Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-16@08:29:59 GMT

نشریه چینی: انگلیس بدنبال افزایش تجارت با آسیاست

تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۵۹۲۳۰

نشریه چینی: انگلیس بدنبال افزایش تجارت با آسیاست

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، روزنامه « ثوت چاینا » با اعلام این مطلب افزود: انگلیس پس از خروج از اتحادیه اروپا به دنبال یافتن راه هایی برای نفوذ در آسیا و مشارکت در مسائل منطقه ای از قبیل امنیت و اقتصاد است.

بر اساس این گزارش، شناور ارتشی سلطنتی انگلیس در ماه های آتی به آب های دریای چین جنوبی وارد می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این اقدام نشانگر مشارکت منطقه ای انگلیس دقیقا پس از پیوستن به مذاکرات اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیای « آ. سه.آن » و توافق همه جانبه برای ترانس- پاسیفیک است. 

این اقدامات شاهدی بر تمرکز دوباره این کشور بر منطقه هند-اقیانوسیه پس از خروج از اتحادیه اروپاست. این تغییر جغرافیایی بیانگر اشتیاق انگلیس به ساختن مرزهای سیاسی و اقتصادی وسیع تر در خارج از اتحادیه اروپاست. 

بدین ترتیب بحث بر سر آن است که آیا انگلیس که حالا از قید و بندهای اتحادیه اروپا و سیاست خارجی مرکزی رها شده، این توانایی را دارد که به تمایلات پیشین خود یعنی احیای روابط فراموش شده و محوریت فرصت های تازه برای تولید ثروت بازگردد. 

بدین صورت چنان دور از انتظار نیست که انگلیس سیاست خارجی خود را بازنگری کند و تمایل به داشتن «روابط عمیق » با آسیا داشته باشد.

این نشریه افزود:انگلیس می‌خواهد قدرت نفوذ تاریخی اش را به عنوان تاثیرگذارترین قدرت در این منطقه به جا بگذارد. بنابراین باید به تحقق امنیت در آسیا کمک کند و پیوندش را با شرکای قوی استراتژیک برای ایفای نقش بزرگتر در تجارت محکم کند. 

در ادامه این گزارش آمده است: مشکل آنجا مطرح می شود که قدرت نفوذ انگلیس در آسیا رو به افول رفته است. این روند تنها برای انگلیس اتفاق نیفتاده بلکه رشد چین و منطقه ای شدن آسیا منجر به تغییراتِ قدرت های خارجی شده است. اما جدا از همه عوامل چه سیاسی چه اقتصادی و چه اجتماعی، انگلیس در حال حاضر چیزی جز بازیگری کوچک در منطقه نیست. 

بر اساس داده های سرمایه مالی جهانی « آی.ام.اف »، انگلیس در اواخر دهه ۱۹۸۰ حدود ۸ درصد از تجارت کالاهای هندی را در اختیار داشت که این رقم به ۲ درصد در سال ۲۰۲۰ رسیده است. این روند تنها برای هند اتفاق نیفتاده بلکه در تجارت کلی آسیایی طی ۴ دهه گذشته از ۳.۵ درصد به ۱.۸ درصد کاهش یافته است.

اگر چین با بیش از ۴۰ درصد سهم تجارت با انگلیس کنار گذاشته شود، تنها ۱.۶ درصد سهم تجارت باقی می ماند و در این میان سهم تجارت با کشورهایی نظیر اندونزی، مالزی، کره جنوبی و تایوان کمتر از یک درصد است. 

برپایه اطلاعات بانک جهانی، انگلیس با از دست دادن سهام خود در کشورهای آسیایی از ۱۷ درصد در سال ۲۰۱۰ به ۱۱ درصد در حال حاضر، تاثیر و  نفوذ مالی اش را هم از دست داده است. به علاوه فعایت های بانکی انگلیس در آسیا تحت تسلط دو بانک « اچ.اس.بی.سی » و « استاندارد چارتر » است و بدون این دو بانک حضور در بازار مالی آسیا به شکلی چشمگیر کاهش می یابد. 

با این وجود معلوم نیست انگلیس با دخالت دادن ارتش در آسیا به دنبال چیست. ممکن است بخواهد به ایجاد امنیت در این منطقه کمک کند که البته توانایی هایش به کسری از میزان گذشته نمی رسد. شاید هم می خواهد هنوز یکی از دو کشور اروپایی در کنار فرانسه باشد که قادرند در آسیا حضور نظامی داشته باشند. اما اکنون چنین چیزی در دنیای امروز بی معناست. 

در پایان این گزارش آمده است: انگلیس تنها کشوری نیست که نفوذش را در آسیا از دست داده است. تمامی قدرت های اروپایی به تدریج دچار وضعیتی مشابه شدند. این امر ابتدا به خاطر هژمونی آمریکایی و سپس به دلیل قدرت گرفتن چین است. تظاهر انگلیس برای بازگشت به دوران گذشته و باز پس گیری قدرت در آسیا بی جاست. امروزه توازن قدرت به نحوی است که انگلیس به آسیا بیشتر نیاز پیدا کرده، بنابراین قابل درک است که چرا انگلیس تلاش می کند تا روابطش را با آسیا مستحکم کند. 

برچسب‌ها انگلیس چین برگزیت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: انگلیس چین برگزیت انگلیس چین برگزیت اخبار کنکور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۵۹۲۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخواست آلمان برای افزایش خویشتن داری در منطقه غرب آسیا

مقامات آلمان در پی حمله نظامی قانونی جمهوری اسلامی ایران به اراضی اشغالی رژیم صهیونیستی خواستار خویشتن‌داری شدند.

به گزارش مشرق، مقامات آلمان پس از حمله تنبیهی ایران به اراضی اشغالی رژیم صهیونیستی خواستار کاهش تنش‌ها شده و بر خویشتن‌داری تاکید کردند.

اولاف شولتز، صدراعظم آلمان در جریان سفر به چین نسبت به تشدید بیشتر تنش‌ها در خاورمیانه هشدار داده و عنوان کرد وضعیت نباید به همین ترتیب ادامه پیدا کند. ما تمام تلاش خود را برای جلوگیری از تشدید تنش‌ها انجام خواهیم داد.

شولز در اظهاراتی در حالی از اقدام جمهوری‌اسلامی ایران علیه رژیم اسرائیل انتقاد کرد که از ابتدای جنگ غزه در تاریخ ۷ اکتبر تاکنون بر حق دفاع رژیم صهیونیستی از خود در برابر حماس تاکید می‌کند.

آنالنا بربوک، وزیر امور خارجه آلمان نیز در جریان برگزاری جلسه‌ای از تمام بازیگران منطقه خاورمیانه خواست تا محتاطانه‌تر رفار کنند. وی در این رابطه عنوان کرد: باید با یکدیگر به خشونت‌ها پایان دهیم.

بربوک نیز ضمن حمایت کامل از رژیم صهیونیستی از همبستگی کامل دولت آلمان با این رژیم خبر داد و ادعا کرد: ایران باید از انجام حملات بیشتر از جانب متحدانش اجتناب کند.

حتی فرانک والتراشتاین مایر، رئیس‌جمهور آلمان نیز با همتای صهیونیست خود اسحاق هرتزوگ تماس گرقت تا به او از همبستگی آلمان با مواضع رژیم صهیونیستی اطمینان دهد.

او نیز در اظهاراتی جداگانه حملات نظامی قانونی ایران علیه رژیم صهیونیستی را محکوم کرد.

اقدام ایران برای انجام اولین حمله مستقیم به اراضی اشغالی رژیم صهیونیسی تحت عنوان «عملیات صادق» در واکنش به حمله پیشین این رژیم به ساختمان کنسولگری سفارت کشورمان در خاک سوریه انجام گرفت.

در مقابل بنی گانتز، وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی نیز در صفحه اجتماعی خودش با انتشار پستی از موضع روشن دولت آلمان و بواضع بربوک در حمایت از این رژیم و محکومیت جمهوری اسلامی ایران قدردانی کرد.

منبع: فارس

دیگر خبرها

  • بحران‌های غرب آسیا ریشه در نقش مخرب رژیم اشغالگر اسرائیل دارد
  • درخواست آلمان برای افزایش خویشتن داری در منطقه غرب آسیا
  • بررسی نقش ایران، ترکیه و روسیه در معادلات قفقاز
  • امیرعبداللهیان: عملیات «وعده صادق» تعریف نو از موازنه قدرت در منطقه غرب آسیا بود
  • عملیات «وعده صادق» تعریف نو از موازنه قدرت در منطقه غرب آسیا بود
  • واکاوی تاثیرات حمله ترکیبی ایران به رژیم اسرائیل و بازتاب آن بر معادلات منطقه / تثبیت موازنه قدرت در غرب آسیا
  • آمادگی آب منطقه‌ای هرمزگان بدنبال هشدار قرمز هواشناسی
  • اعلام آمادگی آب منطقه‌ای هرمزگان بدنبال هشدار قرمز هواشناسی
  • افزایش ۲۶ درصدی صادرات به روسیه
  • تعریف و تمجید چینی ها از قدرت نظامی ایران در برابر تل آویو | ...تارومار شدند