Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین، اکنون ۲ ماه از سال ۱۴۰۰ گذشته و بازار سرمایه به رغم پیشبینی ها مبنی بر حرکت کردن به سمت  تعادل  در سال ۱۴۰۰، همچنان در روندی نزولی به سر می برد. روز گذشته بعد از دوبار اعلام نامتقارن دامنه نوسان از بهمن ماه سال ۹۹ تا کنون و اجرای آن در بازار سرمایه،  مجددا دامنه متقارن منفی و مثبت ۵ در هیات مدیره سازمان بورس به  تصویب رسید تا بورس از شنبه آینده به حالت سابق خود بازگردد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما سوال اینجاست که چرا با این همه تصمیمات برای بازار سرمایه، بورس همچنان روزهایی منفی را سپری می کند ؟

یک کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با همشهری آنلاین در مورد مصوبه شورای عالی بورس  درباره بازگشت دامنه نوسان به مثبت و منفی پنج گفت: با شرایطی که در این مدت بر بازار سرمایه حاکم شده است روند منفی یا مثبت گرفتن بازار، فرایند خاص خود را دارد. وضعیت اعتماد به بازار شرایطی را دارد و نمی توان انتظار داشت که بازار سرمایه تنها به اخبار منتشره شده و  مصوبه و قیمت‌های جهانی واکنش نشان دهد و روند آن از منفی به مثبت و یا بالعکس حرکت کند.

حامدستاک معتقد است که بازار اکنون در شرایطی نیست که به متدهای جهانی و تغییر دامنه واکنش نشان دهد.

وی ادامه داد: در حال حاضر سهم فروش همچنان بالاست و سهامداران نیز به توصیه‌های ارائه شده در بازار توجهی نمی‌کنند. آن هم به این دلیل که نوسان‌های اقتصادی به حدی بالاست که یک سهامدار فقط به دنبال راهی برای حفظ سرمایه خود است.

وی اضافه کرد: در این شرایط ضروری است بازارگردان‌های بزرگ وارد میدان شوند. جماعت فروشنده نیز از بازار خارج شود تا بازار به روند معقولی دست پیدا کند. همین ورود بازارگردان‌ها و تخلیه فروشندگان می‌تواند عامل امیدوارکننده‌ای در بازار سرمایه باشد.

ستاک ادامه داد : مشکل فعلی در حال حاضر روند منفی بازار هست. روند بازار نزولی است و بسیاری امیدوار هستند قیمت‌ها پایین بیاید و بازار به تعادل  برسد و شرایط عادی بر بازار حاکم شود که دوباره به رونق برسد. البته این شرایط در گذشته هم بر بازار بورس حاکم بوده است اما مساله‌ای که الان نمود بیشتری پیدا کرده، رکود عمیق حاکم بر بازار است؛ چون  یک دوره رشد بالا را پشت سر گذاشته است.

این کارشناس بازار سرمایه در باره تاثیر کاهش نرخ ارز بر بورس گفت: افزایش یا کاهش نرخ ارز با توجه به نوع فعالیت شرکت ها بر بازار اثرهای چندگانه دارد. برخی شرکت‌ها درآمد ارزی دارند و برخی نیز ارز بر و مصرف کننده ارز هستند، که قطعا با توجه به این موضوع، افزایش یا کاهش نرخ ارز  بر روند کاری آنها تاثیر بیشتری دارد. بخش عمده‌ای از شرکت‌های بورسی هم با افزایش یا کاهش نرخ ارز درآمد ریالی آنها هم تغییر می‌کند. بنابراین در مورد افزایش یا کاهش نرخ ارز باید منشا آن را جست وجو کرد اما به طور کلی این کاهش اگر در کسب و کارها گشایش ایجاد کند، بر بازار نیز تاثیر مثبت می‌گذارد.

وی مساله انتخابات را در شرایط فعلی، مهم‌ترین مساله تاثیرگذار در بورس دانست و افزود: در کشور ما اقتصاد سیاسی بر روند بازار بسیار اثرگذار است و همین مساله باعث می‌شود که سرمایه گذاران برای ورود سرمایه‌اشان به بازار احتیاط کنند و تا روشن شدن موضوع برجام یا انتخابات ریاست جمهوری دست نگه دارند.

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: باید دید سرمایه گذاران از بازار چه انتظاری دارند. که بستگی به نوع دیدگاه سرمایه گذار و مدل سرمایه گذاری آنها دارد. در شرایط فعلی سرمایه گذاری بلند مدت بیشتر جواب می‌دهد. سهامدار یک سهم را زیر قیمت خریداری می‌کند و باید منتظر بماند تا در بلند مدت چه اتفاقی برایش می‌افتد. در حال حاضر در کوتاه مدت بازار سرمایه بازتاب خاصی برای سرمایه گذار ندارد و مدام تحت تاثیر تنش‌های موجود در بازار قرار می‌گیرد و این مساله به ضرر سرمایه گذاران غیر حرفه‌ای تمام می‌شود چون دنبال سرمایه گذاری بلند مدت نیستند و این شرایط برای آنها دشوار است.

کد خبر 600082 برچسب‌ها دامنه نوسان بورس انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم بورس - فرا بورس دلار آمريكا

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: دامنه نوسان بورس انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم بورس فرا بورس دلار آمريكا افزایش یا کاهش نرخ ارز بازار سرمایه بر بازار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۵۹۱۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خروج بازار برنج از رکود، با خرید توافقی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مازندران، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مازندران گفت: ۲۸ مرکز خرید برنج در استان همچنان از شالیکاران استان برنج‌های باقی مانده از سال‌های پیش را خریداری می‌کنند.

خیریان پور با بیان اینکه برای جلوگیری از واردات بی رویه برنج و رکود بازار برنج داخلی به دستور رئیس جمهور، ۴ هزار میلیارد تومان برای خرید برنج از برنجکاران اختصاص پیدا کرد، افزود: بر اساس تفاهم نامه‌ای که پارسال میان استانداری مازندران و انجمن تامین و وارد کنندگان برنج کشور منعقد شد، مقرر شد بخش زیادی از نیاز کشور به برنج با برنج‌های داخلی تامین شود.

او ادامه داد: اجرای خرید توافقی برنج که با قیمت ۶۵ تا ۷۰ هزار تومان آغاز شده بود هم اینک به قیمت کیلویی ۹۰ هزار تومان از شالیکاران مازندرانی، درحال انجام است.

واردات یک میلیون و ۸۰۰ هزار تنی برنج در سال ۱۴۰۱ که رکود بازار برنج داخلی را بیش از هر زمان دیگری تشدید کرده بود، موجب شد با پیگیری‌های استاندار مازندران و دستور رئیس جمهور نیاز برخی ارگان‌های داخلی با خرید توافقی برنج ازشالیکاران مازندرانی تامین شود.

مازندران با تولید نزدیک به یک میلیون تن برنج سفید رتبه نخست کشور در تولید این محصول استراتژیک را داراست.

زینب دیوارگر گزارش می دهد

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • رشد هزار میلیاردی خروج سرمایه از بورس
  • توجه اهالی بازار سرمایه به نقدشوندگی و حمایت از شاخص‌ساز‌ها جلب شد
  • نامه عشقی به پورابراهیمی/تبصره ۶ بودجه ۱۴۰۳ به ضرر بورس
  • از هفته آینده دامنه نوسان و روند معاملات به حالت عادی بازمی‌گردد
  • سهامداران عدالت بخوانند/ زمان پرداخت مرحله سوم سود سهام عدالت مشخص شد
  • توصیه مهم یک کارشناس به سهامداران بورس
  • روند قیمت مسکن در سال ۱۴۰۳ چگونه خواهد بود؟
  • ۷۲۰ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی‌ها از بازار سهام خارج شد
  • خروج بازار برنج از رکود، با خرید توافقی
  • بازار سرمایه منفی شد | برای بازگشت دامنه نوسان امروز تصمیم گیری می شود