Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@17:18:31 GMT

برداشت دانه روغنی کلزا در گلستان آغاز شد

تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۶۰۶۴۲

برداشت دانه روغنی کلزا در گلستان آغاز شد

علی موسی‌خانی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: امسال نرخ تضمینی خرید هر کیلوگرم کلزا توسط شورای اقتصاد ۱۱۰ هزار ریال با افت ۲ درصد غیر مفید و ۱۴ درصد رطوبت تعیین شده است.

وی به کلزاکاران گلستان توصیه کرد از کمباین‌های دارای معاینه فنی و مجهز به هد مخصوص برداشت استفاده کرده و برای برداشت تا رسیدگی کامل کلزا صبر کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته موسی خانی ۴۲ مرکز دولتی، خرید  محصول کلزاکاران گلستان را بر عهده دارند.

مطابق گزارش سازمان جهادکشاورزی گلستان، در سال زراعی جاری افزون بر ۵۰ هزار هکتار زمین زراعی استان به زیر کشت دانه روغنی کلزا رفته که ۳۰ هزار هکتار آن آبی و بقیه دیم است.

گلستان طی چند سال اخیر در تولید دانه روغنی کلزا رتبه نخست کشور را در اختیار دارد.

این استان شمالی با داشتن ۶۶۷ هزار هکتار زمین کشاورزی از قطب های مهم تولید محصولات کشاورزی به ویژه دانه روغنی کلزا به شمار می رود و به گفته کارشناسان دانه های روغنی با توجه به شرایط جوی، ظرفیت کشت سالانه ۵۵ تا ۷۰ هزار هکتار دانه روغنی را دارد.

زراعت کلزا به عنوان یک محصول راهبردی در راستای پایداری کشت گندم و تحقق اقتصاد مقاومتی و تضمین امنیت غذایی کشور است که ضمن مشارکت در تولید روغن خوراکی موردنیاز کشور در داخل و تلاش برای بی نیازی از واردات این محصول و نیز بهترین تناوب برای گندم و جو بوده که رعایت آن علاوه بر افزایش تولید، آفات، بیماری ها و علف‌های هرز را کاهش می دهد.

علاوه بر این، زراعت کلزا در مناطق کم بارش کشور از جمله شمال استان گلستان گزینه مناسب به شمار می رود که به گفته کارشناسان مراحل رشد بین ۲۰ تا ۳۰ روز زودتر از گندم به گل نشسته و دارای عملکرد و صرفه اقتصادی بهتر از زراعت گندم دارد.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی استان گلستان برداشت محصول دانه روغنی کشاورزی کلزا گلستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی استان گلستان برداشت محصول وزارت جهاد کشاورزی استان گلستان برداشت محصول دانه روغنی کشاورزی کلزا گلستان اخبار کنکور دانه روغنی کلزا هزار هکتار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۶۰۶۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برداشت یکهزار تن کلزا در رامهرمز

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، فرشاد مهرابی با اشاره به آغاز برداشت کلزا از سطح ۶۵۰ هکتار از اراضی رامهرمز گفت: پیش بینی می‌شود امسال یکهزار تن محصول از مزارع شهرستان برداشت شود.

وی افزود: ۷ دستگاه کمباین دارای هد مخصوص، کار برداشت محصول کلزا در شهرستان رامهرمز را بر عهده دارند.


مهرابی ادامه داد: یک مرکز خرید در شهرستان  محصول کلزای کشاورزان را با نرخ تضمینی خریداری می‌کند.

دیگر خبرها

  • پیش بینی برداشت پنج هزار تن دانه روغنی کلزا در شوشتر
  • پیش بینی برداشت پنج هزارتن دانه روغنی کلزا در شوشتر
  • دو برابر شدن کشت دانه روغنی کلزا در میاندوآب
  • کشت دانه‌روغنی‌کلزا در میاندوآب ۲ برابر شد
  • برداشت خاکشیر از قطب تولید این محصول در خراسان آغاز شد
  • اختصاص ۱۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی بخش جلگه رخ تربت حیدریه به کشت کلزا
  • تولید بی سابقه کُلزا در شهرستان دهلران
  • آغاز برداشت دانه‌های طلایی گندم در شادگان
  • برداشت یکهزار تن کلزا در رامهرمز
  • مبارزه به موقع با آفات تولید محصول را افزایش می‌دهد