمای ایران وجود دارد و پژوهش می‌تواند چاره‌ای برای برطرف شدن بسیاری از آن‌ها باشد گفت: سینما چند وجه دارد و یکی از وجوه غالب آن سرگرمی است، اما در کنار آن وجه آموزشی هم دارد. اما در همان بعد سرگرمی اگر قرار باشد ما موضوعات و قصه‌ها را تکرار کنیم، آثار دیگر حلاوت و شیرینی که باید را نخواهند داشت. بخشی از این موضوع به خلاقیت در فیلمنامه‌ها برمی‌گردد که باید با صرف وقت و دقت در آن‌ها و مطالعه و پژوهش آن‌ها را با تازگی جلوی دوربین برد.

وی در پایان با تاکید بر توجه به پژوهش در همه ژانر‌ها در حوزه سینما یادآور شد: طبیعی است وقتی هم قرار باشد مثلا یک معضل اجتماعی را دستمایه کار قرار دهیم، اگر سراغ موضوعات دم‌دستی و تکراری برویم که مخاطب هیچ رغبتی برای تماشای آن‌ها ندارد موفق نخواهیم بود. اما اگر بخواهیم کاری عمیق و درست از هر لحاظ بسازیم باید درباره‌اش تحقیق لازم را داشته باشیم. موضوع یک فیلم زمانی برای مخاطب هیجان‌انگیز و جذاب می‌شود که نکات تازه در آن وجود داشته باشد و این اتفاق هم از طریق کالبدشکافی و ریزبینی در مفهوم عملی می‌شود. این موضوع هم محدود به هیچ ژانر و حوزه‌ای نمی‌شود و در هر عرصه‌ای باید مورد توجه قرار بگیرد.

گفتنی است، اختتامیه چهارمین دوره جایزه پژوهش سال سینمایی به دبیری بهروز محمودی بختیاری خرداد ماه ۱۴۰۰ برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: سینمای ایران پژوهش سینمایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۵۷۳۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشارکت فعال کانون‌های مساجد در رویداد ملی جوانی جمعیت

سرپرست آموزش، پژوهش و فناوری اطلاعات ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد از مشارکت کانون‌های مساجد در دومین نمایشگاه رویداد جایزه ملی جوانی جمعیت خبر داد. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، زهراسادات موسوی پناه، سرپرست اداره کل آموزش، پژوهش و فناوری اطلاعات ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور، از مشارکت کانون‌های مساجد در رویداد جایزه ملی جوانی جمعیت یاد کرد و تصریح کرد: این طرح از سوی ستاد ملی جمعیت برگزار می‌شود.

موسوی پناه با اشاره به بخش‌های دومین رویداد اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت اظهار داشت: این رویداد در سال جاری در قالب هفت بخش شامل خانواده، رسانه، سازمان‌های مردم نهاد، دستگاه‌های اجرایی، شرکت‌ها و مؤسسات خصوصی، مدیران و نخبگان برگزار خواهد شد.

او با بیان اینکه هدف از این رویداد، فرهنگ‌سازی در زمینه افزایش جمعیت است، خاطرنشان کرد: کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در بخش سازمان‌های مردم نهاد در این طرح مشارکت دارند.

سرپرست آموزش، پژوهش و فناوری اطلاعات ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد درباره محورهای مشخص شده گفت: اداره کل آموزش، پژوهش و فناوری اطلاعات ستاد در ذیل رویداد اصلی جایزه ملی جوانی جمعیت، یک رویداد ویژه برای کانون‌های مساجد برگزار می‌کند که محورهای آن شامل فعالیت، تجربه و ایده است.

تصویر ایران در جهان اسلام درباره اهتمام به قرآن اصلاح شد

موسوی پناه توضیح داد: کانون‌های مساجد در زمینه جوانی جمعیت یا در حال فعالیت هستند که فعالیت‌های خود را ثبت می‌کنند، یا در این موضوع تجربه‌ای ارزشمند و ناب دارند که می‌توانند تجربیات خود را ثبت نمایند. یا در این رابطه ایده‌ها و پیشنهادات قابل قبول با قابلیت اجرایی شدن، دارند که ایده‌های خود را ثبت خواهند کرد.

او از مهلت ارسال آثار تا هفتم اردیبهشت خبر داد و گفت: هر یک از کانون‌های مساجد می‌توانند طبق حوزه فعالیت خود در سه بخش فعالیت، تجربه و یا ایده در این رویداد شرکت کنند. همچنین سامانه بچه‌های مسجد به این منظور معرفی شده است.

سرپرست آموزش، پژوهش و فناوری اطلاعات ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد در خصوص موضوعات متنوع در این رویداد اظهار داشت: ارتقای جایگاه مادری، موضوع تبیین قانون خانواده و جوانی جمعیت، تبیین آسیب‌های تک فرزندی، فرهنگ‌سازی و ترغیب به فرزندآوری، حمایت از حیات جنین و جلوگیری از سقط موضوعاتی هستند که کانون‌ها می‌توانند متناسب با آن فعالیت، تجربه یا ایده‌های خود را ثبت کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • درآمدهای نفتی باعث ایجاد تورم می‌شود؟
  • اجرای طرح «وارگه دانایی» در مناطق عشایری چهارمحال و بختیاری
  • قد هوش مصنوعی کی به قامت دانایی انسان می‌رسد؟
  • کتاب اولویت های پیشنهادی مجلس دوازدهم منتشر شد
  • اولویت‌ های حوزه حمل و نقل و مسکن بررسی شد
  • مشارکت فعال کانون‌های مساجد در رویداد ملی جوانی جمعیت
  • توسعه علمی، سکوی جهش تولید
  • طهرانچی: نسل جوان به دنبال توانایی است، نه دانایی
  • ساعات کار طولانی در جوانی احتمال افسردگی و بیماری در میانسالی را افزایش می‌دهد
  • هفدهمین جشنواره بین‌المللی پژوهش فرهنگی برگزار می‌شود