Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان در مورد بیماری تب کریمه کنگو و راه های پیشگیری از آن و اقدامات دامپزشکی استان اصفهان در این باره توضیحاتی داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ علیرضا ادیبان در گفت و گو با خبرنگار صاحب نیوزبا اشاره به اینکه منشا شیوع ویروس تب کریمه کنگو از کریمه اوکراین و کنگو که زئیر سابق است بوده، اظهار کرد: علت نامگذاری این ویروس به تب کریمه کنگو نیز همین است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان عنوان کرد: تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یک بیماری ویروسی است که اولین بار در سال های خیلی دور و در زمان جنگ جهانی دوم شناسایی شد.
ادیبان با اشاره به اینکه ویروسی که عامل این بیماری است در طبیعت از بین می رود مگر اینکه وارد بدن نوعی کنه سخت پوست که به آن هیالوما می گویند شود، بیان کرد: این ویروس در بدن کنه به واسطه تخم ریزی از نسلی به نسل دیگر منتقل می شود و در طبیعت باقی می ماند.
وی با بیان اینکه مهم است بدانیم خواستگاه این ویروس کجاست، بیان کرد: می دانیم که مشکل اصلی این بیماری کنه ها هستند به گفته ویروس شناسان روند و شیوع این بیماری وابسته به بندپایان یا کنه ها است.
علیرضا ادیبان افزود: در فصل تابستان که هوا گرم می شود کنه ها رشد و تکثیر کرده، از لانه هایشان بیرون آمده، به بدن دام ها چسبیده و ممکن است از طریق گزش، عامل این ویروس بیماری زا را به دام ها منتقل کنند.
علیرضا ادیبان با بیان که این بیماری بدن دام را درگیر نمی کند، اذعان کرد: دامپزشک نمی تواند تشخیص دهد دام آلوده است زیرا این ویروس در دام یک تب خفیف ایجاد می کند و رد می شود ولی همچنان در بدن دام می ماند و دام آلوده به ویروس است.
معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان خاطر نشان کرد: یکی از راه های انتقال این بیماری این است که دامی که ناقل این بیماریست و علائمی ندارد در کشتارگاه به واسطه خون و ترشحات آلوده ای که دارد کارگر کشتارگاه را که با گوشت سر و کار دارد آلوده کرده و بیمار کند.
ادیبان گفت: مهم است برای کنترل این بیماری ویروسی علاوه بر کنترل کنه ها، افرادی که با دام و گوشت دام سر و کار دارند مانند قصابان و کارگران کشتارگاه ها را آموزش دهیم تا لباسهای محافظتی مخصوص و دستکش بپوشند تا به واسطه خون دام آلوده بیمار نشوند.
وی افزود: از دیگر راه های انتقال این ویروس این است که اگر دامدار یا دامپزشک کنه را روی بدن دام گرفته، له کند و دستش آسیب ببیند این ویروس مستقیم وارد بدن انسان می شود.
علیرضا ادیبان با اشاره به اینکه این ویروس بسیار حساس است، اظهار کرد: اگر لاشه ای که در کشتارگاه ذبح شده 24 ساعت در دمای سردخانه باشد جمودی که روی گوشت لاشه ایجاد می شود باعث می شود اسیدیته لاشه گوشت پایین آمده و به واسطه این عمل ویروس از بین برود.
معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان عنوان کرد: تا چند سال اخیر کشتارگاه های کمی در اصفهان پیش سرد داشتند در حال حاضر از ٣٢ کشتارگاه دام در اصفهان، ٢۶ کشتارگاه اتاق پیش سرد دارند زحمات زیادی در این راستا کشیده شد تا سردخانه ها دستگاه های پیش سرد را راه اندازی کنند.
ادیبان بیان کرد: برای کشتارگاه هایی که دام ها را ذبح می کنند پیش سرد در نظر گرفته ایم گوشت هایی که در کشتارگاه ها ذبح می شود مستقیما وارد بازار نمی شود و ٢۴ ساعت در قسمت پیش سرد کشتارگاه که دمایی بین ٠ تا ۴ درجه دارد می ماند.

*۹۹ درصد گوشت های کشتارگاه ها از پیش سرد عبور می کند

وی با اشاره به اینکه ٩٩ درصد گوشت هایی که از کشتارگاه ها بیرون می رود از اتاق های پیش سرد عبور می کند، افزود: ما به مردم اطمینان می دهیم گوشت هایی که از کشتارگاه ها خرید می کنند در دمای پیش سرد قرار گرفته و حتی اگر ویروسی وجود داشته باشد از بین رفته است.
معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان خاطر نشان کرد: در چند سال اخیر که اغلب، کارگران کشتارگاه ها درگیر این بیماری می شدند دامپزشکی وارد عمل شد و آموزش های لازم در خصوص جلوگیری از انتقال این بیماری را به کارگران آموزش داد با انجام اقدامات پیشگیرانه توانستیم وقوع و ورود این بیماری را کاهش داده و تقریبا در این امر موفق بودیم.
علیرضا ادیبان با بیان اینکه اولین اقدامی که در رابطه با ویروس کریمه کنگو می توان انجام داد این است که کنه های موجود را کنترل کنیم، گفت: سازمان دامپزشکی علیرغم اینکه این بیماری آنچنان در دام ملموس نیست وارد عمل شده و هر سال مقدار زیادی سم خریداری می کند و در اختیار ادارات دامپزشکی شهرستان ها قرار می دهد تا جایگاه دام ها سمپاشی شود این سمپاشی باعث می شود جمعیت کنه ها کم شده و عامل ویروس در جایگاه های دامی کاهش پیدا کند.
علیرضا ادیبان اذعان کرد: سازمان دامپزشکی در سال ٩٩ هزار و ٨١۵ لیتر سم خریداری کرد، سمپاشی یک میلیون و ١٩٨ هزار متر مربع جایگاه نگهداری دام ها توسط دامپزشکی سمپاشی شد همچنین ١٠ هزارو ٧۵٠ راس بدن گاو و گوساله و ١١هزار راس بدن گوسفند و بز سمپاشی شد تا کنه های موجود در بدن این دام ها از بین برود و جمعیت کنه هایی که این بیماری را منتقل می کنند کم شود.

وی افزود: نگرانی ما در رابطه با افرادی است که دام را به صورت غیر مجاز یعنی زنده خریداری و ذبح می کنند این افراد باید مراقب باشند و حتما اقدامات و آموزش های پیشگیرانه را انجام دهند که گوشت آلوده به منزل نبرد چرا که به واسطه قطعه بندی گوشت، ممکن است بیماری منتقل شود.
علیرضا ادیبان اظهار کرد: به شبکه های بهداشت هشدار داده شده در خانواده ها فرهنگ سازی کنند این ویروس اگر در انسان درگیر شود به واسطه ترشحات انسان از انسان به انسان منتقل می شود و بسیار خطرناک است و هرساله در این ایام اقدام به هشدار دادن به مراکز بهداشت می کنیم.
معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان بیان کرد: خوشبختانه در استان اصفهان موردی از تب کریمه کنگو مشاهده نشده است ولی همیشه باید هشدار ها داده و اجرایی شود با آغاز فصل گرما و تکتیر کنه ها احتمال شیوع ویروس بالا می رود و هر سال باید آماده و هوشیار بود.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: تب کریمه کنگو کشتارگاه ها بدن دام پیش سرد دام ها کنه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۶۱۲۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تهیه و نگهداری جوجه‌های رنگی در منازل خطرآفرین است

محمدباقر حاج کاظمی مدیرکل دامپزشکی استان زنجان با بیان اینکه تهیه و نگهداری جوجه‌های رنگی در منازل خطرآفرین است گفت : این جوجه‌ها به طور معمول جوجه‌های نر از مزارع و واحدهای مرغ تخمگذار هستند که نگهداری آنها برای واحدهای پرورش طیور از نظر اقتصادی صرفه ندارد بنابراین آنها را در بازار به فروش می‌رسانند و یا در کارخانه تبدیل به پودر گوشت می‌کنند.

وی با بیان اینکه رنگی بودن این جوجه‌ها موجب جذب کودکان می‌شود، گفت: با توجه به اینکه مراکز تولید جوجه‌های رنگی نامشخص و شرایط و نحوه پرورش آنها به صورت غیر بهداشتی و به شکل متراکم و فشرده است و در شرایط نامناسب در کنار خیابان‌ و احتمالا در معرض انواع میکروب‌ های بیماری‌ زا نگهداری و عرضه می ‌شوند مورد تأیید دامپزشکی نیستند.

حاج کاظمی با بیان اینکه این جوجه ها اغلب چون سیستم بدنی ضعیفی دارند، بعد از چند روز می‌میرند، افزود: برخی از این جوجه ‌ها ممکن است با داشتن ظاهری سالم و مقاوم به دلیل شرایط بد نگهداری و نبود واکسیناسیون درصد آلودگی بسیار بالایی داشته باشند و ناقل میکروب‌ ها و ویروس های بیماری ‌زای مشترک بین طیور و انسان باشند.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان تاکید کرد: اطلاع‌رسانی به مردم برای خرید نکردن جوجه‌های رنگی، اردک‌های کوچک و سایر حیوانات مورد توجه کودکان، اصلی‌ترین وظیفه دامپزشکی برای مقابله با بیماری‌های مشترک قابل انتقال از این موجودات به انسان است.

وی اضافه کرد: هر یک از این حیوانات جمعیت میکروبی منحصر به فردی را در سطح بدن و دستگاه گوارش خود دارند که با جمعیت انسانی سازگاری ندارند و بالقوه می توانند بسیار خطرناک باشند.

این مسوول یادآور شد: بیماری‌های مشترک بین طیور و انسان ممکن است از طریق جوجه‌های رنگی به انسان منتقل شود.

به گفته حاج کاظمی، آنفلوانزای فوق حاد طیور و یا باکتری سالمونلا (باکتری‌های دستگاه گوارش طیور) از جمله بیماری هایی هستند که می‌توانند به انسان منتقل شود و مشکلات عدیده ای را برای کودکان از جمله دل درد و اسهال (بیماری های گوارشی خطرناک) ایجاد کند.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان از مردم خواست، در صورت مشاهده موارد مشکوک و غیر بهداشتی مراتب را با شماره تلفن ۱۵۱۲ به این اداره کل اطلاع دهند.

باشگاه خبرنگاران جوان زنجان زنجان

دیگر خبرها

  • همه‌چیز در مورد یک ویروس بهاری؛ بیشتر مراقب کودکان خود باشید
  • ایمن سازی دام‌ها علیه بیماری‌ها
  • ایمن سازی ۲۲۰ هزار راس دام در تربت حیدریه علیه بیماری شاربن
  • توصیه دامپزشکی گناباد در خصوص واکسیناسیون آنتروتوکسمی دام سبک
  • روزانه حدود ۷۵۰ تا ۸۰۰ تن گوشت مرغ در استان تولید می‌شود
  • پیشگیری از مسمومیت غذایی
  • علت ۷۰ درصد مرگ‌ها بیماری‌های قلبی و عروقی است
  • واکسیناسیون طیور علیه بیماری «سالمونلا» اولویت سازمان دامپزشکی شد
  • تهیه و نگهداری جوجه‌های رنگی در منازل خطرآفرین است
  • واکسیناسیون رایگان حدود ۵۰۰ هزار نوبت سر دام