Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-24@07:36:21 GMT

گزارش فارس از ابعاد جنایت دشت برچی کابل

تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۶۰۰۷۰

گزارش فارس از ابعاد جنایت دشت برچی کابل

‍‍‍‍‍‍

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، انفجار مهیت در روز شنبه مقابل مدرسه «سیدالشهدا» در منطقه دشت برچی کودکان بی‌گناه که در پی علم و دانش بودند را هدف حمله قرار داد که شمار زیادی از دانش‌آموزان و معلمان و اهالی محل در این حادثه کشته و زخمی شدند. 

دانش هدایت، مسئول مطبوعاتی دفتر معاونت دوم ریاست جمهوری افغانستان گفت: براثر انفجار در مقابل یک مدرسه دخترانه در کابل 85 نفر شهید و 147 نفر زخمی شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جزئیات حادثه انفجار در مقابل مدرسه «سیدالشهدا»

«طارق آرین» سخنگوی وزارت کشور افغانستان در گفتگو با خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس گفت: روز شنبه در مقابل مدرسه سیدالشهدا در غرب کابل انفجاری رخ داد که در ابتدا خودروی بمب گذاری شده منفجر شده و پس از خروج دانش‌آموزان دو مین کارگزاری شده نیز منفجر شده و بیش از 50 دانش آموز و اهالی محله دشت برچی شهید و 150 تن دیگر به شدت زخمی شدند.

وی افزود: این انفجار در حالی صورت گرفته که مناطقی مانند مدرسه، دانشگاه‌ها مراکز دینی و مساجد درمقابل این حملات مصئونیت دارند، اما تروریست‌ها از این حملات هدفمند برای فشار بر مردم و حکومت استفاده کردند.

سخنگوی وزارت کشور افغانستان ادامه داد: تحقیقات نیروهای اطلاعاتی و تجربه گذشته نشان می‌دهد که مسئولیت این حمله بر عهده طالبان است.

این در حالی است که روز گذشته طالبان گفته که هیچ نقشی در این انفجار نداشته است.

 

 

روایت شاهدان عینی از لحظه حادثه

«لطیفه»  و «مهدی» دانش‌آموزانی که در این حادثه مجروح شده و در بیمارستان علی جناح بستری هستند، می‌گویند: تمامی شاگردان هنگام خروج از مدرسه با انفجاری مهیت رو به رو شده و همه جارا گردو غبار برخاسته از انفجار گرفته بود.

این دانش آموزان ادامه دادند: پس از انفجار تکه تکه اجساد همکلاسی خود را می دیدند که در همه پراکنده شده و کسی قادر نبود به این افراد بی گناه کمک کند.

«زهرا» دیگر دانش آموز مدرسه سیدالشهدا که از به یاد آوردن این حادثه وحشت دارد، می‌گوید:  در این انفجار با صحنه‌ای دلخراشی رو به رو شده  حالا پس از انفجار هر لحظه این صحنه به یادش می آید و او را رنج می‌دهد. او آرزو می کند که دیگر این اتفاق برای هیچ شهروندی دیگر رخ ندهد.

«محمد قاسم» پدر یکی از شهدای این حادثه نیز گفت: چرا باید تمام حملات سنگین تروریستی در غرب کابل جایی که مردم معصوم هزاره زندگی می‌کنند و تنها به دنبال درس و علم هستند صورت می‌گیرد، منطقه‌ای که مردم آن مالیه دولت را پرداخت کرده و هیچ تروریستی از مردم مظلوم هزاره برنخواسته است.

 

وی افزود: وقتی در منطقه بهسود یک هلیکوپتر دولت سقوط می‌کند رئیس جمهور بلافاصله دستور می‌دهد تا عاملین آن را بازداشت کنند اما حالا رئیس جمهور کجاست تا امنیت مردم را تامین کند.

خانواده‌های شهدا و زخمیان انفجار نیز عاملان این حادثه را غیرمسلمان و نوکرآمریکا اعلام کردند و می گویند که فرزندان آنها به هیچ عنوان از تحصیل انصراف نداده و به راه خود برای آبادنی کشور ادامه خواهند داد. 

با گذشت 2 روز از این حادثه غم انگیز، هنوز برخی خانواده های قادر نبودند تا اطلاعی از فرزندان خود دریافت کنند، «عبدالله»  پدر شکریه  که کلاس یازدهم بوده است، می گوید که ساعتی پس از انفجار از این حادثه باخبر شده و تاکنون نتوانسته اطلاعی از دختر خود به دست آورد

تدفین دانش‌آموزان در میان بهت والدین

پیکر بسیاری از این دانش آموزان روز گذشته در میان بهت و ماتم والدین آنها در غرب کابل و در منطقه شیعه نشین به خاک سپرده شد.

«علی سعادت» فعال مدنی و مسوول ستاد مردمی تدفین و برگزاری مراسم های فاتحه شهدا در این مراسم گفت: پس از این رویداد به سرعت ستاد مردمی برای کمک رسانی و تنظیم تدفین و رسیدگی به زخمیان ایجاد شد که یک روز پس از حادثه مراسم تدفین شهدا آغاز شده و شماری از شهدا دفن شدند.

 

وی افزود: تاکنون هویت 10 نفر که به خاک سپرده شدند مشخص نشده است. 

سعادت ادامه داد:‌ هنوز آمارها نهایی نشده، اما تاکنون در این حادثه 86 نفر شهید و 165 نفر نیز زخمی شدند.

 

 

وی همچنین خطاب به حکومت گفت: خانواده های شهدا و زخمیان و اهالی غرب کابل تسلیت گفتن ارگ را نمیخواهند و وظیفه دولت تنها تامین جان و امنیت مردم مظلوم هزاره است که در تاریخ این کشور تنها به دنبال علم و دانش و پیشرفت بوده‌اند.

 

 یک روز عزای عمومی در افغانستان برای حادثه مدرسه سیدالشهدا

سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری که از سوی رئیس جمهور مامور رسیدگی به این جریان شده، گفت: پس از انفجار بلافاصله رسیدگی به مجروحین آغاز شده و مراسم تدفین شهدا با همکاری مردم انجام شده است.

وی افزود: یک روز از سوی حکومت عزای عمومی اعلام شده و تحقیقات برای شناسایی عاملین این حادثه به صورت گسترده شروع شده است .

دانش به خانواده های شهدا و زخمیان وعده داد که در اولین فرصت عاملان این حادثه شناسایی و به سزای اعمال خود خواهند رسید

معاون رئیس جمهور تاکید کرد  در حال حاضر شواهد کافی در دست حکومت است و نشان م‌یدهد که پشت جریان حمله تروریستی غرب کابل گروه طالبان است.

 

عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان و رئیس جمهور اشرف غنی با انتشار اعلامیه ای حمله اخیر در غرب کابل را به شدت محکوم کرده و مراتب تسلیت خود را به خانواده های شهدا و زخمیان بیان داشته و به نهاد های امنیتی دستور داده اند تا حملات گروه های تروریستی را بی پاسخ نگذارند .

خانواده ها و نزدیکان کشته شدگان حادثه کابل حکومت این کشور و همچنین کشورهای غربی را به دلیل عدم توانایی در از بین بردن خشونت در این کشور عامل اصلی این حمله می‌دانند.

دولت کابل گفته که قادر نیست امنیت تمام مدارس، مکان های مذهبی و مساجد را تامین کند.

دولت جدید آمریکا با نقض عهد توافقنامه دوحه و عدم خروج در تاریخ تعیین شده، این امکان را برای طالبان به وجود آورده که خشونت در افغانستان را تشدید کند و با بن بست در مذاکرات بین الافغانی بیم این می رود که جنگ و ناامنی در افغانستان تشدید شود. 

/انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: حادثه انفجار در کابل مدرسه سید الشهدا پس از انفجار دانش آموزان غرب کابل رئیس جمهور زخمی شدند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۶۰۰۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چین:گشایش کریدور «واخان» با افغانستان را بررسی می‌کنیم

سفیر چین در کابل در دیدار با وزیر خارجه حکومت طالبان اظهار داشت پکن همکاری با کابل برای گشایش کریدور واخان را بررسی می‌کند. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «ژائو شینگ» سفیر چین در کابل در دیدار با «امیرخان متقی» وزیر خارجه طالبان گفت کشورش راه‌ها و امکانات همکاری با طالبان برای گشایش کریدور واخان را بررسی می‌کند.

بر اساس اطلاعیه منتشر شده توسط وزارت خارجه طالبان، سفیر چین در این دیدار گفته است دولت پکن تلاش می‌کند تا همکاری نزدیک با حکومت طالبان را ادامه دهد.

متقی با ابراز خرسندی از روابط کابل و پکن افزود طالبان فرصت‌های خوبی را در زمینه سرمایه‌گذاری ایجاد کرده‌ است و «افزایش صادرات انار و جلغوزه به جمهوری خلق چین و تحولات سرمایه‌گذاری در مس عینک، کریدور واخان و برخی مناطق دیگر» نمونه‌های بارز آن است.

کابل: از همکاری چین در احداث کریدور «واخان» استقبال می‌کنیمدولت موقت طالبان: چین در بازگشایی کریدور «واخان» همکاری کند

کار ساخت 50 کیلومتر جاده در منطقه واخان ولایت بدخشان که افغانستان را به چین وصل می‌کند در حکومت پیشین آغاز شده بود، اما ناتمام متوقف شد.

حکومت طالبان پس از به قدرت رسیدن، کار ساخت این جاده را از سرگرفت و اخیراً نیز والی بدخشان اعلام کرد این پروژه به‌زودی تکمیل خواهد شد.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • طالبان: تلاش کابل-مسکو می‌تواند جلوی تهدیدات را بگیرد
  • روسیه: نشست درباره افغانستان باید در هماهنگی با کابل باشد
  • انفجار خودرو بمب‌گذاری شده در الرقه سوریه
  • چین:گشایش کریدور «واخان» با افغانستان را بررسی می‌کنیم
  • یک کشته و ۳ مجروح در واژگونی پراید
  • آشکارشدن ابعاد جنایت‌بار دیگری از انفجار تروریستی کرمان
  • ساچمه‌های آلوده در جلیقه‌های انفجاری کرمان | افشای ابعاد جدید جنایت تروریستی؛ دلیل عفونت بسیار شدید و عجیب مجروحان مشخص شد
  • افشای ابعاد جدید از انفجار تروریستی کرمان
  • آشکارشدن ابعاد دیگری از انفجار تروریستی کرمان
  • داعش مسئولیت انفجار شب گذشته در کابل را برعهده گرفت