Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-23@20:45:07 GMT

شناسایی عامل مخرب جاسوسی در کارزار TunnelSnake

تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۵۹۱۸۴

شناسایی عامل مخرب جاسوسی در کارزار TunnelSnake

گروهی از مهاجمان سایبری از سال ۲۰۱۹ در کارزاری بنام TunnelSnake با به‌کارگیری حداقل یک روت‌کیت اختصاصی، به آلوده‌سازی سامانه‌های با سیستم‌عامل Windows اقدام ‌کرده‌اند و جاسوسی و سرقت اطلاعات از آنها را همچنان ادامه می‌دهند.

به گزارش ایسنا، روت‌کیت‌ها (Rootkit) ابزارهای مخربی هستند که با اجرا شدن در سطح سیستم‌عامل، ضمن در اختیار گرفتن کنترل دستگاه، خود را از دید محصولات امنیتی مخفی نگاه می‌دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این روت‌کیت که کسپرسکی آن را Moriya نام‌گذاری کرده یک درب پشتی (Backdoor) منفعل است که مهاجمان را به جاسوسی از ترافیک شبکه‌ای قربانی و ارسال فرمان‌های موردنظرآنان قادر می‌کند.

به طور خلاصه Moriya به گردانندگان TunnelSnake اجازه می‌دهد تا ترافیک ورودی را در سطح هسته (Kernel Space)  رصد و تحلیل کنند. سطح هسته یا همان  Kernel Space جایی است که هسته سیستم‌عامل در آن قرار دارد و به طور معمول تنها کدهای مورد تأیید و دارای سطح دسترسی ویژه، اجازه اجرا شدن را در آن دارند.

روت‌کیت Moriya فرمان‌های مهاجمان را از طریق بسته‌های دست‌کاری شده خاصی دریافت می‌کند که در نتیجه آن نیازی به برقراری ارتباط با یک سرور فرماندهی وجود ندارد.

این ترفندها محدود به Moriya نیست و روند رو به افزایش تعداد مهاجمان نشان می‌دهد که آنان تلاش می‌کنند در مجموعه ابزارهای خود (با متفاوت و پیچیده ساختن تکنیک‌ها) برای مدت‌ها بدون جلب‌توجه در شبکه قربانی ماندگار بمانند.

در کارزار TunnelSnake، برای ازکار انداختن و متوقف کردن اجرای پروسه‌های ضدویروس، از بدافزاری با عنوان ProcessKiller  بهره گرفته و همچنین برای گسترش دامنه آلودگی و شناسایی دستگاه‌های آسیب‌پذیر، از ۴ ابزار دیگر کمک ‌گرفته‌ شده است. ‌تعداد سازمان‌هایی که کسپرسکی، Moriya را در شبکه آنها شناسایی کرده است کمتر از ۱۰ مورد هستند و همه آنها سازمان‌های مطرحی چون نهادهای دیپلماتیک در آسیا و آفریقا بوده‌اند.

نشانه‌های آلودگی، لینک مشروح گزارش کسپرسکی و همچنین منابع آشنایی با کارزار TunnelSnake در پایگاه اینترنتی مرکز مدیریت راهبردی افتا قابل دریافت و مطالعه است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: حمله سایبری جاسوسی سایبری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۵۹۱۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز کارزار رسانه‌ای پیشگیری از اعتیاد در استان مرکزی

به گزارش خبرگزاری مهر، محمود حسین آبادی اظهار کرد: آغاز کارزار رسانه‌ای پیشگیری از اعتیاد، با هدف پیشگیری اولیه از مصرف مواد اعتیاد آور و اطلاع رسانی ویژه به گروه مخاطب والدین در خصوص توجه به فرزندان و افزایش دانش والدین برگزار می‌شود.

وی افزود: این کارزار به مدت ۱۰ روز با هدف حساس سازی والدین تنها با این جمله که آیا میدانی الان فرزندت کجاست آغاز شده است چرا که بیشترین آسیب‌های که فرزندان و جامعه ما از جمله اعتیاد با آن درگیر هستند بیشتر به دلیل عدم آموزش و آگاهی والدین است.

مدیرکل بهزیستی استان مرکزی به اهداف عملیاتی و راهبرد این طرح اشاره کرد و گفت: اطلاع رسانی به گروه مخاطب والدین در خصوص توجه به فرزندان و افزایش دانش والدین در زمینه پیشگیری از اعتیاد از اهداف عملیاتی این کارزار بوده و حساس سازی و آگاه سازی و اطلاع رسانی ۲ راهبرد مهم در اجرای این کارزار است.

حسین آبادی گفت: در این بازه زمانی سعی شده با نصب بنر، آموزش، ساخت موشن و پخش در فضای مجازی در سطح شهر و وسایل حمل و نقل عمومی، مدارس، بانک‌ها، ادارات، منطقه‌های گردشگری، فروشگاه‌های بزرگ و مردم را نسبت به این امر آگاه کرده و در این مدت تنها با این جمله که «آیا میدانی الان فرزندت کجاست؟» روبه رو شوند.

وی اظهار کرد: این طرح در تمام مراکز تحت پوشش سازمان بهزیستی اعم از مراکز مثبت زندگی، مراکز مشاوره، ترک اعتیاد، اماکن عمومی، مراکز بهداشتی و درمانی، بانک‌ها، دفترخانه‌ها و ادارات استان مرکزی، عملیاتی خواهد شد.

حسین آبادی گفت: موضوع مشاوره و پیشگیری در سطح جامعه و به ویژه در بین خانواده‌ها به یک گفتمان تبدیل شود تا از این طریق گام‌های مؤثری در زمینه پیشگیری از اعتیاد برداریم.

مدیرکل بهزیستی استان مرکزی با اشاره به شیوه تعامل مؤثر خانواده‌ها با فرزندان جهت پیشگیری از روی آوردن آنان به انواع مواد مخدر و آسیب‌های اجتماعی افزود: ایجاد عزت نفس در فرزندان، گسترش فضای همدلی در خانواده، آگاهی خانواده‌ها از رفت و آمد فرزندان و آموزش مهارت نه گفتن از عوامل پیشگیرانه روی آوردن نوجوانان به اعتیاد است.

کد خبر 6085590

دیگر خبرها

  • «متاورس» بازگشته است
  • « متاورس » بازگشته است؟
  • اجرای طرح دوگانه سوز کردن نانوایی های چالدران
  • بازداشت ۳ عامل تیراندازی در اهواز
  • مهمترین عامل مرگ و میر افراد بالای ۵۰ سال
  • شناسایی ۲هزار و ۵۰۰ واحد صنفی با فاضلاب غیراستاندارد/همه بیمارستان‌های مشهد سیستم پیش‌تصفیه ندارند
  • آغاز کارزار رسانه‌ای پیشگیری از اعتیاد در استان مرکزی
  • شناسایی ۸۳۱ مکان پرخطر در قم
  • دستگیری عامل تخریب اموال شهروندان در جنوب غرب تهران
  • سیدافقهی: خانه نخبگان راه‌اندازی می‌شود/ سبحانیان: دغدغه ما جذب نخبگان در سیستم است