Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/کردستان عبیدالله رستمی از اعلام فراخوان پانزدهمین جشنواره تئاترخیابانی مریوان خبر داد و گفت: این دوره از جشنواره ۱۸ تا ۲۲ مهر ماه سال جاری در مریوان برگزار می‌شود.

عبیدالله رستمی در گفت‌وگوی مجازی با رسانه‌های استان با اشاره به اینکه به دلیل شیوع ویروس کرونا و محدودیت‌های تردد بین کشورها، پانزدهمین دوره جشنواره تئاتر خیابانی مریوان به صورت بین‌المللی برگزار نخواهد شد، اظهار کرد: این دوره از جشنواره با هدف  تقویت امید، افزایش نشاط اجتماعی با بهره‌گیری از قابلیت‌های هنر نمایش، تقویت انگیزه همدلی و مشارکت اجتماعی، ارتباط بی‌واسطه با مخاطبان و شهروندان برای انتقال مفاهیم از طریق تئاتر خیابانی و ایجاد امکانی برای تبادل تجربه‌های نو و دانش تئاتر در میان هنرمندان کشور برگزار می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه موضوع آثار جشنواره آزاد است، افزود: با این وجود آثار نمایشی تولید شده براساس محورهای وفاق، همدلی و انسجام اجتماعی، نشاط اجتماعی و روحیه امیدواری، ترویج مفاهیم دینی و ارزش‌های انسانی، توجه به قابلیت‌های هنر نمایش در تاثیر بر روند حمایت از تولید داخلی و بهبود شرایط اقتصادی و تاثیر بحران شیوع کرونا بر جوامع و لزوم رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در اولویت انتخاب قرار خواهند داشت.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان اضافه کرد: پاسداشت فداکاری‌ها و ایثار مدافعین کشور و قهرمانان ملی به ویژه مدافعین سلامت،  توجه به حقوق کودکان و نوجوانان در جامعه با محوریت گروه‌های خاص نیازمند حمایت، توجه به موضوعات شهروندی و معضلات شهری، محیط زیست، مصرف بهینه انرژی، منابع طبیعی و ثروت‌های ملی با تاکید برحفظ جنگل‌ها، ترویج فرهنگ صلح و دوستی و احترام متقابل بین ملت‌ها و آگاهی بخشی و دانش‌افزایی درباره آسیب‌های اجتماعی ناشی از اعتیاد، بیکاری، طلاق و تلاش در پیشگیری از این آسیب‌ها از دیگر موضوعات در اولویت انتخاب آثار در این دوره از جشنواره است.

رستمی به بخش‌های این دوره از جشنواره اشاره کرد و گفت: آثار بخش مسابقه تئاتر خیابانی ایران از میان نمایش‌های متقاضی با موضوع آزاد و با اولویت محورهای مورد تاکید جشنواره انتخاب و این بخش به طور رقابتی برگزار می‌شود و سقف پذیرش نهایی آثار  در این بخش هم ۱۵ نمایش است.

وی با بیان اینکه نمایش‌های بی کلام مبتنی بر حرکت و بهره‌گیری خلاقانه از زبان جهانی بدن بازیگران (یک تا سه نفره) در اولویت انتخاب خواهندبود، یادآور شد: آثار متقاضی این بخش نباید در هیچ جشنواره‌ای شرکت کرده باشند و به آثار راه‌یافته به این بخش، حداقل ۶۰ میلیون ریال و حداکثر ۸۰ میلیون ریال کمک هزینه شرکت در جشنواره پرداخت خواهدشد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان گفت: با هدف ترویج و تشویق اجرای عمومی نمایش‌های خیابانی، تنها آثاری می‌توانند در این بخش شرکت کنند که تا پیش از مهلت ارسال آثار، حداقل پنج اجرای عمومی با توجه به شرایط همه‌گیری کرونا در استان‌ها و به تایید اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یا انجمن هنرهای نمایشی استان به همراه اسناد درج خبر اجرای عمومی در پرتال استانی ایران تئاتر برای آثار استان‌ها و تاییدیه کانون تئاتر خیابانی برای آثار شهر تهران داشته باشند.

رستمی با اشاره به اینکه در این دوره از جشنواره آثار نمایشی در بخش دیگر گونه‌های اجرایی هم مورد پذیرش قرار می‌گیرد، یادآور شد: دیگر گونه‌های اجرایی مانند تئاتر محیطی، تئاتر شورایی، تئاتر کاربردی و هنرهای اجرایی بین‌ رشته‌ای در کنار آثار خیابانی امکان شرکت در این جشنواره را دارند.

وی با بیان اینکه آثار نمایشی که با بهره‌گیری از امکانات فضای مجازی تولید و قابل ارائه در بسترهای نمایش مجازی باشند در اولویت انتخاب این بخش خواهند بود، اظهار داشت: یکی دیگر از بخش‌های این جشنواره مربوط به نمایش‌های آیینی و سنتی است که آثار متقاضی این بخش باید بر اساس فرهنگ بومی و محلی، خرده فرهنگ‌ها، بازی‌های محلی، آیین و سنن اقوام مختلف کشور تولید شده باشد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان افزود: تئاتر کودک و نوجوان هم به منظور حمایت از آثار نمایشی خلاق در تربیت نسل آینده و رشد و پرورش فرزندان ایران زمین از دیگر بخش‌های این جشنواره است که نقش آموزشی و تربیتی در انتقال مضمون به مخاطب، اولویت انتخاب در این بخش است.

رستمی از دیگر بخش های این جشنواره را مهمان  (برگزیده جشنواره‌های سراسری تئاتر خیابانی) خواند و گفت: ستاد برگزاری جشنواره در نظر دارد با هماهنگی دبیــــرخانه جشنواره‌های اداره‌کل هنرهای نمایشی و رایزنی با دبیران جشنواره‌های سراسری تئاتر خیابانی کشور، از میان آثار معرفی شده، از سه اثر برتر نمایش خیابانی، جهت حضور در پانزدهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان دعوت کند. 

وی تاکید کرد: مهلت ارسال لوح فشرده آثار بخش مسابقه ایران، دیگر گونه‌های اجرایی، آیینی و سنتی و کودک نوجوان یکم شهریور ماه سال جاری و اعلام نمایش‌های برگزیده هم در ۲۵ شهریور است.

اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی‌ استان کردستان و اداره‌کل هنرهای نمایشی با همکاری انجمن هنــــرهای نمایشی ایران، انجمن هنرهای نمایشی کردستان و کانون تئاتر خیابانی در راستای ارتقای تئاتر خیابانی ایران و حمایت از تولید آثار نمایشی برای اجرا در خارج از صحنه‌های معمول تئاتر با توجه ویژه به شرایط اجتماعی ناشی از همه‌گیری «ویروس کرونا» واولویت صیانت از سلامت هنرمندان، مخاطبان و برگزارکنندگان، پانزدهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان را با تمرکز بر آثار ارزشمند هنرمندان سراسر کشور و با شعار «تئاتر خیابانی، خیابان روشن همدلی» برگزار می‌کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری پانزدهمین جشنواره تئاتر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی جشنواره تئاتر خیابانی دوره از جشنواره اولویت انتخاب خیابانی مریوان هنرهای نمایشی آثار نمایشی اداره کل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۶۰۴۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هنر نمایشی ابزار‌ی برای انتقال موضوعات و مفاهیم به جامعه

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مازندران، احسان آهنگر در آئین اختتامیه و تجلیل از برگزیدگان دومین طنزواره استانی میرما در محمودآبادگفت: هر جامعه‌ای بتواند از ابزار هنر به نحو احسن استفاده کند مطمنا" حرکتش به سمت تعالی فرهنگی خواهد بود.

وی بیان داشت: هنر نمایشی یکی از ابزار‌ها برای انتقال موضوعات و مفاهیم، برای آحاد جامعه مورد استفاد قرار می‌گیرد و بسیاری از تحولات فرهنگی اجتماعی متاثر از نقش آفرینی فرهنگی و هنری جامعه است.

آهنگر برگزاری جشنواره‌های هنر‌های نمایش یک فرصت دانست و عنوان کرد: در برگزاری جشنواره‌های هنر‌های نمایشی ما شاهد یکی از جشنواره‌ها در شهرستان محمودآباد به عنوان طنزواره میر ما بودیم مطمنا" یک فرصتی برای انسجام گروه نمایشی و استعداد یابی هنرمندان خوب استان مازندران بوده است.

وی تصریح کرد: البته بک بستر مناسب و یک فرصت طلایی برای آگاهی بخشی آحاد جامعه در راستای آسیب‌های اجتماعی که وجود دارد به مردم کمک می‌کند که ما بتوانیم به صورت غیر مستقیم آسیب‌های اجتماعی را به اطلاع مردم برسانیم و آگاهی بخشی شان را زیاد کنیم و تلاش کنیم تا خود مردم با اطلاعاتی که از زبان هنر دریافت می‌کنند به کاهش آسیب‌های اجتماعی در خانواده و یا در جامعه دارند کمک کنند.

 مدیر کل هنر‌های نمایش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه طنزواره میرما بیان داشت: دومین طنزواره میر ما، جشنواره قابل توجه‌ای است و با حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران که ۲ سال متوالی برگزار می‌شود

دکتر کاظم نظری افزود: هنرمندان بسیار خوب مازندران در این طنزواره شرکت و با موضوعات آسیب‌های اجتماعی کار کردند که مورد استقبال خوب قرار گرفت و امیدواریم که این طنزواره تداوم پیدا کند. ما در کل کشور با این طنزواره ۵۴ جشنواره برگزار شده است .

با اعلام آرا هییت داوران، دومین طنزواره استانی میرما برگزیدگان خود را در بخش‌های نمایش صحنه‌ای و استند اپ کمدی شناخت: دومین طنزواره استانی میرما با حضور ۶ گروه نمایشی و ۵ استند اپ کمدین از شهر‌های (محمودآباد، آمل، نور، نکا، ساری، جویبار) به میزبانی محمودآباد با همت شهرداری محمودآباد و با مجوز اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران برگزار شد،

بر اساس اعلام آرا هییت داوران متشکل از محمد جونیان، شهرام نوشیر و سید حسین ساداتی این جشنواره برگزیدگان در بخش استند آپ کمدی:هییت داوران در این بخش با اهدای لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ ده میلیون ریال از سرکار خانم زهرا ذو الفقاری از شهرستان محمودآباد تقدیر کرد.

لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ پانزده میلیون ریال تعلق گرفت به سرکار خانم شبنم محمد تبار از شهرستان آمل لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ بیست میلیون ریال تعلق گرفت به جناب آقای مین ذبیحی نژاد از شهرستان نکا اهدا شد

هیئت داوران در این بخش هیچ اثری را حائز رتبه اول ندانست نمایش‌های صحنه‌ای: طراحی صحنه: هیئت داوران با اهدای لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ پنج میلیون ریال از طراح صحنه نمایش ریتا به کارگردانی جناب آقای یاسر محمودی برنتی از ساری تقدیر به عمل آورد.

لوح تقدیر، تندیس جشواره و جایزه نقد‌ی به مبلغ ده میلیون ریال تعلق گرفت به طراح صحنه نمایش مرگ در زنه جناب آقای محمدرضا اصغری از شهرستان محمود آباد موسیقی: هیئت داوران با اهدای لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ دو میلیون برای موسیقی نمایش سنبل الطبیب آقای داریوش‌ها تفراد از شهرستان جویبار تقدیربه عمل آورد.

هیئت داوران لوح تقدیر، تندیس جشنواره و جایزه نقدی به مبلغ بیست میلیون ریال را برای انتخاب موسیقی نماش مرگ در زنه، به آقای میلاد عبدی از شهرستان محمود آباد اهدا نمود 

 آیین اختتامیه این رویداد با حضور  مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران، کاظم نظری مدیر کل مرکز هنر‌های نمایشی کشور، فیاضی نماینده منتخب مردم شهر‌های محمودآباد و نور در مجلس شورای سالامی، فرمانداری، شهردار، فرماندهی سپاه، هنرمندان شهرستانی و استانی و علاقمندان در سالن غدیر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی محمودآباد برگزار شد.

دیگر خبرها

  • صحرا فتحی «هواخوری» را به صحنه می‌آورد
  • «هواخوری» صحرا فتحی به صحنه می‌آید
  • راهیابی ۲ اثر نمایشی از چهارمحال و بختیاری به جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد
  • راهیابی ۲ اثر نمایشی از قم به همایش سراسری بچه‌های مسجد
  • پذیرفته شدگان پانزدهمین جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد معرفی شدند
  • دورهمی پیشکسوتان عرصه موسیقی و تئاتر استان یزد
  • هنر نمایشی ابزار‌ی برای انتقال موضوعات و مفاهیم به جامعه
  • ارسال ۳۴۲ اثر به دبیرخانه جشنواره تئاتر فتح خرمشهر
  • پیش بینی استقبال ۱۰ برابری از جشنواره امسال تئاتر کودک و نوجوان رضوی
  • آغاز مرحله استانی جشنواره ملی هنر‌های نمایشی در چهارمحال و بختیاری